תיק הצעת חוק מסי:803-10-2015-000163 סימוכין: 803-99-2015-101381
חוק העונשין (החמרת העונש בגין עבירת לקוחו של קטין), תשע"ו-2016
הצעת החוק נועדה להחמיר את העונש הקבוע בצד עבירת דין לקוחו של קטין הקבועה בסעיף 203ג לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: יחוק העונשין׳ או ׳החוק׳). העבירה אוסרת על קבלת שירות של מעשה זנות של קטין, והעונש הקבוע בצידה הוא שלוש שנות מאסר. על פי המוצע, יתוקן הסעיף כך שהעונש בצד העבירה יוחמר לחמש שנות מאסר.
החמרת העונש הקבוע בצד עבירת לקוחו של קטין לחמש שנות מאסר עולה בקנה אחד עם מדרג הענישה הקיים בעבירות זנות המבוצעות בקטינים. לפי סעיף 203ב לחוק העונשין, היותו של קטין קרבן עבירת סרסרות או הבאה לזנות מהווה נסיבה מחמירה לביצוע עבירות אלה. בהתאם לסעיף, ביצוע עבירת סרסרות למעשי זנות או עבירת הבאת אדם לידי מעשה זנות (לפי סעיפים 199 ו-201 בהתאמה) בקטין - עונשן שבע שנות מאסר, במקום חמש שנות מאסר כפי שחל ביחס לקרבן בגיר. החמרת הענישה בגין עבירת לקוחו של קטין לחמש שנות מאסר שומרת על מדרג החומרה של עבירות הזנות, כך שדינו של מי שמסרסר למעשי זנות או מביא למעשה זנות נותר חמור יותר מדינו של מי שמקבל שירותי זנות.
כמו כן, העונש הקבוע כיום בצד עבירת לקוחו של קטין נמוך ביחס למדרג הענישה הקיים בעבירות מין מקבילות בחוק העונשין. עבירות המין, הקבועות בסימן ה׳ לפרק י׳ לחוק, קובעות מדרג של עונשים בהקשר של עבירות נגד קטינים בהתאם לחומרת המעשה, הנובעת מאופיו של המעשה ומגילו של הקטין הנפגע. קיום יחסי מין בהסכמה עם קטין עד גיל 14 מהווה עבירת אינוס לפי סעיף 345 (א)(3) לחוק או מעשה סדום לפי סעיף 347(ב) לחוק שהעונש בצידן הוא 16 שנות מאסר. קיום יחסי מין עם קטין בן 14 עד 16 מהווה עבירה של בעילה אסורה בהסכמה לפי סעיף 346(א)(1) לחוק או מעשה סדום לפי סעיף 347(א)(1) לחוק, שהעונש בצידן הוא 5 שנות מאסר. קיום יחסי מין עם קטין בגילאי 16-18 מהווה גם הוא עבירה פלילית של בעילה אסורה בהסכמה או מעשה סדום כאשר הדבר נעשה תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך או השגחה, או תוך הבטחת שווא לנישואין. לעומת זאת, ביצוע מעשה מגונה בקטין עד גיל 14, גם בהסכמתו, מהווה עבירה פלילית שעונשה שבע שנות מאסר, וכשמדובר בקטין בגילאי 14-18, מעשה מגונה בהסכמה יהווה עבירה פלילית, כאשר הדבר נעשה תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך, השגחה, עבודה או שירות, שהעונש בגינה ארבע שנות מאסר. עבירת דין לקוחו של קטין אוסרת על ׳קבלת שירות של מעשה זנות מקטין׳. ׳מעשה זנותי הוא מונח שאיננו מוגדר בחקיקה, אך בפסיקה פורש מונח זה כ"מעשה שנעשה לסיפוק היצר המיני תמורת תשלום", כך שעשויים להיכלל בו לא רק מעשה בעילה או מעשה סדום ממש אלא גם מעשים המהווים מעשה מגונה לפי החוק (ע"פ 531/75 אביטל נ׳ מד"י, ל(2) 579 ; ע"פ 538/75 לבן נ׳ מד"י, ל(2) 583). נמצא, אפוא, שבעוד שקבלת שירות של מעשה זנות מקטין תהווה על פי רוב גם עבירת מין שעונשה לכל הפחות ארבע או חמש שנות מאסר, הרי שסעיף 203ג בנוסחו הנוכחי קובע עונש של שלוש שנות מאסר בלבד.
