תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015
פרק _': חיבור מפעלי תעשיה לרשת הגז הטבעי
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 5 באוגוסט 2015, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 ביום 17 באוגוסט 2015.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015, פרק _': חיבור מפעלי תעשיה לרשת הגז הטבעי.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בתחילת שנות ה-2000 החלה התעשייה הישראלית לצרוך גז טבעי בכמויות משמעותיות המפחיתות צריכה של דלקים חלופיים. מגמת הצריכה של גז טבעי בקרב התעשייה הולכת וגדלה מדי שנה וזאת בשל מחירו הנמוך ביחס לדלקים אחרים, לצד היותו ידידותי יותר לסביבה. בשנת 2015 התעשייה צפויה לצרוך גז טבעי בהיקף של כ-2.1 BCM, ובשנת 2040 הכמות צפויה לגדול ל-3.65 BCM. כיום, מעל 80% מצריכת הגז הטבעי, על יתרונה בהיבטי החיסכון האנרגטי, מרוכזת בידי מספר מצומצם של מפעלים גדולים המחוברים ישירות למקטע ההולכה. חיבורם של מפעלי תעשיה בינוניים וקטנים למקטע חלוקת הגז הטבעי, עומד בפני חסמים רבים אשר מרביתם סטטוטוריים ורגולטוריים. חסמים אלה, מונעים את מימוש פוטנציאל החיסכון האנרגטי לתעשייה הגלום במעבר מלא לצריכת גז טבעי בתעשייה, שנאמד בכ-500 עד 700 מיליון ₪ בשנה, ופוגעים בכושר התחרותיות של מפעלים קטנים ובינוניים הן בזירה הבינלאומית והן בשוק המקומי מול המפעלים הגדולים. לאור האמור מוצע לבצע תיקוני חקיקה אשר מטרתם ייעול התהליכים הנוגעים לחיבור מפעלי התעשייה למקטע חלוקת הגז הטבעי. זאת, לצד שמירה על עקרונות של תקינות ובטיחות מתקני צריכת הגז.
מתקן גז טבעי לצריכה עצמית הינו מתקן המשמש לצריכת גז טבעי בידי גופים שונים, למעט משקי בית, ונמצא בשטח שבחזקת הצרכן אותו הוא משמש. כיום, רשות הגז הטבעי, שהוקמה בהתאם לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002 (להלן – חוק משק הגז ה טבעי), היא בעלת הסמכות הבלעדית למתן אישור בנוגע לעמידתו של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית אישור בנוגע לעמידתו בדרישות תקינות ובטיחות, אשר מהווה תנאי הכרחי לצריכת גז על-ידי המפעל בהתאם לסעיף 4 לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט – 1989 ( להלן – חוק הגז (בטיחות ורישוי). הדרישות הבטיחותיות והטכניות לאופן הסבת המפעל או התקנת התשתית הפנים-מפעלית לצריכת גז טבעי, אינן מעוגנות בחקיקה, בתקן או בתקן רשמי (כהגדרתם בחוק התקנים, התשי"ג- 1953. להלן – חוק התקנים). היעדרו של סטנדרט קבוע שמעוגן באחת הדרכים המצוינות לעיל, גורם לחוסר ודאות ועיכוב הליך ההסבה של מפעלים לצריכת גז טבעי. בכך, נמנע ממפעלים רבים ברחבי הארץ חיסכון משמעותי בעלויות האנרגיה. לאור האמור לעיל, מוצעים תיקוני חקיקה שמסדירים הן את מבנה הסמכויות בתחום רישוי מתקני הגז הטבעי לצריכה עצמית והן את הדרישות בהן צריכים לעמוד המפעלים. הסדר חדש זה, המתבסס על המודל הקיים בהולנד, עתיד להביא להאצת החיבור לגז של מפעלים קטנים ובינוניים רבים, שהינם הנפגעים העיקריים מהמצב הקיים.
ג. עיקרי החוק המוצע
סעיף 1
לפסקה (1)
מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק הגז (בטיחות ורישוי) (סעיף ההגדרות) ולהוסיף בו מספר הגדרות הנדרשות להסדרת סוגיית האסדרה של תחום ההפעלה והשימוש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית, שהוא מתקן המשמש צרכן לצריכת גז טבעי, לרבות לצורך סנתוז חומר שאינו גז טבעי או לייצור אנרגיה תרמית, חשמלית או מכנית ונמצא בשטח שבחזקתו של הצרכן אותו משמש הגז (להלן – מתקן גז טבעי לצריכה עצמית).
לפסקה (2)
מוצע לתקן את סעיף 4 לחוק הגז (בטיחות ורישוי) ולקבוע כי לעניין מתקני גז לצריכה עצמית, כהגדרתם בחוק וכן לעניין מתקני גז טבעי לצריכה עצמית כהגדרתם בתיקון המוצע ומתקני גז טבעי לשימוש משק ביתי, לא יחול ההסדר הקבוע באותו הסעיף, שעניינו תנאים להתקנת מיתקן גז, לרבות היתר בכתב הנדרש מאת המנהל, כהגדרתו בחוק הגז (בטיחות ורישוי). עוד מוצע לקבוע כי שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן – השר או שר האנרגיה) יהיה רשאי לקבוע סוגים של מתקני גז לשימוש משק ביתי שיחול עליהם האמור בסעיף 4 או בסעיף 8ב לחוק הגז (בטיחות ורישוי).
לפסקה (3)
מוצע לתקן את חוק הגז (בטיחות ורישוי) ולהוסיף בו את הסעיפים הדרושים לצורך אסדרת תחום ההפעלה והשימוש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית, כדלקמן:
כיום, הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי מוגדר כאחראי על הבטיחות במקטע "הפנים-מפעלי". בהתאם לחוק משק הגז (בטיחות ורישוי), מפרט של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית, צריך באישורו של הממונה על בטיחות בגז טבעי. בהתאם למוצע, תוטל האחריות על ביצוע חיבור בטיחותי על הגורם העסקי, אשר לא יוכל להשתמש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית אלא לאחר שקיבל אישור בדבר תקינות המתקן מ"גוף בודק מוסמך" כהגדרתו בחקיקה המוצעת (להלן – אישור תקינות). מטרת ההצעה לאפשר התמקצעות של גורם ייעודי לתחום הבקרה והבדיקה של מתקני גז טבעי לצריכה עצמית, תוך האצת ההליכים הכרוכים באישור מתקני גז טבעי במפעילם ובחצרותיהם.
גוף בודק מוסמך יהיה גוף אשר יוסמך על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, כמשמעה בחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997 (להלן – הרשות להסמכת מעבדות). הרשות להסמכת מעבדות הינה הגוף הסטטוטורי האחראי במדינת ישראל על הסמכה מקצועית של גופים לבצע בדיקות, כיולים, פעילויות פיקוח ועוד, והיא פועלת על בסיס סטנדרטים בינלאומיים.
הרשות הלאומית להסמכת מעבדות תסמיך מספר גופים, מקומיים או זרים, כ"גוף בודק מוסמך" שתפקידו יהיה מתן אישורי תקינות שמעידים על עמידתו של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית בהוראות התקן או בדרישות שקבעו השרים לפי המוצע.
