תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
ביום 16 באוקטובר 2012, שר התקשורת ושר האוצר דאז (להלן- השרים) מינו את הוועדה לבחינת תעריפי חברת הדואר ובנק הדואר ושירותיהן (להלן- הוועדה). ביום 8 באפריל 2014 הגישה הוועדה את המלצותיה לשרים וביום 17 בנובמבר 2014 אימצו השרים את המלצותיה.
לצורך יישום המלצות הוועדה נדרשים תיקונים הן בתקנות שנקבעו מכוח חוק הדואר, התשמ"ו- 1986 (להלן- חוק הדואר או החוק) הן ברישיון הכללי שהוענק לחברת דואר ישראל בע"מ (להלן- חברת הדואר) והן בחוק הדואר. עיקרה של הצעת החוק זו בתיקונים הנדרשים בחוק הדואר ליישום המלצות הוועדה.
לעניין סעיף 1 המוצע
לאור פתיחת התחום השמור כולו לתחרות החל מיום 1.1.2016, כמוצע במסגרת סעיף 3 לתיקון זה, מוצע לצמצם את התחום המוסדר כך שיכללו בו שירותים שהתשלום בעדם הוא עד 5.40 ₪ בלבד.
לעניין סעיף 2 המוצע
סעיף 1ב(ה) לחוק קובע כי השר לא ייתן רשיון לאדם או לתאגיד שהורשעו בעבירה אשר לדעת השר, מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל רישיון, ואם הוא תאגיד – נושא משרה בו או אדם שהוא בעל ענין בו הורשע כאמור. על תנאי זה להתקיים בכל תקופת הרישיון ומוצע לתקן את הסעיף כך שאי-קיומו יהיה עילה לביטול הרישיון.
לעניין סעיף 3 המוצע
הוועדה המליצה על פתיחת התחום השמור לתחרות לא יאוחר מיום 1 בינואר 2016. על מנת ליישם המלצה זו מוצע לקבוע בסעיף 1ד לחוק כי לא יאוחר מיום כ' טבת תשע"ו, 1 בינואר 2016, ייפתחו לתחרות מלאה שירותי הדואר בתחום השמור.
לעניין סעיף 4 המוצע
על מנת לפקח באופן יעיל על כל השירותים שניתנים על ידי בעל רשיון, מוצע לקבוע כי לעניין מתן הוראות לבעל רשיון לפי סעיף 1ה לחוק וסעיף 1ה1 המוצע (סעיף 5 בהצעה זו) , הגדרת "שירותי דואר" תכלול את כלל השירותים שנותן בעל הרשיון ואשר נקבעו ברשיונו, למעט השירותים הכספיים, שלגביהם קיימות בחוק הדואר הוראות נפרדות.
לעניין סעיף 5 המוצע
פרקטיקות שמעוררות חשש לפגיעה בתחרות או לפגיעה בציבור מחייבות תגובה מהירה מצד הרגולטור. לכן מוצע לקבוע בסעיף 1ה1 כי שר התקשורת יוסמך ליתן הוראות לבעל רישיון שיחולו לתקופה מוגבלת, אם נוכח כי פעולות בעל הרישיון מעוררות חשש לפגיעה בתחרות או בציבור באמצעות פגיעה במתן שירותי דואר באורח תקין וסדיר. כמו כן, מוצע לקבוע כי לבעל הרישיון תינתן הזדמנות להשמיע את טענותיו בתוך שני ימי עבודה ורק לאחריהם תכנס ההוראה לתוקפה. על מנת שלא להפוך את החריג לכלל, מוצע לקבוע כי ההוראות לפי סעיף זה יינתנו לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים מהמועד שבו המציא בעל הרישיון לשר כל מידע ומסמך שדרש, וכי אם מצא השר כי מתקיימים הטעמים למתן הוראות לפי סעיף 1ה(ב), רשאי הוא לאשר אותן כאילו ניתנו לפי אותו סעיף
בנוסף, על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לדברי דואר, מוצע לקבוע בסעיף 1ה2 המוצע, כי שר התקשורת יהא רשאי ליתן הוראות שיחולו באופן מיידי, גם בטרם ניתנה לבעל רישיון הזמנות לטעון את טענותיו, ובלבד שיינתן לו לטעון כאמור, בתוך 7 ימי עבודה מיום ההוראה.
