תזכיר חוק תעריפי תחבורה ציבורית, התשע"ו-2015
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק תעריפי תחבורה ציבורית, התשע"ו-2015
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות מפוקחים על פי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח) ובהתאם, נקבעים על ידי שר האוצר ושר התחבורה (להלן – השרים) בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת), התשס"ח-2008 ובצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003 (להלן – צווי התעריפים). התעריפים הקבועים בצווי התעריפים כוללים מס ערך מוסף.
על מנת להיטיב עם המשתמשים בתחבורה ציבורית ועם השכבות החלשות, מוצע לקבוע בחוק כי תבוצע הפחתה חד פעמית בתעריפים אשר תקנה לנוסעים הטבה השווה לגובה הכנסות המדינה ממס ערך מוסף מנסיעות באוטובוסים ורכבות נכון למועד ההפחתה, וכן לקבוע כי בעתיד התעריפים הקבועים בצווי התעריפים לא ישונו בעקבות שינויים שיקבעו בשיעור מס ערך מוסף בכלל המשק. כיון שהתעריפים יוסיפו לכלול מס ערך מוסף כפי הקבוע בדין, הן לאחר ההפחתה המוצעת והן לאחר שינויים עתידיים בשיעור מס ערך מוסף, ככל שיהיו, מוצע לקבוע כי על מנת לתת מענה לפער שיווצר במימון עלות הנסיעה, תתאים הממשלה את תשלומי הסובסידיה שהיא מעבירה לטובת התחבורה הציבורית.
ג. עיקרי החוק המוצע
לסעיף 2(א) ו (ב)
בהתאם לסעיף 13 לתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה), התשס"ה-2004 ולסעיף 6 לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003, כוללים תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות מס ערך מוסף.
על מנת שלנוסעים תינתן הטבה השווה לגובה הכנסות המדינה ממס ערך מוסף מהתשלום בגין נסיעות באוטובוסים ורכבות, נכון למועד זה, מוצע לקבוע כי השרים יעשו שימוש בסמכותם לפי חוק הפיקוח, לרבות פניה לועדת מחירים בהתאם לסעיף 13 לחוק הפיקוח, ויעדכנו את התעריפים הקבועים בצווי התעריפים כך שהתעריפים יופחתו בשיעור של 14.5% ביחס לתעריפים הקבועים בצווי התעריפים כפי שיהיו בתוקף ביום 1 ינואר 2016. שיעור של 14.5% משקף את רכיב מס ערך מוסף הנגבה כיום מתשלום בגין דמי נסיעה באוטובוסים וברכבות בהתאם לתעריפים הקבועים בצווי התעריפים.
על מנת להימנע מתעריפים שאינם עגולים ולא יהיה ניתן לגבות אותם, מוצע לקבוע כי לענין ההפחתה האמורה יחולו מנגנוני עיגולי הסכומים הקבועים בצווי התעריפים.
לסעיף 2(ג)
כיוון שהתעריפים הקבועים בצווי התעריפים כוללים מס ערך מוסף כאמור, והם יכללו מס ערך מוסף גם לאחר ההפחתה המוצעת, הסכומים שייוותרו מגביית דמי הנסיעה לאחר ההפחתה, יהיו קטנים ותידרש תוספת למימון עלות הנסיעה. על מנת לממן את הפער שייווצר, מבוקש לקבוע כי יוגדלו תשלומי הסובסידיה שהממשלה מעבירה לתחבורה הציבורית.
כיון שכבר היום תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות אינם מספקים למימון מלא של עלות הנסיעה, קיימים הסכמים שונים עם מפעילי התחבורה הציבורית, אשר בהתאם אליהם מועברים להם תשלומי סובסידיה. היות ומגנוני ההתחשבנות הקבועים בהסכמים אלה שונים ממפעיל אחד לשני, מוצע לקבוע כי הגדלת תשלומי הסובסידיה תיעשה בהתאם להסכמים עמם, כך שיוגדלו התשלומים רק למפעילים שייפגעו מההפחתה, וכך שסך ההגדלה יהיה תואם לפער האמיתי שכל מפעיל יספוג בעקבות הפחתת התעריפים.