אישור התקינות יעמוד בתוקפו לתקופה מוגבלת וצרכן אשר יבקש לחדשו, יוכל לפנות אל הגוף הבודק המוסמך אשר יחדש את האישור בכפוף לבדיקה בדבר תקינותו של מתקן צריכת הגז. גוף בודק מוסמך יהיה רשאי לתת אישור תקינות זמני, שלא יעלה על 4 חודשים, בכפוף לכך שבבדיקה שביצע לא נמצאו ליקויים המהווים סכנה לבטיחות הציבור. לשלמות האסדרה מוצע, כי נושאים אשר לא יוגדרו בתקן או בהוראות הרשות להסמכת מעבדות בהתאם לסמכותה, יקבעו בצו של שר האנרגיה בהתייעצות עם שר הכלכלה (להלן – השרים). אלה כוללים בין היתר את תקופת תוקף אישור התקינות, התנאים והדרישות להסמכת הגופים הבודקים, סוגי הבדיקות שיערכו על ידיהם והמסמכים הנדרשים לשם תיעוד.
מוצע לקבוע הוראות מעבר ובהן ההוראות הבאות:
1. על מנת שלא לעכב את תהליך אישור הסבת המפעלים לגז טבעי בתקופת הביניים שעד להסמכתם של "גופים בודקים מוסמכים", מוצע לאפשר למכון התקנים למלא את תפקידיהם של הגופים הבודקים המוסמכים, וזאת עד לחלוף המוקדם מבין המועדים המצוינים בגוף החוק המוצע.
2. על מנת שלא לפגוע בפעילותם של מפעלים אשר קיבלו היתר לשימוש במתקן צריכת גז לפני כניסתם לתוקף של תיקוני החקיקה, ומנגד להבטיח את המשך פעילותם התקינה והבטיחותית, מוצע לקבוע כי תוקפם של היתרים קיימים יעמדו בתוקפם במהלך 8 שנים ממועד כניסתם לתוקף של תיקוני החקיקה. בתום שנתיים מכניסתם לתוקף של תיקוני החקיקה, הפעלתו של המתקן תהיה כפופה לקבלת אישור של גוף בודק מוסמך.
בהתאם למוצע, חל שינוי ברמת המעורבות ובהיקף הסמכויות של הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי למתקני גז טבעי לצריכה עצמית. זאת, מבלי לפגוע בסמכויותיו לעניין מתקני גז אחרים כגון מתקני קליטה, רשת ההולכה ורשת החלוקה. על כן, לצד העברת האחריות למתן אישורי הבטיחות למתקני גז טבעי לצריכה עצמית אל הגופים הבודקים המוסמכים, יבוטלו סמכויותיו הקיימות של הממונה בנוגע לבדיקות הבטיחות של המתקנים האמורים. עם זאת, במידה וקיבל הממונה פנייה של גורם מוסמך, כהגדרתו בהצעה, שלפיה מתקן גז טבעי לצריכה עצימת מהווה סכנה לבטיחות הציבור, הוא יהיה רשאי לפעול כדלקמן:
1. להורות על הפסקת השימוש במתקן, ריקונו או כל הוראה אחרת הנדרשת לטעמו למניעת סכנה.
2. להורות לגוף בודק מוסמך, שאינו הגוף שנתן את אישור התקינות התקף באותה עת, לבצע בדיקת תקינות בהקדם האפשרי. במידה ומצא הבודק כי השימוש במתקן לא עומד בבדיקת התקינות, הבודק יודיע על התליית האישור, ביטולו או הפיכתו לזמני בהתאם לעניין ויודיע על כך לממונה.
במקרה שבו יורה הממונה על הפסקת השימוש בגז טבעי במתקן כאמור, יראו באישור התקינות כאישור שפקע. במקרה זה או במקרה בו הותלה או בוטל אישור התקינות, יפנה הצרכן לגוף בודק מוסמך לשם קבלת הנחיות בדבר הליקויים שעליו לתקן, וכן יודיע באופן מיידי לספק הגז על כך שאין בידיו אישור תקינות תקף. יובהר כי הוראה על הפסקת שימוש במתקן גז לצריכה אחד בלבד, יוכל הצרכן להמשיך להשתמש במתקני גז לצריכה אחרים.
לפסקה (4)
מוצע לתקן את חוק הגז (בטיחות ורישוי) ולהוסיף בו תוספת שלישית, שתעגן את הדרישות למתן אישור תקינות ואישור תקינות זמני. דרישות אלו יעמדו בתוקפן עד לקביעתו של תקן שיסדירן. יצוין כי על בסיס דרישות אלו מקבלים כיום מפעלים אישורי הסבה לגז טבעי. שר האנרגיה יהיה רשאי לשנות בצו את הדרישות האמורות, בהתייעצות עם שר הכלכלה, ובכפוף לשמיעת עמדותיהם של חברות חלוקת הגז והתאחדות התעשיינים. בכך יאומץ המצב הקיים, באופן שימנע שינויים תכופים בדרישות הרגולטוריות, עד להחלת האסדרה המוצעת בחוק.
סעיף 2
מוצע לקבוע כי תחילתו של התיקון לחוק הגז בטיחות ורישוי, כנוסחו בסעיף 1, יהיה ביום 1 בינואר 2016.
סעיף 3
מוצע לתקן את פקודת הבטיחות בעבודה, [נוסח חדש], התש"ל-1970, כדלקמן:
בהתאם לשיטת האסדרה המוסדרת בסעיף 1 דלעיל, מבוטלות סמכויות הפיקוח של הממונה על הבטיחות לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי), ביחס למתקני גז טבעי לצריכה עצמית, וזאת למעט מצבי סכנה לבטיחות הציבור. לצד זאת, מוצע להסמיך את הפקחים הפועלים בהתאם לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], תש"ל (להלן – פקודת הבטיחות בעבודה) ובהתאם לחוק ארגון הפיקוח בעבודה, התשי"ד-1954 (להלן – חוק ארגון הפיקוח בעבודה), כך שיוכלו לבדוק כי מתקן גז טבעי לצריכה עצמית פועל לפי אישור תקינות תקף וכי קיימים לגביו מסמכים הנדרשים לפי התקן ולפי חוק הגז (בטיחות ורישוי). יודגש, בדיקתם של המפקחים כאמור הינה בדיקת מסמכים בלבד.
ההסדר המוצע, שלפיו בדיקותיהם של המפקחים על העבודה במפעלים נועדו אך לבדיקת מסמכים הנוגעים למתקן הגז הטבעי, משקף תפיסת פיקוח המותאמת לרמת הסיכון הנמוכה יחסית בתחום הצריכה העצמית (לעומת רמת הפיקוח הנוהגת לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי) ביחס לתחומים שאינם נכנסים לגדר צריכה עצמית). יצוין כי בנוסף על הבדיקות הנוגעות לקיומם של מסמכים כאמור, תוכל הרשות להסמכת מעבדות לבצע בדיקות הנוגעות לתפקודם של הגופים הבודקים המוסמכים ולעמידתם בתנאי הסמכתם וזאת בהתאם להסדרים המקובלים לפיהם היא מתנהלת בהקשר זה.
סעיף 4
מוצע לתקן את חוק ארגון הפיקוח על העבודה ולקבוע כי לעניין שימוש בגז טבעי במתקן גז טבעי לצריכה עצמית ומתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי, סמכותו של מפקח עבודה לפי סעיפים 6 ו – 8 (הסמכות למתן צווי בטיחות וצווי שיפור) תחול רק בנוגע לחובותיו שנוגעות למסמכים הדרושים לעניינו של המתקן, כאמור בתיקון המוצע לפקודת הבטיחות בעבודה.