לעניין סעיף 6 המוצע
כיום, כדי שחברת הדואר תהיה רשאית לתת שירותים בנוסף על השירותים המפורטים בסעיף 37(א) (להלן- שירותים נוספים), נדרש היתר מפורש ומראש מאת שר התקשורת ושר האוצר. על מנת להפחית את הבירוקרטיה בכל הקשור למתן אישור לשירותים נוספים מכוח סעיף 5א(ג) לחוק כאמור, הוועדה המליצה כי ייראו בקשה למתן שירות נוסף כמאושרת אם שר התקשורת ושר האוצר לא הודיעו לבעל הרישיון על התנגדותם לבקשה.
לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 5א(ג) לחוק הדואר כך שבמקום החובה לקבל ההיתר האמור מראש ובמפורש, יראו את השרים כמי שהתירו זאת, במידה שלא הביעו התנגדות לבקשה.
לעניין סעיף 7 המוצע
לפי סעיף 37(ד) לחוק הדואר בנוסחו כיום, השר רשאי, באישור שר האוצר, להתקין תקנות בדבר הצמדת תשלומים לפי סעיף זה למדד המחירים לצרכן. תשלומים בעד שירותים לחוץ-לארץ - יוצמדו לשער היציג של מטבע חוץ שייקבע בתקנות באישור שר האוצר. הוועדה המליצה על מנגנון עדכון של התעריפים בעד השירותים לחו"ל אשר כולל מרכיבים שקליים, היות שמקטע אחד משירותי משלוח דברי דואר לחו"ל מבוצע בישראל.
כדי ליישם את המלצת הוועדה בעניין זה מוצע לתקן את סעיף 37(ד) לחוק באופן כך שלא יוגבל שיקול הדעת של שר התקשורת בבואו לקבוע מנגנון עדכון של התעריפים בעד שירותי החברה בכלל ושירותי דואר לחו"ל בפרט.
לעניין סעיף 8 המוצע
לפי סעיף 53(א) לחוק, רשאי בעל רישיון כללי לקבוע כללים בדבר סדרי הטיפול בדברי דואר, לרבות בעניין דיוורם, איסופם, העברתם, חלוקתם, ומסירתם וכל ענין אחר הנוגע לטיפול בהם. ואולם, רשאי השר לקבוע הוראות בעניינים האמורים שיחולו על בעל רישיון ובמקרה של סתירה - הוראות השר גוברות. על מנת שניתן יהיה לקיים בקרה על הכללים האמורים הנקבעים בידי חברת הדואר, ובמקרה הצורך אף להורות על שינויים מכוח סמכות השר האמורה, מוצע לתקן את סעיף 53(ב) לחוק כך שתיקבע בו חובת דיווח על קביעת כללים כאמור ותיקונם.
לעניין סעיף 9 המוצע
כיום מוסדרות סמכויות הפיקוח של משרד התקשורת על תחום הדואר בתקנות רשות הדואר (הפיקוח על פעולותיה של הרשות), תשנ"ה-1995 (להלן- תקנות הפיקוח). מוצע לקבוע בחוק הדואר פרק פיקוח, כמקובל בחקיקה עדכנית, והכל כדי לאפשר למשרד התקשורת לפקח באופן יעיל על יישום המלצות הוועדה וכדי לוודא שלא ייפגעו שירותי הדואר הניתנים לציבור.
נוכח פתיחת התחום השמור לתחרות, מוצע שסמכויות הפיקוח המוצעות יחולו על כלל השחקנים בתחום הדואר ובכלל כך בעלי ההיתרים לפי חוק הדואר.
להלן נתייחס להוראות המוצעות לעניין פיקוח, אחת לאחת:
סעיף 59א המוצע – הגדרות
מוצע לקבוע הגדרות מרחיבות למונחים "בעל רישיון" ו"חצריו של בעל רשיון", בין היתר לאור קיומן של סוכני דואר, אשר באמצעותם רשאית חברת הדואר לבצע תפקידיה, לפי סעיף 46 לחוק.
לעניין הגדרת "שירותי הדואר", מוצע להחיל את פרק זה על כל השירותים הניתנים על ידי בעל הרישיון מלבד השירותים הכספיים, שכן הפיקוח על אלה מוסדר במסגרת סימן ד' לפרק ו'1 לחוק הדואר.
