תזכיר מכון וינגייט - נוסח נקי לפרסום.docx תזכיר חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט), התשע"ו-2016

תזכיר חוק הצעת חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט), התשע"ו-2016

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט), התשע"ו-2016.

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

מכון וינגייט לחינוך גופני ולספורט הינו עמותה רשומה, שנוסדה לפני קום המדינה כמכון לאומי לספורט ולחינוך גופני. כיום, המכון, הממוקם בנתניה, עוסק במתן שירותי ספורט לספורטאים, למאמנים, למדריכים, להתאחדויות ספורט ולאיגודי ספורט, וזאת במטרה לפעול לקידום הספורט ההישגי בישראל על-ידי מתן שירותים מרוכזים תחת קורת גג אחת.

בנוסף, פועלות במסגרת המכון יחידות הממלאות תפקידים לאומיים כגון: היחידה לספורט הישגי, המרכז לרפואת ספורט ומחקר, פנימייה לספורטאים מחוננים, ספריה לאומית לספורט, ארכיון הספורט והחינוך הגופני,  מוזיאון להנצחת ספורטאים יהודים ועוד.

לאור בעייתיות שהתעוררה בשעתו בנוגע למבנה המשפטי של המכון, ובהתאם לתכנית הבראה שגובשה למכון המצוי בקשיים תקציביים, הוחלט לפעול לייסודו של המכון כתאגיד סטטוטורי.

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יחוקק חוק חדש להקמתו של מכון וינגייט כתאגיד ציבורי  כמתואר בתזכיר החוק להלן.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי ממשלה ועל ההיבט המינהלי

בהתאם למוצע בתזכיר החוק, תקציבו של מכון וינגייט ימומן בחלקו מתקציב המדינה וייקבע בחוק התקציב השנתי בתכנית נפרדת במסגרת תקציב משרד התרבות והספורט, הכל כפי שיתואם עם משרד האוצר.

 

ה. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

 

 

מטרת החוק

1.  

מטרתו של חוק זה להבטיח את פעילותו של מכון וינגייט כמכון הלאומי למצוינות בספורט בישראל ולאפשר לספורטאי ההישג בישראל לממש את יכולותיהם.

הגדרות

2.  

בחוק זה-

 

 

"איגוד", "התאחדות", "מאמן" "מדריך" – כמשמעותם בחוק הספורט, התשמ"ח - 1988[1];

 

 

"הועד האולימפי" – הועד האולימפי הישראלי;

 

 

"חוק יסודות התקציב" –  חוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985[2];

 

 

"המנהל" או "המנהל הכללי" – המנהל הכללי של המכון שמונה לפי סעיף 21;

 

 

"המכון" – המכון הלאומי למצוינות בספורט ע"ש אורד צ'ארלס ווינגייט שהוקם לפי חוק זה;

 

 

"המשרד" – משרד התרבות והספורט;

 

 

"נושא משרה" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק החברות, התשנ"ט-1999[3];

 

 

"הרשות" – רשות החברות הממשלתיות;

 

 

"השר" – שר התרבות והספורט;

 

 

"תחרות ספורט משמעותית" – תחרות רשמית המוכרת על ידי הארגון הבין-לאומי של ענף הספורט הנוגע לעניין, המאורגנת על ידי התאחדות ספורט או איגוד ספורט בישראל או מחוץ לישראל, שהיא אחד מאלה: משחקים אולימפיים, משחקים פראולימפיים, משחקי עולם, אולימפיאדת השחמט, אליפות עולם, אליפות אירופה, או תחרות אחרת שהוכרה על ידי היחידה לספורט הישגי במכון.

 

הקמת המכון

3.  

מוקם בזה המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט).

מקום מושב המכון

4.  

(א)  המדינה תעמיד לרשות המכון את המקרקעין הדרושים לפעילותו.

 

 

(ב)  על אף האמור בסעיף זה, במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים, רשאי המכון לפעול גם מחוץ למקרקעי המכון.

תפקידי המכון

5.  

(א)   המכון יפעל כמכון הלאומי לספורט במדינת ישראל ובכלל זה:

 

 

(1)  יקדם, יטפח, ייזום ויפתח את פעילויות הספורט והפעילות הגופנית במדינת ישראל, לכל רמותיה וענפיה, כתשתית לפיתוח ספורט תחרותי והישגי;

 

 

(2)  יקדם את המצוינות בספורט התחרותי וההישגי ואת תרבות הספורט בישראל;

 

 

(3)  יסייע לספורטאי הישג להתפתח מבחינה מקצועית;

 

 

(4)  יקיים, ינהל, ויפתח את יחידות המכון העוסקות בספורט ובפעילות הגופנית, לרבות אלו המפורטות בסעיף (ב),  המטפלות בטיפוח, הכשרה, והשתלמויות בענפי הספורט השונים; הן לבד והן יחד עם  איגודים והתאחדויות, מוסדות, עמותות, חברות, גופים ממשלתיים וציבוריים או אחרים;

 

 

(5)  יקים ויפעיל  מתקני ספורט ומתקני עזר לסיוע וטיפוח ספורטאים, הכשרת מאמנים וסגל נלווה, וישמור על תחזוקתם ברמה נאותה; הקמה של מתקן ספורט בעלות של 7.5 מיליון שקלים חדשים ומעלה טעונה אישור השר ושר האוצר; 

 

 

(6)  יסייע בארגון  תחרויות ספורט משמעותיות, לפי הנחיית האיגוד או ההתאחדות הנוגעים בדבר;

 

 

(7)  יערוך, יתרגם, יתעד ויפרסם פרסומים בנושא הספורט ותרבות הגוף.