סעיף 5
לפסקאות (1)-(3)
מוצע לתקן את חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב – 2002 (להלן – חוק משק הגז הטבעי), ולקבוע בו הוראות שלפיהן הקמת צינור למטרות יצוא גז טבעי, על ידי מי שאינו בעל חזקה (כהגדרתה בחוק משק הגז הטבעי), תהיה מחויבת ברישיון שנתן שר האנרגיה לפי חוק משק הגז הטבעי. מוצע להגדיר "צינור יצוא" כצינור שהקמתו או הפעלתו נעשות בידי מי שאינו בעל חזקה לפי חוק הנפט; הוא משמש להולכה למטרות יצוא בלבד, למעט אם נקבע אחרת בהתאם להצעה; הוא עובר באזור הכלכלי הבלעדי של מדינת ישראל; והוא או חלקו אינם עוברים במימי החופים של מדינת ישראל.
עוד מוצע לקבוע כי השר יהיה רשאי, בהתייעצות עם המועצה לענייני משק הגז הטבעי, לתת בלא מכרז רישיון לצינור יצוא, לתאגיד, לתקופה שיקבע בהתקיים התנאים המוצעים שעיקרם:
1. התאגיד, לו ניתן הרישיון, התקשר בהסכם לרכישת גז טבעי שמטרתו רכישת גז טבעי למטרות יצוא; מוסדרת בהסכם התקשרות ארוכת טווח לרכישת גז טבעי בהיקף משמעותי למטרת יצוא; הגז הטבעי מופק מחזקה שאל מתקניה יחובר צינור הייצוא בעדו ניתן הרישיון; השר אישר מראש את ההתקשרות שפרטיה מוסדרים בהסכם.
2. התאגיד התאגד כדין בישראל או במדינה שאינה מדינת אויב, בהתאם לדין באותה מדינה;
3.בעל החזקה שאל מתקניה מחובר הצינור, מחזיק באישורים הדרושים לפי דין לצורך יצוא גז טבעי;
4. מתן הרישיון תואם את מדיניות הממשלה והשר בעניין פיתוח משק הגז הטבעי.
עד מוצע לקבוע כי על אף האמור בסעיף 22(א) לחוק משק הגז הטבעי, רישיון לצינור ליצוא או כל חלק ממנו, אינם ניתנים להעברה, לשעבוד או לעיקול בכל דרך שהיא, אלא בהתקיים התנאים הקבועים בחוק המוצע.
לפסקאות (4)-(5)
כיום, לשם הקמת קו חלוקת גז טבעי יש צורך בתכנית עבודה מאושרת לפי חוק משק הגז הטבעי ובהיתר בנייה לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבניה). זאת, בניגוד לקווי תשתיות תת-קרקעיים אחרים, אשר במסגרת תיקון לחוק התכנון והבנייה, הוחל עליהם פטור מהצורך בקבלת היתר בנייה. בפועל קיימת כפילות מסוימת בין המסמכים הנדרשים לאישורה של תכנית העבודה ושל המסמכים הנדרשים לאישורו של היתר הבנייה. לפיכך, בהשוואה לתשתיות תת-קרקעיות אחרות, דווקא במקום שבו קיימת דרישה מצד גורמים המבקשים להתחבר לרשת חלוקת הגז הטבעי (דרישה הבאה לידי ביטוי בכמות גדולה של תכניות סטטוטוריות אשר עתידות להיות מובאות לאישור במהלך השנים הקרובות), מכביד החוק בשני הליכים דומים. בנוסף, כיום, אין ערכאת ערר על החלטותיה של רשות הרישוי למתקני גז טבעי, שהרכבה נקבע בסעיף 119(ו) לחוק התכנון והבניה (להלן – רשות הרישוי למתקני גז טבעי).
על מנת להקל על ההליכים הנדרשים לשם הקמת קו חלוקת גז טבעי ובכך לייעל ולקצר את הליך אישור קווי החלוקה, תוך שמירה על האיזונים התכנוניים הנדרשים, מוצע להחיל את השינויים המוצעים שאלו עיקריהם:
א. מוצע להסדיר את הליך אישורה של תכנית עבודה, כך שיכלול גם שילוב של הערות ציבור במהלך גיבוש התכנית וכן מתן זכות לערר על אי עמידת רשות הרישוי בלוחות הזמנים. במסגרת זאת, יינתנו 30 ימים לרשות הרישוי לגבש החלטתה לעניין פרסום התכנית להערות הציבור. לאחר מכן, לבעלי העניין תינתן האפשרות להעיר את הערותיהם לתכנית וזאת תוך 30 ימים. לאחר תום המועד להעברת ההערות יינתנו לרשות הרישוי 30 ימים לשמיעת ההערות וקבלת החלטה בעניין התכנית. כך, תוך פרק זמן של 90 ימים יגיעו תכניות העבודה לידי הכרעה. ככל שלא תעמוד רשות הרישוי בפרק הזמן לקבלת החלטה על העברת התכנית להערות ציבור, או בפרק הזמן לקבלת החלטה על אישור או דחיית התכנית תעמוד למגיש התכנית הזכות להגיש ערר.
ב. מוצע לקבוע כי ערר כאמור יוגש לוועדה מצומצמת שתקום מבין חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מגיש התכנית יוכל להגיש ערר לוועדת הערר אי עמידה בלוחות זמנים. ועדת הערר תקבל החלטה לגבי התכנית בלוחות זמנים בהתאם לקבוע בהחלטה.
ג. כיום, חוק משק הגז הטבעי אינו כולל לוחות זמנים למתן מענה של המנהל והממונה למפרט של קו לחלוקת גז טבעי שהוגש לאישורם לפי סעיף 24 לחוק האמור. אישור המפרט הינו שלב נדרש כחל מקבלת אישור רשות הרישוי. אי הגדרת לוחות הזמנים מהווה גורם נוסף לעיכובים בקבלת האישורים הנדרשים להקמת רשת החלוקה. לפיכך, מוצע לתקן את החוק כך שיוגדרו לוחות זמנים סדורים כפי שמצוינים בגוף ההחלטה.
סעיף 6
מוצע לתקן את חוק התכנון והבניה באופן שיאפשר החלת הפטור מהדרישה לקבלת היתר לפי חוק התכנון והבניה גם על תשתיות תת-קרקעיות של קוי חלוקת והולכת גז טבעי, לרבות המתקנים העיליים הנלווים לתשתית התת-קרקעית כמקובל. יצויין כי הפטור יחול גם על קווי הולכת גז, וגם על קווי חלוקה שיאושרו במסגרת תכניות מפורטות אחרות (שאינן תכנית עבודה לרשת חלוקה).
סעיף 7
מוצע לתקן את חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, התש"ס- 2000, כך שהחלטת גוף בודק מוסמך לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי) וכן החלטת גוף בודק מוסמך בעניין מפרט למתקן גז טבעי שהוראות לגביו נקבעו לפי חוק התכנון והבניה, יהיו מנויות על החלטות שניתן להגיש כנגדן עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
משרד הכלכלה, ומשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים יתוגברו בכח אדם לטובת יישום המטרות הנגזרות מהחקיקה המוצעת.
ה. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק הגז (בטיחות ורישוי), פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, חוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954, חוק משק הגז הטבעי, חוק התכנון והבנייה, , וחוק בתי המשפט המנהליים, התש"ס-2000.