סעיף 59ב המוצע – הסמכת מפקחים
מוצע לקבוע הליך הסמכה למפקחים כמקובל בחקיקה עדכנית.
סעיף 59ג המוצע - סמכויות מפקח
מוצע לקבוע סמכויות פיקוח כמקובל בחקיקה עדכנית ובכלל כך את הסמכות לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; את הסמכות להיכנס לחצריו של בעל הרישיון, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט; את הסמכות לדרוש מבעל הרישיון כל מידע או מסמך הנדרשים לדעתו לשם פיקוח וביקורת על פעילותו של בעל הרישיון; את הסמכות לערוך מדידות או בדיקות או לקחת דגימות מבולים, דברי בולים או ממתקן המשמש לאספקה או ניטור של שירותי דואר.
סעיף 59ד המוצע – זיהוי מפקח
מוצע לקבוע הוראות בדבר זיהוי מפקח כמקובל בחקיקה עדכנית.
סעיף 59ה המוצע – בירור מנהלי
מוצע לקבוע סמכות למנהל הכללי של משרד התקשורת לזמן נושא משרה בבעל הרשיון לבירור מנהלי, לשם בירור הפרה לכאורה של כללי ההסדרה, מנימוקים שיירשמו, בדומה לקבוע בסעיף 37יג לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב- 1982 (להלן- חוק התקשורת). סמכות זו נדרשת אף היא לצורך בירור יעיל ומהיר של סוגיות במהלך הפיקוח.
לענין סעיף 10 המוצע
מוצע לקבוע, כמקובל בחקיקה עדכנית, כי גם לעניין השירותים הכספיים תהיה למפקח או לפקח, לפי העניין, סמכות לדרוש מכל אדם להזדהות.
לעניין סעיף 11 המוצע
מוצע לקבוע סמכות למפקח לזמן נושא משרה בחברת הדואר או בבנק הדואר לבירור מנהלי, בדומה לסמכות המוצעת ביחס לשירותי החברה שאינם שירותים כספיים בסעיף 59ה המוצע. זאת, לשם בירור הפרה לכאורה של כללי ההסדרה, מנימוקים שיירשמו. סמכות זו נדרשת אף היא לצורך בירור יעיל ומהיר של סוגיות במהלך הפיקוח.
לעניין סעיף 12 המוצע
מוצע לקבוע הוראה דומה לזו הקבועה בסעיף 13א(א) לפקודת הבנקאות, 1941, לפיה במקרה שאחד מבעליו של חשבון משותף נפטר, יהיה זכאי בעל החשבון הנותר לעשות פעולות בחשבון עוד טרם צו קיום צוואה או צו ירושה.
לעניין סעיף 13 המוצע
סעיף 88כא(א) לחוק הדואר קובע איסור על המפקח, על פקח ועל מי שפועל מטעמם להעביר מידע או להראות מסמך שהגיע אליו מכוח תפקידו וסמכויותיו לפי פרק ו1 לחוק הדואר אלא על פי צו של בית משפט או בהסכמת חברת הדואר וחברת בנק הדואר, לפי העניין.
עם זאת, לרגולטורים הפיננסיים בישראל (למעט לרשם נותני שירותי מטבע) יש סמכות בחקיקה הספציפית המסדירה את פעילותם להעביר מידע לצורך הליך פלילי, באופן יזום או לפי דרישה, אם במהלך עבודת הפיקוח התגלה להם כי מוסד בפיקוחם או באמצעותו או מי מעובדיו, מבצע פעילות עבריינית לכאורה. במצב כזה, הדרישה שקיימת היום בחוק לקבלת הסכמת חברת הדואר או חברת בנק הדואר לגילוי המידע עלולה לסכל את ההליך הפלילי.
לאור האמור, מוצע לקבוע במסגרת סעיף 88כא לחוק הדואר כי המפקח או פקח רשאים לגלות מסמכים ומידע המצוי ברשותם מכוח תפקידיהם וסמכויותיהם אם ראו צורך בכך לצרכי הליך פלילי.
