תזכיר חוק שינוי שם תואר הסטטסיטיקן הממשלתי בתבנית תזכיר.docx תזכיר חוק לתיקון פקודת הסטטיסטיקה (מס' 4), התשע"ה-2015

תזכיר חוק לתיקון פקודת הסטטיסטיקה (מס' 4), התשע"ה-2015

 

 

א.  שם החוק המוצע:

הצעת חוק לתיקון פקודת הסטטיסטיקה (תיקון מס' 4), התשע"ה – 2015

 

ב.  עיקר החוק המוצע והצורך בו:

מוצע לשנות את שם תואר התפקיד של הסטטיסטיקן הממשלתי בפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן: הפקודה) מ-"הסטטיסטיקן הממשלתי" ל-"הסטטיסטיקן הלאומי".

הסטטיסטיקן הממשלתי (להלן: הסטטיסטיקן), לפי שם תואר תפקידו היום, חובש שני כובעים לפי סעיף 2(ב) לפקודה. האחד, מנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן: הלמ"ס). והשני, אחראי להנחות את המערכת הסטטיסטית ב-"מוסדות המדינה". "מוסדות המדינה" כוללים, לפי הגדרת מונח זה בסעיף 1 לפקודה, "משרדי ממשלה, לרבות הרשויות המקומיות, וכן רשויות, תאגידים או מוסדות אחרים שהוקמו בחיקוק או שהממשלה החליטה עליהם לענין חוק זה." מכוח הגדרה זו, החליטה הממשלה בהחלטה מיום 12.10.1995[1], שמוסדות להשכלה גבוהה, וכן מוסדות מחקר שאושרו לצורך זה בידי הסטטיסטיקן, ייחשבו "מוסדות המדינה" לעניין הפקודה. בנוסף על כך, וכנובע מתפקידו של הסטטיסטיקן להנחות את המערכת הסטטיסטית הלאומית, מוטלת על מוסדות המדינה, לפי סעיף 5(א) לפקודה, חובת התייעצות עם הסטטיסטיקן לגבי כל פעולה סטטיסטית הנערכת על ידיהם בדרך של פניה לציבור או לחלק ממנו.

אחת מאבני היסוד של כל לשכה מרכזית לסטטיסטיקה היא עצמאות ואי תלות המאפשרים שקיפות מלאה, אמינות מרבית וחוסר השפעה של גורם זה או אחר. עקרון זה בא לידי ביטוי בישראל בסעיף 3(ג) לפקודה, הקובע: "במילוי תפקידו יפעל הסטטיסטיקן על סמך שיקולים מדעיים." השם "סטטיסטיקן לאומי" המוצע מבטא את אי התלות בגורם ממשלתי או פוליטי. מסיבה זו במרבית מדינות העולם השם הרשמי של הסטטיסטיקן הוא "סטטיסטיקן לאומי" ולא "סטטיסטיקן ממשלתי".

במילוי תפקידה על פי הפקודה, אוספת הלמ"ס נתונים מהציבור הרחב – משקי בית, יחידים ועסקים -- והיא מפרסמת ומנגישה את התוצאות לכלל הציבור. קיימת חשיבות רבה להציג שפעולות אלה הן ברמה לאומית המשמשת את צרכי כלל הציבור, ולא רק את הממשלה או את משרדי הממשלה.

הסטטיסטיקן מתוקף תפקידו מציג נתונים מול גופים בינלאומיים וראוי ששם תואר תפקידו ישקף את היותו מציג נתונים לאומיים, ולא בהכרח נתונים מטעם הממשלה.

לאור האמור לעיל, אין מדובר בשינוי סמנטי אלא בשינוי שמטרתו לשקף את אחריותו של הסטטיסטיקן למערכת הסטטיסטית הלאומית שמשרתת את כלל הציבור. השינוי המוצע גם מבטא את אי התלות של הסטטיסטיקן והסטטיסטיקה הרשמית בישראל בגופים ממשלתיים כלשהם, ערובה להיותה של הסטטיסטיקה הרשמית אובייקטיבית ואמינה על פי כללים וסטנדרטים בינלאומיים המקובלים במדינות המפותחות.

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

סעיף 1 המוצעבהתאם לאמור לעיל, תתוקן הגדרת הסטטיסטיקן בסעיף 1 לפקודה מ-"הסטטיסטיקן הממשלתי" ל-"סטטיסטיקן הלאומי".

סעיף 2 המוצע – יתוקן שם תואר תפקידו של הסטטיסטיקן בסעיף 2 לפקודה מ"סטטיסטיקן ממשלתי" ל-"סטטיסטיקן לאומי".  

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי:

אין השפעה.

ה.  להלן הנוסח המוצע:

 

תזכיר חוק לתיקון פקודת הסטטיסטיקה (מס' 4), התשע"ה-2015

 


 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[2] (להלן – הפקודה), בסעיף 1:

 

 

 

בהגדרת "הסטטיסטיקן", במקום "הסטטיסטיקן הממשלתי" יבוא "הסטטיסטיקן הלאומי".

תיקון סעיף 2

2.  

בסעיף 2 לפקודה, במקום "סטטיסטיקן ממשלתי" יבוא "סטטיסטיקן לאומי".

 

 



[1] י"פ התשנ"ו, עמ' 42.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 24, עמ' 500; ס"ח התשל"ח, עמ' 201; ס"ח התשס"ח, עמ' 532; ס"ח תש"ע , עמ' 417.