ו. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
פרק_________: חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי
|
תיקון חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 |
1. |
בחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989[1] - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף 1 - |
|||||||
|
|
|
|
(א) לפני ההגדרה "גז" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
" אישור תקינות", "אישור תקינות זמני", "אישור צריכה" – כמשמעם בפרק ב'; |
|||||
|
|
|
|
|
"בעל חזקה", "בעל רישיון"- כהגדרתו בחוק משק הגז הטבעי; |
|||||
|
|
|
|
|
"גוף בודק מוסמך" – מי שהרשות הלאומית להסמכת מעבדות הסמיכה לפי סעיף 8י; |
|||||
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "גז פחמימני מעובה" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"הרשות להסמכת מעבדות" – הרשות הלאומית להסמכת מעבדות שהוקמה בהתאם לחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות; |
|||||
|
|
|
|
|
"חוק משק הגז הטבעי" - חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[2]; |
|||||
|
|
|
|
|
"חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות" – חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997[3]; |
|||||
|
|
|
|
|
"חוק התקנים - חוק התקנים, התשי"ג-1953[4]; |
|||||
|
|
|
|
(ג) לפני ההגדרה "מיתקן גז לצריכה עצמית" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"מיתקן גז טבעי לצריכה עצמית" – מיתקן שמתקיימים בו כל אלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) המיתקן משמש צרכן לצריכת גז טבעי, לרבות לצורך סנתוז חומר שאינו גז טבעי או לייצור אנרגיה תרמית, חשמלית או מכנית; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) המיתקן נמצא בשטח שבחזקתו של הצרכן אותו משמש הגז. |
||||
|
|
|
|
|
לעניין הגדרה זו – |
|||||
|
|
|
|
|
"מיתקן" - לרבות כל חלק של המתקן הנמצא בשטח שבחזקתו של צרכן גז טבעי, לרבות צנרת, מבנים, מכשירים, אביזרים וציוד קבוע או מיטלטל ולמעט הבאים: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(א) תחנה לתדלוק כלי רכב בגז טבעי; |
||||
|
|
|
|
|
|
(ב) מתקן גז טבעי המשמש ספק גז או בעל רישיון כהגדרתם בחוק משק הגז הטבעי; |
||||
|
|
|
|
|
(ד) אחרי "ספק גז" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"צרכן" – מי שעושה שימוש בגז טבעי במתקן גז טבעי לצריכה עצמית, למעט משק בית; |
|||||
|
|
|
|
|
"תקן" – תקן או תקנים, כמשמעם בסעיף 6 לחוק התקנים, ביחס למתקן שהתקיימו בו תנאי הגדרתו של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית; |
|||||
|
|
|
|
(2) בסעיף 4 - |
||||||
|
|
|
|
|
(א) במקום "שאינו מיתקן גז לצריכה עצמית" יבוא "שאינו אחד מן הבאים" ואחרי "בהתאם לתנאי ההיתר" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) מתקן גז לצריכה עצמית; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) מתקן גז טבעי לצריכה עצמית; |
||||
|
|
|
|
|
|
(3) מתקן גז טבעי לשימוש משק ביתי. |
||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
|
"(ד) השר יהיה רשאי לקבוע סוגים של מתקני גז טבעי לשימוש ביתי, ורשאי הוא לקבוע כי יחול עליהם או על חלקם האמור בסעיף 4 או בסעיף 8ב"; |
||||
|
|
|
|
(3) אחרי סעיף 8א יבוא: |
||||||
|
|
|
"הפעלה ושימוש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית |
8ב |
לא יתקין אדם ולא ישתמש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית שאין לגביו אישור תקינות או אישור תקינות זמני שניתנו לפי פרק זה. |
|||||
|
|
|
אישור תקינות למתקן גז טבעי לצריכה עצמית |
8ג |
(א) גורם המעוניין בהפעלה לראשונה של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית או בהסבתו של מתקן לשימוש כמתקן גז טבעי לצריכה עצמית, יפנה אל גוף בודק מוסמך לצורך קבלת אישור בדבר תקינותו של המתקן לעניין השימוש בגז טבעי בו. |
|||||
|
( |
|
|
|
|
|
(ב) בדיקת מתקן גז טבעי לצריכה עצמית תתבצע בהתאם לתנאי התקן והדרישות, כמפורט בסעיף 8יא. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) גוף בודק מוסמך יעניק אישור תקינות למתקן גז טבעי לצריכה עצמית שהתקיימו בו ההוראות, וכן תנאי התקן והדרישות כמפורט בסעיף 8יא. בפרק זה, ההוראות – הוראות שניתנו על ידי הרשות להסמכת מעבדות לפי סמכותה ובהתאם לאמות המידה והתקנים הבינלאומיים החלים על פעילותה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בדיקה שגוף בודק מוסמך רשאי לבצע לפי פרק זה, יראו בה כבדיקה, כמשמעה בסעיף 5(1) לחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. |
|||
|
|
|
תקופת תוקפו של אישור תקינות |
8ד |
אישור תקינות יינתן לתקופה המותרת בהתאם לתקן או לדרישות לפי סעיף 8יא. |
|||||
|
|
|
הגבלת אישור תקינות, התלייתו, ביטולו או סירוב לחדשו
|
8ה |
מצא גוף בודק מוסמך כי תנאי התקן, הדרישות או ההוראות אינם מתקיימים במתקן גז טבעי אשר יש לגביו אישור תקינות, יהיה רשאי להתלות את האישור עד לקיום תנאים שיורה עליהם, לבטלו או לסרב לחדשו. |
|||||
|
|
|
הודעות |
8ו |
(א) על החלטתו לפי סעיפים 8גו- 8ה, ימסור הגוף הבודק המוסמך הודעה בכתב לבעל אישור התקינות או למי שביקש אישור תקינות, לפי העניין וכן לרשות להסמכת מעבדות. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) בהודעה לפי סעיף קטן (א), יפרט הגוף הבודק המוסמך את הטעמים להחלטתו. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החליט גוף בודק מוסמך על התליית אישור תקינות, על ביטולו, או על סירובו לחדש אישור תקינות, יודיע על כך באופן מידי לבעל האישור, וכן לבעל רישיון לפי פרק ב' לחוק משק הגז הטבעי ולספק הגז המעבירים גז למתקן ולרשות להסמכת מעבדות. |
|||
|
|
|
אישור תקינות זמני |
8ז |
(א) גוף בודק מוסמך יהיה רשאי לתת אישור תקינות זמני למי שביקש לחדש אישור תקינות, אף אם אינו עומד בתנאים למתן אישור התקינות ובלבד שמצא כי אין במתקן משום סכנה לבטיחות הציבור. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אישור תקינות זמני יינתן לפרק זמן שיקבע הגוף הבודק המוסמך, בשים לב ליקויים שמצא, ובלבד שתקופת תוקפו של אישור התקינות הזמני לא תעלה על ארבעה חודשים בסך הכל. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לעניין סעיף זה, "בקשת חידוש אישור תקינות" – בקשה לחידוש אישור תקינות שהוגשה לגוף בודק מוסמך בתוך פרק הזמן שעד שנה ממועד פקיעת תוקפו של אישור התקינות הקודם. |
|||
|
|
|
אחזקה תקינה של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית |
8ח |
בעל או מחזיק של מיתקן גז טבעי לצריכה עצמית שקיבל אישור לפי סעיף 8ג או לפי סעיף 8ז, יהיה אחראי לתקינות המתקן ויחזיקו ויפעילו באופן תקין ובטוח. |
|||||
|
|
|
אספקת גז טבעי למתקן גז טבעי לצריכה עצמית |
8ט |
לא יספק אדם גז טבעי למתקן גז טבעי לצריכה עצמית שאין לגביו אישור תקינות תקף. |
|||||
|
|
|
הסמכת גופים בודקים |
8י |
