טיוטת תזכיר ביטול מכללות - סופיdoc.doc תזכיר חוק לשכת עורכי הדין (תיקון - ביטול מסלול ההכרה במכללות חוץ - תקציביות), התשע"ו-2016

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

 

 חוק לשכת עורכי הדין (תיקון - ביטול מסלול ההכרה במכללות חוץ - תקציביות), התשע"ו - 2016

 

ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו

 

סעיף 24 לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א – 1961 (להלן - חוק לשכת עורכי הדין), מפרט באילו תנאים על אדם לעמוד על מנת להיות כשיר כעורך דין. סעיף זה קובע כך:

 

"אדם כשיר להיות עורך דין אם נתקיימו בו אלה:

(1) הוא בעל השכלה משפטית גבוהה;

(2) עבר תקופת התמחות;

(3) עמד בבחינות הלשכה;

הכל לפי המפורט בפרק זה".

 

סעיף 25 לחוק לשכת עורכי הדין, המפרט מי הם בעלי השכלה משפטית גבוהה לענין סעיף 24, קובע מספר חלופות בהקשר זה. כך, על פי סעיף 25(1) "בוגר של פקולטה למשפטים במוסד בישראל או בוגר של מכללה למשפטים, שהוכרו כמוסד להשכלה גבוהה בהתאם לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח - 1958" הם בעלי השכלה משפטית גבוהה.

 

במסגרת תיקון מספר 18 לחוק לשכת עורכי הדין (המשך הרפורמה בהשכלה הגבוהה), התשנ"א – 1991 (להלן - תיקון מספר 18), אשר השלים את המהלך בו הוחל בתיקון מספר 17 לחוק לשכת עורכי הדין, התש"ן - 1990, נקבע בפסקה (4) בסעיף 25 כי בעל השכלה משפטית גבוהה לעניין סעיף 24 הוא גם "מי שסיים לימודיו במכללה למשפטים שהוכרה לענין זה על פי האמור בסעיף 25ב".

 

במקביל, הוספו לחוק לשכת עורכי הדין במסגרת תיקון מספר 18 סעיפים 25א, 25ב (אליו מפנה כאמור סעיף 25(4)), 25ג, 25ד ו - 25ה) וכן תוקן במסגרתו סעיף 26(4) לחוק לשכת עורכי הדין כך שנקבע בו כי רשאי להירשם כמתמחה גם "מי שקיבל במכללה כאמור בסעיף 25(4) אישור שסיים את תקופת לימודיו במכללה ועמד בדרישות לקבלת תעודת סיום הלימודים".  

 

על פי סעיפים 25א - 25ה  הוקם מנגנון הכרה במכללות, אשר תלמידיהן יהיו רשאים לאחר סיום הלימודים בהן ועל יסודם להירשם כמתמחים.

 

לענין זה קובע סעיף 25א כי שר המשפטים ימנה ועדה של אחד עשר חברים לשם הכרה במכללה חוץ - תקציבית למשפטים (להלן - מכללה למשפטים) אשר עם חבריה  נמנים, בין השאר, נציגיו הבכירים של השירות המשפטי הציבורי, נציגי האקדמיה בתחום המשפטים, נציג המערכת השיפוטית ונציגי לשכת עורכי הדין. וזו לשונו של סעיף 25א האמור:

 

"הועדה להכרה במכללה חוץ-תקציבית למשפטים

25א.

(א). שר המשפטים ימנה ועדה של אחד עשר חברים (להלן - הועדה להכרה) לשם הכרה במכללה חוץ-תקציבית למשפטים (בסעיף זה ובסעיפים 25ב עד 25ה - מכללה למשפטים); וימנה לה יושב ראש כאמור בסעיף קטן (ב).

 

 

(ב). אלה חברי הועדה:

 

 

(1)

שני חברים שימנה שר המשפטים, שאחד מהם יהיה היושב ראש, והם ייקבעו מבין - היועץ המשפטי לממשלה, המנהל הכללי של משרד המשפטים, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה;

 

 

(2)

שני פרופסורים למשפטים מתוך רשימה שיגישו הדיקנים של הפקולטות למשפטים;

 

 

(3)

שופט בדימוס שימנה נשיא בית המשפט העליון;

 

 

(4)

חבר המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך והתרבות שימנה שר החינוך והתרבות;

 

 

(5)

שני חברים של לשכת עורכי הדין שיקבע הועד המרכזי של הלשכה;

 

 

(6)

רואה חשבון שתקבע לשכת רואי חשבון בישראל;

 

 

(7)

כלכלן שיקבע נגיד בנק ישראל;

 

 

(8)

כלכלן שיקבע נגיד בנק ישראל; חבר שיקבע מרכז השלטון המקומי בישראל.

 

 

(ג). לא נקבע אחד מהאמורים בסעיף קטן (ב) לועדה, תוך שלושה חדשים מתחילתו של סעיף זה או מיום פקיעת תוקפו של המינוי, יקבע שר המשפטים את החבר, כאמור בסעיף קטן (ב), במקום אותו גוף.

