להעלות הראלי.docx תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015 - שונות

 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015  ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

פרק _': שונות

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 5 באוגוסט, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 ביום 16 באוגוסט 2015.

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015 פרק _': שונות.

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק

 

ברשות שדות התעופה נצברו כספים אשר יועדו על ידה לתשלום גמלה לעובדים אשר חל עליהם הסדר פנסיה תקציבית (להלן – הסכומים המיועדים). כספים כאמור אמורים להתנהל בקופת גמל מרכזית לקצבה, שהיא מכשיר החיסכון המיועד לכך.

 

חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 1997), התשנ"ז-1996, ביטל בשנת 1997 את סעיף 48 לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (בפרק זה – חוק רשות שדות התעופה), אשר קבע, בין השאר, כי דין הרשות כדין המדינה לעניין תשלום מיסים וכך הפכה רשות שדות התעופה לגוף החייב במס.

 

לפיכך, וכדי למנוע תשלום מס על הסכומים המיועדים, נחקק סעיף 58א(ד) אשר קבע כי עד להקמת הקופה והעברת הכספים שנצברו כאמור לקופת גמל, ובכפוף להעברתם, רשאי המנהל, כהגדרתו בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה (להלן- המנהל), לפטור את הרשות ממס המוטל על הכנסה לפי סעיף 2(4) לפקודת מס הכנסה או כאמור בסעיף 6 לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985, וזאת החל משנת 1997.

 

בשל המורכבות והעיכוב בהקמתה של קופת גמל מרכזית כאמור, מוצע לקבוע כי המנהל רשאי לפטור את רשות שדות התעופה ממס בעבור הכנסה בשל הכספים המיועדים אשר הופקה עד תום שנת המס 2018, ובלבד שהכספים האמורים וכן הריבית, הפרשי ההצמדה והרווחים האחרים שמקורם בסכומים אלה הופקדו בקופת גמל מרכזית לקצבה לפני תום שנת 2018.

 

סעיף 40א לחוק רשות שדות התעופה, קובע כי החל בשנת הכספים 1987 תשלם רשות שדות התעופה (בפרק זה – הרשות) תשלום שנתי למדינה. התשלום השנתי נקבע על סך של 10 מיליון שקלים חדשים והוא ישולם מחשבון ההון של הרשות בתוספת הפרשים למדד המחירים לצרכן (להלן – המדד) מן המדד היסודי עד המדד החדש כהגדרתם בחוק רשות שדות התעופה.

 

עוד נקבע כי אם בשנה פלונית יהיו הן הריבית התחשיבית והן תקבולי הרשות מריבית כהגדרתם בחוק רשות שדות התעופה גבוהים מן הסכום האמור שנקבע (בתוספת הצמדה), יוגדל הסכום השנתי לסכום הריבית התחשיבית או לסכום תקבולי הרשות מריבית, לפי הנמוך. המשמעות היא כי מנגנון התשלום כאמור, אינו מביא בחשבון גידול בהכנסות הרשות. מצב דברים זה עשוי ליצור עיוות במקרים שבהם הכנסות הרשות בפועל, המתקבלות בשל שימוש נרחב במשאב ציבורי, עולות באופן ניכר על ההכנסות הצפויות בזמן שנקבע מנגנון התשלום הקבוע.

 

החל בשנת 2005 חל גידול חד בהכנסות הרשות משטחי המסחר שהיא משכירה בשטח נמל התעופה בן גוריון, בין השאר, לאור פתיחתו של טרמינל 3. כך שבעוד שבשנת 2003 הכנסות הרשות ממסחר עמדו על 700 מיליון שקלים חדשים, בשנת 2013 עמדו הכנסות אלה על סך של 1.345 מיליארד שקלים חדשים, היינו, גידול של קרוב ל-100% על פני 10 שנים. ואולם, על אף הגידול הדרמטי בהכנסות כאמור, התשלום למדינה בעד הזכות להפעיל את נמלי התעופה בישראל, לרבות השכרת שטחים נרחבים לצורכי מסחר של טובין הפטורים מתשלום מס, נשאר כשהיה (בתוספת הצמדה למדד).

 

מוצע, להתאים את התשלום שמשלמת הרשות למדינה לנסיבות המשתנות ולתת ביטוי לגידול החד בהכנסותיה במהלך השנים, שנובע מהזיכיון שקיבלה, באופן שישקף את האינטרס הציבורי במתן זכות הנאה במשאב ציבורי.

 

אשר על כן, וכדי לאפשר בחינה של מנגנון חדש, מוצע לקבוע בהוראת שעה מנגנון תשלום המותאם לנסיבות משתנות, כפי שקיים במקרים שבהם גוף מחזיק בזיכיון שבמסגרתו הוא נהנה משימוש במשאב ציבורי, וזאת בנוסף על התשלום המשולם במסגרת מנגנון התשלום הקבוע המפורט לעיל.

 

יצוין, כי לאור הגידול החד בהכנסות הרשות מפעילות מסחרית, שעליהם כאמור לא שולמו תמלוגים למדינה, נצברו ברשות עודפי הכנסות בסך של 2.7 מיליארד שקלים חדשים, נכון לסוף שנת 2014. בנוסף, צפוי להצטבר אצל הרשות עודף הכנסות על הוצאות שוטפות של כ-600 מיליון שקלים חדשים מידי שנה. עודפים אלו משמשים בין השאר למימון תכנית הפיתוח הרב שנתית של הרשות.

