טיוטת תזכיר חוק הרשויות המקומיות - חשבונות ניהול עצמי - ).docx

תזכיר חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך)( תיקון - חשבונות ניהול עצמי, פעילויות ותכניות חינוכיות), תשע"ו-2016

א.  שם החוק המוצע:

 

חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך)( תיקון -חשבונות ניהול עצמי, פעילויות ותכניות חינוכיות), תשע"ו-2016

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

בהתאם להחלטת הממשלה מס' 2981 מיום 13.03.2011, משרד החינוך פועל להעביר מוסדות חינוך רשמיים (להלן: "מוסדות חינוך") למתכונת של ניהול עצמי. המעבר לניהול עצמי של מוסדות חינוך משמעותו הנהגת מדיניות ניהולית-חינוכית שבמסגרתה מועברים למוסדות החינוך ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות סמכויות, משאבים ואחריות. למנהל מוסד חינוך ולצוותו ניתן מרחב של סמכות וגמישות בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וכלכליים לשם מימוש יעדיו וצרכיו של מוסד החינוך.

במסגרת מעבר מוסדות חינוך לפעול במתכונת של ניהול עצמי, הרשות המקומית מאגמת משאבים כספיים ממקורותיה ומהקצבות המדינה, מגבשת מפתח הקצאה ותקצוב שקוף ושוויוני למוסדות החינוך, ומקצה את המשאבים הכספיים ישירות לחשבונות בנק של הרשות המקומית אשר יוקמו עבור כל מוסד חינוך בתחום הרשות המקומית בנפרד, וזאת לשם ניהולם השוטף של מוסדות החינוך במסגרת הניהול העצמי. משאבים אלו, ביחד עם מקורות כספיים נוספים שמוסדות החינוך יכולים לגייס, משמשים את מוסדות החינוך במתן מענה לתחומי סמכות פדגוגיים, ניהוליים, מינהליים וכלכליים של מוסד החינוך לצורך מימוש האחריות החינוכית של מוסד החינוך.

חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך), תש"ס- 2000, מעגן את השימוש בכספי החינוך ברשויות המקומיות וקובע בסעיף 5 כי רשות חינוך מקומית תנהל את כספי ההקצבות למטרות חינוך בחשבון בנק נפרד, המיועד אך ורק למטרה זו. החוק במתכונתו הנוכחית אינו מציין כי ניתן להעביר כספי חינוך למספר חשבונות בנק של הרשות המקומית אשר יוקמו עבור כל מוסד חינוך בנפרד, בהתאם לתכנית הניהול העצמי. לפיכך, יש צורך בתיקון החוק, כמפורט להלן, על מנת לעגן משפטית את העברת המשאבים לחשבונות ניהול עצמי תוך התקנת תקנות לניהולם התקין.

ג. עיקרי החוק המוצע:

תיקון החוק ירחיב את חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך), תש"ס-2000, כך שהרשויות המקומיות יוכלו להעביר כספי הקצבות של המדינה ורשות חינוך מקומית לחשבון בנק ייעודי נפרד עבור כל מוסד חינוך בניהול עצמי בתחומי הרשות המקומית. הכנסות אחרות של מוסד חינוך יועברו גם הם לחשבון ניהול עצמי. החשבון ינוהל בידי מנהל מוסד החינוך ועובד הרשות המקומית המועסק במוסד החינוך בהתאם להוראות שיקבעו בתקנות, ויעמוד לבקרה בפני הרשות המקומית ומשרד החינוך.

עם כניסתו לתוקף של חוק זה, תעוגן פתיחתו של חשבון בנק ייעודי לניהול שוטף של מוסד החינוך בהתאם לתכנית הניהול העצמי (להלן: "חשבון ניהול עצמי"). חשבון הניהול העצמי יתווסף לחשבון בנק ייעודי נפרד לניהול תשלומי הורים המוקם מכוח סעיף 6א לחוק לימוד חובה, תש"ט-1949 ותקנות לימוד חובה (ייעוד כספי תשלומים), תשס"ה–2004. בכך, תהיה מעוגנת בדין הקמתם וניהולם של שני חשבונות בנק ייעודיים לכל מוסד חינוך, המופרדים ומובחנים זה מזה – חשבון ניהול עצמי וחשבון לניהול תשלומי הורים.

בנוסף, מוצע להוסיף לתוספת הראשונה לעניין המטרות שלשמן נועדו ההקצבות את פרט (8) שעניינו תכניות ופעילויות חינוכיות. סעיף 5 לחוק העיקרי קובע כי העברת הקצבות לרשויות חינוך מקומיות, למטרות חינוך, תיעשה אך ורק לחשבון בנק ייעודי אלא שהחוק מפרט, בתוספת, רשימת מטרות סגורה עבורן ניתן להעביר כספים לחשבון האמור. מוצע להוסיף לרשימה מטרה נוספת - "תוכניות ופעילויות חינוכיות" על מנת להבטיח שכספים שמקצה המשרד לרשויות עבור תוכניות שונות כדוגמת תוכנית הצהרונים (ציל"ה) ובתי ספר של החופש הגדול – יגיעו לחשבון המוגן ויועברו ליעדם. הדברים נכונים גם לגבי פעילויות חינוכיות עבורן מקצה המשרד לרשויות כספים כדוגמת פעילויות של מועדוניות, רווחה חינוכית וכדומה.

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

תיקון חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך), תש"ס-2000, כפי שיפורט להלן.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

אין השפעה על תקציב המדינה.

 

ו.  השפעת החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי:

אין השפעה על תקנים.

