תזכיר חוק
א.
שם החוק המוצע
חוק טיפול
בחולי נפש (תיקון מס' 10) התשע"ו – 2016.
ב.
מטרת החוק המוצע והצורך בו
על פי הקבוע
בסעיף 24 לחוק, ועדה פסיכיאטרית מחוזית כוללת שלושה חברים – משפטן הכשיר להתמנות
שופט מחוזי, מתוך רשימה שערך שר המשפטים, פסיכיאטר שאינו בשירות המדינה מתוך רשימה
שערכה ההסתדרות הרפואית ופסיכיאטר בשירות המדינה מתוך רשימה של שר הבריאות.
לאור קשיים רבים בכינוס הוועדות הצעת החוק דנן מבקשת לשנות את הרכב הוועדות
הפסיכיאטריות המחוזיות על ידי קביעה כי בוועדה יהיו שני פסיכיאטרים, מתוך רשימה
שיערוך שר הבריאות בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית, בין שהם בשירות המדינה ובין
שאינם ובלבד שבכל הרכב של הוועדה ישתתף חבר, בכלל זה המשפטן, שהוא עובד מדינה,
שופט בדימוס או עובד מדינה בדימוס שהדין המשמעתי של עובדי המדינה ממשיך לחול עליו.
כן מוצע לקבוע הוראה ברורה לגבי הפסקת כהונה של חבר וועדה בכל סוגי הוועדות
הפסיכיאטריות.
ג.
עיקרי החוק המוצע
כמפורט
לעיל.
ד.
השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
כמפורט
בדברי ההסבר.
ה.
השפעת החוק המוצע על זכויות הילד לפי חוק לציון מידע בדבר השפעת חקיקה על
זכויות הילד, התשס"ב-2002
תקבע הוראה ברורה
לגבי הפסקת כהונה של חבר בוועדות פסיכיאטריות מחוזיות לילדים ולנוער.
ו.
השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה
וההיבט המינהלי
אין השפעה –
גם היום רוב החברים בשירות המדינה החברים בוועדות מקבלים תגמול על השתתפותם
בוועדות אלה המתקיימות שלא בשעות העבודה של החברים בשירות המדינה.
ז. השפעות על רגולציה – RIA
לפי הגדרת 'רגולציה' בהחלטת הממשלה החלטת ממשלה מס' 2118 מאוקטובר 2014, תזכיר זה אינו חייב בביצוע דוח להערכת השפעות הרגולציה (RIA).
ח. להלן נוסח החוק המוצע:
|
תיקון סעיף 24 |
1. |
בחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991[1] (להלן- החוק העיקרי), בסעיף 24 : |
||||
|
|
|
(א) סעיף קטן (א)(2)- יימחק; |
||||
|
|
|
(ב) במקום סעיף קטן (א)(3) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(א)(3) רשימת פסיכיאטרים שערך השר, בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית, ובלבד שלא יתמנה כחבר וועדה מי שהינו פסיכיאטר מחוזי או סגנו." |
|||
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג) במקום המילים "אחד מתוך כל אחת מהרשימות המפורטות בסעיף קטן (א) יבוא – "אחד מתוך הרשימה המפורטת בסעיף קטן (א)(1) ושנים מתוך הרשימה המפורטת בסעיף קטן (א)(3)." |
||||
|
|
|
(ד) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(ג1) בכל מותב יכהן לפחות עובד מדינה אחד אך לא יותר משניים; בסעיף זה – "עובד מדינה" – לרבות שופט בדימוס ועובד המדינה שפרש לגמלאות". |
|||
|
הוספת סעיף 24ב |
2. |
אחרי סעיף 24א יבוא: |
||||
|
|
|
"דין משמעתי והפסקת כהונה |
24ב. |