(א) הרשות להסמכת מעבדות תסמיך גופים בודקים מוסמכים, שתפקידם: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מתן אישור תקינות; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מתן אישור תקינות זמני; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) חידוש אישור תקינות; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) מתן אישור צריכה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) מתן אישור צריכה זמני. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הסמכת הגופים הבודקים המוסמכים תתבצע על פי סמכויותיה של הרשות להסמכת מעבדות לפי כל דין, לרבות אמות מידה ותקנים בינלאומיים החלים על פעילותה, ובהתאם לתנאי התקן והדרישות לפי 8י. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לצורך ביצוע תפקידיו המנויים בסעיף קטן (א), לא יידרש הגוף הבודק המוסמך לאישורו של הממונה על התקינה לפי סעיף 12(א) לחוק התקנים. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לעניין סעיפים 12(ב) ו-(ג) לחוק התקנים, לא יראו בגוף בודק מוסמך כמעבדה מאושרת ולא יראו באישור שנתן לפי פסקה (א) כתעודת בדיקה. לעניין פסקה זו, "מעבדה מאושרת" ו- "תעודת בדיקה"- כמשמעם בחוק התקנים. |
|||
|
|
|
תנאי התקן והדרישות |
8יא |
(א) השר, בהתייעצות עם שר הכלכלה, יקבע בתוספת לחוק את התקן שיחול לגבי הבאים, ורשאי הוא לשנות בצו את התוספת: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תנאי הסמכתם של גופים בודקים מוסמכים, תקופת תוקף הסמכתם ותנאים לביטולה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) סוגי הבדיקות שיתקיימו לצורך מתן אישורים לפי 8ט, לרבות בדיקה הכוללת הזרמת גז ראשונית במתקן גז טבעי לצריכה עצמית (בדיקה חמה); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מסמכים שמפעיל מתקן גז טבעי לצריכה עצמית צריך בשמירתם, לרבות תיעוד בדיקות שעליו לבצע לפי כל דין. לעניין פסקת משנה זו- מפעיל- לרבות מי שמשתמש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית ומי שהמתקן נמצא בשטח שבחזקתו; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) תקופת תוקפם של אישור תקינות, אישור תקינות זמני ואישור צריכה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הנושאים המפורטים בסעיף קטן (א), ככל שלא נקבעו בתקן, יקבעו בצו של השר, בהתייעצות עם שר הכלכלה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) עד להסדרתם בתקן של התנאים למתן אישור תקינות ואישור תקינות זמני ולחידוש אישור תקינות, יחולו הוראות אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) גוף בודק מוסמך יעניק אישור תקינות ואישור תקינות זמני ויחדש אישור תקינות למתקן גז טבעי לצריכה עצמית שהתקיימו בו תנאי התוספת השלישית; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) השר, באישור שר הכלכלה, יהיה רשאי לשנות בצו את התנאים המפורטים בתוספת השלישית. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לעניין סעיפים קטנים (א)– (ג), יראו בחובת ההיוועצות עם שר הכלכלה כחובה שקוימה, גם במקרה שבו שר הכלכלה לא השיב בתוך 21 ימים ממועד פנייתו של השר. |
|||
|
|
|
סמכות המנהל לעניין מתקן גז טבעי לצריכה עצמית ומתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי |
8יב |
(א) סבר המנהל, בעקבות פנייה מנומקת בכתב שהועברה אליו על ידי גורם מוסמך, כי שימוש במתקן גז טבעי לצריכה עצמית או במתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי, יש בו משום סכנה לבטיחות הציבור, יהיה רשאי המנהל: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לתת לבעל אישור התקינות או לבעל אישור הצריכה כל הוראה הנדרשת לטעמו למניעת הסכנה הנובעת משימוש בגז טבעי במתקן ובכלל זאת להורות לו על הפסקת השימוש בגז טבעי במתקן; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להורות למכון התקנים או לגוף בודק מוסמך שאינו הגוף שנתן את אישור התקינות או את אישור הצריכה התקפים באותה עת (בסעיף זה – גורם בודק), לבצע בדיקת תקינות של המתקן. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הורה המנהל על הפסקת השימוש בגז טבעי במתקן, לפי סעיף זה, יראו את אישור התקינות או אישור הצריכה, לפי העניין, כאישור שפקע. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הורה המנהל לגורם בודק לבצע בדיקת תקינות, יחולו הוראות אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מצא גורם בודק כי מתקן שנבדק אינו עומד בתנאיה של בדיקת התקינות, יהא רשאי להתלות את אישור התקינות או את אישור הצריכה, לפי העניין, עד לקיום תנאים שיורה עליהם, לבטלם ולתת לגביהם אישור תקינות זמני או אישור צריכה זמני, לפי העניין. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) על החלטה לפי פסקה (1), יודיע הגורם הבודק לבעל האישור הקיים ולמחזיק המתקן שבעדו ניתן האישור הקיים ולרשות להסמכת מעבדות. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) במקרה שבו החליט המנהל על הפסקת השימוש בגז טבעי במתקן לפי סעיף זה וכן במקרה בו החליט גורם בודק בדבר התליית או ביטול אישור לפי סעיף זה, יודיע על כך המנהל או הגוף הבודק, לפי העניין, באופן מידי לבעל האישור וכן לבעל רישיון לפי פרק ב' לחוק משק הגז הטבעי ולספק הגז המעבירים גז טבעי למתקן. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) לעניין סעיף זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
"בדיקת תקינות" - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) לעניין מתקן גז טבעי לצריכה עצמית- בדיקה שנועדה לבדוק את התנאים למתן אישור תקינות, כמפורט בסעיף 8יא. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לעניין מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי- בדיקה שנועדה לבדוק את התנאים למתן אישור צריכה, כמפורט בסעיף 8טז(ה). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"גורם מוסמך" – אחד מהבאים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) גוף בודק מוסמך; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהוא בעל רישיון חלוקה לפי חוק משק הגז הטבעי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מהנדס הרשות המקומית שבשטחה נמצא המתקן; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) ממונה חומרים מסוכנים לפי חוק החמרים המסוכנים, התשנ"ג-1993[5]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) הרשות להסמכת מעבדות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) מפקח, כהגדרתו בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל- 1970[6]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ז) מפקח עבודה, כמשמעו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954[7], שמונה לפקח על בטיחות בעבודה. |
|
|
|
|
תחולה |
8יג |
הוראות סעיפים 5, 6, 8 ו – 22-24 לא יחולו לעניין מתקן גז טבעי לצריכה עצמית. |
|||||
|
|
|
ערר על החלטת גוף בודק מוסמך |
8יד |
על החלטותיו של גוף בודק מוסמך בדבר מתן אישורים לפי פרק זה, תעמוד למבקש האישור זכות להגשת עתירה מנהלית לפי חוק בתי דין מנהליים, התשנ"ב-1992. |
|||||
|
|
|
הוראת מעבר לעניין גופים בודקים מוסמכים |
8טו |
