תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק הסדרת עיסוק בשיווק ובעיבוד שיש מלאכותי, התשע"ו – 2015.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת תזכיר החוק המוצע היא להסדיר את פעילותם של העוסקים בשיווק ובעיבוד שיש מלאכותי וכן להגביל את פעולות השיווק של משטחי שיש מלאכותי לאור מסוכנתנו של המוצר לעוסקים בעיבודו, ובכך להגביר את יכולת הפיקוח והבקרה על פעילותם של העוסקים השונים בעבודות עיבוד אבן שיש מלאכותי. פעילות זאת נעשית כחלק מן המאמץ להגן על בריאות העוסקים והמאבק בתחלואת הסיליקוזיס ומחלות נוספות הנגרמות עקב חשיפה לאבק הנפלט בהליכי עיבוד של אבן שיש מלאכותי, ובהתאם לעקרון הזהירות המונעת.
על פי המידע הקיים כיום - עובדים בעבודות עיבוד אבן שיש מלאכותי עלולים לחלות במחלת הסיליקוזיס, מחלת ריאות קשה וחשוכת מרפא וזאת עקב חשיפתם לאבק הנוצר בתהליכי העיבוד של האבן (לפי הערכות כיום פועלים בענף כ- 500-600 עסקי עיבוד אבן שיש מלאכותי, המאופיינים כעסקים קטנים ובהם עובדים כ- 3000 עובדים). עסקי עיבוד אבן שיש טעונים כיום רישיון עסק לפי צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג - 2013 אולם חלק מן העוסקים פועלים ללא רישיון עסק, ואף בחצרות בתי מגורים ולכן, חלק ניכר מהם כלל אינם מוכרים לגורמי הפיקוח הרלוונטיים.
פעילויות הפיקוח שהופעלו עד היום ע"י מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לא הצליחו להוביל לשינוי משמעותי בדפוסי העבודה הנוהגים בשטח, על אף ההוראות בדבר פעולות העיבוד בפקודת הבטיחות בעבודה ובתקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית בבריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד - 1984 (להלן - התקנות). מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית פעל במהלך השנים מול מפעלי עיבוד השיש לשם צמצום החשיפה של עובדים לאבק סיליקה גבישית: ביצע ביקורי פיקוח חוזרים ונשנים, הוציא צווים במטרה לחייב את המפעל לבצע חובותיו הנדרשות לפי התקנות, קיים מבצעי אכיפה, ביצע שירותי הדרכה מיוחדים למפעלים (במסגרת פרוייקט מפעלים קטנים אשר הופעל במס' מחזורים), ואף פעל ופועל לסגירת חלק מהמפעלים אשר חרף התראות קודמות לא פעלו לביצוע השינויים שנדרשו. עד היום, וחרף המאמצים הרבים שהושקעו - לא הושגו התוצאות המצופות ולא חל שינוי משמעותי באופן התנהלותם של מפעלים אלה.
מתוך רצון לפגוע במידה מזערית, ככל הניתן, בשוק העוסקים בייצור (אבן קיסר מייצרת כיום כ- 90% מכלל השיש מלאכותי המעובד בישראל), יבוא ועיבוד שיש מלאכותי, ומאידך - להבטיח פעילות כל העוסקים על פי סטנדרטים שיבטיחו את בטיחותם ובריאותם בעת ביצוע פעולות העיבוד - מוצע להגביל את השיווק (לרבות זה הנעשה ע"י היצרן) והעיבוד באופן שבו - יותר השיווק רק למקום עסק שקיבל היתר עיבוד. בדרך זו, גם המשווק יהיה אחראי כי המוצר המסוכן לא יגיע לידיים שאינן מקצועיות דיין וכן שאין בידו האמצעים הטכנולוגיים והאחרים הנדרשים לצורך ביצוע פעולות העיבוד באופן בטוח. בנוסף, יהיה חייב המשווק במסירת כל המידע הרלוונטי בנוגע לסיכונים הבריאותיים אשר עשויים להיגרם בתהליך העיבוד.
למען הזהירות ולהשלמת התמונה יצוין כי על פי הידע הקיים כיום, המוצר במתכונתו הסופית, לאחר התקנתו, אינו מהווה סיכון למשתמש הסופי.
יובהר כי למרות קיומם של תחליפים בשוק לשיש מלאכותי - קיימת עדיפות לשימוש בסוג זה של שיש על ידי המשתמשים הסופיים (משקי בית, מוסדות ואחרים) הן בשל מחירו הנמוך יחסית לתחליפים הקיימים והן בשל איכותו ומראהו.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 - סעיף 1 - בהצעת החוק מוצע להסדיר את פעילותם של העוסקים בשיווק ובעיבוד שיש מלאכותי. הגבלת השיווק היא כלי משמעותי הנדרש לצורך השגת שליטה על היקף העוסקים בעבודות עיבוד בדרך שבה תיאסר מכירת השיש המלאכותי למי שאין בידו היתר עיבוד. בדרך זו ניתן יהיה להבטיח מספר עניינים: האחד, להבטיח כי כל המידע אודות הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעבודה עם משטח שיש מלאכותי יובא לידיעת מי שמבקש לבצע פעולות עיבוד; השני, להבטיח כי תמנע מכירת משטח שיש מלאכותי לידיים לא מקצועיות ולמי שאין בידיו האמצעים הנדרשים לצורך ביצוע פעולות עיבוד באופן בטיחותי, המפחית ככל הניתן את סיכוני החשיפה לאבק מזיק הנפלט לחלל האוויר אגב ביצוע עבודות העיבוד.