לעניין סעיף 14 המוצע
בחוק קבועים סכומי העיצומים הכספיים שהמנהל, כהגדרתו בחוק, רשאי להטיל על בעל רישיון המפר הוראה מההוראות החוק או לפיו. כן קבוע בחוק סכום עיצום כספי שרשאי המפקח כהגדרתו בחוק להטיל על חברת בנק הדואר בע"מ (להלן- החברה הבת) בגין הפרה של תנאי מתנאי ההיתר לשירותים הכספיים שיוענק לה.
סכומי העיצומים הכספיים שרשאי המנהל להטיל על בעל רישיון נקבעו בחוק בסכום של 27,520 ₪ או בסכום של 13,250 ₪ לפי סוג ההפרה. סכומי העיצומים הכספיים שבסמכותו של המפקח להטיל על החברה הבת נקבעו בחוק בסכום של 27,000 ₪ או בסכום של 13,250 ₪ לפי סוג ההפרה.
ענף הדואר נפתח לתחרות בשנת 2003 וכיום פועלים בענף, לצד חברת דואר ישראל, גם מספר בעלי היתרים עם היקפי פעילות שונים והיקף הכנסות בהתאם.
העיצומים הכספיים נועדו להרתיע את בעל הרישיון ובעלי ההיתרים מלהפר את הוראות הדין השונות החלות עליהם ולבטל את הכדאיות הכלכלית שבהפרה וכן להבטיח רמת שירות נאותה לציבור.
סכומי העיצום הכספי הקבועים כיום בחוק, כמפורט לעיל, הם נמוכים ואינם מרתיעים דיים. על כן, מוצע להגדילם לסכומים שיהיה בהם כדי להרתיע את בעל הרישיון או את החברה הבת, לפי העניין, מלהפר את הוראות הדין.
לאור האמור, מוצע להגדיל את סכומי העיצומים הכספיים כך שהסכומים 27,000 ₪ ו- 27,500 ₪ יוגדלו לסכום של 500,000 ₪ והסכום של 13,250 ₪, יוגדל לסכום של 250,000 ₪.
את סכומי העיצומים שנקבעו בחוק ניתן להפחית בהתאם לקבוע בתקנות הדואר (הפחתה של סכום עיצום כספי), תשע"ד-2013 אשר נקבעו בהן השיקולים להפחתתם.
בנוסף, על מנת להבטיח את יעילות הפיקוח, ולאור הוספת סמכויות הפיקוח המוצעות בסעיפים 7 ו- 8 להצעת החוק, מוצע כי הפעולות הבאות ייחשבו כהפרה:
פעולת בעל רשיון בניגוד להוראה שניתנה לו לעניין סדרי הטיפול בדברי דואר לפי סעיף 53(ב) לחוק, פעולת בעל רשיון בניגוד להוראה למניעת פגיעה מידית שניתנה לפי סעיף 1ה1 או להוראה מניעת נזק בלתי-הפיך לדברי דואר שניתנה לפי סעיף 1ה2, וכן מתן שירות דואר בלא רשיון או היתר, בניגוד להוראות סעיף 1ה לחוק; אי-מסירת מידע כנדרש בדרישת מפקח לפי סעיף 59ב; אי-הגשת דוח שנדרש להגישו לפי סעיף 126(א) לחוק או אי-מסירת מידע או אי-הגשת דוח שנדרש להגישו לפי הוראת רישיון; מניעה ממפקח להפעיל את סמכויותיו לפי פרק ג1.
לעניין סעיף 15 המוצע
מוצע להוסיף מנגנון של התראה מנהלית לחוק הדואר, על מנת לאפשר למנהל שיקול דעת לפיו בהפרה הראשונה לא יוטל עיצום כספי על בעל הרשיון, ואם חזר בעל הרשיון והפר את ההוראה, יוטל עליו עיצום כספי גבוה יותר, לפי המנגנונים הקבועים בחוק הדואר לעניין הפרה חוזרת והפרה נמשכת בסעיף 109ד.
במסגרת סעיף 109ב7 המוצע, לשם ייעול האכיפה על בעל רשיון, מוצע לקבוע גם אפשרות למנהל לאצול סמכותו להטיל עיצום כספי לסגן מנהל כללי במשרד.
לעניין סעיף 16 המוצע
סעיף 109ג לחוק הדואר הוא שריד למודל ישן שהיה נהוג בעבר בחקיקה לעניין עיצומים כספיים ולכן מוצע לבטלו.