עד להסמכתם של גופים בודקים מוסמכים לפי סעיף 8י - |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מכון התקנים יבצע את תפקידיו של גוף בודק מוסמך, כמפורט בסעיף 8י וזאת עד למוקדם מהבאים: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) שישה חודשים ממועד התחילה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שישה חודשים ממועד קביעתו של התקן בתוספת לפי סעיף 8יא. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בביצוע תפקידיו יפעל מכון התקנים בהתאם לתקן והדרישות או בהתאם לקבוע בתוספת השלישית, כמפורט בסעיף 8יא ולפי העניין; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) השר, בהסכמת שר האוצר, יהיה רשאי להאריך בצו את משך התקופה המפורטת בפסקה (1), לתקופות נוספות שלא תעלנה על שישה חודשים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) האריך השר את התקופות המפורטות בפסקה (1) ,יהא רשאי לקבוע גופים נוספים אשר יהיו רשאים לבצע את התפקידים המנויים בסעיף 8י, בהתאם לתנאים שיקבע לעניין זה. |
||
|
|
|
הוראת מעבר לעניין מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי |
8טז |
(א) בפרק זה, מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי - מתקן, שמתקיימים בו הבאים (בסעיף זה- מתקן קיים): |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מאפייני מתקן גז טבעי לצריכה עצמית; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש לגביו אישור של הממונה ומי מטעמו, שהתקבל לפני מועד התחילה, ולפיו המתקן מותר לשימוש הכרוך בצריכת גז טבעי (בסעיף זה – אישור למתקן קיים). |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף 8ב, עד לתום שמונה שנים ממועד התחילה, יהיה אדם רשאי להפעיל מתקן קיים שאין לגביו אישור תקינות או אישור תקינות זמני שניתנו לפי פרק זה, בכפוף לאמור בסעיף קטן (ג). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מתום שנתיים ממועד התחילה, לא יפעיל אדם ולא ישתמש במתקן קיים שאין לגביו אישור של גוף בודק מוסמך שמצא כי התקיימו במתקן התנאים והדרישות שקבע השר לפי סעיף 8יא (בסעיף זה – אישור צריכה) ויחולו הוראות אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אישור צריכה יינתן לתקופה המותרת למתן אישור תקינות בהתאם לתקן; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) גוף בודק מוסמך יהיה רשאי לתת אישור צריכה לפרק זמן שיקבע, אף אם אינו עומד בתנאים למתן אישור צריכה ובלבד שמצא כי אין במתקן משום סכנה לבטיחות הציבור (בסעיף זה- אישור צריכה זמני) ויחולו הוראות סעיף 8ז, בשינויים המחויבים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בתום שמונה שנים ממועד התחילה, יראו באישור למתקן קיים ובאישור הצריכה כאישורים שפקעו. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) השר, בהתייעצות עם שר הכלכלה, יקבע את התנאים למתן אישור צריכה ואישור צריכה זמני ולשם כך יביא בחשבון את התנאים בהם ניתן אישור קיים לצריכה עצמית של גז טבעי. לעניין זה, יראו בחובת ההיוועצות עם שר הכלכלה כחובה שקוימה, גם במקרה בו שר הכלכלה לא השיב בתוך 21 ימים ממועד פנייתו של השר.". |
|||
|
|
|
(4) לאחר התוספת השנייה יבוא: |
|||||||
|
|
|
"תוספת שלישית |
|||||||
|
|
|
(1) הדרישות המפורטות בהנחיות הבאות, המפורסמת באתר האינטרנט של משרד התשתיות הלאומית, האנרגיה והמים: |
|||||||
|
|
|
|
(א) Industrial Gas Installation Directive (IGID) Revision 8 מתאריך 1.12.2014; |
||||||
|
|
|
|
(ב) Compressed Natural Gas Directive, Revision P1; |
||||||
|
|
|
(2) הדרישות המפורסמות ב- "SII GUIDELINES FOR THE APPROVAL of INDUSTRIAL APPLIANCE to NG System" באתר מכון התקנים הישראלי.". |
|||||||
|
תיקון חוק הגז (בטיחות ורישוי) - תחילה |
2. |
תחילתו של תיקון לחוק הגז בטיחות ורישוי, כנוסחו בסעיף ___ לחוק זה, ביום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016) (בפרק זה – מועד התחילה). |
|||||||
|
תיקון פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] |
3. |
בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל - 1970[8], אחרי סעיף 200 יבוא: |
|||||||
|
|
|
"סימן ג1': אישורים ומסמכים לעניין מתקני גז טבעי לצריכה עצמית |
|||||||
|
|
|
אישורים ומסמכים |
200א |
(א) בעלים של מתקן גז טבעי לצריכה עצמית או מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי, מי שהמתקן נמצא בחזקתו ומי שמפעילו, ישמרו את האישורים והמסמכים הבאים ויציגו אותם למפקח או למי מטעמו, לפי דרישתם: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אישורים הנדרשים כתנאי להפעלת המתקן ושימוש בו, בהתאם לחוק הגז (בטיחות ורישוי); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מסמכים הנדרשים לעניין המתקן בהתאם לתקן. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לעניין סעיף זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
"חוק הגז בטיחות ורישוי" - חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989[9]; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
"מתקן" - "מתקן גז טבעי לצריכה עצמית", "מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי" - כמשמעם בחוק הגז (בטיחות ורישוי); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
"תקן"- כמשמעו בחוק הגז (בטיחות ורישוי).". |
||
|
תיקון חוק ארגון הפיקוח על העבודה |
4. |
בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954[10], אחרי סעיף 8ו יבוא - |
|||||||
|
|
|
"תחולה על מתקן גז טבעי לצריכה עצמית ומתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי. |
8ז |
(א) לעניין שימוש בגז טבעי במתקן גז טבעי לצריכה עצמית ומתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי, סמכותו של מפקח עבודה לפי סעיפים 6 ו- 8א תחול אך בנוגע לחובותיו של בעל המתקן לפי סעיף 200א לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] התש"ל – 1970[11]. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לעניין סעיף זה - "מתקן גז טבעי לצריכה עצמית" ו-"מתקן קיים לצריכה עצמית של גז טבעי" - כמשמעם בחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989[12].". |
|||
|
תיקון חוק משק הגז הטבעי |
5. |
בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב - 2002[13] - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף 2 - |
|||||||
|
|
|
|
(א) לפני ההגדרה "אחסון" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
""אזור כלכלי בלעדי" - רצועת הים התיכון, עד למרחק של 200 מיילים ימיים מעבר למימי החופין, או למרחק קטן יותר, שנקבע בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי או לפי הסכם עם מדינה אחרת, לרבות קרקע הים באותה רצועה;"; |
|||||
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "צו בטיחות" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
""צינור ליצוא" - צינור ומתקני הגז הקשורים אליו, שמתקיימים בהם כל הבאים: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) הקמתו או הפעלתו נעשות בידי מי שאינו בעל חזקה לפי חוק הנפט; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) הוא משמש להולכה למטרות יצוא בלבד למעט אם נקבע אחרת בהתאם לסעיף 10(ד); |
||||
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עובר באזור הכלכלי הבלעדי של מדינת ישראל; |