(א) על חבר מותב ועדה שהוקמה לפי סעיף 24, שהוא עובד מדינה שפרש לגמלאות, בפועלו כחבר וועדה, יחול חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג–1963, בשינויים המחויבים, כאילו היה עובד המדינה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר, ולגבי משפטן או שופט בדימוס, שר המשפטים בהתייעצות עם השר, רשאי, לאחר שנתן הזדמנות לחבר מותב וועדה, שהוקמה לפי סעיף 24, לטעון בעניין בכתב, להפסיק את כהונתו אם מצא כי אין הוא ראוי עוד לכהן כחבר בוועדה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הוראות סעיף קטן (ב) יחולו, בשינויים המחוייבים, גם על חברי מותבי ועדות שהוקמו לפי סעיפים 24א או 28א, אלא אם כן נקבע במפורש אחרת." |
|
הוראת מעבר |
3. |
מי שנכלל באחת הרשימות לפי סעיפים קטנים 24(א)(2) או 24(א)(3), , ערב תחילתו של חוק זה, יראו אותו כנכלל ברשימה לפי סעיף קטן 24(א)(3) כנוסחו מיום תחילתו של חוק זה. |
||||
|
תחילה |
4. |
תחילתו של חוק זה עם פרסומו. |
||||
דברי הסבר
כללי
על פי הוראות סעיף 24 לחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א - 1991 (להלן – החוק) באחריות שר הבריאות למנות ועדות פסיכיאטריות מחוזיות של שלושה חברים בכל מותב וועדה, להן סמכויות שונות כמפורט בגוף החוק.
סעיף 24 בנוסחו הנוכחי קובע כדלקמן –
24. ועדה פסיכיאטרית מחוזית
(א) השר ימנה חברים לוועדות פסיכיאטריות מחוזיות מתוך רשימות כמפורט להלן:
(1) רשימת משפטנים הכשירים להתמנות שופטי בית משפט שלום, שערך שר המשפטים (להלן - רשימת המשפטנים);
(2) רשימת פסיכיאטרים בשירות המדינה, שערך השר, ושאינה כוללת פסיכיאטרים מחוזיים וסגניהם;
(3) רשימת פסיכיאטרים שאינם בשירות המדינה, שהגישה ההסתדרות הרפואית בישראל.
(ב) מתוך רשימת המשפטנים ימנה השר בכל מחוז יושב ראש תורן וממלא מקומו; יושב ראש תורן יקבע את המותבים של הוועדות באותו מחוז ואת העניינים שבהם יטפלו.
(ג) ועדה פסיכיאטרית תדון במותב של שלושה שיתמנו אחד מתוך כל אחת מן הרשימות המפורטות בסעיף קטן (א); יושב ראש המותב יהיה החבר שנתמנה מתוך רשימת המשפטנים.
(ד) ראש שירותי בריאות הנפש יהיה אחראי על הפעלת הוועדות ויקיים מעקב סדיר בנוגע לעניינים שבטיפולן.
במילים אחרות, בכל וועדה צריכים להיות חברים משפטן אחד מתוך רשימת שר המשפטים ושני פסיכיאטרים, אחד בשירות המדינה ואחד שאינו בשירות המדינה. הצעת החוק דנן מבקשת לשנות הרכב הוועדה רק בהקשר לגורם המעסיק של הפסיכיאטרים החברים ולבטל את ההתייחסות לסוגיה זו.
ההרכב הקיים של ועדות
פסיכיאטריות, הכוללות רופא אחד בשירות המדינה ורופא שני שאינו בשירות כאמור, נקבע
כבר בחוק טיפול בחולי נפש תשט"ו- 1955. בשנים האחרונות מתעורר קושי רב באיוש
הוועדות הפסיכיאטריות ובעיקר בכל הנוגע לשילוב פסיכיאטרים בשירות המדינה בוועדות
אלה בכלל, ושילוב פסיכיאטרים שאינם עובדי אותו בית החולים בו מטופל המאושפז
שעניינו נדון בפני הוועדה – בפרט.