 

ז.  להלן נוסח התיקון המוצע:


 

טיוטת חוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך)(תיקון-חשבונות ניהול עצמי, פעילויות ותכניות חינוכיות), תשע"ו-2016

 

תיקון סעיף 2

1.   

בסעיף 2 לחוק הרשויות המקומיות (ייעוד כספי הקצבות והגנה על נכסים למטרות חינוך), תש"ס-2000[1] (להלן - החוק העיקרי):

 

1.1.

אחרי "מוסד חינוך" יבוא "ו"מוסד חינוך רשמי""

 

1.2

אחרי ההגדרה "רשות חינוך מקומית" ו"מוסד חינוך", יבוא "הסכם ניהול עצמי"

מסמך הבנות המעגן ומסדיר את המעבר למתכונת ניהול עצמי אשר נחתם בין משרד החינוך לרשות חינוך מקומית, ובתוך כך מעביר את ניהול התחומים המנויים בתוספת השנייה למוסדות חינוך רשמיים

 

1.3

אחרי ההגדרה "מנהל יחידת הנוער", יבוא "מנהל מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי"

מנהל מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי או סגנו

תיקון סעיף 3

2

בסעיף 3 לחוק העיקרי:

 

2.1

בסעיף קטן (א), אחרי "בתוספת" יבוא "הראשונה ובתוספת השנייה"

 

2.2

בסעיף קטן (ב), אחרי "בתוספת" יבוא "הראשונה ובתוספת השנייה"

תיקון סעיף 5

3

בסעיף 5 לחוק העיקרי במקום "החשבון" יבוא "חשבון ההקצבות"

הוספת סעיף 5א

4

"חשבון ניהול עצמי"

אחרי סעיף 5 לחוק העיקרי יווסף סעיף 5א:

(א) על אף האמור בסעיף 5, רשות חינוך מקומית תקים חשבון בנק נפרד לניהול עצמי עבור כל מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי בתחומה (בחוק זה – חשבון ניהול עצמי), אליו יועברו כספי הקצבות של המדינה ורשות חינוך מקומית לצורך ניהול התחומים המנויים בתוספת השנייה בהתאם להסכם ניהול עצמי.

(ב) הכנסות של מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי יועברו לחשבון ניהול עצמי.

(ג) הכספים אשר יוחזקו בחשבון ניהול עצמי ינוהלו בידי מנהל מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי ועובד הרשות המקומית המועסק במוסד החינוך האמור, ואופן ניהולם של הכספים ושל חשבון הניהול העצמי יעמוד לבקרה בפני הרשות המקומית ומשרד החינוך בהתאם להוראות שיקבע שר החינוך בתקנות.

(ד) מוסד חינוך רשמי בניהול עצמי ישתמש בכספים שבחשבון ניהול עצמי למטרות המפורטות בתוספת השנייה שלשמן נועדו הכספים, בהתאם להסכם ניהול עצמי בלבד.

(ה) כספים אשר נותרו בחשבון ניהול עצמי בסופה של כל שנת לימודים יוותרו בחשבון ויתווספו לכספים שיועברו לחשבון ניהול עצמי כאמור בסעיף קטן (א) ובסעיף קטן (ב) בשנת הלימודים העוקבת.

תיקון סעיף 6

5

בסעיף 6 לחוק העיקרי במקום "החשבון לא ישמש את רשות החינוך המקומית" יבוא "חשבון ההקצבות וחשבון ניהול עצמי (בחוק זה – החשבונות) לא ישמשו רשות חינוך מקומית ומוסד חינוך רשמי"

תיקון סעיף 7

6

בסעיף 7 לחוק העיקרי אחרי "לחשבון" יבוא "ההקצבות"

תיקון סעיף 9

7

בסעיף 9 לחוק העיקרי במקום "בתוספת" יבוא "בתוספות"

תיקון סעיף 10(א)

8

בסעיף 10(א) לחוק העיקרי, בכל מקום, במקום "שבחשבון" יבוא "שבחשבונות"

תיקון התוספת

9

1. בתוספת לחוק העיקרי אחרי "תוספת" יבוא "ראשונה"

 

 

2. אחרי פרט (7) בתוספת יבוא:

 

 

(8)

 תכניות ופעילויות חינוכיות.

הוספת תוספת שניה

10

"תוספת שנייה"

אחרי התוספת לחוק העיקרי תיווסף תוספת שנייה:

(1)       הוצאות תפעול שוטף של מוסד חינוך רשמי (לרבות הוצאות בגין חשמל, מים, גז וסולר לחימום, טלפון, דואר ומשלוחים, אינטרנט, שירותי הנהלת חשבונות וניהול כספים);

(2)       הוצאות אחזקה וחידוש ציוד (לרבות הוצאות בגין אחזקת מבנה ובדק בית, גינון, ריהוט, מחשבים, מזגנים, תנורי חימום, ציוד מחשוב ותקשורת);

(3)       הוצאות עבור רכש והצטיידות (לרבות הוצאות בגין ציוד משרדי, ציוד ספורט, ספרים, חומרי לימוד, חומרי ניקוי, עזרה ראשונה);

(4)       קניית שירותים בתחום הפדגוגיה (לרבות הוצאות עבור יוזמות פדגוגיות ופרויקטים לימודיים);

(5)       קניית שירותים בתחום המינהל;

(6)       בינוי ושיפוץ של מוסדות חינוך

 

 

 



[1] ס"ח תש"ס מס' 1751 מיום 13.8.2000 עמ' 270, ה"ח הכנסת תש"ס מס' 2896 עמ' 478