 

 

(ב) לצורך ביצוע תפקידיו, יפעיל המכון את  היחידות הבאות, שיהוו חלק בלתי נפרד מן המכון ופעולותיו, בין בעצמו ובין בשיתוף פעולה מקצועי עם אחרים, ובלבד ששיתוף כאמור אושר בידי השר: 

 

 

(1)  בית ספר לאומי  למאמנים ולמדריכים  המטפל בהכשרה, טיפוח והשתלמויות מאמנים ומדריכים בסוגי פעילות ספורט  ובדרגות ההסמכה השונות בהתאם לחוק  הספורט, התשמ"ח - 1988[4];

(2)  מרכז למחקר יישומי, לתיעוד ולפרסום בתחום מדעי הספורט, רפואת ספורט ושיקום נפגעי תנועה בספורט, בהתאם לסדרי עדיפויות לנושאי מחקר שייקבעו על-ידי ועדת מחקר שתמנה המועצה באישור המשרד; לעניין זה, "פרסום"  - לרבות פרסום של ספרות מדעית מקצועית, תרגומים ועיתונות. 

 

 

(3)  היחידה לספורט הישגי לצורך טיפוח ספורטאי ההישג, הכנת משלחות ספורטאי ישראל למשחקים האולימפיים והפראלימפיים ועריכת השתלמויות למאמנים לאומיים, בהתאם למדיניות הלאומית לקידום ספורטאי ההישג של ישראל כפי שנקבעה על ידי המועצה הלאומית לספורט;

 

 

(4)  היחידה לאיתור, לקידום ולטיפול ספורטאים צעירים מצטיינים;

 

 

(5)  מרכז לקידום ספורט הנשים בישראל, בהתאם למדיניות הלאומית לקידום ספורט הנשים בישראל ובכפוף לה;

 

 

(6)  מרכז למחוננים בספורט, לרבות בתנאי פנימייה, לספורטאים הצעירים, שיפעל בהתאם למדיניות כללית של מינהל הספורט במשרד לעניין מכסות ותנאי קבלה;

 

 

(7)  ספרייה מקצועית וארכיון בנושאי ספורט ופעילות גופנית;

 

 

(8)  יחידה להנצחה של  ספורטאים, ספורטאיות ואנשי מקצוע יהודים מכל רחבי העולם בעלי הישגים בולטים בתחום הספורט ושל פעילותם;

 

 

(10) פעילות אחרת עליה החליטה המועצה, באישור השר, ובלבד שאינה למטרות רווח ושהיא נועדה למימוש תפקידי המכון המנויים בסעיף קטן (א), ובלבד שתקציבן הכולל של כלל הפעילויות לפי פסקת משנה זו לא יעלה על 2.5% מתקציב המכון, אלא אם ניתן לכך אישור השר ושר האוצר, מנימוקים מיוחדים שירשמו

 

 

(ג)   המכון רשאי לבצע פעולות נוספות או לתת שירותים נוספים (להלן – פעילות נוספת), בין בעצמו ובין ביחד עם אחרים, באישור השר, ולעניין פסקת משנה (2) – גם באישור שר האוצר, לאחר ששוכנע כי מתקיימים בפעילות הנוספת כל אלה:

 

 

(1)  היא נועדה לקידום הספורט, פעילות גופנית ואורח החיים  הפעיל והבריא;

(2)  היא רווחית למכון ולא מצריכה מימון ממשלתי ותנוהל במתכונת של משק סגור; לעניין זה, "מימון ממשלתי" – לרבות מימון בידי תאגידים ציבוריים אחרים או בידי גופים נתמכים או גופים מתוקצבים לפי חוק יסודות התקציב;

 

 

(3)  אין בה כדי לפגוע בתפקידי המכון האחרים על פי חוק זה או למנוע או לצמצם פיתוח עתידי במכון;

 

 

(4)  אם הפעילות מבוצעת בדרך של מיזם משותף, לאחר שנבחנו הצורך בשיתופו של גורם נוסף לצורך ביצוע הפעילות, קיומה של חלופה לביצוע הפעילות שלא בדרך של מיזם משותף והתאמתו של הגורם הנוסף לביצוע הפעילות.

המכון – תאגיד

6.  

המכון הוא  תאגיד, כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית.

המכון – גוף מבוקר

7.  

המכון הוא גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח- 1958 [נוסח משולב] (להלן – חוק מבקר המדינה)[5].

אורגנים של המכון

8.  

האורגנים של המכון הם המועצה, המנהל וועדת הביקורת.

 

המועצה

9.  

(א)  השר ימנה מועצה של תשעה חברים שהם:

 

 

(1)  ארבעה עובדי המשרד בעלי זיקה לתחום הספורט, ובהם ראש מינהל הספורט ועובד המשרד הממונה על קידום ספורט הנשים; 

 

 

(2)  עובד משרד האוצר לפי המלצת שר האוצר;

 

 

(3)  שלושה נציגי ציבור, שאחד מהם לפחות הוא ספורטאי עבר שייצג את ישראל במשך ארבע שנים לפחות בשתי תחרויות ספורט משמעותיות לפחות, והאחר הוא בעל מומחיות פיננסית;

 

 

(4)  נציג הועד האולימפי, לפי המלצת הועד האולימפי.

 

 

(ב) השר ימנה  את יושב ראש המועצה מבין נציגי הציבור חברי המועצה ואת ממלא מקומו הקבוע.

