תזכיר חוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים) (תיקון), התשע"ו-2015
א. שם החוק המוצע
חוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים) (תיקון), התשע"ו-2015
ב. מטרת החוק המוצע
בתזכיר חוק זה מוצע לתקן את סעיף 11 לחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985 (להלן: חוק אזור סחר חופשי באילת), כך שהזיכוי הניתן מכוחו, יינתן מכלל ההכנסה החייבת מיגיעה אישית של התושבים, ולא רק מהכנסתם מעבודה, מעסק או ממשלח יד, בדומה לזיכוי הניתן מכוח סעיף 11 לפקודת מס הכנסה, כך שגם מי שיקבל הכנסה מקצבה יהיה זכאי לזיכוי מהמס החל על הכנסתו.
כמו כן, מוצע לתקן בתיקון עקיף את חוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004 (להלן: חוק רשות הספנות והנמלים) אשר מסדיר את מבנה ענף השירותים בנמלים. חוק רשות הספנות והנמלים קובע, בין היתר, הוראות שונות שעניינן זכויות עובדים, ובתוכן הוראת סעיף 49(ו) לחוק זה שעניינה ניהול קופות גמל מרכזיות לקצבה, לצורך תשלומי הגמלה לגמלאי רשות הנמלים ולעובדי רשות הנמלים שהסדר הפנסיה שחל לגביהם הוא הסדר פנסיה תקציבית ואשר עברו להיות עובדי חברת הפיתוח והנכסים או חברות הנמל. סעיף 64 לחוק רשות הספנות והנמלים קובע שמנהל רשות המסים רשאי לפטור את רשות הנמלים, חברת הפיתוח והנכסים וחברת נמל, לפי העניין, ממס על כספים שיועדו על ידה להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה כאמור בסעיף 49(ו) לחוק רשות הספנות והנמלים וזאת עד לתאריך 31 בדצמבר 2009, ובלבד שהופקדו בקופת גמל אשר אושרה עד המועד האמור על פי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן: חוק הפיקוח על קופות גמל). עד כה לא הושלם הליך אישור קופות גמל לענין זה ועל כן מוצע להאריך את המועד האחרון לאישור קופות הגמל הקבוע בסעיף 49(ו) לחוק רשות הספנות והנמלים ולהאריך את סמכות מנהל רשות המסים ליתן פטור ממס לפי הוראות סעיף 64 לחוק רשות הספנות והנמלים, עד ליום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018). כמו כן, מוצע להסמיך את שר האוצר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, להאריך את המועד האחרון שבו המנהל רשאי ליתן פטור ממס לפי הוראות סעיף 64 כאמור.
ג. עיקרי החוק המוצע:
לסעיף 1
סעיף 11(א) לחוק אזור סחר חופשי באילת קובע כי מי שהיה במשך כל שנת המס תושב אילת זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור 10% מהכנסתו החייבת "לפי סעיף 2(1) או (2) לפקודה", עד לסכום של 241,080 שקלים חדשים, שנצמחה או שהופקה באזור אילת או באזור חבל אילות, ולא יהא זכאי להנחה לפי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה. הסעיף האמור נותן לתושבי אילת הטבת מס, בדומה להטבת המס שניתנת לתושבי יישובים אחרים על פי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה. אולם הזיכוי הניתן על פי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה לתושבי ישובים מסוימים הוא מהכנסתו החייבת של התושב "מיגיעה אישית". לפי הגדרת "הכנסה מיגיעה אישית" בפקודת מס הכנסה, הכנסה מיגיעה אישית כוללת הכנסה מעסק או ממשלח יד לפי סעיף 2(1) לפקודת מס הכנסה, והכנסה מעבודה לפי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה, אך מפורטות בהגדרה האמורה גם הכנסות מסוגים נוספים כגון הכנסה מקצבה המשולמת על ידי מעביד לשעבר או על ידי קופת גמל לקצבה. מוצע להשוות את ההכנסה החייבת שבחוק אזור סחר חופשי באילת, שלגביה ניתן הזיכוי, לזו שבסעיף 11 לפקודת מס הכנסה, ולקבוע שהזיכוי יינתן לתושבי אילת לגבי כל הכנסה מיגיעה אישית כהגדרתה בפקודה.