||||
|
|
|
|
|
|
(4) הוא או חלקו אינם עוברים במימי החופין של מדינת ישראל."; |
||||
|
|
|
|
(ג) בהגדרה "רישיון", אחרי "רישיון אחסון" יבוא "רישיון לצינור ליצוא"; |
||||||
|
|
|
|
(ד) אחרי ההגדרה "רישיון הולכה" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"רישיון לצינור לייצוא" – רישיון להקמה או להפעלה של צינור ליצוא; |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף 3(א), אחרי פסקת משנה (4) יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(5) הקמה או הפעלה של צינור ליצוא שאינה מתבצעת על ידי בעל חזקה"; |
||||||
|
|
|
(3) אחרי סעיף 10 יבוא: |
|||||||
|
|
|
"רישיון לצינור ליצוא |
10א |
(א) השר רשאי, בהתייעצות עם המועצה לענייני משק הגז הטבעי, לתת בלא מכרז רישיון צינור ליצוא, לתאגיד, לתקופה שייקבע, בהתקיים כל הבאים: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) התאגיד התקשר בהסכם לרכישת גז טבעי שמתקיימים בו כל הבאים (בסעיף זה – ההסכם): |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) מטרתו, רכישת גז טבעי למטרות יצוא; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מוסדרת בו התקשרות ארוכת טווח לרכישת גז טבעי בהיקף משמעותי למטרת יצוא; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הגז הטבעי הנרכש בו, מופק מחזקה שאל מתקניה יחובר צינור הייצוא בעדו ניתן הרישיון לפי סעיף זה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) השר אישר מראש את ההתקשרות שפרטיה מוסדרים בהסכם. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) התאגיד התאגד כדין בישראל או במדינה שאינה מדינת אויב בהתאם לדין באותה מדינה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בעל החזקה שאל מתקניה מחובר צינור הייצוא, מחזיק באישורים הדרושים לפי דין מאת הממונה לצורך יצוא גז טבעי באמצעות הצינור. לעניין זה- בעל חזקה- לפי חוק הנפט; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) מתן הרישיון תואם את מדיניות הממשלה והשר בעניין פיתוח משק הגז הטבעי. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על רישיון הייצוא יחולו הוראות סעיפים 10(ב) ו-10(ג) בשינויים המחויבים ולא יחולו הוראות סעיפים 8(א) ו-15. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף 22(א), רישיון צינור ליצוא או כל חלק ממנו אינם ניתנים להעברה, לשעבוד, או לעיקול, בכל דרך שהיא, אלא בהתקיים הבאים: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) אישור השר; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אישור המנהל מראש ובכתב; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) תנאים שקבע המנהל או תנאים שקבע השר לפי פסקה (ד). |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) השר יקבע תנאים להעברה, שיעבוד ועיקול של רישיון צינור ליצוא, לרבות תנאים לעניין הקשר בין רוכש הגז למטרת יצוא, לבין מי שהרישיון הועבר אליו במסגרת הליכי מימוש שיעבוד ככל שאינו עומד בתנאי סעיף 10א(א)(1). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) לעניין סעיף זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) "הממונה" - כהגדרתו בסעיף 2 לחוק הנפט; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) "תאגיד" – תאגיד שביקש רישיון צינור ליצוא בלא מכרז לפי סעיף זה, לרבות הבאים : |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) תאגיד השולט בו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תאגיד אחר בשליטת בעל השליטה בו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לעניין התנאי המפורט בסעיף 10א(א)(2) – לרבות מי שמחזיק באמצעי שליטה באחד מן הבאים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בתאגיד; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בתאגיד אחר הנמצא בשליטת בעל השליטה בתאגיד. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) "בעל חזקה" – מי שקיבל חזקה לפי חוק הנפט, והחזקה עמדה בתוקפה במועד בדיקת התנאים לפי סעיף זה."; |
||
|
|
|
(4) בסעיף 24, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
|
"(ג1) לעניין מפרט שהוגש בנוגע להקמה או שינוי של רשת החלוקה, יודיעו המנהל והממונה בדבר החלטתם לפי פסקה (ג), בתוך המועדים הבאים: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) בתוך 30 ימים ממועד הגשת המפרט; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) בתוך 7 ימים ממועד הגשתו החוזרת של מפרט. לעניין פסקה זו, יראו בהגשת מפרט כהגשה חוזרת, באם ממלאת אחר דרישות הממונה והמנהל ותנאים שקבע השר לפי פסקה (ב)."; |
||||
|
|
|
(5) בסעיף 25 - |
|||||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), במקום "ואינו תחנת גז כהגדרתה בסעיף 42 ימחקו" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"לרבות מתקנים עיליים נלווים הנדרשים במישרין להפעלתה, שהם בעלי מאפיינים שקבע שר האוצר בהתאם לסעיף 261(ד) לחוק התכנון והבניה. לעניין זה – מתקנים נלווים יכול ויכללו גם תחנת גז כהגדרתה בסעיף 42 ."; |
|||||
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב), המילים "ואינו תחנת גז כהגדרתה בסעיף 42" - יימחקו; |
||||||
|
|
|
|
(ג) במקום סעיפים קטנים (ג) ו- (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ג) הוגשה תכנית עבודה לאישור רשות הרישוי בהתאם לתקנות שקבע השר לפי פסקה (ה), תחליט רשות הרישוי בתוך 30 ימים מיום הגשתה אם להעבירה להערות הציבור, לדחותה או להתנות תנאים להעברתה. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד)רשות הרישוי תודיע למגיש הבקשה בדבר החלטתה לפי פסקה (ג), בתוך 3 ימים ממועד ההחלטה. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד1) החליטה רשות הרישוי על העברת תכנית עבודה להערות הציבור יחולו הוראות אלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) מי שרואה עצמו נפגע מתכנית עבודה, רשאי להעיר הערותיו לגבי התכנית בתוך 30 ימים מיום הפרסום בדבר ההעברה כאמור בפסקה (ד6); |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) רשות הרישוי תדון ותכריע בהערות הציבור; |
||||
|
|
|
|
|
|
(3) בתוך 30 ימים מתום המועד להעברת הערות הציבור כאמור בפסקה (1), או בתוך 90 ימים מיום הגשת התכנית, תחליט רשות הרישוי בדבר דחיית תכנית העבודה, התנאתה בתנאים או אישורה, עם שינויים או בלא שינויים, לפי העניין; |
||||
|
|
|
|
|
|
(4) הועברה תכנית להערות הציבור כאמור בפסקה (ג) ולא הוגשו לה הערות בתוך התקופה שנקבעה לכך, יראו בתכנית כמאושרת, זולת אם החליטה רשות הרישוי אחרת בתוך עשרה ימים מתום המועד להעברת הערות הציבור כאמור בפסקה (1); |
||||
|
|
|
|
|
