תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 33), התשע"א-2011 (ס"ח התשע"א, עמ' 302) (להלן – תיקון מס' 33) תוקן חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן – החוק) ושונתה שיטת האסדרה בתחום השידורים המסחריים, כך שלא יוענקו עוד זיכיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים ובמקומם יוענקו רישיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים (להלן - שיטת האסדרה החדשה). בהתאם לתיקון מס' 33, נדרשו בעלי הזיכיון הנוכחיים בערוץ 2 ובערוץ השלישי (ערוץ 10), לעבור מאסדרה במסגרת זיכיון לשיטת האסדרה החדשה, בהתאם למועדים שנקבעו.
בתיקון מס' 33 נקבע כי תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיון בערוץ 2, היא עד יום י"ח בחשוון התשע"ו (31 באוקטובר 2015).
בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 37), התשע"ג-2012 (ס"ח התשע"ג, עמ' 42) (להלן – תיקון מס' 37), הוסף לחוק סעיף 34(ב3) הקובע כי אם ביקש בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה בערוץ 2 עד למועד שנקבע לכך בחוק כי זיכיונו יוארך וניתנה לכך הסכמת בעל הזיכיון השני, תאריך המועצה את זיכיונו עד ליום י"א בחשוון (31 באוקטובר 2017). ארכה כאמור ניתנה על ידי מועצת הרשות השניה.
פרק ב' בתיקון מס' 33 נועד להתאים באופן טכני את נוסח החוק לשיטת האסדרה החדשה והמעבר מזיכיונות לרישיונות. יום התחילה של פרק ב' האמור נקבע ליום י"ט בחשוון התשע"ו (1 בנובמבר 2015), שהיה המועד הקבוע לשינוי שיטת האסדרה והמעבר לרישיונות. כאמור לעיל, בתיקון מס' 37 נקבעה האפשרות לדחיית המועד האמור עד ליום י"א בחשוון התשע"ח (31 באוקטובר 2017), והמועד נדחה בפועל בידי מועצת הרשות השניה. בנוסף, ממועד חקיקת פרק ב' האמור ועוד בטרם נכנס לתוקף, נערכו בחוק תיקונים נוספים שחייבו עריכת מספר תיקונים נוספים בפרק ב' האמור, עוד בטרם נכנס לתוקף.
נוכח שינויים אלו ואי-הבהירות לגבי נוסח החוק, מוצע תיקון טכני של מחיקת פרק ב' לתיקון מס' 33. בסמוך למועד המעבר של בעלי הזיכיון בערוץ 2 לשיטת האסדרה החדשה, יקודם תיקון חקיקה נוסף שיתאים באופן טכני את נוסח החוק לשיטת האסדרה החדשה.
בהתאמה מוצע למחוק בתיקון מס' 33 את סעיף 144 הקובע את מועד כניסתו לתוקף של פרק ב' לתיקון מס' 33, אשר מוצע לבטלו כאמור.
לצד התיקון האמור, מוצע לערוך שני תיקונים בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – חוק התקשורת), שנשמטו בטעות מן התיקון העקיף לחוק התקשורת שנערך במסגרת חקיקת תיקון מס' 33, עת נוספה האפשרות להעניק רישיונות לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה. במסגרת זו מוצע להתאים את נוסח סעיפים 6ח4(1) ו 6כ2(ג)(5) לחוק התקשורת, אשר קובעים הוראות בנוגע לאיסור בעלויות צולבות לעניין בעל רישיון לשידורי כבלים או בעל רישיון לשידורים לפי דרישה ולעניין מפיק חדשות עצמאי, כך שההוראות יתייחסו גם לבעלי רישיון מכוח חוק הרשות השניה, ולא רק לבעלי זיכיון.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן-1990 ותיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
לא צפויה השפעה של החוק המוצע על תקציב המדינה.
ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד
לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.