עיקר 2 - סעיף 2 - מוצע להגדיר שורה של מונחים, ובהם, בין היתר: "מעבד" - כל מי שעוסק בביצוע פעולות עיבוד במשטח שיש מלאכותי. "עיבוד" - כלל הפעולות הנעשות, בין באמצעים מכניים ובין באמצעים אחרים לצורך חיתוך של השיש, ניסורו, שבירתו, כירסומו, ליטושו, ושיופים שונים. "משטח שיש מלאכותי" - הוא משטח העשוי פולימר יצוק המכיל קוורץ. ייחודו של משטח זה הוא כי בעת ביצוע פעולות עיבוד כאמור - נפלט לחלל האוויר אבק המכיל סיליקה חופשית, אשר לאחר שאיפתו הוא שוקע בריאות, וגורם למחלת ריאות קשה ביותר וחשוכת מרפא הנקראת בשפה המקצועית "סיליקוזיס".
"משווק" - הוא כל מי שעוסק בביצוע פעולת שיווק ובכלל זה יצרן המבצע שיווק של מוצריו, יבואן, וכן כל מי שעוסק בפעולת הפצה של משטח שיש מלאכותי. כפועל יוצא, הגבלת השיווק אשר תעשה תחול בין אם מדובר במוצר המיוצר בישראל (על פי המידע הקיים הנתח העיקרי של משטחי השיש המלאכותי בו נעשה שימוש בישראל מקורו במשטחים שיוצרו ע"י חברת אבן קיסר) ובין אם מדובר בשיש יובא לישראל, שכן קיימים אחוזים בודדים של משטחי שיש מלאכותי המיובאים מארצות כמו ספרד, סין, קוריאה ועוד. נכון להיום , פועלים בענף גורמים ששימשו כמפיצים בלבד. גם הם יכללו במסגרת הגדרה זו, ובהיותם גורם בשרשרת הייצור - אף להם חובת זהירות כלפי המעבדים ואינם בבחינת שליח גרידא.
עיקר 3 - סעיף 3 - פעולת שיווק משטחי שיש מלאכותי תהיה מותרת רק למי שבידיו היתר שיווק תקף , שניתן ע"י המנהל. הגבלת פעילות השיווק היא כלי משמעותי לצורך השגת שליטה ובקרה טובה יותר על העוסקים בפעולות עיבוד. כלי זה יבטיח כי לא יימכרו משטחי שיש מלאכותי ע"י משווקים למי שאין בידיו היתר עיבוד.
עיקר 4 - סעיפים 4 ו- 5 - היתר שיווק יכול שינתן ליחיד או תאגיד. תנאי משמעותי בטרם מתן ההיתר הוא השתתפות בקורס הכשרה שהכיר בו המנהל. לאור העובדה כי בין הגורמים העוסקים כיום בשיווק קיימים גם גורמים שאינם בקיאים בסיכונים הבריאותיים הנגרמים במסגרת ביצוע פעולות עיבוד החומר, תהליכי עבודה שונים ועוד - קיימת חשיבות כי כל מי שיש לו חלק בשרשרת הייצור ואספקה של המוצר עד לשלב התקנתו אצל המשתמש הסופי - נדרש לעבור הכשרה ייעודית, וזאת על מנת להבטיח כי בעת ביצוע פעולות שיווק הוא יוכל למסור מידע אודות הסיכונים הבריאותיים העשויים להיגרם בתהליך עיבוד.
דרישה זו לביצוע הכשרה ייעודית תחול גם במקרה של יצרן המשווק, במסגרתה, בין היתר יתוודע אל חובותיו לפי חוק זה, וזאת למרות העובדה כי היצרן בעל ידע עודף על פי רוב על זה של הרגולטור, שכן הוא המייצר את המוצר, כחלק בלתי נפרד מתהליך הייצור של מוצר המהווה חומר גלם ממנו המחייב עיבוד עד לשימוש הסופי בתוצריו, הוא אמור להיטיב להכיר מכל גורם אחר את הסיכונים הקשורים למוצר אותו הוא מייצר, לבצע בדיקות שונות במהלך שלבי ייצור המוצר ובכלל זה שלבים הנדרשים לצורך עיבוד המוצר שייצר והוא אשר אמור להביא לידיעת כל הגורמים המעורבים את המידע ואולי אף אמצעים לצורך הבטחת ביצוע פעילות עיבוד באופן השומר על בטיחותו של המעבד.
בנוסף, נקבע כי המנהל רשאי לא ייתן היתר אם הורשע המבקש בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה אן נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת המנהל לשמש כמשווק או הוגש נגדו כתב אישום. במקרה של תאגיד - תבוצע הבדיקה הן ביחס לבעל שליטה, כמשמעותו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968 והן בנושא משרה בתאגיד. כך לדוגמה, מידע ביחס לעבר פלילי הנוגע לרישום כוזב במסמכי תאגיד, זיופים - עשוי למנוע מתן היתר ונוכח החשיבות המרובה שיש במסגרת משטר הפיקוח לפי חוק לניהולם של פנקסים המשקפים מידע אודות עסקאות שבוצעו, העברות משטחי שיש שנעשו, בין אם נעשו בתמורה ובין שלא בתמורה.
בסעיף 5 מפורטים תנאים שונים שרשאי המנהל לקבוע בהיתר השיווק בשורה של עניינים, ובכלל זה חובת מסירת מידע אודות סיכונים, סימון אזהרה, ניהול פנקס, חובות דיווח למנהל. בסעיף זה גם מגביל מכירה שבין משווק אחד לאחר, ומצב זה יתאפשר רק אם לכל אחד מהם היתר שיווק תקף.