(ד2) לא קיבלה רשות הרישוי החלטה לפי פסקה (ג) או לפי פסקה (ד)(2)(3), במועדים הקבועים באותן פסקאות, יהא רשאי מגיש תכנית העבודה להעביר את הדיון בה לוועדת הערר, בתוך 30 ימים מתום המועד לקבלת ההחלטות האמורות. משהועברה תכנית כאמור, יועברו סמכויותיה של רשות הרישוי לגבי אותה תכנית לועדת הערר, לרבות שמיעת הערות הציבור וההכרעה בהן, לפי העניין; ועדת הערר רשאית להמשיך בהליכים מהשלב אליו הגיעה רשות הרישוי, ויחולו הוראות אלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) הועבר לועדת הערר דיון בתוכנית עבודה, לפי סעיף 25(ד1), תחליט הועדה באם לדחות את תכנית העבודה, להתנותה בתנאים או לאשרה, עם שינויים או בלא שינויים, לפי העניין, בתוך 90 ימים ממועד העברת הדיון אליה; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) הועבר לועדת הערר דיון בתוכנית עבודה, לפי סעיף 25(ד2)(4), תחליט הועדה באם לדחות את תכנית העבודה, להתנותה בתנאים או לאשרה, בתוך 30 ימים ממועד העברת הדיון אליה. |
||||
|
|
|
|
|
(ד3) ועדת הערר תודיע למגיש הבקשה בדבר החלטתה לפי סעיף 25(ד3), בתוך 3 ימים ממועד ההחלטה. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד4) על החלטה בדבר העברת תכנית עבודה להערות הציבור לפי סעיפים 25(ד1) ו – 25(ד2)(4), יחולו הוראות אלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
(א) יושב ראש רשות הרישוי או יושב ראש ועדת הערר, לפי העניין, יפרסמו את תכנית העבודה באתר האינטרנט של מנהל התכנון ויעמידו אותם לעיון הציבור; |
||||
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהחליט על העברת תכנית עבודה להערות הציבור, יפרסם על כך הודעות כמפורט להלן, בתוך 7 ימים מיום ההחלטה כאמור: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הודעה בעיתון, כמשמעו בסעיף 1א לחוק התכנון והבניה; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הודעה במשרדי הרשויות המקומיות שתחום שיפוטן או חלק ממנו כלול בתחום התכנית, ובאין רשות מקומית כאמור – במקום שנוהגים לפרסם בו הודעות פומביות בתחום התכנית; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(3) הודעה במשרדי הועדה המחוזית שתחום שיפוטה או חלק ממנו כלול בתחום התכנית. |
|||
|
|
|
|
|
|
(ג) הערות יועברו לרשות הרישוי או לועדת הערר, לפי העניין, והעתק יישלח לועדה המקומית שתחום שיפוטה, או חלק ממנו, כלול בתחום התכנית, ובאין רשות מקומית כאמור- במקום שנוהגים לפרסם בו הודעות פומביות בתחום התכנית; |
||||
|
|
|
|
|
(ד5) על אופן הדיון בהערות הציבור ועל החלטות רשות הרישוי וועדת הערר, יחולו הוראות סעיפים 103א ו - 106(ב)-(ד) לחוק התכנון והבניה. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד6) תקום ועדת ערר שתפקידיה יהיו כמפורט בסעיף זה והחברים בה יהיו החברים הבאים מבין חברי המועצה הארצית לתכנון ולבניה, כמשמעה בחוק התכנון והבניה (בפרק זה – ועדת הערר): |
|||||
|
|
|
|
|
|
(1) נציג מנהל התכנון והוא יהיה יושב ראש הועדה; |
||||
|
|
|
|
|
|
(2) נציג משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים; |
||||
|
|
|
|
|
|
(3) נציג השלטון המקומי. |
||||
|
|
|
|
|
ד(7) מי שממנה חבר מבין חברי ועדת הערר המפורטים בפסקה (א), ימנה לו ממלא מקום. הכשירות הנדרשת מחבר תדרש גם מממלא מקומו. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד8) ממלא מקום שמונה לפי פסקה (ב), יראו אותו, לכל דבר ועניין, כאילו היה חבר ועדת הערר, ובלבד שהחבר שאת מקומו הוא ממלא, לא הפעיל את סמכויותיו באותו עניין. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד9) לוועדת הערר ורשות הרישוי יהיו מלוא הסמכויות הנתונות לרשות הרישוי בשינויים המחויבים. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד10) על עבודתה של ועדת הערר, יחולו סעיפים 42-43 לחוק התכנון והבניה, בשינויים המחויבים. |
|||||
|
|
|
|
|
(ד11) שר האוצר ימנה מזכיר לועדת הערר, ויכול שימנו מקרב עובדי המדינה או שלא מקרב עובדי המדינה." |
|||||
|
תיקון חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[14] |
6. |
בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – [15]1965 - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף 119ו, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(א1) חברי רשות הרישוי למתקני גז טבעי, רשאים למנות לעצמם נציגים שימלאו מקומם ברשות הרישוי, שיתקיימו בהם תנאי הכשירות הבאים: |
||||||
|
|
|
|
|
(1) יושב ראש הועדה המחוזית- מקרב עובדי הועדה המחוזית; |
|||||
|
|
|
|
|
(2) מתכנן המחוז- מקרב עובדי לשכת התכנון המחוזית; |
|||||
|
|
|
|
|
(3) מהנדס הועדה המקומית – מקרב עובדי הועדה המקומית. |
|||||
|
|
|
|
(א2) נציג שמונה לפי פסקה (א1), יראו אותו, לכל דבר ועניין, כאילו היה חבר רשות הרישוי למתקני גז טבעי, ובלבד שהחבר הקבוע שאת מקומו הוא ממלא, לא הפעיל את סמכויותיו באותו עניין."; |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף 261 - |
|||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (ד), במקום "למעט קווי גז טבעי ומתקני גז טבעי לפי סימן ו2 בפרק ג'" יבוא "למעט מתקני גז טבעי"; |
||||||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקת משנה 261(ד)(1)(ז) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(ח) לעניין הקמת קווי חלוקת גז טבעי – מי שהוא בעל רישיון חלוקת גז טבעי. לעניין זה, קווי חלוקת גז טבעי, ורישיון חלוקת גז טבעי- כמשמעם בחוק משק הגז הטבעי."; |
|||||
|
|
|
|
(ג) בסעיף 261(ד)(2), אחרי "הוראות של תכנית מפורטת" יבוא "או תכנית עבודה, כמשמעה בחוק משק הגז הטבעי". |
||||||
|
|
|
|
(ד) אחרי סעיף 261(ד)(4) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"(5) בסעיף זה, מתקני גז טבעי - כהגדרתם בחוק משק הגז הטבעי ולמעט קווי חלוקה והולכה של גז טבעי והמתקנים הנלווים הנדרשים במישרין להפעלתם."; |
|||||
|
|
|
(3) אחרי סעיף 261 יבוא: |
|||||||
|
|
|
"הוראת מעבר לעניין מתקני גז טבעי |
261א |
מתקני גז טבעי, כהגדרתם בסעיף 261, שאושרה בעניינם תכנית עבודה, כמשמעה בחוק משק הגז הטבעי ערב כניסתו לתוקף של פרק זה, יחולו הוראות סעיף 119ו.". |
|||||
|
תיקון חוק בתי משפט לעניינים מנהליים |
7. |
בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000[16], בפרט 29 בתוספת הראשונה, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(ב) החלטת גוף בודק מוסמך לפי חוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989[17]; |
||||||
|
|
|
|
(ג) החלטת גוף בודק מוסמך בעניין מפרט למתקן גז טבעי לצריכה עצמית שהוראות לגביו נקבעו לפי חוק התכנון והבניה.". |
||||||
[1] ס"ח התשמ"ט, עמ' 108; התשס"ח, עמ' 128.
[2] ס"ח התשס"ב, עמ' 55; התשע"ה, עמ' 40.
[3] ס"ח התשנ"ז, עמ' 156; התשס"ב, עמ' 165.
[4] ס"ח התשי"ג עמ' 30; התשע"ד, עמ' 4.
[5] ס"ח התשנ"ג , עמ' 28; התשע"ב, עמ' 744.
[6] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 16 מיום 30.8.1970 עמ' 337, ס"ח התשע"ד, עמ' 600.
[7] ס"ח התשי"ד עמ' 202; התשע"ד, עמ' 600.
[8] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 16 מיום 30.8.1970 עמ' 337, ס"ח התשע"ד, עמ' 600.
[9] ס"ח התשמ"ט, עמ' 108; התשס"ח, עמ' 128.
[10] ס"ח התשי"ד, עמ' 202; התשע"ד עמ' 600.
[11] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 16 מיום 30.8.1970 עמ' 337, ס"ח התשע"ד, עמ' 600.
[12] ס"ח התשמ"ט, עמ' 108; התשס"ח, עמ' 128.
[13] ס"ח התשס"ב, עמ' 55; התשע"ה, עמ' 40.
[14] ס"ח התשכ"ה עמ' 307, התשע"ד עמ' 667
[15] ס"ח התשכ"ה עמ' 307, התשע"ד עמ' 667
[16] ס"ח התש"ס עמ' 190; התשע"ה עמ' 16.
[17] ס"ח התשמ"ט, עמ' 108; התשס"ח, עמ' 128.