תזכיר חוק לבדיקת התאמה תעסוקתית במשטרה (תיקוני חקיקה), התשע"ו - 2016
|
תיקון פקודת המשטרה |
1. |
בפקודת המשטרה [נוסח חדש], תשל"א-1971[1] אחרי סעיף 49ח1 יבוא: |
|||
|
|
|
" פרק רביעי 1'ב : "בדיקת התאמה תעסוקתית" |
|||
|
|
|
49ח2 |
הגדרות |
בפרק זה: "סיווג תעסוקתי" – קביעת רמת רגישות של תפקיד, כפועל יוצא מרגישות המידע והנושאים שבהם עוסק התפקיד או מבכירות הדרגה של הנושא בתפקיד וכן מהסיכונים הכרוכים הנובעים מאפשרות ניצול התפקיד לשם גרימת נזק לשלום הציבור וביטחונו; "התאמה תעסוקתית" - התאמת אדם לסיווג תעסוקתי שנקבע לתפקיד או לדרגה מסוימים בהם הוא מבקש לעסוק; "בדיקת התאמה תעסוקתית" – בדיקה של התאמתו התעסוקתית של אדם על מנת שיוכל למלא תפקיד מסוים, ובכלל כך עיון במידע על האדם, ביצוע תחקיר אישי וכל בדיקה אחרת הנדרשת לכך, לרבות על ידי שימוש בבדיקות פוליגרף. |
|
|
|
|
49ח3 |
חובת קיום התאמה תעסוקתית |
לא יתמנה אדם לתפקיד במשטרה אלא לאחר שהתגלה בבדיקה תעסוקתית שעבר כי קיימת התאמה תעסוקתית שלו לתפקיד זה בהתאם להוראות המפקח הכללי שנקבעו לעניין זה האמורות בסעיף 49ח6. |
|
|
|
|
49ח4 |
הגשת השגה בגין החלטה על אי התאמה תעסוקתית |
|
הרואה עצמו נפגע מהחלטה בדבר אי – התאמתו התעסוקתית למשרה או לתפקיד שסווגו בסיווג תעסוקתי, זכאי להשיג על ההחלטה בפני המפקח הכללי או בפני קצין בכיר שהוסמך על ידו לעניין זה. |
|
|
|
49ח5 |
חומר הבדיקה התעסוקתית |
החומר שנאסף במסגרת בדיקה תעסוקתית (בסעיף זה – חומר הבדיקה) יהיה חסוי בפני כל אדם ויחולו לגביו ההוראות הבאות: |
|
|
|
|
|
|
(א) |
חומר הבדיקה יימסר, כולו או חלקו, רק לאותם גורמים במשטרת ישראל שהחומר דרוש להם לצורך החלטה בדבר ההתאמה התעסוקתית של המועמד או לשם נקיטה בצעד מנהלי כאמור בסעיף קטן (ה); |
|
|
|
|
|
ׁׁ (ב) |
חומר הבדיקה לא יימסר לגוף חוקר ולא יתקבל כראיה במשפט, למעט במשפט פלילי, או משמעתי, בשל מסירת ידיעה כוזבת; |
|
|
|
|
|
(ג) |
עלה במסגרת הבדיקה חשד לביצוע עבירה פלילית מסוג פשע, יועבר המידע, הנוגע לחשד האמור בלבד, לגורם המוסמך להחליט על פתיחה בחקירה ואולם, חומר הבדיקה עצמו לא יועבר; |
|
|
|
|
|
ׁׁ (ד) |
על אף האמור בסעיף קטן (ג), המפקח הכללי או מי שהוא הסמיך לכך רשאי מטעמים שיירשמו להעביר לגורם החקירה המוסמך גם מידע הנוגע לעבירת עוון; |
|
|
|
|
|
ׁ(ה) |
בכפוף לאמור בסעיף קטן (ב), לא יועמד שוטר לדין משמעתי על בסיס חומר בדיקה וממצאיו, ואולם אין בכך כדי למנוע מהגורם המוסמך לכך בהתאם לפקודה זו לקבל כל החלטה מנהלית שבסמכותו, ביחס לשוטר זה. |
|
|
|
|
|
(ו) |
על אף האמור בסעיף קטן (א), יהיה המפקח הכללי רשאי לאשר מסירת חומר בדיקה כולו או חלקו לעובד ציבור, שהחומר דרוש לו לשם מילוי תפקידו, או דרוש לאדם הנוגע בדבר. |
|
|
|
49ח6 |
קביעת הוראות על ידי המפקח הכללי |
המפקח הכללי יקבע בהוראות המשטרה הוראות בדבר אופן קביעת הסיווג התעסוקתי של תפקידים במשטרה, בדבר אופן קביעת התאמה תעסוקתית של אדם לתפקיד או משרה שסווגו בסיווג תעסוקתי כאמור, בדבר אופן עריכת הבדיקה התעסוקתית בנוגע להתאמתו זו, בדבר השימוש בחומר הבדיקה ואופן הטיפול בו ושמירתו, בדבר אופן ההודעה לאדם בנוגע לאי- התאמה תעסוקתית, וכן בדבר דרכי הגשת ההשגה בגין החלטה על אי התאמה תעסוקתית. |
|
דברי הסבר
בחודשים האחרונים החלה משטרת ישראל לקיים הליכי התאמה תעסוקתית לשוטריה, לרבות מועמדים לגיוס, זאת על מנת להבטיח כי המועמדים לגיוס למשטרה והמשרתים בה בפועל, מתאימים לתפקידם.