יצוין, כי כמקצוע, קיימת מצוקה כללית ומחסור בפסיכיאטרים, ובכלל זה פסיכיאטרים
בשירות המדינה. בנוסף, על רקע הרפורמות (המבנית והביטוחית) בתחום בריאות הנפש
מתחילה להסתמן מגמה של מעבר מומחים מהמערך הממשלתי למערך הציבורי ( קופות חולים ).
שני גורמים אלה לכשעצמם מקשים על איוש הוועדות בהרכב החוקי הנדרש כיום לפי החוק
וצפוי שקושי זה רק ילך ויחריף.
המצב הוביל לחשיבה מחודשת בדבר הנחיצות שהרכב הוועדה אכן יכלול תמיד רופא בשירות המדינה ורופא שאינו בשירות. יוער, כי בהרכב הוועדות לילדים ולנוער (סעיף 24א לחוק, סעיף שחוקק מאוחר יותר) אין כל התייחסות לסוגית המעסיק של חברי הוועדה השונים, בין הרופאים ובין האחרים.
המסקנה היתה שאין כל צורך או רציונל המחייב הרכב זה והנכון הוא שההרכב יכלול רופאים שיכולים למלא תפקידם נטולי פניות, כראוי בוועדה מעין שיפוטית, דבר שאינו קשור לזהות המעסיק הרגיל שלהם. בהתחשב באמור, מוצע לבטל את האבחנה בין רשימת פסיכיאטרים שהם עובדי מדינה לבין פסיכיאטרים מהמגזר הפרטי, באופן שיאפשר במקרים בהם יש צורך בכך, למנות שני פסיכיאטרים שאינם עובדי מדינה (או לעניין זה שני פסיכיאטרים שכן בשירות ) .
התיקון לגבי ההרכב, יאפשר גמישות רבה יותר בקביעת מותבי הוועדות, מבלי לפגוע בהרכבן המהותי שיכלול משפטן ושני רופאים ומבלי לפגוע בעקרון הקיים שלפיו כל חברי הוועדה, ללא קשר לשיוך המקצועי שלהם או לזהות המעסיק שלהם, חייבים לפעול בהעדר ניגוד עניינים כללי או פרטני.
תיקון סעיף 24
סעיף 24 לחוק יתוקן כך שהרכב ועדה פסיכיאטרית מחוזית יכלול משפטן מתוך רשימה שערך שר המשפטים (אין שינויי ביחס למצב הקיים היום) ושני פסיכיאטרים מתוך רשימה שיערוך שר הבריאות בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית ללא כל התניה ביחס למקום העסקתם של הרופאים – בין בשירות המדינה ובין שלא בשירות המדינה.
עם זאת, בשל המהות המיוחדת של וועדות אלה, המפעילות סמכות שלטונית, מוצע לחייב לכלול בכל מותב לפחות עובד מדינה אחד (לרבות עובד מדינה בגמלאות) או שופט בדימוס.
הוספת סעיף 24ב
מוצע לקבוע תחולת חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג–1963 על חברי ועדה שהם עובדי מדינה שפרשו והוראה ברורה לגבי הפסקת כהונה.
כמו כן, מוצע לקבוע כי
ההוראה לגבי הפסקת כהונה תחול גם על חברי ועדות פסיכיאטריות מחוזיות לילדים ונוער
שהוקמו בהתאם לסעיף 24א, וועדות מיוחדות שהוקמו בהתאם לסעיף 28א.
הוראות מעבר ותחילה
מוצע, כי מי שנכלל ערב תיקון החוק באחת מן הרשימות של הרופאים הכשירים להתמנות לוועדות, בין רשימת שר הבריאות של רופאים בשירות המדינה ובין רשימת ההסתדרות הרפואית של הרופאים שאינם בשירות המדינה, יראו אותם לאחר תיקון החוק כנכללים ברשימת הרופאים לפי סעיף קטן 24(א)(3) המתוקן. משכך, לא קיים צורך בדחיית תחילת תוקפו של החוק והתיקון יכנס לתוקף מיד עם פרסומו.