לסעיף 2
ברשות הספנות והנמלים נצברו כספים אשר מיועדים לתשלום גמלה לעובדים אשר חל עליהם הסדר פנסיה תקציבית. כספים כאמור אמורים להיות מנוהלים בקופת גמל מרכזית לקצבה שהיא מכשיר החיסכון המיועד לכך, אשר הוקמה על פי סעיף 49(ו) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד- 2004 (להלן- חוק רשות הספנות והנמלים) ואושרה לפי הקבוע בחוק הפיקוח על קופות גמל. המועד האחרון לאישור הקופות נקבע בחוק רשות הספנות והנמלים ליום 31 בדצמבר 2009. בשל מורכבות הקמתה של הקופה, עוד לא הושלם הליך אישור הקופות בהתאם לאמור. אשר על כן, וכדי שיהיה ניתן להשלים את הליך האישור האמור, מוצע להאריך את המועד האחרון לאישור הקופות האמורות, כך שיהיה לפני יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018).
כשלב ביניים ועד להקמת הקופה והעברת הכספים אליה, ובכפוף להעברתם, קובע סעיף 64 לחוק רשות הספנות והנמלים, כי המנהל רשאי לפטור את הרשות ממס המוטל על הכנסה לפי סעיף 2(4) לפקודת מס הכנסה או לפי סעיף 6 לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985, וזאת עד להקמת קופת הגמל המרכזית.
בשל התארכות הליכי הקמתה של הקופה, מוצע לקבוע כי מנהל רשות המיסים יהיה רשאי לפטור את רשות הספנות והנמלים ממס כאמור, עבור הכנסה בשל הכספים האמורים, אשר הופקה עד לתום שנת המס 2018, ובלבד שהכספים האמורים הופקדו לפני תום שנת 2018 בקופת גמל מרכזית לקצבה.
כמו כן, מוצע להסמיך את שר האוצר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, להאריך את המועד האחרון שבו המנהל רשאי לפטור את הרשות ממס כאמור. סמכות זו תינתן לו בנוסף לסמכות הקבועה בסעיף 49(ו) לחוק רשות הספנות והנמלים, לפיה יכול שר האוצר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, להאריך את המועד האחרון לאישור קופת גמל מרכזית לקצבה. סמכת שר האוצר להאריך גם את המועד הקבוע בסעיף 64 לחוק רשות הספנות והנמלים תאפשר לשר האוצר להאריך את המועד שבו המנהל יכול לפטור את הרשות ממס, במקביל להארכת המועד האחרון אשר בו ניתן לאשר קופת גמל לקצבה, כאמור בסעיף 49(ו) לחוק רשות הספנות והנמלים.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 11 לחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985
יתוקנו סעיפים 49 ו-64 לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
צפוי הפסד להכנסת המדינה בסכום של כמה מיליוני שקלים בשנה
ו. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי
אין.
ז. להלן נוסח החוק המוצע
תזכיר חוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים) (תיקון), התשע"ו-2015
|
תיקון חוק אזור סחר חופשי באילת |
1. |
בחוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985[1], בסעיף 11(א), במקום "מהכנסתו החייבת לפי סעיף 2(1) או (2) לפקודה, עד לסכום של" יבוא "מהכנסתו החייבת שהיא הכנסה מיגיעה אישית עד לסכום של". |
|
|
תיקון חוק רשות הספנות והנמלים |
2. |
בחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004[2] - |
|
|
|
|
|
(1) בסעיף 49(ו)(3), בהגדרה "קופת גמל מרכזית לקצבה", בפסקה (2), במקום "לפני יום י"ד בטבת התש"ע (31 בדצמבר 2009)" יבוא "לפני יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)"; |
|
|
|
|
(2) בסעיף 64, במקום "עד יום י"ד בטבת התש"ע (31 בדצמבר 2009)" יבוא "עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018) או מועד מאוחר יותר שקבע שר האוצר, בצו, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת". |
|
תחילה ותחולה |
3. |
תחילתו של סעיף 11(א) לחוק אזור סחר חופשי באילת, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, ביום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016) והוא יחול על הכנסה שהופקה מיום זה ואילך. |
|