 

 

(ד). תקופת כהונתה של הועדה להכרה תהיה חמש שנים.

 

 

(ה). נתפנה מקומו של חבר הועדה או שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו, ימונה חבר אחר במקומו לתקופת הכהונה של אותה ועדה.

 

 

(ו). הועדה תקבע את סדרי עבודתה ונהלי דיוניה, במידה שלא נקבעו בחוק זה או על-פיו".

 

בהמשך לכך  קובע סעיף 25ב העוסק בסמכות  הועדה להכיר במכללה למשפטים לעניין סעיף 25(4) כדלקמן:  

 

"הכרה במכללה למשפטים

25ב.

(א). הועדה להכרה רשאית להכיר במכללה למשפטים לענין סעיף 25(4), ובלבד שנתקיימו בה כל אלה:

 

 

(1)

משך הלימודים אינו קצר משלוש שנים;

 

 

(2)

נקבעו אמות מידה לקבלת תלמידים;

 

 

(3)

היקף הלימודים דומה לנהוג בפקולטה למשפטים של מוסד להשכלה גבוהה;

 

 

(4)

המכללה תקיים, שלא ממקורות של תקציב המדינה, קרן מילגות או תעניק בפועל מילגות, לסיוע לתלמידים הזקוקים לכך, לתשלום שכר הלימוד; הסיוע יינתן ל-20% לפחות מן התלמידים בשיעור של 25% לפחות משכר הלימוד המקובל במכללה.

 

 

(ב). ביטול הכרה שניתנה למכללה למשפטים, לרבות מפאת שהפרה או שחדל להתקיים בה תנאי מהתנאים האמורים בסעיף קטן (א), ייעשה בידי הועדה להכרה על-פי ההליכים והכללים לביטול הכרה במוסד מוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958, בשינויים המחוייבים, ובלבד שלא תהיה הגבלה של חופש הדעה והמצפון".

 

יודגש כי ההכרה במכללה למשפטים, אשר ניתנת על פי סעיף 25ב, אין משמעה אלא כי המסיימים את לימודיהם בה יהיו רשאים להירשם כמתמחים במשפטים. לימודי המשפטים במכללה, אשר קיבלה הכרה מהועדה, אינם לימודים אקדמיים וסיום הלימודים בה אינו מקנה תואר אקדמי. בהתאם, קובע סעיף 25ג שעניינו הכרה במכללה למשפטים כמוסד מוכר להשכלה גבוהה כך:

"הכרה במכללה למשפטים כמוסד מוכר להשכלה גבוהה

25ג.

(א). מכללה למשפטים שהוכרה לענין סעיף 25, רשאית להגיש בקשה להכרה כמוסד מוכר על-פי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958.

 

 

(ב). ניתנה הכרה למכללה למשפטים לענין סעיף 25, ולצורך הכרתה כמוסד מוכר כאמור בסעיף קטן (א), היא שינתה את צורת התאגדותה, או התמזגה עם תאגיד אחר, בין קיים ובין חדש, רואים את ההכרה שניתנה לה כמכללה למשפטים לענין סעיף 25, כאילו ניתנה להתאגדות החדשה, ובלבד שלא היה כרוך בשינוי זה כל דבר אחר שיכול היה להשפיע על הכרה זו.

 

את ההסדר שנקבע במסגרת תיקון מספר 18 משלימים סעיפים 25ד ו-25ה הקובעים כדלקמן:

"דין מוסד שהוכר לפני תחילת סעיף 25

25ד.

(א). מוסד שהוכר לעניין סעיף 25 לפני תחילתו של סעיף 25ב, בין באורח זמני ובין דרך קבע, דינה של ההכרה בו יהא לכל דבר וענין, עד תום ארבע שנים מתחילתו של סעיף 25ב, כדין הכרה בלתי מסוייגת במכללה למשפטים; ביטול ההכרה במוסד כאמור יהיה בידי הועדה להכרה על-פי הוראות סעיף 25ב(ב).

 

 

(ב). מוסד כאמור בסעיף קטן (א), שלא קיבל הכרה בידי הועדה להכרה על-פי האמור בסעיף 25ב עד תום ארבע השנים האמורות, יפקע תקפה של ההכרה שניתנה לו; ואולם ימשיכו לראות בו מוסד שהוכר כאמור, לגבי מי שהחל את לימודיו במוסד לפני שפקע תקפה של ההכרה.

 

דין תלמידי מכללה למשפטים

25ה.

דינם של תלמידי מכללה למשפטים אצל רשויות המדינה ומוסדות ציבוריים, יהיה כדין תלמידים במוסד מוכר להשכלה גבוהה".

