תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פנינסים (קופות גמל)(תיקון מס' ),התשע''ו-2016.docx תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס'_), התשע"ו-2016

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(תיקון מס'__), התשע"ו-2016

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים(קופות גמל) (תיקון מס' __), התשע"ו-2016.

ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו

ביום 5 בפברואר 2016 נכנס לתוקפו חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(תיקון מס' 12), התשע"ה-2015 (להלן – תיקון 12). במסגרת התיקון תוקן סעיף 20 לחוק קופות הגמל, התשס"ה-2015, כך שנקבע כי מעסיק לא יוכל להתנות את שיעור ההפקדות משכר העובד שהמעסיק נדרש להפקיד לקופת גמל למרכיב תשלומי המעסיק, לרבות השיעור משכר העובד שמשולם לרכישת אבדן כושר עבודה מכספי המעסיק ולמרכיב התשלומים בעבור פיצויים, בהפקדה לקופה מסוימת, לסוג מסוים של קופות או לקופה שיבחר העובד מתוך רשימה מסוימת של קופות. עוד קובע התיקון כי אם נקבעה בדין או בהסכם התניה על שיעור ההפקדות לקופת הגמל בניגוד להוראות כאמור, יהיה העובד זכאי לשיעור ההפקדות הגבוה מבין השיעורים המרביים שהמעסיק עשוי להפקיד לזכות העובד לפי הוראות הדין או ההסכם, עד לתיקון הדין או ההסכם.

ביום 23 בפברואר 2016 נחתם "הסכם קיבוצי כללי (מסגרת) להגדלת הפרשות לביטוח פנסיוני במשק בין נשיאות הארגונים העסקיים לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה" שבו נקבע, בין היתר, כי החל מיום 1 בינואר 2017 יהיה שיעור התשלומים למרכיב תשלומי המעביד אחיד לכל המוצרים הפנסיוניים ויעמוד ככלל על שיעור של 6.5%.

לאור ההסכם מוצע לקבוע כי אם נקבעה בדין או בהסכם התניה שלפיה שיעור ההפקדה למרכיב תשלומי המעסיק בקופת ביטוח ובקופת גמל לחיסכון עומד על שיעור מסוים משכרו של העובד שכולל את תשלום המעסיק לביטוח מועדף, בשיעור הדרוש להבטחת 75% משכרו של העובד לפחות או בשיעור של 2.5% משכרו של העובד, לפי הנמוך, ושיעור ההפקדה לפי הדין או ההסכם למרכיב תשלומי המעסיק לסוג אחר של קופת גמל עומד על שיעור נמוך יותר, לא יראו בהוראות הדין או ההסכם כאמור כהתניה של מעסיק לגבי שיעור ההפקדה בעד עובד, בהפקדה לסוג מסוים של קופות והעובד יהיה זכאי לשיעור הפקדה למרכיב תשלומי המעסיק שלא יפחת מהקבוע בתוספת השלישית (6.25% החל מיום 1 ביולי 2016 ו-6.5% החל מיום 1 בינואר 2017).

  ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005.

ד. השפעת החוק על תקציב המדינה

אין.

ה.  השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

אין.

  ו.  נוסח החוק המוצע:

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(תיקון מס'__), התשע"ו-2016

תיקון סעיף 20

1.

בסעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1] (להלן – החוק) -

 

 

 

(1) אחרי סעיף קטן (א2) יבוא:

 

 

 

 

"(א3) על אף האמור בסעיף קטן (א1), נקבעה בדין או בהסכם התניה שלפיה שיעור ההפקדה למרכיב תשלומי המעסיק בקופת גמל מסוג מסוים בהתאם לדין או ההסכם עומד על שיעור מסוים משכרו של העובד שכולל תשלום של המעסיק בעד העובד לביטוח מועדף כהגדרתו בסעיף 32(14) לפקודת מס הכנסה[2], בשיעור הדרוש להבטחת 75% משכרו של העובד לפחות, או בשיעור של 2.5% משכרו של העובד, לפי הנמוך, ושיעור ההפקדה לפי הדין או ההסכם למרכיב תשלומי המעסיק לסוג אחר של קופת גמל עומד על שיעור נמוך יותר, לא יראו בהוראות הדין או ההסכם כאמור כהתניה של מעסיק לגבי שיעור ההפקדה בעד עובד בהפקדה לסוג מסוים של קופות, וזאת כל עוד יהיה העובד זכאי לשיעור הפקדה למרכיב תשלומי המעסיק שלא יפחת משיעור ההפקדה הקבוע בתוספת השלישית; השר, באישור ועדת הכספים, רשאי, בצו, לשנות את התוספת השלישית; לעניין זה, "מרכיב תשלומי המעסיק" – למעט תשלומי המעסיק למרכיב הפיצויים";

הוספת תוספת שלישית

2.

אחרי התוספת השניה לחוק יבוא:

 

 

"תוספת שלישית

(סעיף 20(א1))

 

 

שיעור ההפקדה שהעובד זכאי לו

1.

(1) מיום כ"ו בשבט התשע"ו (5 בפברואר 2016) עד ליום כ"ד בסיוון התשע"ו (30 ביוני 2016) – שיעור ההפקדה למרכיב תשלומי המעסיק שנקבע בדין או בהסכם לאותו סוג של קופת גמל;

 

 

 

 

 

 

(2) מיום כ"ה בסיוון התשע"ו  (1 ביולי 2016) עד ליום ב' בטבת התשע"ז (31  בדצמבר 2016) – 6.25%;

 

 

 

 

 

 

(3) מיום ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017) ואילך – 6.5%."

תחילה

3.

תחילתו של חוק זה מיום כ"ו בשבט התשע"ו (5 בפברואר 2016).

 

 



[1] ס"ח התשס"ה 889, התשע"ו, עמ' 14.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120