תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע:
הצעת חוק הסדרים במשך המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת התקציב)(תיקון מס' ...), התשע"ו–2016
ב. עיקר החוק המוצע והצורך בו:
סעיף 10(ב) לחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2001), התשס"א - 2001 (להלן – החוק), הסמיך את שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים לקבוע את כמות מלאי הדלק שיוחזק לצרכי חירום למערכת הביטחון (להלן – מלאי ביטחוני). מלאי כאמור מוחזק במימון המדינה, ונקבע בהסכמת שר האוצר ושר הביטחון.
סעיף 10(א) לחוק, הסמיך את שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים לקבוע את כמות מלאי הדלק שיוחזק לצרכי חירום למשק האזרחי (להלן – מלאי אזרחי). מלאי כאמור מוחזק במימון חברות הדלק, נותנות השירותים במשק הדלק, ונקבע בהתייעצות עם שר האוצר ושר הביטחון.
חוק זה החליף את ההסדר שהיה קיים עד לאותה עת ואשר לפיו חברות הדלק החזיקו מלאי חירום של דלק, לצרכי הביטחון ולצרכי המשק האזרחי, שכולו במימון המדינה. ההסדר הקודם נקבע בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסדרים במשק הדלק), התשמ"ח-1988.
עם קביעת ההסדר החדש בחוק לא בוטל הצו האמור, ונקבע כי ימשיך לחול עד שישונה או יבוטל, ככל שאינו סותר את החוק.
סמוך לאחר חקיקת החוק הותקנו תקנות הקובעות, בין השאר, כי כל חברת דלק תחזיק מלאי אזרחי בכמות השווה ל-45 ימי אספקה.
בעקבות עתירות שהגישו חלק מחברות הדלק (בג"ץ 6775/01, בג"ץ 7037/01, בג"ץ 7038/01, בג"ץ 7162/01), ניתן צו ביניים אשר הקפיא את סעיף 10(א) לחוק ואת התקנות שהותקנו מכוחו, והשאיר על כנו לעניין זה את ההסדר שהיה קיים קודם לכן לפי הצו.
ביום 13.11.2002 ניתנה החלטת בימ"ש המאשרת סיכום שהושג בהמלצת בית המשפט לפיו "העותרים יחזרו בהם מהעתירות בכפוף לכך שצו הביניים שניתן על ידינו בתקפו יעמוד וכל טענות בעלי הדין וזכויותיהם תהיינה שמורות להם.
המדינה תודיע לעותרים על כוונתה לשנות את המצב הקיים בהודעה מוקדמת של 60 ימים מראש. במקרה כזה יתבטל צו הביניים בתום תקופה זו כשזכותם של העותרים שמורה להם לפנות שוב בעתירות חדשות לבית המשפט, כשכאמור כל זכויותיהם וטענותיהם שמורות להם."
בעקבות החלטות ביהמ"ש שב המשרד לממן את החזקת המלאי האזרחי, כאשר חלק מן החברות מחזיק במלאי בהוראת המנהל לפי ההסדר הישן הקבוע בצו, וחלק מן החברות מחזיקות במלאי מכח הסכם עם משרד התשתיות.
לאור האמור מצב הדברים כיום הוא כי החזקת מלאי אזרחי נעשית מכח צו פיקוח, שתוקפו תלוי בהכרזת שעת חירום.
במסגרת ההיערכות לביטול הכרזת שעת החירום, מוצע לעגן את ההסדר כולו בחוק ההסדרים, תוך המשכת המצב הקיים לפיו מלאי החירום האזרחי והביטחוני כאחד מוחזק במימון המדינה.
עם זאת, מוצע להטיל על חברות הדלק להחזיק מלאי תפעולי.
יוער, כי ההסדר המוצע דומה להסדר שהוצע בהצעת חוק משק הדלק, התשע"ב – 2011, שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, אך חקיקתו לא הושלמה.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:
יתוקן חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2001), התשס"א - 2001.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי:
אין השפעה.
ה. להלן הנוסח המוצע:
הצעת חוק הפעלת רכב (מנועים ודלק)(תיקון), התשע"ו–2016
דברי הסבר
סעיף 1 מוצע לשנות הגדרות הכוללות את שם משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים באופן שיתאימו לשמו הנוכחי של המשרד, כן מוצע לשנות את הגדרת "מלאי", שעניינה מלאי שאיננו בטחוני, כך שייקבע בהסכמה עם שר האוצר, וזאת בשל הכוונה להטיל על אוצר המדינה את מימון ההחזקה של מלאי זה. כן מוצע להוסיף הגדרה ל"מלאי חירום", לשם קביעת הוראות החלות על מלאי חירום – ביטחוני ושאינו בטחוני.
סעיף 2 מוצע לבטל את הסמכות להטיל על חברות הדלק להחזיק מלאי חירום לצרכים אזרחיים על חשבונן, אך לחייבן להחזיק במלאי תפעולי. במקביל מוצע לתקן את הסעיף כך שבמקום "מלאי ביטחוני" ייכתב "מלאי חירום", וההוראות בחוק החלות על מלאי ביטחוני יחולו גם על מלאי חירום שאיננו בטחוני. כן מוצע לקבוע כי השר רשאי לפטור חברת דלק מהחזקת מלאי חירום, אם המדינה מעוניינת לרכוש את המלאי, ואולם פטור זה יותנה בתנאים שיאפשרו החזקה יעילה של המלאי, כגון – שיתוף פעולה בריענון מלאי, ובפעולות שונות שיש לבצע במלאי.
מאחר שכמויות מלאי החירום ומיקומן הן מידע אסטרטגי שלחשיפתו עלולות להיות השלכות ביטחוניות ואסטרטגיות, מוצע לקבוע שהוראות שניתנות לעניין זה לא יהיו מחוייבות בפרסום.
סעיף 3 בחוק הקיים נקבע כי ההוראות שנקבעו לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסדרים במשק הדלק), התשמ"ח - 1988 ימשיכו לחול כל עוד לא שונו או בוטלו וככל שאינן סותרות את הוראות פרק זה. לנוכח התיקון המוצע לחוק, אשר מעגן את חובת החזקת המלאי מכח בצו האמור בהוראות תיקון החוק, אין עוד צורך בצו האמור, למעט הסדרי מימון שנקבעו בו. לאור זאת, מוצע בתיקון הנוכחי להגביל את תוקפו של הצו לענייני מימון בלבד, אך לקבוע כי הוראות אלה ימשיכו להתקיים כאילו הותקנו מכח החוק הזה.