עבירת דין לקוחו של קטין נחקקה בשנת 2000, במסגרת תיקון מס׳ 56 לחוק (ס"ח תש"ס מס׳ 1746 מיום 21.7.2000 עמ׳ 226). על פי דברי ההסבר לתיקון זה, מטרת העבירה להגן על קטינים מפני הידרדרות לזנות ולהיאבק בתופעה זו: "ההחמרה העונשית בשל ביצוע עבירות הזנות כשמדובר בקטינים מראה בעליל שהיתה כוונה למחוקק להגן על עניינם של קטינים. יחד עם זאת, נראה שלא די בכך - יש להגן על הקטינים ולהילחם בתופעת הידרדרותם לזנות בהטלתו של איסור לבצע בהם או עמם מעשה זנות כאמור בתיקון המוצע" (ה"ח תשנ"ז מס׳ 2639, עמי 469). דברי ההסבר, כמו גם הפרוטוקולים של הדיונים בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בהכנה לקריאה שניה ושלישית, אינם מספקים הסבר לגובה העונש שאותו בחר המחוקק לקבוע בצד עבירה זו. עם זאת, בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי "אין בקביעת עבירה כאמור כדי לגרוע מקיום עבירות מין הקבועות בדין, שאותן עובר הלקוח בהתאם לגילו של הקטין הנותן את שירותי המין" (ה"ח תשנ"ז מס׳ 2639 עמי 470).
הדרישה לבחון החמרה של הענישה הקבועה בצד עבירת דין לקוחו של קטין עלתה בתקופה האחרונה ממספר גורמים. בחודש פברואר 2014 פורסמו המלצותיו של הצוות הבין-משרדי בראשות מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, ד"ר מירב שמואלי, לקידום פעילות משולבת לשיפור הטיפול בסחר לזנות ועבירות נלוות, שכללו בין היתר המלצה לבחון את הצורך בהכבדת הענישה בגין צריכת זנות קטינים (זנות קטינים בישראל - נייר מדיניות (2013), בעמי 27). כמו כן, ביום 11.6.2015 פורסמו מסקנותיה של וועדת האו"ם לזכויות הילד, במסגרתה המליצה הוועדה כי ישראל תחמיר את העונש בגין קבלת שירותי מין מקטין ( Convention on the Rights of the Child, Concluding observations on the report submitted by Israel under article 12, paragraph 1, of the Optional Protocol to the Convention ,1/on the Rights of the Child on the Sale of Children, Child Prostitution and Child Pornography, CRC/C/OPSC/ISR/CO (8.6.2015)).
מבחינה השוואתית נראה, כי החקיקה במדינות אחרות בתחום זה אינה קובעת עונש נמוך יותר בגין קבלת שירותי זנות מקטין מאשר העונשים הקבועים בגין עבירות המין המקבילות. כך עולה, למשל, מהבחינה של החקיקה בצרפת, אוסטרליה ובריטניה. זאת, כמובן, מבלי להידרש לגובה העונש הספציפי הקבוע בחקיקה של כל מדינה, שזהו עניין פרטני השלוב במדרג הענישה הקיים בכל שיטת משפט.
מוצע, כאמור, לתקן את סעיף 203ג לחוק ולקבוע כי העונש בגין הפרת עבירת דין לקוחו של קטין יעמוד על חמש שנות מאסר במקום שלוש שנות מאסר.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 203ג
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין השפעה
ו. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין השפעה
להלן נוסח החוק מוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק העונשין (החמרת העונש בגין עבירת לקוחו של קטין(
תיקון סעיף 203ג 1. בסעיף 203ג לחוק העונשין, התשל"ז-1977, במקום "שלוש" יבוא "חמש". דין לקוחו של קטין
דברי הסבר