תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס' ), התשע"ו -2016
א. שם החוק המוצע
חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס' ), התשע"ו-2016
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
סעיף 3א לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (להלן – הפקודה), קובע כי הכנסתו של אזרח ישראלי, שהופקה או שנצמחה באזור, יראו אותה כהכנסה שהופקה או שנצמחה בישראל.
אזור" מוגדר בסעיף כלהלן:
""אזור" – כל אחד מאלה; יהודה והשומרון וחבל עזה, כולל השטחים הכלולים בתחום השיפוט הטריטוריאלי של הרשות הפלסטינית על פי ההסכם בדבר רצועת עזה ואזור יריחו שנחתם בקהיר בין ישראל לבין ארגון השחרור הפלסטיני, ביום כ"ג באייר התשנ"ד (4 במאי 1994); "
חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959 וחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א – 1980 (להלן – חוקי עידוד להשקעות הון) אינם מסמיכים לתת הטבות מכוחם באזור, ובהתאם, גם הטבות המס על פי חוקי עידוד להשקעות הון אינם חלים על הטבות מסוג זה הניתנות לענין השקעות הון באזור. הטבות מעין אלה ניתנות, במצב הקיים, לאזרחים ישראלים הפועלים באזור בהקבלה לאלה הניתנות על פי חוק, בהתאם למסלולים מנהליים שנקבעו לענין זה, (להלן – מסלול מנהלי לעניין השקעות הון באזור).
על מנת למנוע מצב שבו מחד על אזרח ישראלי הפועל באזור מוטלות מלוא החובות מכוח הפקודה בדומה לאזרח ישראלי הפועל בישראל, ומאידך מקום שהוא זוכה להטבות לפי מסלול מנהלי לעניין השקעות הון באזור, אין הוא נהנה ממלוא ההטבות המוענקות לאזרח ישראלי המקבל הטבות מכוח חוקי עידוד להשקעות הון - מוצע ליתן את הטבות המס המוענקות מכוח חוקי עידוד להשקעות הון, גם לאזרח ישראלי שיש לו הכנסה שהופקה או שנצמחה באזור זאת במידה ואותו אזרח זכאי להטבות או למענקים לעידוד השקעות הון בתחום מתחומי האזור, שנקבעו בהחלטת הממשלה, לפי הסדר מנהלי המקביל בפרטיו למתן הטבות או מענקים אלה בישראל לפי חוקי עידוד להשקעות הון.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 3א לפקודת מס הכנסה.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
צפוי הפסד להכנסות המדינה של כ-30 מיליון ₪ בשנה.
ה. השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי
אין.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 3א |
1. |
בסעיף 3א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), השתכ"א-1961,[1]אחרי סעיף קטן (ו) יבוא- |
|
|
|
"(ז) מבלי לגרוע מהוראות סעיף זה, אזרח ישראלי שהוא תושב האזור או שיש לו הכנסה שהופקה או שנצמחה באזור, יהיה זכאי, בגין הכנסה כאמור, להטבות המס שניתנות בישראל על פי ההסדרים לעידוד השקעות הון, בשינויים המחויבים, ובלבד שאותו אזרח זכאי להטבות או למענקים לעידוד השקעות הון בתחום מתחומי האזור, שנקבעו בהחלטת ממשלה, לפי הסדר מנהלי המקביל בפרטיו למתן הטבות או מענקים אלה בישראל, לפי ההסדרים לעידוד השקעות הון; לעניין זה "ההסדרים לעידוד השקעות הון" - הסדרים לפי חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959[2], ולפי חוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א- 1980 "[3]., |