לעניין סעיף 17 המוצע
על מנת להרתיע מפני ביצוע הפרות שלהן משמעות נרחבת מבחינת היקפן, מוצע לקבוע נסיבות מחמירות בהן ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום גבוה יותר מזה הקבוע כיום בחוק הדואר.
לעניין סעיף 18 המוצע
מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה יראו מפקחים שמונו לפי תקנות רשות הדואר (הפיקוח על פעולותיה של הרשות), תשנ"ה-1995, כמי שמונו בהתאם לחוק זה ויחול עליהם פרק ג'1, לחוק וזאת עד לשנתיים מיום כניסתו של חוק זה לתוקף. זאת כדי לאפשר פיקוח על בעל הרשיון עד להסמכת מפקחים באופן המוצע בהצעת חוק זו.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק הדואר, התשמ"ו- 1986
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין
ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד
לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק הדואר (תיקון מס'...), התשע"ה- 2015
|
|
|
|
||||||
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן – החוק העיקרי)[1], בהגדרה "שירותי הדואר בתחום המוסדר", לאחר המילים "500 גרם" יבוא "ושהתשלום בעדם אינו עולה על 5.40 ₪". |
||||||
|
תיקון סעיף 1ב(ט) |
2. |
בסעיף 1ב(ט) לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (7) יבוא: "(8) חדל להתקיים תנאי לקבלת הרישיון לפי סעיף קטן (ה).". |
||||||
|
תיקון סעיף 1ד |
3. |
בסעיף 1ד(א) לחוק העיקרי: |
||||||
|
|
|
(1) פסקה (3)- תימחק; |
||||||
|
|
|
(2) אחרי פסקה (4) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"ׁ(5) לא יאוחר מיום כ' טבת תשע"ו, 1.1.2016, ייפתחו לתחרות מלאה שירותי הדואר בתחום השמור.". |
|||||
|
תיקון סעיף 1ה |
4. |
בסעיף 1ה לחוק העיקרי, בסיפא יבוא "בסעיף זה ובסעיף 1ה1, "שירותי דואר" - כהגדרתם בפרק ג'1.". |
||||||
|
הוספת סעיפים 1ה1 ו – 1ה2 |
5. |
אחרי סעיף 1ה לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"מתן הוראות למניעת פגיעה מידית |
1ה1. |
(א) על אף האמור בסעיף 1ה(ב), ראה השר כי בשל פעולת בעל רישיון כאמור באותו סעיף קטן קיים חשש לפגיעה מיידית במתן שירות דואר באופן תקין וסדיר או בתחרות בתחום הדואר, רשאי הוא להורות לבעל הרישיון בדבר פעולות שעליו לנקוט או בדבר פעולות שעליו להימנע מלנקוט לשם מניעת הפגיעה כאמור, אף בלא שניתנה לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו, ובלבד שהוראות כאמור ייכנסו לתוקפן לאחר שתינתן לבעל הרישיון הזדמנות להתייחס להוראת השר בתוך שני ימי עבודה; סמוך ככל האפשר בנסיבות העניין לאחר כניסת ההוראות לתוקפן תינתן לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו לפי הוראות סעיף 46א(ב) (בסעיף זה – הליך השימוע). |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוראות השר לפי סעיף קטן (א) יינתנו לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים מהמועד שבו המציא בעל הרישיון לשר כל מידע ומסמך שדרש. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מצא השר בתום הליך השימוע כי מתקיימים הטעמים למתן הוראות לפי סעיף 1ה(ב), רשאי הוא לאשר את ההוראות לפי סעיף קטן (א) או לשנותן, ויראו אותן כאילו ניתנו לפי סעיף 1ה(ב). |
||
|
|
|
מתן הוראות למניעת נזק בלתי-הפיך |
1ה2. |
על אף האמור בסעיפים 1ה(ב) ו-1ה1, נוכח השר כי בשל פעולת בעל רישיון בניגוד להוראות חוק זה או הוראות רשיונו קיים חשש לנזק בלתי הפיך לדברי דואר, רשאי הוא להורות לבעל רשיון להפסיק את ההפרה האמורה או להורות לו לבצע פעולה הדרושה למניעת אותה הפרה, באופן ובתנאים שיורה; הורה השר כאמור בטרם ניתנה לבעל רשיון הזדמנות לטעון את טענותיו, לא יהיה בכך כדי לפגוע בתוקף ההוראה, ואולם בעל הרשיון רשאי לטעון את טענותיו בפני השר, בכתב או בעל-פה, כפי שיורה השר, בתוך שבעה ימי עבודה מיום ההוראה." |