ההחלטה לנקוט בהליכים אלה התקבלה לאחר שהוברר כי לאורך השנים התגייסו למשטרה שוטרים
אשר לחלקם קשר עם גורמים עברייניים, או שהיו מעורבים בעבירות פליליות או משמעתיות, אף אם
לא הורשעו בגין אלה בדין.
על מנת לאתר שוטרים או מועמדים כאמור, ולאור המגבלה על שימוש במידע אשר עלה בהליכי ההתאמה הביטחונית לצרכים תעסוקתיים, וזאת בהתאם להוראות חוק שירות הביטחון הכללי התשס"ב – 2002 (להלן : "חוק השב"כ"), במסגרתו מוסדרת בדיקת ההתאמה הביטחונית, נבנה הליך של התאמה תעסוקתית הכולל שאלון וראיון בפני מתחקר תעסוקתי.
בנוסף, הוקמה במשטרה וועדה אשר תפקידה לקבוע באלו מקרים ניתן לעשות שימוש במידע אשר עלה במסגרת הליכי ההתאמה התעסוקתית, הן במישור הפלילי והן במישור המשמעתי. פעילותה של הוועדה ואופן טיפולה בחומר שעולה אושרו בין השאר אף על ידי פרקליט המדינה.
יחד עם זאת, לכל ברור כי האפקטיביות של הליך זה תלויה במידת שיתוף הפעולה של המועמד לתפקיד ונכונותו למסור את האמת. משכך, אי מתן אפשרות לביצוע בדיקות פוליגרף
במקרים המתאימים לכך, עלולה לפגוע משמעותית באפקטיביות ההליך.
אין ספק כי בדיקת פוליגרף או אפילו קיומה של אפשרות לביצוע בדיקה כאמור, פוגעת בפרטיות ושוללת את חופש הבחירה של השוטר אם לחשוף או להסתיר מידע מעברו. יחד עם זאת, קיימת ייחודיות בתפקידו של השוטר, בהיותו מופקד על אכיפת החוק, כשלשם כך הופקדו בידיו סמכויות מרחיקות לכת. משכך, קיימת חובה מוגברת להבטחת התאמתו של מועמד לתפקיד במשטרה ובחינת היותו ראוי לכך - לרבות באמצעות בדיקת פוליגרף.
היות וכאמור קיימות הגבלות משמעותיות על קבלת המידע שהושג במסגרת הבדיקה הביטחונית והיות ובהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה (מס' 3.1102) אין לערוך בדיקת פוליגרף נוהליות מעין זו המבוקשת כאן, אלא בהתקיים הסמכה חוקית לכך, מבוקש במסגרת הצעת חוק זו להסדיר במסגרת פקודת המשטרה את נושא הבדיקה התעסוקתית, לרבות אפשרות השימוש בבדיקת פוליגרף.
הבטחת שיתוף הפעולה של המועמד לתפקיד במשטרה בהליך הבדיקה התעסוקתית, מחייבת, בין השאר, הטלת חיסיון רחב ככל הניתן על חומר הבדיקה שנאסף לגביו בהליך זה. משכך, מבקשת הצעת החוק, להטיל חסיון כאמור על חומר הבדיקה התעסוקתית שנאסף, וזאת בדומה לחומר התחקיר הביטחוני שבחוק השב"כ, תוך הבטחה כי למעט מקרים חריגים, חומר בדיקה זה ישמש לתכלית של ההתאמה התעסוקתית בלבד וייחשף רק בפני גורמים מוסמכים ומצומצמים במשטרה.
בנוסף, מבקשת הצעת החוק לקבוע מנגנון הגשת השגה, בפני מי שמינה המפקח הכללי לכך, על ידי מועמד לגיוס או לתפקיד שראה עצמו נפגע מהחלטה שהתקבלה בעניין אי התאמתו התעסוקתית.
כמו"כ, מבוקש לקבוע כי בדומה לסעיף 15(א) לחוק השב"כ, הוראות בדבר אופן קביעת הסיווג הביטחוני וההתאמה הביטחונית, אופן ביצוע ההתאמה התעסוקתית, אופן הטיפול והשמירה על חומרי הבדיקה, וכן אופן הגשת השגה בגין החלטה על אי התאמה תעסוקתית ייקבעו על ידי המפקח הכללי בהוראות המשטרה המוגדרות בסעיף 9א(א) לפקודת המשטרה.
00564416