 

 

(ג)  לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה שבשל חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא רשאי לשמש חברהמועצה.

 

תפקידי המועצה

10.  

תפקידי המועצה הם:

 

 

(1) לקבוע את המדיניות לקידומו ולפיתוחו של המכון ולהתוות את קווי הפעולה של המכון בהתאם למדיניות הספורט הלאומית שקבעה המועצה הלאומית לספורט;

 

 

(2) לאשר את תכנית העבודה שהוכנה  על ידי המנהל הכללי;

 

 

(3) לאשר את תקציב המכון שהוכן על ידי המנהל הכללי;

 

 

(4) לפקח על ביצוע תכנית העבודה השנתית והרב שנתית  של המכון;

 

 

(5) לאשר את הדוח הכספי והמאזן השנתי של המכון;

 

 

(6) לפקח על עבודת המנהל הכללי;

 

 

(7) למנות רואה חשבון מבקר;

 

 

(8) למנות מבקר פנים למכון ולדון בדוחות שהמבקר יגיש לו;

 

 

(9) למנות ועדת מחקר למכון, שתעסוק בתחומי מחקר שנקבעו בתכנית העבודה שאושרה.

 

סדרי עבודת המועצה

11.  

(א)  יושב ראש המועצה ינהל את ישיבותהמועצה, יזמן את ישיבותיה ויקבע את מועדן, מיקומן ואת סדר היום שלהן.

 

 

(ב) המועצה רשאית לקבוע את סדרי עבודתה ונהליה, ככל שלא נקבעו בחוק זה.

 

 

(ג)  המועצה תתכנס 8 פעמים בשנה לפחות.

 

 

(ד) שליש מחברי המועצה המכהנים רשאי בכל עת לדרוש כינוס המועצה על-ידי דרישה בכתב החתומה על ידם.

 

 

(ה) המניין החוקי לישיבות המועצה הוא מחצית מחבריה המכהנים ובהם יושב ראש המועצה או ממלא מקומו הקבוע.

 

 

(ו) החלטות המועצה יתקבלו ברוב דעות; היו הקולות שקולים, תכריע עמדתו של יושב ראש המועצה.

 

 

(ז)  המועצה רשאית, במקרים חריגים, לקיים ישיבות באמצעות שימוש בכל אמצעי תקשורת, ובלבד שכל חברי המועצה המשתתפים יכולים לשמוע זה את זה בו בזמן.

 

 

(ח) יושב ראש המועצה יערוך פרוטוקולים של ההליכים בישיבות המועצה, וישמור אותם לתקופה של שבע שנים ממועד הישיבה; פרוטוקול שאושר ונחתם בידי מי שניהל את הישיבה ישמש ראיה לכאורה לאמור בו.

סמכות שיורית

12.  

סמכות של המכון שלא הוקנתה בחוק זה לאורגן של המכון, רשאית המועצה להפעילה.

 

תקופת כהונה

13.  

חברי המועצה ימונו לתקופות של ארבע שנים, וניתן לשוב ולמנות חבר כאמור לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד, ובלבד שמתקיימים לגביו התנאים למינוי כאמור בסעיף 9; על אף האמור, את תקופת כהונתו של חבר המועצה שהוא עובד המדינה או נציג הועד האולימפי ניתן להאריך לתקופות כהונה נוספות.

סמכות לעיין במסמכים

14.  

לכל חבר מועצה הזכות לבדוק את מסמכי המכון  ואת רישומיו ולקבל העתקים מהם, ולבדוק את נכסי המכון והתחייבויותיו, ככל שהדבר דרוש למילוי חובותיו כחבר המועצה.

פקיעת כהונה

15.  

חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחת מאלה:

 

 

(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר;

 

 

(2) הוא הורשע בעבירה כאמור בסעיף 9(ד);

 

 

(3) הוא חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או נציג הגוף, שאותו הוא מייצג במועצה;

 

 

(4) לגבי חבר המועצה שהוא נציג הציבור, כאמור בסעיף 9(א)(3)– אם נתמנה להיות עובד המדינה.

העברה מכהונה והשעיה

16.  

(א)  השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו, לאחר שנתן לו הזדמנות להביא בפניו את טענותיו בתוך תקופה שהורה, באחת מאלה:

 

 

(1) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו;

 

 

(2) הוא נעדר בלא סיבה מוצדקת משלוש ישיבות רצופות של המועצה;

 

 

(3) נתקיימו בו נסיבות הפוסלות אדם, לפי דין, מלכהן  כחבר המועצה.

 

 

(ב) הוגש נגד חבר המועצה כתב אישום בעבירה כאמור בסעיף 9(ד), רשאי השר להשעותו מכהונתו עד לסיום ההליך בעניינו, ולמנות לו ממלא מקום למשך תקופת ההשעיה.

 

ועדות משנה

17.  

(א)  המועצה רשאית למנות מבין חבריה ועדות משנה (להלן – ועדות משנה), שיהיו רשאיות לתת המלצות למועצה בעניינים שבהם הסמיכה אותן המועצה לדון.

 

 

(ב) המועצה רשאית לצרף כחברים בועדות משנה גם מי שאינו נמנה עם חבריה, ובלבד שיושב ראש כל ועדת משנה יהיה חבר המועצה.

 

 

(ג)  הוראות סעיף 11(א), (ב), (ה) עד (ח) יחולו על ועדות משנה, בשינויים המחויבים, והוראות סעיפים 9(ד) , 18, 19 ו-23 יחולו גם לגבי חברי ועדות משנה שאינם חברי המועצה, בשינויים המחויבים.