עיקר 5 - סעיף 6 - נוכח העובדה כי חלק מן השיש המלאכותי מיובא לישראל , מוצע לקבוע כי רשות המכס תאשר הכנסת המוצר שיובא רק למי שבידו היתר שיווק תקף.
עיקר 6 - סעיפים 7 , 8 ו- 9- ביצוע פעולות עיבוד שיש מלאכותי יותר רק במקום שניתן לגביו היתר עיבוד מטעם המנהל. יובהר כי כבר כיום, נדרשו עסקים המבצעים עיבוד אבן לקבל רישיון עסק מכוח צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג - 2013. קבלת היתר עיבוד תהווה תנאי למתן רישיון העסק ולקבלת אישור משרד הכלכלה והתעשייה במסגרת היותו "נותן אישור" לפי חוק רישוי עסקים. באופן הזה, ניתן יהיה להבטיח כי תחילה יהיה על מקום בו מבוקש לבצע פעולות עיבוד לעמוד בשורה של דרישות, שיתייחסו בעיקר לציוד הנדרש לצורך ביצוע פעולות עיבוד באופן בטיחותי, אמצעי אוורור וניקוז וכיו"ב. בסעיף 8 פורטו התנאים למתן היתר עיבוד, הכוללים תנאים הדומים לאלה הנדרשים ביחס להיתר עיבוד ובנוסף, תנאי מהותי מיוחד והוא הוכחה כי במקום המיועד לביצוע פעולות העיבוד קיים ציוד ומכשור מתאים לצורך ביצוע עבודות עיבוד, אשר יבטיח עמידה ברמת החשיפה המותרת הנדרשת במקום וכן באתרים בהם יתבצעו עבודות התקנה (כמו למשל מכונות CNC, מכשירים המאפשרים עבודה רטובה בכל שלבי העבודה, אמצעי ניקוז ואוורור, תנאי ניקיון). בהתאם לסעיף זה, יבחן המנהל את התנאים הקיימים במקום לגביו מבוקש מתן ההיתר, ואם לא ישתכנע כי הציוד הקיים במקום ותנאים הקיימים באותו מקום - יאפשרו עבודה ברמת החשיפה המותרת - לא יינתן על ידו היתר. בסעיף 9 נקבעה סמכותו של המנהל לקבוע תנאים שיתקיימו במהלך תקופת תוקפו של ההיתר, ובכלל זה איסור שימוש ועיבוד משטחי שיש שמקורם במשווק שאינו בעל היתר תקף, חובת מילוי הדרישות החלות עליו לפי כל דין ובכלל זה פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל - 1970 והתקנות מכוחה, חוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד - 1954 והתקנות מכוחו. ניהול הפנקס הינו אמצעי חשוב לצורך בקרה ופיקוח וחובת שמירתו למשך תקופה של 20 שנים וזאת בהתחשב בתקופת החביון של מחלת הסיליקוזיס.
עיקר 7 - סעיף 10 - בסעיף זה מוצע לעגן את סמכותו של המנהל לבטל, להתלות, לסרב לחדש או להתנות בתנאים נוספים היתר שיווק או היתר עיבוד. סעיף זה קובע את ההליך המינהלי אותו נדרש לקיים לצורך שימוש בסמכויות המפורטות.
עיקר 8 - סעיף 11 - כאמור לעיל, מוצע לקבוע כי מתן רישיון עסק יהיה רק לאחר למי שיש בידו היתר שיווק או עיבוד, לפי העניין. כחלק בלתי נפרד, יבוצע בהמשך הליכי החקיקה גם תיקון של צו רישוי עסקים - על מנת לכלול גם את פעולות השיווק כעיסוק טעון רישוי.
עיקר 9 - סעיפים 12 ו- 13 - מוצע כי ההיתר יינתן למשך תקופה של 3 שנים ובנוסף מוצע לאסור פרסום היוצר מצג כי אדם זה או אחר משמש כמעבד או כמשווק אם אין בידיו היתר תקף.
עיקר 10 - סעיפים 14,15,16,18 - מוצע לקבוע את סמכותו של השר למנות מפקחים לפי חוק זה, התנאים אשר נדרש כי יתקיימו במי שממונה כמפקח וסמכויות המפקח - הן סמכויות הפיקוח והן הסמכויות הנדרשות לצורך עריכת חקירה פלילית ביחס לעבירות אותן מוצע לקבוע לפי חוק זה. המפקחים אשר כבר כיום מחזיקים בהסמכה לפי חוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד - 1954 - יוכלו לבצע פיקוח על הוראות חוק זה למשך 3 שנים ויהיו נתונות להם כל הסמכויות לפי חוק זה.
עיקר 11 - סעיף 19 - קובע את התנאים לצורך הכרה במוסד הכשרה לצורך ביצוע ההכשרות הנדרשות לפי חוק זה למעבדים ולמשווקים.
עיקר 12 - סעיף 21 - מוצע לקבוע שורה של עבירות פליליות , ומוצע לקבוע כי רמת הענישה שתחול על מבצעי עבירות אלה תהיה מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977 . העבירות הפליליות הנקבעות הן בגין ההתנהגויות הבאות: שיווק משטח שיש מלאכותי בלא היתר , ביצוע עבודות עיבוד במקום שאין לגביו היתר תקף , פרסום העלול להטעות כי מדובר במי שהוא בעל היתר שיווק או בעל היתר עיבוד, הפרעה למפקח. עבירות אלה נקבעות גם כעבירות מסוג אחריות קפידה.
