תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
כללי:
מטרת חוק זה לקבוע, כהוראת שעה, הסדרים מיוחדים לגביית קנסות הנגבים על ידי המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (להלן: "המרכז") שחל עליהם סעיף 67 לחוק העונשין, התשל"ז- 1977. סעיף זה קובע כי לקנסות שלא שולמו במועדם תיווסף תוספת פיגור.
הסדרים אלו יאפשרו לחייבים בתשלום קנסות, לשלם בתקופת תוקפו של חוק זה את הקנסות הפליליים והמנהליים שהושתו עליהם ואשר לא שולמו על אף שננקטו באותם תיקים הליכי גבייה, בהנחה משמעותית של 40% מגובה החוב העדכני. זאת, בלבד שההנחה לא תביא לפגיעה בקרן החוב. חוק זה יחול על קנסות הנגבים על ידי המרכז, ולא על קנסות הנגבים על ידי רשות המסים והרשויות המקומיות, מטעמים שיפורטו בהמשך.
מבצעי גביה שנעשו ברשות האכיפה והגביה מעת הקמתה הראו כי כאשר תוספות וריביות שהתווספו על קרן החוב מופחתות, חייבים מעוניינים לסלק את חובם. בשנת 2001 התקיים מבצע דומה, ולמשך תקופה מוגבלת התאפשר לחייבים לשלם קנסות קודמים בשיעורי תוספות פיגורים מופחתים (סעיף 5 לחוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 32), התשס"א-2001). עם זאת, מטבע הדברים מבצעים כאלו אינם תכופים, שכן ככלל רצוי למעט מחריגה מהשיעורים הקבועים בחוק.
לאור העובדה שחלף זמן רב מאז מבצע תשלום הקנסות הקודם, וכיום ישנם חייבים רבים אשר מבצע כאמור יוכל לתמרץ אותם לשלם את חובותיהם, מוצע כי תתבצע לתקופה קצובה הפחתה בתוספת הפיגור שהתווספה על הקנס. ממהלך שכזה יצאו נשכרים הן החייבים אשר יוכלו לשלם בתקופת תוקפה של הוראת השעה את חובותיהם תוך הפחתה בנטל תוספת הפיגור שהתווספה, והן קופת המדינה, שכן צפוי כי בתקופת תוקפה של הוראת השעה, ישולמו חובות שלא שולמו עד כה ושמאמצי הגבייה לגביהם לא נשאו פרי. העיתוי להצעת החוק, נובע בין היתר מהמצב הכלכלי ומהנטל המוטל על האזרחים, אשר מקשה על פירעון קנסות.
החוק לא יחול על קנסות הנגבים על ידי הרשויות המקומיות שכן בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד הפנים 5/2012 יש לעמוד בנוהל מיוחד על מנת לאשר מחיקת חובות לרשויות המקומיות ולכן ביקש משרד הפנים שלא להחיל עליהן את החוק באופן גורף. כמו כן, החוק לא יחול על קנסות הנגבים על ידי רשות המסים מהטעם שרשות המסים יזמה במהלך התקופה שחלפה מאז שנת 2001 מבצעי גביה, ביחס לקנסות הנגבים על ידה.
לסעיף 2 להצעה
מוצע לקבוע כי בתקופת תוקפו של החוק ייגבו קנסות כך שיופחת מגובה החוב העדכני, הכולל את תוספת הפיגור שהתווספה לחוב ואת ההוצאות שהוצאו עד אותה עת לגביית החוב, סך של 40%. מיום תחילתו של החוק ועד תום תוקפו לא תיווסף על הקנס תוספת פיגור, אולם במועד תום הוראת השעה, תתווסף תוספת הפיגור שהייתה אמורה להתווסף בתקופת תחולת הוראת השעה.
לסעיף 3 להצעה – הוראת שעה
מוצע לקבוע כי הוראת השעה תהיה בתוקף למשך מאה ועשרים ימים.
ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה ועל התקן המנהלי
ידרשו משאבים בתחום המחשוב לצורך תשלום מקוון מרחוק של החובות, לתגבור עמדות במוקד המידע, תקציב פרסום ודואר לצורך דיוור ישיר לחייבים. הנושא יתואם עם משרד האוצר.
ד. להלן נוסח החוק המוצע
תזכיר חוק הפחתת תוספות פיגור שהתווספו על קנסות פליליים ומנהליים (הוראת שעה) התשע"ו-2016
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה- "חוב עדכני" – קנס הנגבה על ידי המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות עם תוספת הפיגור וההוצאות שהצטברו עד יום תחילתו של חוק זה. |
|
שיעור תוספת הפיגור המופחתת |
2. |
(א) על אף האמור בכל דין, לרבות סעיף 67 לחוק העונשין, התשל"ז- 1977[1], בתקופת תוקפו של חוק זה יופחת מהחוב העדכני לגבי קנס שהמועד לתשלומו הוא עד יום התחילה, שיעור של 40%, ובלבד שהסכום הסופי לא יפחת מקרן הקנס. |
|
|
|
(ב) מיום תחילתו של חוק זה ועד תום תוקפו לא תיווסף על קנס כאמור בסעיף קטן (א) תוספת פיגור כאמור בסעיף 67 לחוק העונשין; לא שולם הקנס בתקופת תוקפו של החוק, תוספת הפיגור תיווסף עם תום תוקפו של החוק. |
|
תחילה ותוקף |
3. |
(א) תחילתו של חוק זה ביום ל' תשרי תשע"ז (1 בנובמבר 2016) להלן – יום התחילה), והוא יעמוד בתוקפו מאה עשרים ימים מיום התחילה. |
|
|
|
(ב) שר המשפטים רשאי, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור וועדת החוקה, חוק ומשפט להאריך בצו את תוקפו של חוק זה. |