חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות - תעבורה - נוסח סופי להפצה.doc תזכיר חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) התשע"ו-2016

 

חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) התשע"ו – 2016

הגדרות

1.

בחוק זה:

 

 

 

"פקודת התעבורה" –

פקודת התעבורה [נוסח חדש];

"תקנות התעבורה" –

תקנות התעבורה, התשכ"א - 1961;

"עבירת תעבורה" –

כהגדרתה בפקודת התעבורה, המנויה בתוספת הראשונה;

"עובר דרך" –

כהגדרתו לפי תקנות התעבורה;

"פקח" –

עובד רשות מקומית שהוסמך בהתאם להוראות חוק זה לאכיפת עבירת תעבורה;

"רשות מקומית" –

עירייה או מועצה מקומית;

"רכב" ו-"רכב מנועי" -

כהגדרתם בפקודת התעבורה;

"השר" –

השר לביטחון הפנים.

סמכות רשות מקומית

2.

ׁ(א) 

רשות מקומית רשאית לפעול בתחום שיפוטה לאכיפת עבירת תעבורה.

 

 

(ב) 

על אף האמור בסעיף קטן (א), הוראות חוק זה לא יחולו על פרט 1 בתוספת האחת

עשרה לפקודת התעבורה.

 

 

(ג)

אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה להנחות את

הגורם המוסמך ברשות המקומית בנוגע לביצוע סמכויותיה לפי חוק זה.

הסמכת פקחים

3.

(א) 

ראש רשות מקומית רשאי להסמיך מבין עובדי הרשות המקומית, פקחים בסמכויות

לפי חוק זה, כולן או חלקן, לשם אכיפת עבירת תעבורה בתחומי אותה רשות ובלבד

שלא יוסמך פקח, אלא אם כן התקיימו בו כל אלה:

 

 

 

(1)

משטרת ישראל הודיעה לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי הפקח 

כי היא אינה מתנגדת למינויו  מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו

הפלילי;

 

 

 

(2)

הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי חוק זה,

כפי שהורה השר.

 

 

 

(3)

הוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שהורה השר בהסכמת שר התחבורה

והבטיחות בדרכים ושר הפנים.

 

 

(ב)

הודעה על הסמכת פקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות.

 

 

(ג)

על אף האמור בסעיף זה, לא יוסמך פקח בסמכויות לפי חוק זה, ולא יופעל לאכיפת

עבירת תעבורה אלא בנוגע לעובר הדרך או הרכב שנקבעו בתוספת השנייה, בתנאים

המפורטים בתוספת האמורה.

סמכויות פקח

4.

(א) 

לשם אכיפת עבירת תעבורה, רשאי פקח שהוסמך לפי חוק זה, לאחר שהזדהה לפי

סעיף 6:

 

 

 

(1)

לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג בפניו תעודת זהות או תעודה

רשמית אחרת המזהה אותו;

 

 

 

(2)

לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי

להבטיח או להקל על ביצועו של חוק זה; בפסקה זו, "מסמך" - לרבות פלט,

כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה - 1995;

 

 

(ב)

(1)

מצא פקח אדם רוכב ברכב המנוי בתוספת השנייה, תוך הפרת הוראת עבירת

תעבורה, רשאי הוא להחרים או להרחיק רכב זה, כולו או חלקו, ובלבד שינקוט

אמצעי זהירות סבירים הדרושים כדי להבטיח אי גרימת נזק לרכב.

 

 

 

(2)

מועצה של רשות מקומית רשאית, בהסכמת השר, שר הפנים ושר התחבורה

והבטיחות בדרכים, להתקין חוקי עזר בדבר אופן החרמת או הרחקת רכב

כאמור ואופן החסנתו, וכן חיוב בעל הרכב לשלם אגרות או תשלומים בעד

החרמת או הרחקת הרכב והחסנתו.

 

 

(ג)

מצא פקח אדם רוכב ברכב המנוי בתוספת השנייה, תוך הפרת הוראת עבירת תעבורה,

רשאי הוא להוציא את האוויר ואת  השסתומים מרכב זה כדי למנוע המשך הרכיבה

עליהם.

 

 

(ד)

פקח רשאי להורות לעובר דרך שעבר עבירת תעבורה באופן שהוא עושה שימוש שלא כדין בחלק מן הדרך שיועד או סומן בתמרור לסוג אחר של עוברי דרך, לפנות את אותו חלק של הדרך ולעבור לחלק אחר, שבו הוא רשאי להשתמש.