 

 

תיקון מספר 18, אשר ביסס את האפשרות ללמוד משפטים לא כלימודים אקדמיים אלא כהכשרה פרופסיונלית לקראת קבלת רשיון מקצועי, בא לעולם על רקע מציאות בה היה פער ניכר בין הביקוש ללימודי משפטים לבין ההיצע הקיים בתחום זה (ראה לענין זה דברי ההסבר לתיקון מספר 18, הצ"ח התשנ"א בעמ' 170 וכן דברי ההסבר לתיקון מספר 17, הצ"ח התש"ן בעמ' 150). 

 

הועדה כוננה לראשונה בשנת 1991 ובשנותיה הראשונות הכירה בארבע מכללות, אשר קיבלו כולן לאחר מספר שנים הכרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה. מובן, כי משעה שהמכללה מוכרת על ידי המועצה להשכלה גבוהה, אין היא נזקקת עוד, הלכה למעשה, להכרה שניתנה לה על ידי הועדה, שהרי בוגריה נחשבים בעלי השכלה גבוהה מכוח הוראת סעיף 25(1).

במרוצת השנים, נוכח פתיחתן של המכללות למשפטים מזה והגדלת מספר הסטודנטים באוניברסיטאות מזה, הלך הפער בין הביקוש ללימודי המשפטים לבין ההיצע והצטמצם.

 בהתבסס על צמצום בפער  בין הביקוש ללימודי משפטים לבין ההיצע, ובשים לב לקיומו של היצע רחב ללימודים אקדמיים במשפטים, לרבות קיום לימודי משפטים במכללות אקדמיות באישור המועצה להשכלה גבוהה, הוצע עוד בהצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 26) התש"ס-1999 (הצעות חוק התש"ס 2835, עמ' 158) לתקן את חוק לשכת עורכי הדין ולקבוע כי הועדה לא תכיר במכללות נוספות למשפטים. אלא שההצעה לא התקבלה כחוק באותה העת.

בחינה מחודשת של הדברים בעת הזו מעלה כי אין כל הצדקה או צורך בקיומו של מסלול הכרה זה בלימודי משפטים במכללות, וראוי לבטלו.

על פי נתונים עדכניים שנמסרו על-ידי המועצה להשכלה גבוהה , מאז שנת 2001 הכירה המועצה להשכלה גבוהה בשבע תוכניות נוספות ללימודי משפטים; בשנת 2001 במרכז האקדמי למשפט ולעסקים (מכללת ר"ג), בשנת 2002 בקריה האקדמית אונו, בשנת 2003 במכללת שערי משפט, בשנת 2012 במכללה אקדמית ספיר, ובמכללה אקדמית צפת ורק לאחרונה בשנת 2015 במרכז אקדמי פרס ובמכללה אקדמית כרמל.

על רקע נתונים אלה יש גם להדגיש  כי משנת 1998, לא הכירה הועדה מכוח סעיף 25א  במוסדות נוספים.

על בסיס נתונים אלה מוצע לבטל את מסלול ההכרה באמצעות ועדה שכזו,  משאין עוד הצדקה לקיומו.  היצע לימודי המשפטים בעת הזו הוא נרחב וניכר שהמועצה להשכלה גבוהה, בהתאם לשיקול דעתה, מכירה במסלולי לימודים למשפטים במוסדות נוספים מעת לעת.

בהתאם מוצע לבטל את  הוראות סעיפים 25(4), 25א עד 25ה ו - 26(4) בנוסחם כפי שצוטט לעיל, המסדירים את נושא המכללות למשפטים על היבטיו השונים.

 

 

עם זאת, מוצע במסגרת הסדרי התחולה והמעבר לשמר  לשם הזהירות במפורש את מעמדם של מי שלפני תחילתו של החוק המוצע סיימו לימודיהם במכללות שהוכרו לפי המשטר שנקבע במסגרת תיקון מספר 18.

 

 ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

יבוטלו סעיפים 25(4), 25א עד 25ה ו - 26(4) לחוק לשכת עורכי הדין.

 

ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

אין.

 

ה.  נוסח החוק המוצע

 

חוק לשכת עורכי הדין (תיקון – ביטול מסלול ההכרה במכללות חוץ - תקציביות), התשע"ו-2016

 

ביטול סעיפים 25(4), 25א - 25ה ו-26(4)

 

בחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961[1], (להלן - החוק העיקרי), סעיפים 25(4), 25א עד 25ה ו-26(4) - בטלים.

 

תחולה והוראות מעבר

 

2.         על אף הוראת סעיף 1 לחוק זה ימשיכו הוראות סעיפים 25(4),  25ה ו-26(4) לחוק העיקרי כנוסחן ערב תחילתו של חוק זה, לחול לעניין מי שלפני תחילתו של חוק זה סיים לימודיו במכללה למשפטים שהוכרה לפי הוראות סעיף 25ב,  לחוק העיקרי כנוסחם ערב תחילתו של חוק זה.

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"א, עמ' 178;  ס"ח התשנ"א, עמ' 172.