עיקר 13 - סעיפים 22-35 - מוצע לקבוע לצד העבירות המינהליות גם סמכות להפעלת כלי אכיפה מינהלי - עיצום כספי. סכום העיצום הכספי טרם נקבע. ההפרות שונות המפורטות בסעיף 22 יחשבו כהפרה בגינה רשאי המנהל להטיל עיצום כספי ובנוסף נקבעות הוראות משלימות לצורך הטלת עיצום כספי, וחובות המנהל בקשר להפעלת כלי זה. ערעור על החלטה בדבר הטלת עיצום כספי - הינו הליך תקיפה של החלטה מינהלית ובית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום ידון בערעור זה כביקורת שיפוטית מינהלית על החלטת המנהל.
עיקר 14 - סעיף 36 - מוצע לקבוע כי בעד בקשה לקבלת היתר תשולם אגרה וזאת בין היתר, נוכח העלויות המיוחדות הכרוכות בפיקוח על ענף זה. טרם נקבע סכום האגרה.
עיקר 15 - סעיף 20 וסעיפים 37-40 - מוצע לקבוע כי הוראות חוק זה יחולו בנוסף על האמור בכל דין אחר, ובפרט לעניין החובות החלות כבר כיום מכוח התקנות. מוצע להוסיף תיקון עקיף לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים לצורך תקיפת החלטה של המנהל לפי החוק המוצע ביחס להסדרת העיסוק. עוד מוצע כאמור להכניס תיקון עקיף לחוק רישוי עסקים לעניין חובת קבלת היתר לפי חוק זה כתנאי למתן רישיון עסק. כמו כן, מוצע לקבוע כי שר הכלכלה והתעשייה יהיה מופקד על חוק זה ולצורך זה יהיה רשאי גם להתקין תקנות. לצורך הערכות הגורמים השונים ליישומו של חוק זה - מוצע לקבוע כי תחילתו של חוק זה תהיה תוך שנה מיום פרסומו ברשומות.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן המנהלי
אין.
ה. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים
הוראות חוק זה באות להוסיף על ההסדרים הקיימים כבר כיום בחקיקה.
במסגרת הצעת חוק זו מוצע לבצע שני תיקונים עקיפים:
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס – 2000, בתוספת הראשונה, בפרט 21 שכותרתו "הסדרת עיסוק" , בסופו יבוא –
(29) החלטה של המנהל לפי חוק הגבלת השיווק והעיבוד של משטחי שיש מלאכותי, התשע"ו - 2015.
בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח - 1968 - יתווסף סעיף 2ט, במסגרתו ייקבע כי לא יינתן רישיון לעסק של שיווק או עיבוד שיש אלא אם קיבל העסק היתרים כמפורט לפי חוק זה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
|
מטרת החוק |
1. |
מטרת חוק זה היא לשפר את רמת הבטיחות ותנאי העבודה של העוסקים בעיבוד שיש מלאכותי באמצעות הסדרת פעילותם של העוסקים בשיווק ובעיבוד שיש מלאכותי. |
|
|
הגדרות |
2. |
בחוק זה - |
|
|
|
|
"המנהל" – מפקח עבודה ראשי כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד – [1]1954 (להלן- חוק ארגון הפיקוח על העבודה); |
|
|
|
|
"המכס" – רשות המכס כהגדרתו בפקודת המכס [נוסח חדש]; |
|
|
|
|
"מעבד" – עוסק בביצוע פעולות עיבוד משטח שיש מלאכותי; |
|
|
|
|
"משווק" - עוסק בביצוע פעולות שיווק משטח שיש מלאכותי, לרבות המזמין פרסום לצורך שיווק; |
|
|
|
|
"משטח שיש מלאכותי" – משטח המיועד לצרכי עיבוד, העשוי פולימר יצוק המכיל קוורץ; |
|
|
|
|
"עיבוד" – פעולות, בין באמצעים מכניים ובין באמצעים אחרים, לרבות קידוח, כירסום, שיוף, חיתוך, שבירה, ניסור וליטוש; |
|
|
|
|
"שיווק" - העברה לאחר בכל דרך מדרכי ההעברה, לרבות העברה בלא תמורה; |
|
|
|
|
"תאגיד" – חברה או חברת חוץ כהגדרתן בחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן- חוק החברות), שותפות או שותפות חוץ כהגדרתן בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975 (להלן- פקודת השותפויות), הרשומות בישראל לפי כל דין. |
|
|
הגבלת שיווק |
3. |
לא ישווק אדם משטח שיש מלאכותי אלא אם הוא בעל היתר שיווק תקף מאת המנהל. |
|
|
תנאים למתן היתר שיווק |
4. |
המנהל ייתן היתר שיווק למי שמתקיימים לגביו תנאים אלה: |
|
|
|
|
(א) מבקש ההיתר הינו אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) הוא בגיר ותושב ישראל כמשמעותו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965; |
|
|
|
|
(2) הוא תאגיד. |
|
|
|
(ב) הוא השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל; ואם הוא תאגיד - בעל התאגיד או נושא משרה בכיר בתאגיד שימונה ע"י בעל התאגיד כאחראי לעניין זה. |
|
|
|
|
(ג) הוא , ואם הוא תאגיד - גם בעל שליטה בו ונושא משרה בו - לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי, לדעת המנהל, לשמש כמשווק ולא הוגש נגדו כתב אישום; לעניין זה , "בעל שליטה" , - כמשמעותו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968[2] (להלן – חוק ניירות ערך) "נושא משרה" כהגדרתו בחוק החברות, התשנ"ט - 1999 (להלן- חוק החברות). |
|
|
תנאים בהיתר שיווק |
5. |
המנהל רשאי לקבוע בהיתר השיווק תנאים שיש לקיימם במהלך תקופת תוקפו של ההיתר ולרבות תנאים בעניינים אלה: |
|
|
|
|
(א) שיווק משטחי שיש מלאכותי, למי שיש בידו היתר עיבוד או היתר שיווק בתוקף בלבד. |
|
|
|
|
(ב) ניהול פנקס לפי הטופס שבתוספת הראשונה. בפנקס ירשם כל העברה שביצע בעל היתר השיווק. ולרבות פרטי הגורמים מהם קיבל בעל ההיתר משטחי שיש מלאכותי. |
|
|
|
|
(ג) מסירת מידע בכתב למי שאליו שווק משטח השיש, בנוגע לסיכונים הבריאותיים אשר עשויים להיגרם בתהליך העיבוד, בהתאם להנחיות המנהל. |
|
|
|
|
(ד) לסמן אזהרה על גבי המוצר ביחס לסיכונים הבריאותיים אשר עשויים להיגרם בתהליך העיבוד. נוסח האזהרה יהיה בהתאם לנדרש לפי כל תקן ישראלי החל על המוצר ובהתאם להנחיות, ככל שיינתנו ע"י המנהל. |
|
|
|
|
(ה) נודע לבעל היתר שיווק על הפסקת פעילותו של מעבד שלו שיווק משטח שיש מלאכותי או על מקרה בו המעבד שיווק את משטח השיש המלאכותי לגורם אחר – ידווח על כך למנהל או למי שהוסמך על ידו לשם כך. |
|
|
|
|
(ו) היתר שיווק הניתן לפי חוק זה – הינו אישי ואינו ניתן להעברה. |
|
|
הגבלת יבוא |
6. |
לא ימסור המכס משטחי שיש מלאכותי המיועדים להיכנס לישראל אלא למי שיש בידו היתר שיווק בתוקף. |
|
|
הגבלת עיבוד
|
7. |
אדם יבצע עבודות עיבוד שיש מלאכותי במקום שאושר לשם ביצוע פעולות עיבוד בהיתר תקף מאת המנהל. |
|
|
תנאים לקבלת היתר עיבוד |
8. |
המנהל ייתן היתר לאדם לשם ביצוע פעולות עיבוד, במקום המיועד לביצוע פעולות עיבוד, ובלבד כי מתקיימים לגביו תנאים אלה: |
|
|
|
|
(א) מבקש ההיתר הינו אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) הוא בגיר ותושב ישראל כמשמעותו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה- 1965; |
|
|
|
|
(2) תאגיד. |
|
|
|
(ב) השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל; ואם הוא תאגיד, בעל התאגיד או נושא משרה בכיר בתאגיד שימונה ע"י בעל התאגיד כאחראי לעניין זה. |
|
|
|
|
(ג) הוא ואם הוא תאגיד – גם בעל שליטה בו ונושא משרה בו- לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לדעת המנהל, לשמש כמעבד ולא הוגש נגדו כתב אישום; לעניין סעיף זה "בעל שליטה" , - כמשמעותו בחוק ניירות ערך, "נושא משרה" כהגדרתו בחוק החברות. |
|
|
|
|
(ד) הוכח להנחת דעת המנהל כי במקום המיועד לביצוע פעולות העיבוד קיים ציוד ומכשור המתאים לצורך ביצוע עבודות עיבוד המבטיחים עמידה ברמת החשיפה המותרת הנדרשת במקום וכן באתרים בהם יתבצעו עבודות התקנה הכרוכות בתהליכי עיבוד, והכל בהתאם לתנאים ולהוראות שהוא יורה לעניין זה. |
|
|
תנאים בהיתר עיבוד |
9. |
המנהל רשאי לקבוע בהיתר העיבוד תנאים שיש לקיימם במהלך תקופת תוקפו של ההיתר ולרבות תנאים בעניינים אלה: |
|
|
|
|
(א) על המעבד שמבצע פעולות שיווק של משטח שיש מלאכותי יחולו כל החובות החלות בעניין שיווק לפי סעיפים 5 ו 4 לעיל בשינויים המחייבים לפי העניין. |
|
|
|
|
(ב) על בעל היתר העיבוד למלא אחר כל הדרישות החלות עליו לפי כל דין, לרבות דרישות הנוגעות לבטיחות ובריאות כלל העובדים במקום. |
|
|
|
|
(ג) בעל היתר עיבוד לא ישתמש ולא יאחסן משטחי שיש מלאכותי שמקורם במשווק שאינו בעל היתר שיווק תקף. |
|
|
|
|
(ד) ינהל פנקס, לפי טופס שיקבע המנהל ויפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה ובו יתעד את הפרטים הבאים: |
|
|
|
|
|
(1) פרטי משטח השיש שעובדו על ידו לרבות פרטי המזמין, סך כל מ"ר של המשטח שהוזמן, מספר יחידות השיש שבהן נעשה שימוש וכל פרט נוסף שיקבע המנהל; |
|
|
|
|
(2) פרטי משטחי השיש אשר נמסרו לו לצרכי עיבוד. בעל היתר עיבוד ישמור את כל תעודות המשלוח ויצרף לגבי כל משווק ממנו קיבל משטח שיש - צילום של היתר המשווק. |
|
|
|
(ה) פנקס כאמור בסעיף קטן (ד) ישמר לתקופה שלא תפחת עשרים שנים. |
|
|
ביטול היתר וקביעת תנאים בהיתר |
10. |
(א) המנהל רשאי לבטל, להתלות, לסרב לחדש או להתנות בתנאים היתר שיווק או היתר עיבוד לתקופה מוגבלת או ללא הגבלת זמן, אם נתקיים בבעל ההיתר אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) ההיתר ניתן על יסוד מידע כוזב; |
|
|
|
|
(2) ההיתר ניתן על יסוד מידע שגוי, מטעה או חלקי, אשר יש להניח כי לו המנהל היה מודע לכך בעת מתן ההיתר – לא היה מעניקו; |
|
|
|
|
(3) חדל להתקיים תנאי מן התנאים למתן ההיתר; |
|
|
|
|