 

 

(ד) המועצה רשאית לקבוע כללים לעבודת ועדת משנה, להורות לועדת משנה להתכנס ולדון בעניין שתורה לה, ולדרוש ממנה למסור דיווח על פעולותיה.

 

 

(ה) ועדת משנה רשאית לקבוע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו לפי חוק זה.

תוקף פעולות

18.  

קיום המועצה או ועדת משנה, סמכויותיהם ותוקף החלטותיהם לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקום של חבר בהן, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חברי המועצה או ועדת המשנה, לפי העניין, מכהנים כדין.

החלת דינים על חברי המועצה

19.  

חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לענין חיקוקים אלה:

 

 

(1) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969[6];

 

 

(2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959[7];

 

 

(3) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979[8]

 

 

(4) חוק העונשין, התשל"ז-1977[9] – ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור;

 

 

(5) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971[10];

 

 

(6) פקודת הנזיקין [נוסח חדש][11];

 

 

(7) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969.

ועדת ביקורת

20.  

(א)  המועצה תמנה  ועדת ביקורת מבין חבריה, שתמנה שלושה עד חמישה חברים; יושב ראש המועצה לא יהיה חבר בוועדת ביקורת; מנתה ועדת הביקורת שלושה חברים –  אחד מהם יהיה חבר המועצה מקרב עובדי המדינה ושניים מהם יהיו חברי המועצה מקרב נציגי הציבור; מנתה ועדת הביקורת יותר משלושה חברים – לפחות שניים  מהם יהיו חברי המועצה מקרב עובדי המדינה והיתר יהיו חברי המועצה מקרב נציגי הציבור;

 

 

(ב) ועדת הביקורת -

 

 

(1)  תעמוד על ליקויים בניהול המכון,  בין השאר תוך התייעצות עם מבקר הפנים, ותציע למועצה דרכים לתיקונם; מצאה ועדת הביקורת ליקוי כאמור שהוא ליקוי מהותי, תקיים ישיבה אחת לפחות לעניין הליקוי הנדון, בנוכחות מבקר הפנים, לפי העניין, ובלא נוכחות של נושאי משרה במכון שאינם חברי הוועדה; על אף האמור בסעיף זה, נושא משרה רשאי להיות נוכח לשם הצגת עמדה בנושא שבתחומי אחריותו;

 

 

(2)  תבחן את מערך הביקורת הפנימית של המכון ואת תפקודו של מבקר הפנים וכן אם עומדים לרשותו המשאבים והכלים הנחוצים לו לצורך מילוי תפקידו;

 

 

(3)  תדון בדוחות של מבקר הפנים, דוחות מבקר המדינה ודוחות ביקורת אחרים הנוגעים למכון;

 

 

(4)  תבחן את תכנית העבודה של מבקר הפנים לפני הגשתה לאישור המועצה ותציע שינויים בה;

 

 

(ג)  יושב ראש ועדת הביקורת יכנס את ועדת הביקורת לדיון בנושאים שיועמדו על סדר יומה בידי מבקר הפנים, המועצה, המנהל הכללי או חבר הוועדה.

 

 

(ד) חבר המועצה שאינו חבר בוועדת הביקורת לא יהיה נוכח בישיבות הוועדה בעת דיון ובעת קבלת החלטות הוועדה, אלא אם כן קבע יושב ראש הוועדה כי הוא נדרש לשם הצגת נושא מסוים.

 

 

(ה) מבקר הפנים  והיועץ המשפטי של המכון יקבלו הודעות על קיום ישיבות ועדת הביקורת ויהיו רשאים להיות נוכחים בעת הדיון ובעת קבלת החלטות בוועדה.

 

 

(ו) הודעה על קיום ישיבת ועדת הביקורת שבה עולה נושא הנוגע לביקורת הדוחות הכספיים תומצא לרואה החשבון המבקר, שיהיה רשאי להשתתף בה.

 

 

(ז)  ועדת ביקורת תגישלמועצה, למנהל ולמשרד דוח על פעילותה לפחות אחת לשנה.

המנהל הכללי ותפקידיו

21.  

(א)  המועצה, באישור השר, תמנה מנהל  כללי למכון, לאחר שתקיים הליך לאיתור מועמדים.

 

 

(ב) המנהל הכללי ממונה על ביצוע תפקידי המכון ויישום החלטות המועצה ועל הניהול השוטף של ענייני המכון  במסגרת המדיניות  שקבעה המועצה.

 

 

(ג)  המנהל הכללי יכין את תכנית העבודה השנתית והתקציב  השנתי של המכון ויביאם לאישור המועצה.

כהונת המנהל הכללי ותנאי העסקתו

22.  

(א)  תקופת כהונתו של המנהל הכללי תהיה ארבע שנים; המועצה, באישור השר, רשאית לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת.

 

 

(ב) המנהל הכללי יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחת מאלה:

 

 

(1)  הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר וליושב ראשהמועצה;

 

 

(2)  המועצה, באישור השר, החליטה על הפסקת כהונתו ברוב של שני שלישים מחבריו; השר לא יסרב ליתן אישור כאמור אלא אם מתקיימים לדעתו טעמים מיוחדים;

 

 

(3)  הוא הורשע בעבירה שבשל חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן בתפקידו;

 

 

(4)  נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.

 

 

(ג)  המועצה, באישור השר ושר האוצר, תקבע את שכרו ותנאי העסקתו של המנהל הכללי.

ניגוד עניינים

23.  

