תזכיר הסתייעות במומחה.docלהפצה.doc תזכיר חוק הסניגוריה הציבורית (תיקון מס' _) (הסתייעות במומחה לצורך ניהול הייצוג המשפטי), התשע"ה-2015

מס' תיק דוקס: 803-10-2015-000079

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

 

חוק הסניגוריה הציבורית (תיקון מס' ...) (הסתייעות במומחה לצורך ניהול הייצוג המשפטי), התשע"ה-2015

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

סעיף 12 לחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995 מסדיר את מינויים של סניגורים, שאינם עובדי לשכת הסניגוריה הציבורית, וקובע כדלקמן:

12. (א)עורך דין שאינו עובד לשכת הסניגוריה הציבורית והמבקש לשמש סניגור ציבורי יגיש לסניגור הציבורי המחוזי בקשה בכתב; הסניגור הציבורי המחוזי יערוך רשימה של עורכי דין הכשירים לשמש סניגורים ציבוריים.

     (ב)הסניגור הציבורי המחוזי ימנה סניגורים ציבוריים מתוך הרשימה, אולם רשאי הוא למנות עורך דין שאינו כלול ברשימה אם עורך הדין הסכים לכך.

    (ג) הסניגור הציבורי המחוזי רשאי שלא לכלול עורך דין ברשימה האמורה או להוציאו ממנה, אם שוכנע שהדבר דרוש להבטחת ייצוג הולם לנאשמים.

 (ד)על החלטת הסניגור הציבורי המחוזי לפי סעיף קטן (ג) רשאי עורך הדין לערור לפני ועדת ערר שימנה שר המשפטים שהרכבה:

(1) שופט בדימוס והוא יעמוד בראש הועדה;

(2) הסניגור הציבורי הארצי;

(3) נציג לשכת עורכי הדין שיבחר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.

 

אין כיום בחוק סעיף מקביל לעניין מינוי מומחים. הלכה למעשה, מסתייעת הסניגוריה הציבורית באנשים מקצוע מתחומים שונים (כגון פסיכיאטריה, פסיכולוגיה, ראיות פורנזיות, רפואה משפטית, חוקרים פרטיים ועוד) המעניקים ייעוץ מקצועי לסניגורים הציבוריים. לעיתים די בייעוץ ראשוני, ולעיתים יש צורך גם במתן חוות דעת מומחה ובעדות בפני הערכאה השיפוטית. המדובר במרכיב מהותי ביותר של הייצוג ההולם בתיק, אשר השפעתו על התוצאה הסופית עשויה להיות קריטית. המומחה משמש כזרועו הארוכה של הסניגור, אשר מאפשרת לסניגור לעסוק בנושאים שאינם בתחום מומחיותו ושהינם חיוניים כדי לאפשר לו להתמודד עם מומחים מטעם המדינה.

 

לפיכך חל על מינוי מומחה רציונל דומה למינוי סניגור, ומוצע לעגן בחוק דרך מקבילה למינויו.

 

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

עיקר 1 (סעיף 1 – תיקון סעיף 11 לחוק הסניגוריה הציבורית) – מוצע לקבוע בחוק את סמכותו של סניגור ציבורי מחוזי לתת אישור לסניגור ציבורי להסתייע במומחה או חוקר ולבחור אותו.

 

עיקר 2 (סעיף 2 – הוספת סעיף 12א לחוק הסניגוריה הציבורית) -  מוצע לקבוע בחוק הוראות שונות הנוגעות לניהול רשימת המומחים הכשירים לתת ייעוץ מקצועי בתיקי הסניגוריה הציבורית, בחירת מומחה מתוך הרשימה ואי-הכללה של מומחה ברשימה או הוצאה ממנה. כל זאת מתוך מטרה להבטיח ייצוג הולם לחשודים, לנאשמים ולנידונים, אשר ישיג עבורם את התוצאה הטובה ביותר האפשרית במגבלות התקציביות הנתונות.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

בחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995, יתוקן סעיף 11, ויתוסף לו סעיף 12א.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

 

להצעת החוק לא צפויות השלכות תקציביות שכן ההוראות המוצעות כאמור משקפות את המצב הנוהג כיום בסניגוריה הציבורית; יצויין כי תעריפי התשלום למומחים קבועים כבר כיום בתקנה 7 לתקנות הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1996, והחוק אינו משנה תעריפים אלו.

 

ו.  נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק מוצע:

 


תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

חוק הסניגוריה הציבורית (תיקון מס' ...) (הסתייעות במומחה לצורך ניהול הייצוג המשפטי), התשע"ה-2015

תיקון סעיף 11 לחוק

1.

בחוק הסניגוריה הציבורית, התשנ"ו-1995[1] (להלן – החוק), בסעיף 11(א), אחרי סעיף קטן (4) יבוא:

 

 

(4א) למתן אישור, לבקשת סניגור ציבורי, להסתייע במומחה או בחוקר לצורך ניהול הייצוג המשפטי, ולבחירת המומחה או החוקר כאמור בסעיף 12א.

הוספת סעיף 12א לחוק

2.

אחרי סעיף 12 לחוק יבוא:

 

 

"הסתייעות במומחה לצורך ניהול הייצוג המשפטי

12א. (א)אדם המבקש לשמש מומחה או חוקר כאמור בסעיף 11(א)(4א) יגיש לסניגור הציבורי המחוזי בקשה בכתב; הסניגור הציבורי המחוזי יערוך רשימה של מומחים הכשירים לסייע לסניגורים ציבוריים לצורך ניהול הייצוג המשפטי.

 

 

 

 (ב)הסניגור הציבורי המחוזי יאשר בקשת סניגור ציבורי להסתייע במומחה או חוקר ויבחר מומחה או חוקר מתוך הרשימה, אולם רשאי הוא לבחור מומחה או חוקר שאינו כלול ברשימה.

 

 

 

 (ג) הסניגור הציבורי המחוזי רשאי שלא לכלול מומחה או חוקר ברשימה האמורה או להוציאו ממנה, אם שוכנע שהדבר דרוש להבטחת ייצוג הולם לנאשמים.

 

 

 

 (ד)על החלטת הסניגור הציבורי המחוזי לפי סעיף קטן (ג) רשאי המומחה או החוקר לערור לפני הסניגור הציבורי הארצי.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 8.