(4) בעל ההיתר הפר חובה, הגבלה או תנאי מהתנאים שנקבעו בהיתר או הוראה מהוראות חוק זה או לפי כל דין אחר, הקשורה לבטיחות ובריאות בעבודה. |
|
|
|
(ב) סבר המנהל שנתקיים בבעל ההיתר תנאי מן התנאים האמורים בסעיף (א) יודיע לו על כך בכתב בצירוף נימוקיו, וייתן לו הזדמנות להביא את טענותיו לפניו, בטרם החלטה סופית, ובלבד שאין סכנה בטיחותית ובריאותית מיידית בהמשך פעילותו; קיימת סכנה כאמור, יותלה ההיתר לאלתר ותינתן לבעל ההיתר הזדמנות להשמיע את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר ההתליה האמורה. |
|
|
|
|
(ג) החליט המנהל לבטל, להתלות או לא לחדש היתר לתקופת זמן מוגבלת או ללא הגבלת זמן, יישלח לבעל ההיתר הודעה מנומקת בכתב על כך ויפרסם את ההחלטה באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה. |
|
|
רישיון עסק |
11. |
לא יינתן רישיון עסק לעסק העוסק בשיווק או עיבוד של משטח שיש מלאכותי אלא למי שיש בידיו היתר תקף לפי חוק זה. |
|
|
תוקף ההיתר |
12. |
היתר שיווק כאמור בסעיף 3 או היתר עיבוד כאמור בסעיף 7 יינתן לתקופה של 3 שנים. |
|
|
איסור פרסום ומניעת הטעית הציבור |
13. |
לא יפרסם עצמו אדם בתואר מעבד או משווק כמשמעותם בחוק זה או בכל תואר אחר הדומה לאלה העלול להטעות, אלא אם יש בידו היתר עיבוד או היתר שיווק בהתאם להוראות חוק זה, לפי העניין. |
|
|
הסמכת מפקח |
14. |
(א) השר רשאי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים, שיהיו נתונות להם הסמכויות המפורטות בחוק זה, כולן או חלקן, לשם ביצוע הוראות חוק זה. |
||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מי שהשר הסמיכו למפקח לפי חוק ארגון הפיקוח על העבודה ערב יום התחילה, יראו אותו כאילו מונה למפקח לפי חוק זה, לתקופה שלא תעלה על 36 חודשים מיום פרסומו של חוק זה או עד למינויו למפקח לפי סעיף 13(א) לחוק זה, לפי המוקדם, ויהיו נתונות לו כל הסמכויות הנתונות למפקח לפי חוק זה. |
||||
|
|
15. |
לא ימונה מפקח לפי הוראות סעיף 14(א), אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה- |
||||
|
|
|
|
(א) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת למינויו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי. |
|||
|
|
|
|
(ב) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק ג', כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים. |
|||
|
|
|
|
(ג) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים. |
|
||
|
סמכויות פיקוח |
16. |
לשם פיקוח על ביצוע הוראות חוק זה, רשאי מפקח - |
|
|||
|
|
|
|
(א) להיכנס בכל עת סבירה לכל מקום בו משווקים או מעבדים שיש, ובלבד שלא ייכנס, לתחום היחיד המיועד לשמש למגורים בלבד אלא על פי צו של בית משפט. |
|
||
|
|
|
|
(ב) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצועו של חוק זה או להקל את ביצועו; בפסקה זו, "מסמך" - לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995. |
|
||
|
|
|
|
(ג) לערוך בדיקות, מדידות או ליטול דגימות של חומרים או ציוד, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת. |
|
||
|
|
|
|
(ד) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו. |
|
||
|
סמכויות אכיפה |
17. |
התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי מפקח- |
|
|||
|
|
|
|
(א) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), בשינויים המחויבים. |
|
||
|
|
|
|
(ב) לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (בסעיף זה - פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים. |
|
||
|
|
|
|
(ג) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו- 45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים. |
|
||
|
זיהוי מפקח |
18. |
(א) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי חוק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
|
|||
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ולובש מדי מפקח, בצבע ובצורה שהורה השר לעניין זה, ובלבד שהמדים כאמור אינם נחזים להיות מדי משטרה; |
|
||
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של מפקח, שאותה יציג על פי דרישה. |
|
||
|
|
|
(ב) חובת ההזדהות לפי סעיף קטן (א) לא תחול אם קיומה עלול לגרום לפגיעה בביטחון המפקח או בביטחון אדם אחר. |
|
|||
|
|
|
(ג) חלפה הנסיבה שבשלה לא קיים מפקח את חובת ההזדהות כאמור בסעיף קטן (ב), יקיים המפקח את חובתו כאמור, מוקדם ככל האפשר.