 

במצב דברים זה, ובשים לב לצורך לשמר את יכולת הפיתוח של הרשות בהתאם לתכנית שאושרה לה, מוצע לקבוע בהוראת שעה, כי בנוסף לתשלום השנתי שמעבירה הרשות למדינה לפי סעיף 40א לחוק רשות שדות התעופה, החל בשנת 2016 ולמשך שלוש שנים, תשלם הרשות למדינה תמלוגים בשיעור של 12.5% לשנה, מתוך הכנסותיה מפעילות מסחרית לשנת 2016.

 

עוד מוצע לקבוע כי תשלום התמלוגים למדינה בעד השנים 2017 ו-2018 יוקדם לשנת 2016 כך שבשנת 2016 תשלם הרשות למדינה, סכום מצטבר של 37.5% מהכנסותיה מפעילות מסחרית בעד שנת 2016, באופן ובמועדים כפי שהם מפורטים בהצעת החוק.  

  ג.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1997.

  ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

בהתאם למוצע סכום התמלוגים שיועבר למדינה בשנת 2016 צפוי להסתכם בסכום של כ-500 מיליון ש"ח.

 ה. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015  ו-2016 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

פרק _': שונות

 

תיקון חוק רשות שדות התעופה

___

בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1997[1] (בפרק זה – חוק רשות שדות התעופה), בסעיף 58א, במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

"(ד) המנהל, כהגדרתו בסעיף 1 לפקודה, רשאי לפטור את הרשות ממס המוטל על הכנסה כאמור בסעיף 2(4) לפקודה, או על הכנסה כאמור בסעיף 6 לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985[2] לעניין התקופה שהסעיף האמור היה בתוקף, והכל בשל סכומים שיועדו על ידה להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[3], ואשר הופקה עד שנת המס 2018, ובלבד שסכומים אלה וכן הריבית, הפרשי ההצמדה והרווחים האחרים שמקורם בסכומים אלה הופקדו בקופת גמל מרכזית לקצבה כאמור, לפני יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)."

חוק רשות שדות התעופה - הוראת שעה לשנים 2016 עד 2018

___

בשנים 2016 עד 2018 יקראו את חוק רשות שדות התעופה, כך שאחרי סעיף 40א שבו יבוא:

 

 

"תמלוגים

40ב.

(א)  נוסף על התשלום לפי סעיף 40א(ב), תשלם הרשות למדינה בעבור השנים 2016 עד 2018, באופן חד פעמי, תמלוגים בשיעור של 12.5% בעד כל שנה, מההכנסה החייבת לשנת 2016. 

 

 

 

 

 

 

(ב) סך התמלוגים הכולל בהתאם להוראות סעיף קטן (א), בשיעור של 37.5% מההכנסה החייבת בעד שנת 2016, יועבר למדינה באופן ובמועדים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) עד יום ד' בסיון התשע"ו (10 ביוני 2016) בעד ההכנסה החייבת ברבעון שתחילתו ב- 1 בינואר;

 

 

 

 

 

 

 

(2) עד יום י' בכסלו התשע"ז (10 בדצמבר 2016) - 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בעד ההכנסה החייבת ברבעונים שתחילתם ב- 1 באפריל וב- 1 ביולי;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בעד ההכנסות החייבות הצפויות לרבעון שתחילתו ב-1 באוקטובר;

 

 

 

 

 

 

 

(3) עד יום ט"ז בתמוז התשע"ז (10 ביולי 2017) ישולמו למדינה או יושבו לרשות שדות התעופה, לפי העניין, ההפרש שבין סכום התמלוגים שהיה צריך להשתלם לפי ההכנסה החייבת של הרשות בפועל בשנת 2016, לבין הסכום ששולם כאמור בסעיף קטן (ב)(1) ו-(2).

 

 

 

 

 

 

(ג)  על סכום תמלוגים שלא שולם במועד הקבוע בסעיף קטן (ב), תיווסף ריבית פיגורים ממועד התשלום הקבוע כאמור עד מועד התשלום בפועל.

 

 

 

 

 

 

(ד) שר האוצר בהתייעצות עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים רשאי לקבוע הוראות לעניין התשלומים לפי סעיף זה.

 

 

 

 

 

 

(ה) לעניין סעיף זה -

 

 

 

 

 

 

 

"הכנסה חייבת" – סך כל הכנסות הרשות ובכלל זה הכנסות מהשכרת שטחים לצרכים מסחריים ולמעט הכנסה מאגרות ומשירותים תעופתיים לנוסעים ולמטוסים;

 

 

 

 

 

 

 

"ריבית פיגורים" – כמשמעותה בסעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[4];

 

 

 

 

 

 

 

"רבעון" - תקופה של שלושה חודשים שתחילתה ב-1 בינואר, ב-1 באפריל, ב-1 ביולי או ב-1 באוקטובר של כל שנה, לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

"שירותים תעופתיים" - כמשמעותם בדוח  הכספי השנתי לשנת 2013, שהגישה הרשות לפי סעיף 38".

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשל"ז עמ' 182; התשע"א, עמ' 908.

[2] ס"ח התשמ"ה עמ' 172.

[3] ס"ח התשס"ה עמ' 889.

[4] ס"ח התשכ"א עמ' 192; התשס"א, עמ' 206.