ו. להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר
הצעת חוק הרשות השניה (תיקון מס' 33)(תיקון מס' ...), התשע"ה-2015
|
תיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 33) |
1. |
בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 33), התשע"א-2011[1] – |
|
|
|
(1) פרק ב' – בטל; |
|
|
|
(2) סעיף 144 – בטל. |
|
תיקון חוק התקשורת |
2. |
בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[2]- |
|
|
|
(1) בסעיף 6ח4(א) בפסקה (1), במקום "הוא בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן – 1990" יבוא" "הוא בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה או בעל רישיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן – 1990"; |
|
|
(2) בסעיף 6כ2(ג)(5)(ג), במקום "בעל זיכיון" יבוא "בעל זיכיון או בעל רישיון" ובכל מקום במקום "בבעל זיכיון" יבוא "בבעל זיכיון או בבעל רישיון". |
דברי הסבר
לסעיף 1 בתיקון מס' 33 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן -תיקון מס' 33) שונתה שיטת האסדרה בתחום השידורים המסחריים, כך שלא יוענקו עוד זיכיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים ובמקומם יוענקו רישיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים. פרק ב' בתיקון האמור נועד להתאים את נוסח החוק לשיטת האסדרה החדשה והמעבר מזיכיונות לרישיונות. יום התחילה לפרק ב' האמור נקבע ליום י"ט בחשוון התשע"ו (1 בנובמבר 2015), שהיה המועד הקבוע לשינוי שיטת האסדרה והמעבר לרישיונות. בתיקון מס' 37 לחוק הרשות השניה נקבעה האפשרות לדחיית המועד האמור עד ליום י"א בחשוון התשע"ח (31 באוקטובר 2017), ואכן מועד זה נדחה בידי מועצת הרשות השניה. בנוסף, מאז חקיקתו של תיקון מס' 33 נערכו בחוק הרשות השניה לטלוויזה ורדיו (להלן- חוק הרשות השניה) תיקונים נוספים שחייבו עריכת תיקונים נוספים בפרק ב' האמור עוד בטרם הוא נכנס לתוקף. נוכח שינויים אלו ואי-הבהירות בנוסח חוק הרשות השניה, מוצע תיקון טכני במסגרתו יימחק פרק ב' לתיקון מס' 33. בסמוך למועד מעבר בעלי הזיכיונות לשיטת האסדרה החדשה של רישיונות, יקודם תיקון חקיקה נוסף שיתאים באופן טכני את נוסח חוק הרשות השניה לשיטת האסדרה החדשה.
בהתאמה לכך, מוצע למחוק בתיקון מס' 33 את סעיף 144 הקובע את מועד כניסתו לתוקף של פרק ב' לתיקון מס' 33, אשר מוצע לבטלו כאמור.
לסעיף 2 – סעיף 6ח4 לחוק התקשורת מסדיר היבטים של בעלויות צולבות בבעל רישיון לשידורי כבלים או רישיון לשידורים לפי דרישה מכוח חוק התקשורת. סעיף קטן (1) קובע כי לא יינתן רישיון כאמור לתאגיד שהוא, בין היתר, בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השניה.
בדומה, סעיף 6כ2(ג)(5) לחוק התקשורת מסדיר היבטים של בעלויות צולבות בגורם אשר קיבל רישיון להפיק חדשות כמפיק חדשות עצמאי. סעיף קטן (ג) קובע כי לא יינתן רישיון כאמור אם בעל שליטה או בעל עניין במבקש הרישיון הוא בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה, בתנאים ובסייגים המפורטים בסעיף.
במסגרת התיקונים העקיפים שנערכו בחוק התקשורת בעקבות חקיקת תיקון מס' 33, נשמטה בטעות ההתאמה של האיסורים האמורים בנוגע לבעלויות צולבות כך שיחולו גם על בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה.
משכך, מוצע לתקן את סעיף 6ח4(1) לחוק התקשורת ולקבוע כי לא יינתן רישיון לשידורי כבלים או רישיון לשידורים לפי דרישה מכוח חוק התקשורת גם לתאגיד שהוא בעל רישיון לפי חוק הרשות השניה, בדומה לקבוע כיום לגבי בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה. כן מוצע לתקן את סעיף 6כ2(ג)(5)(ג) לחוק התקשורת ולקבוע כי לא יינתן רישיון למפיק חדשות עצמאי גם במקרה בו בעל שליטה או בעל עניין במבקש הרישיון הוא בעל רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה, בדומה לקבוע כיום לגבי בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה.