תזכיר חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מסי...) (ביקורת שיפוטית), התשע"ה-2015
סימוכין: 303-99-2015-033746
חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מסי...) (ביקורת שיפוטית), התשע"ה-2015
חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 (להלן - חוק המרכז לגבייה) כולל מספר סמכויות מנהליות מבלי שנקבע בו מסלול מוסדר לביקורת שיפוטית על הפעלתן. בשתיים מבין הסמכויות הללו נעשה שימוש רב, ואלו הן -
(א) סמכותו של מנהל המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות לפרוס או לדחות את תשלום החוב (סעיף 5ב לחוק המרכז לגבייה);
(ב) סמכותו של עובד המדינה שמונה על-ידי שר המשפטים, לפטור חייב מתשלום תוספת פיגורים, וכן סמכותו להורות על פריסת תשלום החוב או על דחיית התשלום אגב הטיפול בבקשת החייב לפטור מתשלום תוספת פיגורים (סעיף 5ג לחוק המרכז לגבייה).
בהיעדר מסלול מוסדר של ביקורת שיפוטית בחוק המרכז לגבייה, הסמכות העניינית להפעיל ביקורת שיפוטית על החלטות מנהליות הניתנות לפי חוק זה נתונה לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, וזאת לפי סעיף 15(ד) לחוק-יסוד: השפיטה.
מצב משפטי זה אינו רצוי ואין לו כל הצדקה - לא מבחינה דיונית ולא מבחינה עניינית. מבחינה דיונית לא מן ההכרח להזכיר את העומס הרב המוטל על בית המשפט העליון; עומס אשר מחייב אותנו לפעול לחלוקת סמכויות מחודשת ומושכלת בעניינים מנהליים. לכך יש להוסיף כי מבחינה עניינית אין כל הצדקה שעניינים מנהליים כמו אלה המפורטים מעלה, אשר מבחינת מהותם וטיבם ואף מבחינת שווים הכספי מקומם להידון לפני בית משפט השלום, יידונו לפני שלושה שופטים של בית המשפט העליון; בטח ובטח שלא כערכאה ראשונה ואחרונה כפי המצב הקיים.
מובן מאליו כי מצב משפטי זה אף אינו משרת את ציבור החייבים אשר על-מנת לתקוף החלטה מנהלית פשוטה יחסית אשר ניתנה בעניינם נאלצים לעתור לבית המשפט הגבוה לצדק, ולמותר לציין את ההוצאות הכרוכות בהליך מהסוג הזה.
על רקע האמור מטרתו של החוק המוצע היא להסדיר מסלול של ביקורת שיפוטית על החלטות מנהליות הניתנות לפי סעיפים 5ב-5ג לחוק המרכז לגבייה. הסדרה כזו היא לטובת כלל הגורמים הנוגעים בדבר, ובפרט לטובת החייבים אשר הדרך לבית המשפט תונגש עבורם; הסדרה זו אף משרתת את האינטרס הציבורי בעודה מקדמת חלוקת סמכויות מושכלת בין בתי המשפט.
עיקרו של החוק בהסדרת מסלול של ביקורת שיפוטית על החלטות מנהליות הניתנות לפי סעיפים 5ב-5ג לחוק המרכז לגבייה; להלן עיקרי המתווה המוצע -
שלב ראשון - ההחלטה המנהלית הראשונית - סמכותו של מנהל המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות לפרוס או לדחות את תשלום החוב (סעיף 5ב לחוק המרכז לגבייה); או סמכותו של עובד המדינה שמונה על-ידי שר המשפטים, לפטור חייב מתשלום תוספת פיגורים, וכן סמכותו להורות על פריסת תשלום החוב או על דחיית התשלום אגב הטיפול בבקשת החייב לפטור מתשלום תוספת פיגורים (סעיף 5ג לחוק המרכז לגבייה);
שלב שני - ביקורת מנהלית פנימית לרשות - עיון חוזר לפני הגורם שקיבל את ההחלטה (מנהל המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות או עובד המדינה) בעילות של גילוי עובדות חדשות או שינוי נסיבות, אשר יש בהן כדי לשנות את ההחלטה המנהלית הראשונית; והשגה על ההחלטה בעיון החוזר, או על ההחלטה המנהלית הראשונית כאשר לא מתקיימות אותן עילות המצדיקות עיון חוזר, אשר תוגש למנהל רשות האכיפה והגביה;
שלב שלישי - הגשת עתירה לבית משפט השלום על החלטת מנהל רשות האכיפה והגביה בהשגה. מכיוון שהחלטת מנהל רשות האכיפה והגביה בהשגה היא החלטה מנהלית יקיים בית משפט השלום, בדונו בעתירה על החלטה זו, ביקורת שיפוטית לפי כללי המשפט המנהלי ובכלל זה לפי עילות הסף ולפי עילות ההתערבות של המשפט המנהלי. לפי ההסדר המוצע רשאי בית משפט השלום בעשותו כן לדון ולהחליט על-פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העותר.