||||
|
תיקון סעיף 5א |
6. |
בסעיף 5א לחוק העיקרי: |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ג), המילה "במפורש" תימחק, ובסיפא יבוא: "ביקשה החברה לתת שירות נוסף כאמור, והשרים לא הודיעו לחברה על התנגדותם לבקשה תוך תקופה שנקבעה ברשיון, יראו את הבקשה כמאושרת." |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ד), המילה "במפורש" – תימחק. |
||||||
|
תיקון סעיף 37 |
7. |
בסעיף 37(ד) לחוק העיקרי, המילים "למדד המחירים לצרכן, ולגבי תשלומים בעד שירותים לחוץ-לארץ – לשער היציג של מטבע חוץ שייקבע בתקנות"- יימחקו. |
||||||
|
תיקון סעיף 53 |
8. |
בסעיף 53(א) לחוק העיקרי, בסיפא, יבוא "ביקש בעל רשיון לקבוע כלל כאמור או לשנות כלל קיים, יודיע זאת לשר לפני כניסתו של הכלל לתוקף, באופן ובמועד שיקבע השר ברישיון." |
||||||
|
הוספת פרק ג'1 |
9. |
אחרי סעיף 59 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"פרק ג'1: פיקוח על שירותי הדואר |
||||||
|
|
|
הגדרות |
59א. |
בפרק זה- |
||||
|
|
|
|
|
|
|
"בעל הרישיון" – בעל רישיון, כהגדרתו בסעיף 1, וכן כל מי שפועל מטעמו, לרבות נושא משרה בו, פקיד דואר, וכל גורם אחר הפועל מטעמו, לרבות סוכן דואר; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"חצריו של בעל הרשיון" - כל מקום שבו פועל בעל הרישיון או מנהל את עסקיו לשם מתן שירותי הדואר; |
||
|
|
|
|
|
|
|
"שירותי הדואר" – כל השירותים שנותן בעל הרישיון לפי רשיונו, למעט השירותים הכספיים. |
||
|
|
|
הסמכת מפקחים |
59ב. |
(א) השר רשאי להסמיך, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיפקחו על ביצוע ההוראות לפי חוק זה לעניין שירותי הדואר; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא יוסמך מפקח לפי הוראות סעיף קטן (א), אלא אם כן התקיימו בו כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, לשמש פקח או לא הוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים, ככל שהורה השר. |
|
|
|
|
סמכויות מפקח |
59ג. |
לשם פיקוח וביקורת על פעילותו של בעל הרישיון בכל הנוגע לשירותי הדואר, רשאי מפקח – |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להיכנס לחצריו של בעל הרישיון, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) לדרוש מבעל הרישיון כל מידע או מסמך הנדרשים לדעתו לשם פיקוח וביקורת על פעילותו של בעל הרישיון בכל הנוגע למתן שירותי הדואר, והכל בתוך התקופה שנקבעה בדרישה ובאופן הקבוע בה; לעניין זה, "מידע" ו"מסמך" – כהגדרתם בסעיף 1ו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) לערוך מדידות או בדיקות או ליטול דגימות של בולים, או דברי בולים, הנמצאים בחצריו של בעל הרישיון או ממתקן המשמש לאספקה או ניטור של שירותי דואר, ולרבות בתיבת דואר או בשק דואר של בעל הרשיון, וכן למסור את המדידות, הבדיקות והדגימות ליועץ חיצוני, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת. |
|
|
|
|
זיהוי מפקח |
59ד. |
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה. |
||
|
|
|
בירור מנהלי |
59ה. |
היה למנהל הכללי של משרד התקשורת יסוד סביר להניח כי בעל הרישיון הפר הוראה לפי חוק זה לעניין שירותי הדואר, רשאי הוא, מנימוקים שיירשמו, להתיר למפקח, נוסף על הסמכויות המנויות בסעיף 59ב, לזמן נושא משרה בבעל הרישיון, שלדעת המנהל עשויה להיות לו ידיעה הנוגעת להפרה, למשרדיו, למועד סביר שיקבע, לשם בירור ההפרה; מי שזומן כאמור יתייצב במועד שזומן אליו." |
