הצעת חוק מס':803-10-2015-000125
סימוכין: 803-99-2015-077934
תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק העונשין (תיקון מס'...) (בריחה ממאסר אזרחי), התשע"ו-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת החוק המוצע לאסור על בריחה או הברחת אדם ממאסר, גם כאשר המדובר במאסר אזרחי, כגון מאסר לפי פקודת בזיון בית משפט ומאסר לכפיית תשלום חוב מזונות, כפיית מתן גט וכדומה. כיום, חוק העונשין אוסר על בריחה והברחה ממאסר ומעצר פליליים בלבד.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 (תיקון סעיף 236):
מוצע לקבוע בסעיף 236, הוא סעיף ההגדרות של סימן א' לפרק ט', כי "מאסר אזרחי" הוא מאסר כהגדרתו לעניין סעיף 47(א) לחוק. סעיף 47 לחוק עניינו "סדר נשיאת מאסר אזרחי" והוא כולל הגדרה של "מאסר אזרחי", כדלקמן:
47. סדר נשיאת מאסר אזרחי
(א) מי שהוטל עליו מאסר אזרחי, ישאנו נוסף לכל תקופת מאסר אחרת שעליו לשאת, בין שהמאסר האחר הוא מאסר פלילי ובין שהוא מאסר אזרחי.
(ב) מי שהוטלו עליו מאסר אזרחי ומאסר פלילי, ישא את המאסר האזרחי תחילה; ואם היה נושא מאסר פלילי בעת שהוטל עליו המאסר האזרחי, יופסק המאסר הפלילי לשם נשיאת המאסר האזרחי וישוב ויימשך מתום המאסר האזרחי.
(ג) מי שהוטלו עליו יותר ממאסר אזרחי אחד בשל עילה אחת ישאם בזה אחר זה לפי סדר הטלתם; היו המאסרים בשל עילות שונות, ישאם בזה אחר זה לפי סדר זה:
(1) מאסר לכפיית ציות לצו של בית משפט או לכפיית התנהגות ראויה בבית משפט;
(2) מאסר לכפיית תשלום חוב של מזונות;
(3) מאסר לכפיית תשלום חוב אזרחי אחר;
(4) מאסר לכפיית מתן גט או מתן חליצה;
(5) מאסר בשל כל עילה אחרת.
(ד) בסעיף זה -
"מאסר פלילי" - מאסר שהוטל במשפט פלילי כעונש בשל עבירה, לרבות מאסר בשל אי תשלום קנס שהוטל כאמור;
"מאסר אזרחי" - מאסר שאינו מאסר פלילי ולענין סעיף קטן (ב) – למעט מאסר שהוטל בצו לפי חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967;
"בית משפט" - לרבות בית דין וועדת חקירה.
היינו, מאסר אזרחי, כהגדרתו המוצעת בתיקון לסעיף 236, הוא כל מאסר שלא הוטל במשפט פלילי כעונש בשל עבירה. כך, מאסר אזרחי יכול שיהיה לפי פקודת בזיון בית משפט, לפי חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), תשנ"ה-1995, או לפי חוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967.
עיקר 2 (תיקון סעיף 257):
מוצע לקבוע כי בריחה ממשמורת חוקית בשל מאסר אזרחי היא עבירה, ולקבוע בצידה של עבירה זו עונש של שלוש שנות מאסר.
העבירה הקבועה כיום בסעיף 257 כוללת איסור על בריחה ממשמורת חוקית "בשל עבירה פלילית". לשונו המפורשת של הסעיף אינה כוללת ההתנהגות של בריחה מ"מאסר אזרחי". מאחר ובריחה של אדם ממאסר אזרחי היא התנהגות שמגלמת פגיעה משמעותית ב"סדרי השלטון והמשפט", מן הראוי לתקן מצב דברים זה ולהרחיב את גדרי העבירה הפלילית האמורה.
מדרג הענישה הקיים כיום בעבירה מבוסס על חומרת העבירה בגינה הוטלה המשמורת החוקית – שבע שנות מאסר למי שמואשם או מורשע בפשע, ובכל מקרה אחר, שלוש שנות מאסר. העונש המוצע לעבירה החדשה הוא שלוש שנות מאסר, מתוך ההבנה שבריחה ממאסר אזרחי דומה בחומרתה לבריחה ממשמורת חוקית של מי שלא הואשמו או הורשעו בפשע.