 

 

(ה)

סירב אדם להיענות לדרישת פקח, על פי סמכותו בהתאם להוראות סעיף זה, והיה

חשש שיימלט או שזהותו אינה ידועה, רשאי הפקח לעכבו עד לבואו של שוטר ויחולו

על עיכוב כאמור הוראות סעיף 75(ב) ו-(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה –

מעצרים), התשנ"ו - 1996, בשינויים המחויבים.

 

 

(ו)

אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מסמכויות פקח שניתנו לו לפי כל דין.

עבירת קנס

5.

פקח שהוסמך לכך כאמור בסעיף 222 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב – 1982[1], רשאי למסור לאדם הודעת תשלום קנס כאמור בסעיף 228 לאותו חוק, אם נוכח כי אותו אדם עבר עבירת תעבורה.

זיהוי פקח

6.

פקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא בהתקיים כל אלה: 

 

 

(1)

הוא בעת מילוי תפקידו;

 

 

(2)

הוא לובש מדי פקח, בצבע ובצורה שהורה לעניין זה ראש הרשות המקומית, ובלבד שלא יהיה בהם כדי להטעות כנחזים להיות מדי משטרה, והוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו;

 

 

(3)

יש בידו תעודה החתומה בידי ראש הרשות המקומית, המעידה על  תפקידו ועל סמכויותיו שאותה יציג על פי דרישה.

ייעוד קנסות

7.

על אף האמור בכל דין, קנס שהטיל פקח או שהוטל בבית משפט עקב הפעלת סמכותו של פקח, ישולם לקופת הרשות המקומית.

שינוי התוספות

 

8.

השר, בהסכמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר הפנים, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספות.

שמירת דינים

9.

הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע מהן, אלא אם כן נקבע במפורש אחרת.

ביצוע

10.

השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה, והוא רשאי, בהתייעצות עם שר הפנים ושר התחבורה והבטיחות בדרכים ובאישור ועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו.

תיקון חוק בתי המשפט (נוסח משולב) תשמ"ד- 1984 (התוספת השלישית)

11.

בחוק בתי המשפט בתוספת השלישית אחרי פרט 42 יבוא פרט 43: עבירות התעבורה המפורטות בתוספת הראשונה לחוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) התשע"ה – 2015.

התוספת הראשונה

(סעיף 1 לחוק)

1. תקנה 28(ב) לתקנות התעבורה.

2. תקנה 34(א) לתקנות התעבורה.

3. תקנות 38(א) ו-(ג) לתקנות התעבורה.

4. תקנה 114 לתקנות התעבורה.

5. תקנה 124 לתקנות התעבורה.

6. תקנות 129(א), (ב) (ד) לתקנות התעבורה.

7. תקנה 129(ז) לתקנות התעבורה.

8. לעניין תקנה 129(א) לתקנות התעבורה – אף תקנה 135 לתקנות התעבורה.

 

התוספת השנייה

(סעיף 3 לחוק)

עובר הדרך/הרכב

התנאים להפעלת הסמכויות לאכיפה

1.

אופניים או תלת אופן

1. לעניין פרטים 1 ו-5 לתוספת הראשונה- כשאדם רוכב עליהם על גבי מדרכה כהגדרתה בתקנות התעבורה (להלן – "מדרכה").

2. לעניין פרטים 2-4, 6 ו-8 לתוספת הראשונה -כשאדם רוכב עליהם על גבי מדרכה, באחת מאלה:

א. יש שביל אופניים באותה הדרך.

  ב.   קיים צורך ייחודי באכיפה על ידי פקחים בדרך זו, והתקבל לכך אישור המשטרה, על ידי מי שהסמיכו המפכ"ל לעניין זה, בכפוף לתנאים המנויים באישור זה.

2.

אופניים או תלת אופן שהם רכב מנועי כהגדרתו בפקודת התעבורה

לעניין פרטים 1-6 ו-8 לתוספת הראשונה - כשאדם רוכב עליהם על גבי מדרכה.

3.

הולך רגל

הסמכויות יינתנו לעניין פרט 2 לתוספת הראשונה בלבד, כשהולך הרגל הולך על נתיב שסומן בתמרור כשביל אופניים.

4.

אופנוע כהגדרתו  בתקנות התעבורה

הסמכויות יינתנו לעניין פרטים 2-4 לתוספת הראשונה בלבד, כשאדם רוכב עליו על גבי מדרכה.