||||
|
תיקון סעיף 88יז |
10. |
בסעיף 88יז לחוק העיקרי, אחרי פסקה (2) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(3) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ולהציג בפניו תעודת זהות או תעודה רישמית אחרת המזהה אותו." |
|||||
|
הוספת סעיף 88ז1 |
11. |
אחרי סעיף 88ז לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"בירור מנהלי |
88ז1. |
היה למפקח יסוד סביר להניח כי החברה או החברה הבת הפרה הוראה לפי פרק ו1 לחוק זה או הוראה שניתנה לפי פרק ו1, רשאי הוא, מנימוקים שיירשמו, לזמן נושא משרה בחברה ובחברה הבת, שלדעת המפקח עשויה להיות לו ידיעה הנוגעת להפרה, למשרדיו, למועד סביר שיקבע, לשם בירור ההפרה; מי שזומן כאמור יתייצב במועד שזומן אליו.". |
||||
|
הוספת סעיף 88ט2 |
12. |
אחרי סעיף 88ט1 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"חשבונות משותפים |
88ט2. |
קיבל בנק הדואר כספים או מסמכים סחירים אחרים בחשבון משותף שלגביו הותנה עם בנק הדואר, כי בפטירת אחד מבעלי החשבון יהיה בעל החשבון הנותר בחיים, או מי שפועל מכוחו כדין, זכאי להמשיך לעשות פעולות בחשבון האמור, יעמוד התנאי בתוקפו, לעניין היחסים בין בנק הדואר לבין בעלי החשבון, גם לאחר הפטירה." |
||||
|
הוספת סעיף 88כא(ד) |
13. |
בסעיף 88כא לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג), יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), המפקח או פקח רשאי לגלות מסמכים ומידע המצוי ברשותו מכוח תפקידו וסמכויותיו, אם ראה צורך בכך לצרכי הליך פלילי." |
|||||
|
תיקון סעיף 109ב |
14. |
בסעיף 109ב לחוק העיקרי: |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א): |
||||||
|
|
|
|
(א) ברישא, במקום "27,520 שקלים חדשים" יבוא "500,000 שקלים חדשים"; |
|||||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (5) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(6) פעל בניגוד להוראה לעניין סדרי הטיפול בדברי דואר שניתנה לפי סעיף 53(ב); |
||||
|
|
|
|
|
(7) פעל בניגוד להוראה למניעת פגיעה מידית שניתנה לפי סעיף 1ה1 או להוראה למניעת נזק בלתי-הפיך לדברי דואר שניתנה לפי סעיף 1ה2; |
||||
|
|
|
|
|
(8) נתן שירות דואר, בלא רישיון או היתר, בניגוד להוראות סעיף 1ה." |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב): |
||||||
|
|
|
|
(א) במקום "13,250 שקלים חדשים" יבוא "250,000 שקלים חדשים"; |
|||||
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (1), בסיפא, יבוא: "או בדרישת מפקח לפי סעיף 59ב או לא הגיש דוח שנדרש להגישו לפי סעיף 126(א), או לא מסר מידע או לא הגיש דוח שנדרש להגישו לפי הוראת רישיון."; |
|||||
|
|
|
|
(ג) אחרי סעיף קטן (2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(3) מנע ממפקח להפעיל את סמכויותיו לפי פרק ג'1."; |
||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ג), במקום "27,000 שקלים חדשים" יבוא "500,000 שקלים חדשים"; |
||||||
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד), במקום "13,250 שקלים חדשים" יבוא "250,000 שקלים חדשים". |
||||||
|
הוספת סעיפים 109ב4- 109ב7 |
15. |
אחרי סעיף 109ב3 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"התראה מינהלית |
109ב4. |
