כללי אתיקה לרשמי ההוצאה לפועל, התשע"ו-2016 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 3א(ה) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם שרת המשפטים, אני מתקינה בזה כללי אתיקה לרשמי ההוצאה לפועל: מבוא פרק ראשון: הוראות יסוד 1. הגדרות 2. מעמד הכללים 3. תחולת הכללים 4. תכלית הכללים 5. כוח ההכרעה, שלטון החוק והגינות 6. אמונים למדינת ישראל ולחוקיה 7. אי–תלות 8. אי–משוא פנים 9. הליכותיו של רשם ההוצאה לפועל פרק שני: הפעלת סמכויות על פי דין 10. שמירה על כבוד הזולת 11. ניהול דיון 12. פשרה, גישור ובוררות 13. הימנעות מוקדמת משבת בדין 14. מניעה משבת בדין פרק שלישי: רשם ההוצאה לפועל, סביבתו ואורחותיו 15. קשרים חברתיים 16. פעילות פוליטית או מפלגתית 17. הבעת דעה בפומבי 18. איסוף כספים 19. ניצול מעמד 20 . עדות 21. הופעה לפני רשות ציבורית 22. מענה לשאלונים לצורכי מחקר פרק רביעי: ניתוק קשרים עסקיים וכספיים עם מינויו של רשם ההוצאה לפועל 23. מטרת הכללים בפרק ותוחלתם 24. ניתוק יחסים כספיים 25. ועדת השניים 26. הסדר לניתוק יחסים כספיים 27. חתימה על ההסדר 28. הסדר - תנאי למינוי 29 . דיווח 30. יידוע פרק חמישי: רשם ההוצאה לפועל ואמצעי התקשורת 31. מגעים בין רשם ההוצאה לפועל לבין אמצעי התקשורת 32. תגובות לאמצעי תקשורת פרק שישי: ועדת אתיקה 33. ועדת אתיקה לפי הוראת סעיף 3א לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967, רשמי ההוצאה לפועל הם עובדי המדינה, וחלים עליהם הדינים החלים על עובדי המדינה, בכפוף להוראות סעיף זה וסעיפים 3 ו–3ב עד 3ד לחוק. בהיותם עובדי המדינה, כפופים רשמי ההוצאה לפועל להוראות התקשי"ר (תקנון שירות המדינה) (להלן - התקשי"ר), המסדיר את ניהולו של שירות המדינה בתחום משאבי האנוש והמפרט את זכויותיהם וחובותיהם של עובדי המדינה, וכן כפופים הרשמים לכללי האתיקה לעובדי המדינה. עם זאת, מפאת טיב תפקידם, מוטלות על רשמי ההוצאה לפועל חובות נוספות, מיוחדות, שאינן חלות על כלל עובדי המדינה. לרשמים נתונות סמכויות מינהליות כבדות משקל, וסמכויות שיפוטיות ומעין שיפוטיות, וגם לאחר הפרדתם ממערכת בתי המשפט, תפקידם דומה ביותר לתפקיד השופט ורשם בית המשפט. מכאן, שגם לאחר הפרדתם של רשמי ההוצאה לפועל ממערכת בתי המשפט, בהתאם להוראות תיקון 33 לחוק, נורמות ההתנהגות, הקבועות בכללי האתיקה לשופטים, התשס"ז-2007 (להלן - כללי אתיקה לשופטים), מהוות בסיס להדרכת רשם ההוצאה לפועל בדרכו ובאורחותיו, כתוספת על החובות הכלליות הרובצות עליו כעובד המדינה. בשים לב לאמור לעיל, כללי האתיקה לרשמי ההוצאה לפועל, המפורטים במסמך זה, מושתתים בעיקרם על כללי אתיקה לשופטים תוך התאמת כללים אלה למערכת שבה פועל רשם ההוצאה לפועל. נוכח תחולת הוראות התקשי"ר וכללי האתיקה לעובדי המדינה על רשמי ההוצאה לפועל, לא ייוחדו בכללים אלה הוראות החלות ממילא על רשם ההוצאה לפועל בהיותו עובד המדינה. |
| 1. לעניין כללים אלה - |
| 3. (א) כללים אלה חלים על רשם ההוצאה לפועל מעת מינויו עד סיום כהונתו, ואף בהיותו בחופשה. (ב) כללים אלה חלים על רשם ההוצאה לפועל גם בשבתו כרשם לענייני המרכז כהגדרתו בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995. |
| 6. רשם ההוצאה לפועל ישמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, יכריע על פי דין וכללי צדק, לא יטה משפט ולא יכיר פנים. |
| 8. רשם ההוצאה לפועל ינהג בבעלי הדין בשוויון, לא יישא פני דל ולא יהדר פני גדול, לא יסביר פניו לאחד וירע פניו לאחר, יכריע בדעה נקייה ולא יגלה דעה קדומה או משוא פנים. |
| 14. (א) רשם ההוצאה לפועל לא ישב בדין אם מצא, מיוזמתו או לבקשת בעל דין, כי קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול ההליך. (ב) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), רשם ההוצאה לפועל לא ישב בדין ביודעו שמתקיים אחד מאלה: (1) צד להליך, בא כוחו או עד מרכזי, הוא בן משפחה של רשם ההוצאה לפועל או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת; (2) יש לרשם ההוצאה לפועל עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך, בבא כוחו או בעד מרכזי, או שלבן משפחה של הרשם יש עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך או בבא כוחו; (3) בטרם התמנה לתפקיד היה רשם ההוצאה לפועל מעורב באותו עניין הנדון בהליך שלפניו בתור בא כוח, בורר, מגשר, עד, יועץ מקצועי, מומחה או בדרך דומה אחרת; (4) בעל דין או עד מרכזי היה לקוחו של רשם ההוצאה לפועל קודם מינויו לכהונתו, ולא חלפו לפחות חמש שנים מאז הטיפול בעניינו של אותו בעל דין או אותו עד; |
| 17. רשם ההוצאה לפועל יימנע מלהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית. |
| 18. רשם ההוצאה לפועל לא יהיה מעורב בפעילות של איסוף כספים. |
| 20. רשם ההוצאה לפועל לא יעיד בהליכים משפטיים אלא אם כן זומן על ידי בית המשפט או באישורו של הממונה על הרשמים; כלל זה לא יחול על הליכים משפטיים שרשם ההוצאה לפועל או בני משפחתו צד להם. |
| 21. רשם ההוצאה לפועל רשאי להופיע לפני ועדה של הכנסת או לפני רשות ציבורית אחרת אם קיבל לכך אישור מאת הממונה על הרשמים או אם קיימת חובה על פי דין להופעתו. |
| 25. אופן ניתוק היחסים הכספיים יידון בוועדה שבה יהיו חברים שניים: הממונה על הרשמים והאחראי על בירור תלונות (להלן - ועדת השניים). |
| 27. הסדר ניתוק היחסים שהורתה עליו ועדת השניים ייחתם ביד הנבחר לכהונת רשם הוצאה לפועל ויישמר אצל הממונה על הרשמים. |
| 30. |
| 32. |