(א)  חבר המועצה, חבר ועדת משנה, המנהל או עובד המכון לא יטפלו בנושא שעלול לגרום להם להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד ענינים בין תפקידם לבין עניין אישי שלהם או לבין תפקיד אחר שלהם, ובכלל זה יימנעו מלהשתתף בדיון או מלהצביע בישיבות, לגבי נושא כאמור.

 

 

(ב) התברר לחבר המועצה, חבר ועדת משנה, המנהל או עובד המכון כי נושא הנדון בישיבה של המועצה או של ועדת משנה, או נושא שהוא הופקד על טיפולו, עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (א), יודיע על כך ליושב ראש המועצה ויפעל לפי הוראותיו.

 

 

(ג)  לענין סעיף זה, אחת היא אם מילוי התפקיד האחר הוא בתמורה או שלא בתמורה.

 

 

(ד) בסעיף זה -

 

 

"עניין אישי" – לרבות עניין אישי של קרובו או של גוף שהוא או קרובו מנהלים או עובדים בו, או של גוף שיש להם בו חלק בהון המניות, בזכות לקבל רווחים, בזכות למנות מנהל או בזכות הצבעה;

"קרוב" של אדם – בן זוגו, הורהו, צאצא שלו, אחיו, אחותו או אדם אחר הסמוך על שולחנו, ובן זוגו של כל אחד מהם.

תכנית עבודה והוראות למכון

24.  

(א)  המועצה תעביר לאישורו של השר תכנית עבודה שנתית ותכנית עבודה רב שנתית.

 

 

(ב) השר, או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי להורות למכון –

 

 

(1)  בדבר הנושאים שיכללו בתכנית כאמור, מתכונת עריכתה ומדדים לביצוע;

 

 

(2)  על שינויים שיש לערוך בתכנית שהוגשה לאישור;

 

 

(3)  על פעולות שעליו לנקוט כדי לעמוד בתכנית עבודה שנתית או בתפקיד שהוטל עליו לפי חוק זה.

 

 

(ג)  השר או מי שהוא הסמיך לכך רשאי להורות למכון בדבר קיום הכשרה בסוג מסוים של פעילות ספורט, בדרגת הסמכה כפי שיורה, אם ראה כי קיים מחסור בהכשרת מאמנים באותו סוג של פעילות, ובלבד שניתנה למכון הזדמנות להשמיע טענותיו בפני השר והשר קיים התייעצות עם ההתאחדות או האיגוד הנוגע בעניין.

תקציב

25.  

(א)  המועצה תגיש  לשר ולשר האוצר, לאישורם, לא יאוחר מיום 31 ביולי בכל שנה, את הצעת התקציב של המכון לשנת התקציב הבאה. הצעת התקציב שתוגש לאישור כאמור לא תהיה גרעונית בהתייחס לתקציב השוטף ובהתייחס לתקציב הפיתוח של המכון.

 

 

(ב) התקציב השנתי של המכון ימומן מתקציב המדינה. על אף האמור, ובכפוף לסעיף 5(ג), המכון רשאי לקבל מהכנסות נוספות, לרבות תרומות, עיזבונות ומענקים מעבר לאומדן שנקבע בתקציב השנתי (להלן – הכנסות נוספות), והכל בהתאם לנוהל שתקבע המועצה, באישור השר ושר האוצר, ושיפורסם באתר האינטרנט של המכון; קיבל המכון הכנסות כאמור, יהיה רשאי לשלם ולהתחייב גם מתוך סכומים אלה, לאחר שאושרו כדין כתקציב נוסף, וניתנה על כך הודעה לשר; קיבל המכון כספים מגוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9(1),(2), (4) ו-(5) לחוק מבקר המדינה [נוסח משולב], התשי"ח-1958, מעבר לאומדן שנקבע בתקציב השנתי, יהיה המכון רשאי לשלם ולהתחייב כאמור, אם ההוצאה אושרה כדין בתקציב הגוף המבקר וניתנה על כך הודעה לשר ולשר האוצר.

(ג)  בלי לגרוע מהאמור לעיל, המכון יהיה רשאי לגבות תשלום סביר ושוויוני בעד שירותים שהוא מספק.

 

 

(ד) חלקו של התקציב השנתי של המכון מתוך תקציב המדינה כאמור בסעיף קטן (ב), ייקבע בחוק התקציב השנתי בתכנית נפרדת במסגרת תקציב משרד התרבות והספורט;

 

 

(ה) בחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967[12], בסעיף 9, סעיף קטן (ב1) תיווסף פיסקה כדלקמן:

 

"(8) סכום שתקבע המועצה הלאומית לספורט לחלוקה כתמיכה בהקמה ובשדרוג של מיתקני ספורט במכון וינגייט לפי חוק המכון הלאומי למצוינות בספורט (מכון וינגייט),  התשע"ו-2016".

 

 

(ו) שיעור הוצאות הנהלה וכלליות במכון, לרבות רכיבי השכר, לא יחרגו משיעור ההוצאות למוסד ציבור בעל מחזור הכנסות שנתי דומה כפי שיוגדר מעת לעת בנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה ולדיון בהן.

 

 

(ז)  בסעיף זה –

            "חוק התקציב השנתי" - כמשמעותו בחוק יסודות התקציב;

             "תכנית" - כהגדרתה בחוק התקציב השנתי.

עובדי המכון

26.  

(א)  סדרי קבלתם של עובדים למכון יהיו כשל עובדי המדינה, בשינויים שתאשר הממשלה.