(א) היה למנהל, או למפקח, לפי העניין, יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 109ב, והתקיימו נסיבות שקבע המנהל, או המפקח, לפי העניין, בנהלים, באישור היועץ המשפטי לממשלה, רשאי הוא, במקום להמציא לו הודעה על כוונת חיוב ולהטיל עליו עיצום כספי, לפי הוראות סעיפים 109ב1 עד 109ב3, להמציא לו התראה מינהלית לפי הוראות סעיפים 109ב4 עד 109ב6; בסעיף קטן זה, "היועץ המשפטי לממשלה" - לרבות משנה ליועץ המשפטי לממשלה שהיועץ המשפטי לממשלה הסמיכו לעניין זה; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בהתראה מינהלית יציין המנהל, או המפקח, לפי העניין, מהו המעשה המהווה את ההפרה, יודיע למפר כי עליו להפסיק את ההפרה וכי אם ימשיך בהפרה או יחזור עליה יהא צפוי לעיצום כספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת, לפי העניין, כאמור בסעיף 109ד, וכן יציין זכותו של המפר לבקש את ביטול ההתראה לפי הוראות סעיף 109ב5. |
||
|
|
|
בקשה לביטול התראה מינהלית |
109ב5. |
(א) נמסרה למפר התראה מינהלית כאמור בסעיף 109ב4, רשאי הוא לפנות למנהל, או למפקח, לפי העניין, בכתב, בתוך 30 ימים, בבקשה לבטל את ההתראה בשל כל אחד מטעמים אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המפר לא ביצע את ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המעשה שביצע המפר, המפורט בהתראה, אינו מהווה הפרה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) קיבל המנהל, או המפקח, לפי העניין, בקשה לביטול התראה מינהלית, לפי הוראות סעיף קטן (א), רשאי הוא לבטל את ההתראה או לדחות את הבקשה ולהשאיר את ההתראה על כנה; החלטת המנהל, או המפקח, לפי העניין, תינתן בכתב, ותימסר למפר בצירוף נימוקים. |
||
|
|
|
הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה |
109ב6. |
(א) נמסרה למפר התראה מנהלית לפי הוראות סעיפים 109ב4 עד 109ב6 והמפר המשיך להפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, ימסור לו הממונה דרישת תשלום בשל הפרה נמשכת כאמור בסעיף 109ד(א). |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נמסרה למפר התראה מינהלית לפי הוראות סעיפים 109ב4 עד 109ב6 והמפר חזר והפר את ההוראה שבשלה נמסרה לו ההתראה, בתוך שנתיים מיום מסירת ההתראה, יראו את ההפרה הנוספת כאמור כהפרה חוזרת לעניין סעיף 109ד(ב), והממונה ימסור למפר הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 109ב1 בשל ההפרה החוזרת. |
||
|
|
|
אצילת סמכויות |
109ב7. |
המנהל רשאי לאצול לסגן המנהל הכללי במשרד התקשורת את סמכותו להטיל עיצום כספי לפי סעיף 109ב." |
||||
|
מחיקת סעיף 109ג |
16. |
סעיף 109ג לחוק העיקרי – בטל. |
||||||
|
הוספת סעיף 109ג2 |
17. |
אחרי סעיף 109ג1 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
"נסיבות מחמירות |
109ג2. |
היה למנהל, או למפקח, לפי העניין, יסוד סביר להניח כי בעל רישיון, או החברה הבת, הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה המפורטות בסעיף 109ב, בנסיבות מחמירות, רשאי המנהל, או המפקח, לפי העניין, להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, ששיעורו פי שניים מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה. בסעיף זה, "נסיבות מחמירות" - הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של מקבלי שירות או דברי דואר או הפרה שבעטיה נגרם נזק בלתי הפיך לדברי דואר; לעניין זה, חזקה כי הפרה שנעשתה על ידי בעל רישיון ביותר מיחידת דואר אחת או ביישוב אחד בו הוא או מי מטעמו נותן שירותים, היא הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של מקבלי שירות או דברי דואר." |
||||
|
הוראת מעבר |
18. |
מפקח שמונה לפי תקנות רשות הדואר (הפיקוח על פעולותיה של הרשות), תשנ"ה-1995, יראו אותו כמי שמונה בהתאם לחוק זה ויחול עליו פרק ג'1 לחוק וזאת עד לשנתיים מיום כניסתו של חוק זה לתוקף. |
||||||