חוק הביטוח הלאומי (תיקון סעיף 386)(תיקון מס'..) , התשע"ו-2015
סעיף 386 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה – 1995 (להלן – "החוק") קובע, מי רשאי לייצג אדם בפני המוסד לביטוח לאומי (ייצוג בנושאי גביה ובנושאי גמלאות, ולמעט ייצוג בפני ועדות רפואיות [שהן גוף מעין שיפוטי, ולגביו חלים הכללים המגבילים של לשכת עורכי הדין]).
יועצי המס הוחרגו, ולגביהם נקבע בתקנות הביטוח הלאומי (ייצוג בפני המוסד) תש"ל – 1970 (להלן – "התקנות"), כי עליהם להוכיח בקיאות בחוק, כתנאי לקבלת הסמכה לייצוג (הבקיאות נבדקת על ידי מבחן שהמוסד מעביר להם).
חוק הסדרת העיסוק בייצוג ע"י יועצי המס מחייב ציבור זה לאמות מידה מקצועיות וחובה לעמוד בבחינה ובהתמחות. יועצי המס לומדים במהלך הלימודים את נושא הביטוח הלאומי לעתים יותר ממה שלומדים רואי חשבון ועורכי דין. המצב החוקי הנוכחי מפלה לרעה את ציבור יועצי המס לעומת ציבור רואי החשבון ועורכי הדין.
לא זו אף זו, ציבור יועצי המס מהווה חלק מרכזי בייצוג מבוטחים דווקא מול מחלקות הגביה במוסד. הניסיון שהצטבר לאורך שנים מצביע כי רמת הידע של יועצי המס תוך כדי שמירה על כללי אתיקה מול עובדי המוסד אינו נופל מזה של שאר המייצגים.
כפועל יוצא מהתיקון, התקנות שהתקין השר בעניינם של יועצי המס, והמסדירות את אופן הרשאתם, ואופן הפסקת הייצוג על ידם, יהפכו לבלתי רלוונטיות. במקומן, השר יוכל להתקין תקנות שיחולו על אדם אחר המייצג מול המוסד.
המוסד סבור כי המצב האמור טעון תיקון, ולפיכך מוצע לבטל את החרגתם של יועצי המס, ולהשוות את מעמדם כמייצגים מול המוסד לביטוח לאומי, לזה של כלל המייצגים (לרבות רואי חשבון ועורכי דין).
הוראות סעיף 386 - יתוקנו
ביטולן דה- יורה של התקנות, שהתקין השר בעניינם של יועצי המס, והמסדירות את אופן הרשאתם, ואופן הפסקת הייצוג על ידם.
אין השפעה
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 386 |
1. |
בסעיף 386 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995[1] , אחרי "רואה חשבון" יבוא "יועץ מס מייצג". |
|
תחילה ותחולה |
2. |
תחילתו של חוק זה ביום פרסומו. |