 

 

(ב) עובדי המכון דינם כדין עובדי המדינה לענין החיקוקים המנויים בסעיף 19, וכן, בשינויים המחויבים, לענין חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963[13].

מינוי מבקר פנים

27.  

המועצה תמנה למכון מבקר פנים, אשר יפעל בהתאם להוראות חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב - 1992[14] ויגיש למועצה דוח על ממצאיו.

 

מינוי רואה חשבון מבקר

28.  

(א)  המועצה תמנה רואה חשבון מבקר; על מינוי רואה החשבון ועל שכרו יחולו ההוראות לפי סעיף 44 לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים.

 

 

(ב) רואה החשבון רשאי לעיין בכל עת במסמכי המכון הדרושים לו לצורך מילוי תפקידו ולקבל הסברים לגביהם.

(ג)  רואה החשבון המבקר רשאי להשתתף בכל ישיבת מועצה או ועדת משנה הדנה בדוחות הכספיים שלגביהם ביצע פעולות ביקורת.

גמול והחזר הוצאות

29.  

(א)  חבר המועצה או ועדת משנה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד בגוף שאותו הוא מייצג במועצה או בוועדת המשנה, זכאי לקבל גמול בעבור השתתפות בישיבות המועצה או ועדת המשנה לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל תמורה בעבור ההשתתפות ממקור אחר.

 

 

(ב) חבר המועצה או ועדת משנה שאינו זכאי לגמול לפי הוראות סעיף קטן (א), זכאי לקבל החזר הוצאות שהוציא לצורך השתתפות בישיבות המועצה או ועדת משנה, ובלבד שאינו זכאי לקבל החזר הוצאות ממקור אחר.

 

 

(ג)  השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע כללים ותנאים שלפיהם ישולם גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה או וועדת משנה בהתאם להוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) ואת שיעוריהם.

 

 

(ד) בסעיף זה, "עובד המדינה" ו"עובד גוף מתוקצב" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב.

איסור העברת נכסים

30.  

(א)  המכון לא יהא רשאי למכור, לשעבד או להעביר בדרך אחרת נכס שבבעלותו, למעט נכסים שפרטים לגביהם, לרבות סוגם ושוויים, נקבעו בתקנות שקבע השר, אלא באישור השר ושר האוצר.

 

 

(ב) המכון לא יהא רשאי למשכן נכס שברשותו או להשכירו לתקופה העולה על עשר שנים, אלא באישור השר ושר האוצר; לעניין זה, "להשכירו לתקופה העולה על עשר שנים" – לרבות שכירות המקנה זכות לחדשה או להאריכה, או שכירות לתקופה נוספת, שבהצטרפותן לתקופות השכירות הקודמות עולות יחד על עשר שנים.

 

 

(ג)   המכון לא ייטול הלוואה העולה על סכום שקבע השר בתקנות, אלא באישור השר ושר האוצר.

דין וחשבון שנתי

31.  

המכון יגיש דין וחשבון שנתי אודות פעולותיו בהתייחס לכל אחד מתחומי הפעילות והיחידות הפועלים במסגרתו ויגישו לשר לא יאוחר מיום 31 במרץ מדי שנה; המשרד רשאי להורות בדבר המתכונת להגשת הדוח האמור.

פטור ממסים

32.  

(א)  לעניין פקודת מס הכנסה[15] יראו את המכון  כמוסד ציבורי הפועל למטרה ציבורית שעניינה חינוך, תרבות וספורט, ונכסי המקרקעין שלו ועסקאותיו בנכסים כאלה יהיו פטורים מכל מס, אגרה ותשלום חובה אחר המשתלמים למדינה ולרשויות מקומיות.

 

 

(ב) פטור ממסים לפי סעיף זה לא יחול על נכסים המשמשים למטרות מסחריות.

שמירת סמכויות

33.  

אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין.

 

ביצוע ותקנות

34.  

השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו.

תחילה

35.  

(א)  תחילתו של חוק זה 90 ימים מיום פרסומו.

 

 

(ב) עד יום תחילתו של החוק תמונה המועצה של המכון.

הוראות מעבר

36.  

(א)  בסעיף זה -

 

 

"חוק העמותות" – חוק העמותות, התש"ם[16]-1980;

 

 

 

"העמותה" – עמותת "מכון וינגייט לחינוך גופני ולספורט                      (ע"ר 58-005-78-9);

 

 

 

"רואה החשבון" – רואה החשבון שמונה לפי הוראות סעיף קטן (ג).

 

 

 

(ב) מיום פרסומו של חוק זה תפעל העמותה לפירוקה מרצון ולהעברת נכסיה, התחייבויותיה, חובותיה ופעילותה למכון בהתאם להוראות כל דין; העמותה תגיש לרשם העמותות את הדין וחשבון ואת אישורו בידי האסיפה הכללית של העמותה לפי סעיף 47(ב) לחוק העמותות, עד יום כ"ב אדר ב' התשע"ו (1 באפריל 2016); הוראות חוק העמותות לעניין פירוק מרצון יחולו על פירוק העמותה, בשינויים המחויבים.

