להעלות ליאת ואני.docx תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015 - שונות (הטבות מס לפנסיה

 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

פרק _':  שונות (הטבות מס לפנסיה; רשויות מקומיות)

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 5 באוגוסט 2015, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 ביום 17 באוגוסט 2015. הסעיפים המפורטים בתזכיר זה ייווספו לפרק שונות בתזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015 - פרק שונות, שפורסם באתר קשרי ממשל ביום 6 באוגוסט 2015.

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015, פרק___': שונות (הטבות מס לפנסיה; רשויות מקומיות).

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

לסעיפים 1 ו-2

 

אחד מהכלים המרכזיים שבהם משתמשת המדינה כדי לעודד את הפרטים להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם הוא מתן הטבות מס. נכון להיום, סך הטבות המס שנוגעות לחיסכון הפנסיוני נאמד בסכום של כ-13.5 מיליארד ש"ח, כאשר סך של 10.5 מיליארד ש"ח מתוכם, ניתן במועד ההפקדה. בפועל, יותר מ-50% מכלל הטבות המס שניתנות לעובדים בשל הפקדת המעסיק ניתנות לעשירון העליון, היינו: לעובדים ששכרם עולה על כ-19,000 ש"ח בחודש.

 

ככלל, יש חשיבות רבה לעידוד ביצוע הפקדות לחיסכון פנסיוני ביחס לרמות שכר נמוכות. הצדקת מתן ההטבה ביחס לחלק השכר שעולה על רמות שכר אלה, הולך ונחלש. בפרט, נראה כי אין הצדקה ממשית לעודד חיסכון פנסיוני לפרטים שנמנים עם העשירון העליון, וזאת מאחר שבהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסייה זו מפנה ממילא חלק משמעותי מההכנסה לחיסכון גם ללא תמריצי מס.

 

לאור האמור, ובשל הצרכים הפיסקאליים הקיימים, מוצע לצמצם את הטבות המס שניתנות על ידי המדינה על הפקדות לחיסכון פנסיוני, כך שהחל משנת הכספים 2016 היא תחול עד לתקרה של שלוש פעמים השכר הממוצע במשק וזאת במקום תקרה של ארבע פעמים השכר הממוצע במשק.

 

לסעיפים 3 ו-4

 

חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995 (להלן - חוק העברת תשלומים) מסדיר העברה של תשלומים ומענקים מהמדינה לרשות מקומית ואת המועדים שבהם עליה לעשות כן.

 

חוק זה אינו מותיר למדינה שיקול דעת בעניין מועדי העברת התשלומים ועלול למנוע בשל כך את אפשרותה של הרשות המקומית להשתמש בכספים לצורך מתן שירותים לתושביה וכך לסכל את המטרה שלשמה מועברים התשלומים. כך למשל, במקרים שבהם קיימים עיקולים על חשבונות הבנק של הרשות המקומית. במקרים אלה, דווקא הגמישות במועד העברת תשלומי המדינה תאפשר לרשות המקומית לפעול להסרת העיקול לפני העברת התשלומים, ובכך תמנע את עיקול הכספים מיד עם קבלתם.

 

מטעמים אלה, נדחתה כניסתו לתוקף של חוק העברת תשלומים מספר פעמים ברציפות, ולאחרונה בחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, עד יום 1 ביולי 2015.

 

מוצע, מהטעמים האמורים לעיל, לדחות את כניסתו לתוקף של חוק העברת תשלומים עד יום 1 בינואר 2017. כמו כן, מוצע לקבוע כי התיקון המוצע יחל ביום 30 ביוני 2015, מועד פקיעת הדחיה האחרונה.

 

  ג.  עיקרי החוק המוצע

 

לסעיף 1

 

פסקה (1)

 

נכון להיום, ניתנת לעובד הטבת ניכוי מכנסה (הפחתה מההכנסה החייבת במס) בעד הפקדות שביצע מעסיק בעבורו לקופת גמל. הטבת הניכוי מוגבלת עד לתקרה של 7.5% מהשכר המבוטח של העובד או משכר בגובה ארבע פעמים השכר הממוצע במשק, לפי הנמוך מבניהם.