 

דברי הסבר

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת התופעה של נסיעת אופניים וכן אופניים עם מנוע עזר על גבי מדרכות בתחומי הרשויות המקומיות, באופן שגורם הפרעה להולכי הרגל ויוצר סיכון כלפיהם. במקביל, קיימת תופעה ברשויות המקומיות של שימוש הולכי רגל בשבילים המיועדים לאופניים באופן שיש בו כדי לסכן את הולכי הרגל ולמנוע מרוכבי האופניים את השימוש בהם.

היות ויש בתופעות אלו כדי לפגוע פגיעה של ממש בהתנהלות היומיומית של תושבי אותן הרשויות, הוחלט כי במקביל לאכיפה המבוצעת על ידי המשטרה בתחום זה, יוסמכו פקחי רשויות מקומיות לאכוף עבירות תעבורה המוגדרות בתוספת הראשונה לחוק זה, וזאת בנוסף לעבירות אשר אכיפתן בתחום המוניציפאלי מצויה בסמכות הרשויות המקומיות.

בין העבירות אותן יורשו פקחי הרשויות המקומיות לאכוף מכוחו של חוק זה הן נסיעת אופניים עם מנוע עזר ואופניים על גבי מדרכות, וכן עבירות נוספות שמתבצעות על ידי רוכבי האופניים במהלך נסיעתם על גבי מדרכות, שיש בהן כדי לסכן את הולכי הרגל; ובנוסף,  נסיעת אופנועים על גבי מדרכות וכן הליכת הולכי רגל על גבי שבילי אופניים – הכל בהתאם למפורט בתוספת השנייה להצעת החוק.

 

הסמכויות שיוענקו לפקחים העירוניים במסגרת חוק זה יהיו סמכות עיכוב, סמכות למתן קנס, וכן סמכות להוצאת אוויר מגלגלי כלי הרכב  בו נעברה עבירה –הכל בהתאם לתנאים המפורטים בתוספת השנייה לחוק.

 

בנוסף, מוצע להסמיך מועצה של רשות מקומית, בהסכמת השר לביטחון הפנים, שר הפנים ושר

התחבורה והבטיחות בדרכים, להתקין חוקי עזר בדבר האמצעים שיינקטו בנוגע לרכב המוגדר

בתוספת השנייה לחוק, באמצעותו נעברה עבירת תעבורה, לרבות הרחקתו, גרירתו והחסנתו, וכן חיוב בעל הרכב לשלם אגרות או תשלומים בעד הרחקת הרכב, גרירתו והחסנתו, ובנוסף, הסמכת גוררים מורשים ופקחים לפי חוק זה, לעניין יישום חוקי העזר אלו וזאת באישור ראש מחלקת  התנועה של משטרת ישראל.

 

יוער כי בכל הנוגע לאכיפת נסיעה שלא כדין בנת"צים – הרי שבהתאם לסעיף 3(ב) להצעת החוק, האכיפה תעשה ע"י מצלמות בלבד, בהתאם להסדר הקבוע בסעיף 27א1 לפקודת התעבורה.                                                            

 

יצוין, כי לאחר שיוסדר מעמדו של הקורקינט החשמלי בפקודת התעבורה או בתקנותיה, בהתאם לתוצאות עבודת המטה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים  - הפועל בעניין זה, יבחן אופן הכללתו במסגרת התוספת השנייה לחוק זה וזאת במקביל לקידום תיקון תקנות 129(א), (ב) ו-(ד) האמורות בפרט 5 לתוספת הראשונה כך שיחולו אף על קורקינט חשמלי. בנוסף, יש לקדם תיקון  תקנה 135 לתקנות האמורה בפרט 6 לתוספת הראשונה, כך שתחול אף על תקנה 129(ב) ו-(ד) לתקנות התעבורה.

 

בנוסף, מוצע  להסמיך פקחים שיוכשרו לכך לאכוף עבירות תעבורה בנוגע לאופנועים הנוסעים על גבי מדרכות.

 

במסגרת יישום חוק זה, תקבע מדיניות אכיפה אחידה ברשויות המקומיות, שתקבל את אישור כלל הגורמים הרלוונטיים ובהם היועמ"ש לממשלה וכן גורמי המקצוע במשטרה ובמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בה, בין השאר, יקבעו כללים כיצד תתבצע אכיפת הוראות חוק זה בנוגע לקטינים.   

 

חמ 87

00124916



[1] ס"ח התשמ"ב עמ' 143; התשע"ב עמ' 599.