|
|
|||
|
תנאים להכרה בקורס הכשרה |
19. |
המנהל יכיר במוסד הכשרה לצורך ביצוע הכשרות הנדרשות לפי חוק זה, שמתקיימים לגביו כל אלה- |
|
|
|
|
|
(א) העדר ניגוד עניינים הקשור לביצוע התפקיד. |
|
|
|
|
(ב) יכולת העמדה של אמצעים לרבות מבנה, מתקנים, חומרים וכוח אדם הדרושים לביצוע התפקיד. |
|
|
|
|
(ג) העדר הרשעה או כתב אישום תלוי ועומד בעבידה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל הרשאה; ואם הוא תאגיד שיתקיימו בנושאי המשרה בתאגיד; בסעיף קטן זה, "נושא משרה"- מנהל פעיל בתאגיד, שותף מוגבל או פקיד האחראי מטעם התאגיד על תחום זה. |
|
|
|
|
(ד) היעדר החלטה מנהלית שניתנה לפי כל דין בשל הפרת הוראה הקשורה לבטיחות בעבודה; ואם הוא תאגיד שיתקיימו בנושאי המשרה בתאגיד; בסעיף קטן זה, "נושא משרה"- מנהל פעיל בתאגיד, שותף מוגבל או פקיד האחראי מטעם התאגיד על תחום זה. |
|
|
|
|
(ה) עמידה בתנאים לעניין דרכי ההכשרה שתינתן, לרבות הכשרה עיונית ומעשית, קורס ההכשרה, היקפו, תכני הלימוד והבחינות שייערכו בסיומם, וכן כשירות סגל ההוראה לרבות העדר מגבלה רפואית שיש בה כדי למנוע בביצוע תפקידם כפי שייקבעו על ידי השר. |
|
שמירת דינים |
20. |
חוק זה בא להוסיף על האמור בכל חיקוק ולא לגרוע ממנו. |
|
|
עונשין |
21. |
העושה אחד מאלה, דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[3] (בפרק זה - חוק העונשין), ואם הוא תאגיד – דינו כפל הקנס כאמור: |
|
|
|
|
|
(א) משווק משטח שיש מלאכותי בלא היתר תקף מאת המנהל, בניגוד להוראות סעיף 3. |
|
|
|
|
(ב) מבצע עבודות עיבוד במקום אשר אין לגביו היתר תקף מאת המנהל לצורך ביצוע עבודות עיבוד בניגוד להוראות סעיף 7. |
|
|
|
|
(ג) מפרסם עצמו כמעבד או משווק או בכל תואר אחר העלול להטעות אם אין בידו היתר שיווק או היתר עיבוד בניגוד להוראות סעיף 13. |
|
|
|
|
(ד) מפריע למפקח או מעכב אותו מהשתמש כראוי בסמכות שהוענקה לו בחוק זה או לפיו. |
|
|
|
|
(ה) עבירות לפי סעיפים קטנים (א)- (ד) הן מסוג העבירות של אחריות קפידה. |
|
העיצום הכספי. |
22. |
הפר אדם הוראה מהוראות חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של ______שקלים חדשים. |
|
|
|
|
|
(א) שיווק משטח שיש מלאכותי ללא היתר שיווק, בניגוד להוראות סעיף 3. |
|
|
|
|
(ב) עיבד משטחי שיש מלאכותי ללא בהיתר עיבוד, בניגוד להוראות סעיף 7. |
|
|
|
|
(ג) בעל היתר שיווק, ששיווק משטחי שיש מלאכותי למי שאין בידו היתר עיבוד או היתר שיווק בתוקף, בניגוד להוראות סעיף 5(א). |
|
|
|
|
(ד) בעל היתר שיווק ששיווק משטח שיש לאחר ולא מסר מידע בכתב בדבר הסיכונים הבריאותיים אשר עשויים להיגרם בתהליך העיבוד ולא תיעד את מסירת המידע בניגוד להוראות סעיף 5(ב). |
|
|
|
|
(ה) בעל היתר שיווק שלא סימן על גבי המוצר אזהרה ביחס לסיכונים הבריאותיים אשר עשויים להיגרם בתהליך העיבוד בהתאם לנדרש בתקן הישראלי החל על המוצר והנחיות המנהל בניגוד להוראות סעיף 5(ג). |
|
|
|
|
(ו) בעל היתר עיבוד שביצע פעולות עיבוד במקום שלא ניתן לגביו היתר, בניגוד להוראות סעיף 7. |
|
|
|
|
(ז) בעל היתר עיבוד שלא מילא אחר דרישות הבטיחות הקבועות בדין הנוגעות לבטיחות ובריאות המועסקים אצלו בביצוע פעולות עיבוד, בניגוד להוראות סעיף 9(ב). |
|
|
|
|
(ח) בעל היתר עיבוד המאחסן או המשתמש במשטחי שיש מלאכותי שמקורם במשווק שאינו בעל היתר שיווק תקף, בניגוד להוראות סעיף 9(ג). |
|
|
|
|
(ט) בעל היתר עיבוד שלא ניהל פנקס, בניגוד להוראות סעיף 9(ד). |
|
|
|
|
(י) בעל היתר עיבוד שלא שמר פנקס לתקופה הנדרשת כאמור בסעיף 9(ה), בניגוד להוראת סעיף 9(ה). |
|
הודעה על כוונת חיוב |
23. |
(א) היה למנהל יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 18 (בפרק זה - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה – הודעה על כוונת חיוב). |
|
|
|
|
(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין המנהל, בין השאר, את אלה: |
|
|
|
|
|
(1) המעשה או המחדל (בפרק זה - המעשה), המהווה את ההפרה; |
|
|
|
|
(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו; |
|
|
|
|
(3) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני הממונה לפי הוראות סעיף 20; |
|
|
|
|
(4) הסמכות להוסיף על סכום עיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 22, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור. |
|
זכות טיעון |
24. |
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 23, רשאי לטעון את טענותיו בכתב, לפני בפני המנהל, לעניין הכוונה להטיל עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאי הממונה להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים. |
|
|
החלטת המנהל ודרישת תשלום |
25. |
(א) המנהל יחליט לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 24, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 27. |
|
|
|
|
(ב) החליט המנהל לפי הוראות סעיף קטן (א)- |
|
|
|
|
|
(1) שלא להטיל על המפר עיצום כספי- ימסור לו הודעה על כך, בכתב; |
|
|
|
|
(2) להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה- דרישת תשלום); שבה יצוין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו. |
|
|
|
(ג) בדרישת התשלום או בהודעה לפי סעיף קטן (ב) יפרט המנהל את נימוקי החלטתו. |
|
|
|
|
(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות 24, בתוך התקופה האמורה באותו סעיף, יראו את ההודעה על כוונת חיוב, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור. |