 

מוצע להפחית את ההגבלה שקבועה ביחס לגובה השכר המבוטח, מארבע פעמים השכר הממוצע במשק לשלוש פעמים השכר הממוצע במשק. כך, פרטים שהשכר המבוטח שלהם גבוה משלוש פעמים השכר הממוצע, שעומד, נכון להיום על כ- 28,800 ש"ח, ישלמו על החלק שעולה על התקרה האמורה, מס הכנסה, בגובה שיעור המס השולי שמוחל לגבי הכנסתם. יצוין כי בממוצע השכר המבוטח עומד על כ- 80% מהשכר ברוטו של עובד.

 

לפסקה (2)

 

נכון להיום, אדם זכאי להטבת ניכוי מהכנסה בעד רכישת ביטוח מועדף מפני אבדן כושר עבודה עד לתקרה של 3.5% משכרו אשר חייב בתשלום מס, ובלבד ששיעור הטבת הניכוי לא יעלה על  3.5% מארבע פעמים השכר הממוצע במשק. במקרה שבו מעביד משלם בעד עובדו לקופת גמל, על חשבון מרכיב תגמולי המעביד, סכום בשיעור העולה על 4% ממשכורתו של העובד, יופחת מהתקרה שעומדת על שיעור של 3.5%, ההפרש שבין השיעור ששילם המעביד כאמור, לבין 4% (כך שבסך הכל העובד לא יהיה זכאי להטבת ניכוי בשיעור שעולה על 7.5% מהכנסתו).

 

מוצע להפחית גם את התקרה שקבועה ביחס לרכישת ביטוח מועדף מפני אבדן כושר עבודה מארבע פעמים השכר הממוצע במשק לשלוש פעמים השכר הממוצע במשק.

 

לפסקה (3)

 

בשל התיקון לסעיף 3(ה3) לחוק, מוצע לבצע התאמות בסעיפים אחרים, כך שגם במקרה שבו רק חלק מהשכר של עובד מבוטח, הגבלת התקרה תחול גם על החלק שאינו מבוטח.

    

    לסעיפים 3 ו-4                                

 

מוצע לדחות את כניסתו לתוקף של חוק העברת תשלומים עד יום 1 בינואר 2017. כמו כן, מוצע לקבוע כי התיקון המוצע יחל ביום 30 ביוני 2015, מועד פקיעת הדחיה האחרונה.

ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים

התיקונים המוצעים בסעיפים 1 ו-2 להצעת החוק צפויים להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בגובה של 260 מיליון ש"ח בשנה.

 

לתיקונים המוצעים בסעיפים 3 ו-4 להצעת החוק אין השפעה על תקציב המדינה.

 

ה. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון פקודת מס הכנסה וחוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995.

 

  ו.  נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 


 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

 

 

 

פרק _____ : שונות

תיקון פקודת מס הכנסה

   1.

בפקודת מס הכנסה[1] -

 

 

 

(1) בסעיף 3(ה3)(1), בהגדרה "סכום התקרה", במקום "לארבע פעמים" יבוא "לשלוש פעמים";

 

 

 

(2) בסעיף 32(14)(ב), במקום "מחולק ב-3" יבוא "מחולק ב-4";

 

 

 

(3) בסעיף 47 -   

 

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א)(5)(2), במקום "לסכום השווה לארבע פעמים" יבוא "לסכום השווה לשלוש פעמים";

 

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב)(2)(ב), במקום "לסכום השווה לארבע פעמים" יבוא "לסכום השווה לשלוש פעמים".

תיקון פקודת מס הכנסה - תחילה

   2.

תחילתם של סעיפים 3(ה3)(1), 32(14)(ב) ו-47 לפקודת מס הכנסה, כנוסחם בסעיף  __ לחוק זה, ביום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016).

תיקון חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה)

   3.

בחוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995[2], בסעיף 5, במקום "י"ד בתמוז התשע"ה (1 ביולי 2015)" יבוא "ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017)".

חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה) - תחילה

   4.

תחילתו של סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995, כנוסחו בסעיף ___ לחוק זה, ביום י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני 2015).

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"א, עמ' 122; התשע"ד, עמ' 735.  

[2] ס"ח התשנ"ה, עמ' 119;  התשע"א, עמ' 157.