 

 

(ג)  שר האוצר ימנה, בתוך 30 ימים מיום פרסומו של חוק זה, רואה חשבון שילווה את פעילות העמותה ויכהן עד לפרסום הודעה לפי סעיף קטן (ה); כל עוד מכהן רואה החשבון כאמור יחולו הוראות אלה:

 

 

(1)  לרואה החשבון יהיו נתונות כל הסמכויות הנתונות לפי כל דין לחבר הוועד של העמותה לעניין קבלת מידע על אודות פעילותה, הוא יוזמן לישיבות האסיפה הכללית והוועד של העמותה ויהיה רשאי להשתתף בהן, ואולם לא תהיה לו זכות הצבעה;

 

 

(2)  התחייבות כספית מטעם העמותה לא תחייב אותה, אלא אם כן חתם עליה גם רואה החשבון, והתחייבות כספית שלא נחתמה כאמור – בטלה; על כל התחייבות כספית יצוין בכתב כי מונה לעמותה רואה חשבון לפי חוק זה וכי היא תחייב את העמותה רק אם נחתמה על ידו כאמור; לעניין זה, "התחייבות כספית" – לרבות בחוזה, בכתב התחייבות, במסמכי תשלום, בהסדר פשרה המוגש לבית משפט או לבית דין על מנת לקבל תוקף של פסק דין, או בתעודה אחרת;

 

 

(3)  לא יהיה אדם לעובד העמותה, שלא מהעובדים שסעיף (ו) חל עליהם, אלא אם כן אישר רואה החשבון, מראש ובכתב, את העסקתו ואת תנאי העסקתו;

 

 

(ד) המועצה רשאית לייפות את כוחם של שניים או יותר מחבריו לחתום בשם המכון על מסמכים ולבצע פעולות משפטיות אחרות לשם העברת נכסיה, התחייבויותיה, חובותיה ופעילותה של העמותה למכון, והכל בכפוף לכל סייג שבייפוי הכוח.

 

 

(ה) אישר רשם העמותות את סיום הליכי הפירוק מרצון של העמותה, לאחר שקיבל לידיו את הדין וחשבון על הפירוק ואת אישורו בידי האסיפה הכללית כאמור בסעיף קטן (ב), יפרסם על כך הודעה ברשומות.

 

 

(ו) (1)   מי שהיה עובד העמותה ערב יום התחילה, לרבות המנהל הכללי של העמותה (בסעיף קטן זה – המנהל המכהן), יהיה לעובד המכון החל ביום פרסום הודעה לפי סעיף קטן (ה);

 

 

(2)   על אף האמור בכל דין, עובד העמותה שעבר כאמור בפסקה (1) (בסעיף קטן זה – עובד עובר) לא יהיה זכאי להטבות פרישה כלשהן בשל המעבר;

 

 

(3) כל הזכויות שהיו לעובד עובר ערב יום התחילה יישמרו לו ויראו אותן כזכויות הנובעות מעבודתו במכון, וכל שינוי בשכרו או בתנאי העסקתו של עובד עובר לאחר שהיה לעובד המרכז ייעשה בכפוף להוראות כל דין ולהוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב;

 

 

(4) על המנהל הכללי המכהן יחולו ההוראות החלות על המנהל הכללי לפי חוק זה.

 

 

(ז)  השר רשאי לקבוע הוראות נוספות לעניין מעבר זכויות וחובות של העמותה למכון.


דברי הסבר

 

לסעיף 1     מוצע להגדיר את מטרתו של החוק – הבטחת פעילותו של מכון וינגייט כמכון הלאומי למצוינות בספורט בישראל.

 

לסעיף 2     מוצע להגדיר מונחים שונים בחוק המוצע, כמפורט בסעיף.

 

לסעיף 3     מוצע  להקים בחוק את המכון, שיהיה בעל מעמד של תאגיד סטטוטורי עצמאי. 

 

לסעיף 4     כיום, מקום מושבו של המכון הוא בשטח שבדרומה של העיר נתניה והמדינה פועלת, במקביל להליכי החקיקה, להסדרת זכויותיו של המכון במקום מושבו.  

 

לסעיף 5     תפקידי המכון יהיו לקדם ולטפח את הפעילות הגופנית והמצוינות בספורט; לסייע לספורטאי ההישג להתפתח מבחינה מקצועית; ולנהל את יחידות המכון השונות, ובהן: בית הספר הלאומי למאמנים, מרכז למחקר מדעי, היחידה לספורט הישגי, מרכז לקידום ספורט הנשים; מרכז למחוננים בספורט ועוד. כמו כן, מוצע להתיר למכון לבצע פעילות נוספת, באישור המשרד, ובלבד שמדובר בפעילות רווחית שנועדה לקידום הספורט ושאין בה כדי לפגוע בתפקידיו של המכון על פי החוק. 

 

לסעיף 6     בהיותו תאגיד סטטוטורי, מוצע לקבוע כי המכון יהיה כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית.

 

לסעיף 7     מוצע לקבוע כי המכון יהיה גוף מבוקר הכפוף לביקורת מבקר המדינה.

 

לסעיף 8     האורגנים של המכון הינם המועצה, המנהל הכללי וועדת הביקורת.

 

לסעיפים 9 – 19 ו-30         מוצע כי בראש המכון תעמוד מועצה של 9 חברים. המועצה תמונה בידי השר והרכבו יכלול 4 נציגים ממשרד התרבות והספורט, נציג ממשרד האוצר, נציג הוועד האולימפי ו- 3 נציגי ציבור מתחום הספורט. חברי המועצה ימונו לתקופת כהונה בת 4 שנים, שניתן להאריכה פעם אחת בלבד (למעט לעניין חבר המועצה שהוא עובד המדינה או נציג הועד האולימפי, שניתן יהיה לשוב ולהאריך את כהונתו).  תפקידי המועצה יהיו, בין היתר, קביעת מדיניות המכון ואישור תכנית העבודה והתקציב של המכון. כן מוצעים בתזכיר הסדרים לעניין סדרי עבודתה של המועצה וקבלת גמול עבור השתתפות בישיבות.