יוער כי סעיף זה זכה לפרשנות מקיפה בפסיקת בית המשפט העליון. זאת, לעניין טיב המונח "משמורת חוקית" והיקפו ולעניין מועד ודרך התגבשות המשמורת (ור' ע"פ 787/79 מזרחי נ' מ"י; ד"נ 5/83 מ"י נ' סוויסה). העבירות המוצעות כאן ובסעיף 259 מסתמכות על פרשנות זאת ומשכך הן נוקטות בלשון זהה לסעיפים הקיימים.
עיקר 3 (תיקון סעיף 259):
מוצע לקבוע כי הברחת אדם המצוי במשמורת חוקית בשל מאסר אזרחי היא עבירה, ולקבוע בצידה של עבירה זאת עונש של שבע שנות מאסר.
בעוד שסעיף 257 קובע עבירה פלילית בגין בריחה של האסיר או העציר מהמשמורת החוקית בה הוא נתון, סעיף 259 קובע עבירה ביחס למי שמבריח את האסיר או העציר. עם זאת, בניגוד לסעיף 257, סעיף 259 מתייחס לבריחה מ"משמורת חוקית" בלבד ואינו מבהיר שהבריחה מהמשמורת היא "בשל עבירה פלילית". לכן, לכאורה, ניתן לומר כי בריחה ממאסר אזרחי עשויה להיכנס לגדר פסקה (2) של הסעיף הקיים, שעניינה "כל מקרה אחר" של הברחת אדם ממשמורת חוקית.
עם זאת, כדי להעמיד דברים על דיוקם, ולאור התיקון המוצע לסעיף 257, מוצע לתקן גם את סעיף 259 כך שפסקה (א) שבו תעסוק במשמורת חוקית "בשל עבירה פלילית", ופסקה (ב) תעסוק במשמורת חוקית בשל מאסר אזרחי.
גם מדרג הענישה שבסעיף 259 מבוסס על חומרת העבירה בגינה הוטלה משמורת החוקית – עשרים שנות מאסר להברחת מי שהואשם או הורשע בעבירה שעונשה מוות או מאסר עולם, ושבע שנות מאסר לכל מקרה אחר. בדומה למוצע בסעיף 257, גם כאן מוצע כי העונש לעבירה החדשה יהיה זהה לעונש של העבירה בנסיבות החמורות פחות של ביצועה. כך, עונשו של המבריח אדם ממאסר אזרחי יעמוד על שבע שנות מאסר ויהיה זהה לעונשו של המבריח ממשמורת חוקית מי שלא הואשם או הורשע בעבירה שעונשה מוות או מאסר עולם.
כמו כן, מרישא הסעיף, שלשונה "המבריח, או מנסה להבריח אדם, ממשמורת חוקית", מוצע למחוק את המילים "או מנסה להבריח". כידוע, לפי הוראת סעיף 34ד לחוק, שהוסף בתיקון 39, כל דין החל על העבירה המושלמת, חל גם על נסיון. משכך, אין צורך כיום לאסור בעבירה עצמה על נסיון לעֹברה.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים 236, 257 ו-259.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין השפעה.
ו. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק מוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
תיקון סעיף 236 |
1. |
בסעיף 236, במקום "בסימן זה," יבוא: |
|||
|
|
|
|
"בסימן זה – |
||
|
|
|
|
"מאסר אזרחי" – כהגדרתו לעניין סעיף 47(א)" |
||
|
תיקון סעיף 257 |
2. |
בסעיף 257, האמור בו יסומן "(א)", ואחריו יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(ב) הבורח ממשמורת חוקית שהוא נתון בה בשל מאסר אזרחי, דינו – מאסר שלוש שנים." |
||
|
|
3. |
בסעיף 259 - |
|||
|
|
|
(א) האמור בו יסומן "(א) והמילים "או מנסה להבריח" – יימחקו. |
|||
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(ב) המבריח אדם ממשמורת חוקית שהוא נתון בה בשל מאסר אזרחי, דינו – שבע שנים". |
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|