לסעיף 3
על מנת למנוע השפעה של שינוי עתידי בשיעורי מס ערך מוסף הכלליים במשק על תעריפי הנסיעה באוטובוסים ורכבות, מוצע לקבוע כי במידה ויחולו שינויים בשיעור מס ערך מוסף הקבוע בחוק, הם לא יבואו לידי ביטוי בשינוי תעריפי הנסיעה, אלא בהתאמת תשלומי הסובסידיה למפעילים, בדומה למנגנון הקבוע ביחס להפחתה המוצעת בסעיף 2. משמעות האמור היא כי התעריף לא ישונה, אולם הרכבו ישתנה: הוא יכלול מס בהתאם לשיעור המעודכן, והרכיב שמשמש למימון עלות הנסיעה – יגדל או יקטן. על מנת לתת מענה לפער שיווצר במימון העלות, יותאמו תשלומי הסובסידיה בהתאם להסכמי הסובסידיה עם המפעילים, כפי שמפורט בסעיף 2 לעיל.
לסעיף 4
בהתאם לחוק הפיקוח מוסמכים השרים, בהמלצת ועדת המחירים או לאחר שקוימה עמה התייעצות, לקבוע את תעריפי הנסיעה הקבועים בצווים. עדכון תעריפים הקבועים בצווי התעריפים, יכול לנבוע, בין היתר, משינוי במבנה התעריפים, באזורי התעריפים, בסוגי הכרטיסים או משינוי בעלויות. כמו כן, קובעים הצווים מנגנון עדכון לתעריפים בעקבות עליה במדד. מוצע להבהיר בחוק כי אין בו כדי לפגוע בסמכות השרים לשינוי התעריפים הקבועים בצווים, בהתאם לשינויים במדד כאמור, או בשל כל נימוק אחר, שאינו קשור לשינוי בשיעור מס ערך מוסף.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
העלות התקציבית של החוק היא כ-650 מיליון שקלים חדשים. עלות זו אינה כוללת שינויים שייתכנו בהיקף הסובסידיה ככל שהפחתת התעריפים תגרום לעליה בביקושים.
ה. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
החוק המוצע קובע כי השרים ישנו את התעריפים הקבועים בצווי התעריפים, בהתאם לסמכותם לפי חוק הפיקוח.
ו. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק תעריפי תחבורה ציבורית, התשע"ו-2015
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה - |
|
|
|
|
"חוק הפיקוח" – חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996[1]; |
|
|
|
|
"השרים" – שר האוצר ושר התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
|
|
|
"צווי התעריפים" – צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת), התשס"ח-2008, צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003; |
|
|
|
|
"תעריפי התחבורה הציבורית" – תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית הקבועים בצווי התעריפים. |
|
|
הפחתת התעריפים |
2. |
(א) השרים יעדכנו את תעריפי התחבורה הציבורית, בהתאם להוראות חוק הפיקוח כך שהתעריפים האמורים יופחתו בשיעור של 14.5% לעומת התעריפים שהיו בתוקף בצווי התעריפים נכון ליום כ' טבת התשע"ו (1 בינואר 2016). |
|
|
|
|
(ב) על עדכון בהתאם לסעיף קטן (א) יחולו מנגנוני עיגול הסכומים הקבועים בצווי התעריפים. |
|
|
|
|
(ג) בעקבות הפחתת התעריפים לפי סעיף קטן (א), יוגדלו, במידת הנדרש ובהתאם להסכמים עם מפעילי התחבורה הציבורית, תשלומי הסובסידיה שהמדינה תעביר לטובת מימון הפעלת תחבורה ציבורית. |
|
|
עדכון תשלומי סובסידיה |
3. |
אם ישונה שיעור מס ערך מוסף הקבוע בסעיף 2 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[2], יחולו אלה: |
|
|
|
|
|
(1) תעריפי התחבורה הציבורית ימשיכו לכלול מס ערך מוסף בהתאם לשיעור המעודכן; |
|
|
|
|
(2) תעריפי התחבורה הציבורית לא יעודכנו בעקבות שינוי שיעור המס; |
|
|
|
|
(3) על מנת לאפשר את האמור בפיסקה (2) יחד עם האמור בפיסקה (1) – יותאמו תשלומי הסובסידיה שהמדינה מעבירה למפעילי התחבורה הציבורית לטובת מימון הפעלת תחבורה ציבורית. האמור בפיסקה זו יחול במידת הנדרש ובהתאם להסכמים עם מפעילי התחבורה הציבורית. |
|
שינוי תעריפים |
4. |
אין באמור בסעיף 3 כדי לגרוע משינוי בתעריפי התחבורה ציבורית שאינו בשל שינוי בשיעור מס ערך מוסף, לרבות לפי מנגנון העדכון הקבוע בצווי התעריפים לפי שינוי בשיעור המדד, או כל שינוי אחר בהתאם לחוק הפיקוח. |
|
|
ביצוע ותקנות |
5. |
שר האוצר ממונה על ביצועו של חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו. |
|