 

לסעיף 20   מוצע לקבוע כי המועצה תמנה  ועדת ביקורת מבין חבריה, שתמנה שלושה עד חמישה חברים. בין תפקידיה של ועדת הביקורת, לעמוד על ליקויים בניהול המכון, לבחון את מערך הביקורת הפנימית של המכון ולדון בדוחות של מבקר הפנים. ועדת הביקורת תגיש דוח על פעילותה אחת לשנה לפחות.

 

לסעיפים 21-22     המנהל הכללי ימונה בידי המועצה, באישור השר, בהליך של ועדה לאיתור מועמדים; המנהל הכללי יופקד על הניהול השוטף של ענייני המכון ויישום החלטותהמועצה.  תקופת כהונתו של המנהל הכללי תהיה ארבע שנים וניתן לשוב ולמנותו. כמו כן, מוצע לקבוע את העילות בשלן יחדל המנהל הכללי לכהן בתפקידו.

 

לסעיף 23   בהתאם לאיסור על ניגודי עניינים, מוצע לקבוע כי חבר המועצה, חבר ועדת משנה, המנהל או עובד המכון לא יטפלו בנושא שעלול לגרום להם להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידם לבין עניין אישי שלהם או לבין תפקיד אחר שלהם, ובכלל זה יימנעו מלהשתתף בדיון או מלהצביע בישיבות, לגבי נושא כאמור.

 

לסעיפים 24 ו-32   לשם הבטחת הפיקוח על פעילותו של המכון וביצוע תפקידיו על פי דין, מוצע לחייב את המכון להגיש לאישור השר תכנית עבודה שנתית, תכנית עבודה רב-שנתית ודו"ח שנתי אודות פעילותיו; השר יהא רשאי להורות למכון בדבר שינויים שיש לערוך בתכנית או בדבר פעולות שעל המכון לנקוט כדי לעמוד בתכנית או בתפקיד שהוטל עליו לפי החוק.

 

לסעיף 25   פעילות המכון תמומן בחלקה מתקציב המדינה, כפי שייקבע בחוק התקציב השנתי בתכנית נפרדת במסגרת תקציב משרד התרבות והספורט. כמו כן, המכון יהא רשאי לממן את פעילותו מהכנסות נוספות, לרבות תרומות, עזבונות ומענקים, בהתאם לנוהל שתקבע המועצה, באישור השר ושר האוצר. המועצה תגיש מדי שנה לשר ולשר האוצר לאישורם את הצעת התקציב של המכון לשנת התקציב הבאה. 

 

לסעיף 26   מוצע לקבוע כי סדרי קבלתם של עובדים למכון יהיו כשל עובדי המדינה, בשינויים שתאשר הממשלה, וכי דינם יהא כשל עובדי המדינה לעניין חיקוקים מסוימים, המפורטים בתזכיר החוק.

 

לסעיפים 28-27     למכון ימונו מבקר פנים שיפעל לפי חוק הביקורת הפנימית ורואה חשבון מבקר. 

 

לסעיף 30   במטרה להבטיח את פעילותו ואיתנותו של המכון, ייאסר על המכון למכור, לשעבד, למשכן, להעביר בדרך אחרת נכס שבבעלותו או להשכירו לתקופה העולה על עשר שנים, אלא באישור השר ושר האוצר. 

 

לסעיף 32   בשים לב להיותו של המכון מוסד ציבורי בעל חשיבות לאומית בתחום הספורט, מוצע לקבוע כי הוא יהיה פטור ממסים המשתלמים למדינה ולרשויות מקומיות. 

 

לסעיף33    מוצע לקבוע כי אין בהוראות החוק המוצע כדי לגרוע מהוראות כל דין, דוגמת סעיף 29 לחוק יסודות התקציב. 

 

לסעיף 34   שר התרבות והספורט הוא השר הממונה על החוק המוצע ויהא רשאי להתקין תקנות מכוחו.

 

לסעיף 35   על מנת לאפשר פרק זמן הולם לשם היערכות ליישומו של החוק, מוצע לקבוע כי תחילתו של החוק תהא בתוך 90 ימים מיום פרסומו, וכי עד למועד האמור תמונה המועצה שיעמוד בראש המכון.

 

לסעיף 36   מוצעות הוראות מעבר לעניין פירוק העמותה הקיימת והעברת נכסיה ופעילותה לידי התאגיד שיוקם. 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ח, עמ' 122;  התשע"ד, עמ' 411.

[2]  ס"ח התשמ"ח, עמ' 60; התשע"ד, עמד 348.

[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189; התשע"ח, עמ' 652.

[4]  ס"ח התשמ"ח, עמ' 122; התשע"ד, עמ' 411.

[5]   ס"ח התשי"ח, עמ' 92; התשס"ג, עמ' 524.

[6] ס"ח התשכ"ט, עמ' 103.

[7] ס"ח התשי"ט, עמ' 190.

[8] ס"ח התש"ם, עמ' 86.

[9] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[10] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 18, עמ' 421.

[11] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 10, עמ' 266.

[12] ס"ח התשכ"ז, עמ' 142; התשע"ד, עמ' 410.

[13] ס"ח התשכ"ג, עמ' 50; התשע"ד, עמד 600.

[14] ס"ח התשנ"ב, עמ' 198; התש"ע, עמ' 475.

[15] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

[16] ש"ח התש"ם, עמ' 210, התשע"ד, עמ' 675.