|
|
הפרה נמשכת והפרה חוזרת |
26. |
(א) בהפרה נמשכת ייווסף על העיצום הכספי החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה. |
|
|
|
|
(ב) בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע. |
|
|
סכומים מופחתים |
27. |
(א) המנהל אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בחוק זה, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב). |
|
|
|
|
(ב) השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בפרק זה ובשיעורים שיקבע. |
|
|
סכום מעודכן של העיצום הכספי |
28. |
(א) העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען טענותיו לפני הממונה כאמור בסעיף 24– ביום מסירת ההודעה על כוונת החיוב; הוגש ערעור על דרישת תשלום ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי המנהל או בית המשפט יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה. |
|
|
|
|
(ב) סכום העיצום הכספי הקבוע בסעיף 20 יתעדכן ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור עליית המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. |
|
|
|
|
(ג) המנהל יפרסם ברשומות הודעה על סכום העיצום הכספי המעודכן לפי סעיף קטן (ב). |
|
|
המועד לתשלום עיצום כספי |
29. |
המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 25. |
|
|
הפרשי הצמדה וריבית |
30. |
לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (בפרק זה - הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו. העיצום הכספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו תחול פקודת המסים. |
|
|
גבייה |
31. |
עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו תחול פקודת המסים (גביה). |
|
|
עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר |
32. |
על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 22 ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד. |
|
|
ערעור |
33. |
(א) על החלטה סופית של המנהל לפי פרק זה ניתן לערור לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית המשפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 30 ימים מיום שנמסרה למפר הודעה על ההחלטה. |
|
|
|
|
(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א), כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי אלא אם כן הסכים לכך המנהל או שבית המשפט הורה על כך. |
|
|
|
|
(ג) החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות פרק זה, והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו עד יום החזרתו. |
|
|
פרסום |
34. |
(א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי: |
|
|
|
|
|
(1) דבר הטלת העיצום הכספי; |
|
|
|
|
(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה; |
|
|
|
|
(3) סכום העיצום הכספי שהוטל; |
|
|
|
|
(4) אם הופחת העיצום הכספי- הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום הכספי ושיעורי ההפחתה; |
|
|
|
|
(5) פרטים אודות המפר, הנוגעים לעניין; |
|
|
|
|
(6) שמו של המפר- ככל שהמפר הוא תאגיד. |
|
|
|
(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 33, יפרסם המנהל את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו. |
|
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור. |
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם המנהל פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998 , וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. |
|
|
|
|
(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד – לתקופה של שנתיים; שר המשפטים יקבע הוראות לעניין הדרכים שימנעו, ככל האפשר, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיף זה לאחר שחלפה התקופה האמורה בסעיף קטן זה. |
|
|
|
|
(ו) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה. |
|
|
שמירת אחריות פלילית |
35. |
(א) תשלום עיצום כספי לפי פרק זה, לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 21, המהווה עבירה. |
|
|
|
|
(ב) שלח המנהל למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת. |
|
|
|
|
(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב האישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום עד יום החזרתו. |
|
|
אגרות |
36. |
בעד היתרים לפי חוק זה ישולמו האגרות להלן: |
|
|
|
|
|
(1) בעד היתר עיבוד כאמור בסעיף 7 תשולם אגרה שנתית/חודשית בסך... |
|
|
|
|
(2) בעד היתר שיווק כאמור בסעיף 3 תשולם אגרה שנתית בסך....... |
|
תיקון חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים |
37. |
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס – 2000, בתוספת הראשונה, בפרט 21 שכותרתו "הסדרת עיסוק" , בסופו יבוא – (29) החלטה של המנהל לפי חוק הגבלת השיווק והעיבוד של משטחי שיש מלאכותי, התשע"ו - 2015. |
|
|
תיקון חוק רישוי עסקים |
38. |
בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 – (1) אחרי סעיף 2ח יבוא: "עיבוד ושיווק שיש מלאכותי 2ט. לא יינתן רישיון או היתר זמני לפי חוק זה לעסק שעניינו עיבוד או שיווק שיש מלאכותי, אלא אם כן ניתן אישור לכך גם מאת מי ששר הכלכלה והתעשייה הסמיכו לכך." |
|
|
ביצוע ותקנות |
39. |
שר הכלכלה והתעשייה ממונה על ביצועו של חוק זה, והוא רשאי, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו. |
|
|
תחילה והוראות מעבר |
40. |
תחילתו של חוק זה 12 חודשים מיום פרסומו. |
|