עוד מוצע כי שר המשפטים יהיה רשאי להתקין תקנות סדרי דין אשר יחולו בעתירה לפי חוק זה וכן כי תקנות סדרי דין ראשונות תותקנה בתוך שלושים ימים מיום פרסומו של החוק. לבסוף מוצע כי תחילתו של חוק זה תהיה בתום שלושים ימים מיום כניסתן לתוקף של תקנות סדרי דין כאמור.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יוספו סעיפים 5ד-5ו לחוק המרכז לגבייה.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
אין לתיקון משמעות תקציבית.
ו. נוסח החוק המוצע: להלן נוסח החוק מוצע:
2
|
הוספת סעיפים 5ד-5ו |
1. אחרי סעיף 5ג לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 יבוא
|
|
ניתנה החלטה בעניין פריסת תשלום חוב או דחייתו לפי סעיף 5ב או בעניין מתן פטור מתשלום תוספת פיגורים לפי סעיף 5ג (בסעיף זה - ההחלטה), רשאי החייב לפנות למנהל המרכז או לעובד המדינה שנתן את ההחלטה, לפי העניין, בבקשה לעיון חוזר אם התגלו עובדות שלא היו מונחות לפני מקבל ההחלטה או השתנו נסיבות, והדבר עשוי לשנות את ההחלטה הקודמת.
בבקשה לעיון חוזר יפרט החייב את העובדות החדשות או את הנסיבות שהשתנו שבשלהן הוא מבקש עיון חוזר; בקשה לעיון חוזר שלא יפורטו בה העובדות החדשות או הנסיבות שהשתנו, רשאי מנהל המרכז או עובד המדינה שנתן את ההחלטה, לפי העניין, למחקה על הסף.
חייב שניתנה בעניינו החלטה לפי סעיפים 5ב-5ד, רשאי להשיג עליה לפני מנהל רשות האכיפה והגבייה או מי שהוא הסמיך לכך.
השגה כאמור בסעיף קטן (א) תוגש בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לחייב ההחלטה; מנהל רשות האכיפה והגבייה או מי שהוא הסמיך לכך יהיו רשאים להאריך מועד זה מטעמים שיירשמו.
|
5ד (א) |
|
"עיון חוזר |
|
(ב) |
|
השגה 5ה (א) (ב) |
|
עתירה 5ו |
|
(א) |
ע ל החלטת מנהל רשות האכיפה והגבייה לפי סעיף 5ה ניתן לעתור לבית משפט השלום בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לחייב.
|
|
ב ית משפט השלום רשאי לדון ולהחליט על-פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינו של העותר".
|
תקנות סדרי דין |
2. שר המשפטים רשאי להתקין תקנות בעניין סדרי הדין בעתירה לפי חוק זה.
(ב)
3
תקנות סדרי דין 3. תקנות סדרי דין ראשונות לפי סעיף 2 תותקנה בתוך שלושים ימים מיום פרסומו ראשונות של חוק זה.
תחילה 4. תחילתו של חוק זה בתום שלושים ימים מיום כניסתן לתוקף של תקנות כאמור
בסעיף 3.
4