תזכיר חוק
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:
התיקון המוצע נועד להביא להעלאה בשכר המינימום בפעימה נוספת במסגרת הוראת השעה שנכנסה לתוקף ביום י"ב בניסן התשע"ה (1.4.2015) בעניין העלאת שכר המינימום כך שהחל מיום י"ג בכסלו התשע"ח (1.12.2017) יעמוד שכר המינימום לחודש על סך של 5,300 שקלים חדשים.
ג. עיקרי התיקון להוראת השעה:
כללי חוק שכר מינימום (העלאת סכומי שכר מינימום – הוראת שעה), התשע"ה-2015 (להלן – הוראת השעה) שנכנס לתוקף ביום 1.4.2015 מעלה בהדרגה את סכום שכר המינימום לחודש עד ל- 5,000 שקלים חדשים בהתאם למסמך העקרונות שבין המדינה לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה מיום 11.1.2015. כעת מוצע לעדכן את שכר המינימום בפעימה נוספת כך שהחל ביום 1.12.2017 יעמוד שכר המינימום לחודש על סך 5,300 שקלים חדשים. החוק המוצע נשען על ההסכם הקיבוצי מיום 30 במרץ 2015 שנחתם בין נשיאות הארגונים העסקיים לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה.
סעיף 1 מוצע לתקן את הגדרה "שכר המינימום - לחודש" שבהוראת השעה באופן הבא:
במקום האמור בסעיף (4) להגדרה שכר מינימום לחודש, ולפיו מיום ה- 1/1/2017 בעד לתום תוקפה של הוראת השעה יעמוד שכר המינימום לחודש בסכום השווה ל- 5000 ₪, מוצע לקבוע כי מיום ה- 1/1/2017 ועד ליום ה- 30/3/2017 יעמוד שכר המינימום לחודש בגובה של 5,000 ₪ או בגובה סכום השווה ל- 47.5% לשכר הממוצע כפי שהוא ב- 1/4/2016, הגבוה מבין שני הסכומים.
מוצע להוסיף פסקה (5) ולקבוע כי מיום 1/4/2017 בעד ליום 30/11/2017 שכר המינימום לחודש יהיה בסכום השווה ל- 47,5% לשכר הממוצע או בסכום 5000 ₪, הסכום הגבוה מביניהם.
מוצע להוסיף פסקה (6) ולקבוע כי מיום 1/12/2017 ועד לתום תוקפה של הוראת השעה יהיה שכר המינימום לחודש בגובה 5,300 ₪.
סעיף 2 מוצע לקבוע כי תקופת תוקפו של החוק המוצע תהא עד ליום הקודם ליום שבו שכר המינימום לחודש שהיה משולם לפי חוק שכר מינימום, אלמלא הוראות החוק המוצע, עולה על שכר המינימום לחודש, כאמור בפסקה (6) להגדרה "שכר מינימום" שבסעיף 1(1) לחוק המוצע. כלומר, הוראת השעה תפוג כשהסכום השווה ל- 47.5% מהשכר הממוצע יעלה על 5,300 ₪.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים: ראה בנוסח הצעת החוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה וההיבט המינהלי: העלאת שכר המינימום עשויה להוביל, על פי חלק מהמחקרים, לצמצום הפערים ואי השוויון על ידי הגדלת ההכנסות של העשירונים הנמוכים המשתכרים שכר מינימום, ולצד זאת, להעלאה כאמור עשויה להיות השפעה חיובית על רמת המחירים (קרי העלאת יוקר המחייה), והשפעה שלילית על התעסוקה (קרי גידול באבטלה). זאת, כתוצאה מקטימת הביקוש לעובדים בשכר מסוים הגבוה מפריונם, ונוכח ייקור עלות ההעסקה ופגיעה בכושר התחרותיות של המעסיקים שישפיעו במיוחד על ענפים מוטי יצוא.
מרבית המחקרים מציינים כי להיקף ההשפעה של העלאת שכר המינימום, קיימת חשיבות רבה להיקף ההעלאה, לגובהו של שכר המינימום קודם לכן ולציפיות הקיימות בשווקים על רמת שכר המינימום העתידי. כמו כן, ניתן לומר שככל שמצבו של שוק העבודה טוב יותר מבחינת שיעורי האבטלה והתעסוקה, כך עתידה להיות השפעה שלילית מצומצמת יותר להעלאת שכר המינימום.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
חוק שכר מינימום (העלאת סכומי שכר מינימום – הוראת שעה), התשע"ה-2015
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בחוק שכר מינימום (העלאת סכומי שכר מינימום – הוראת שעה), התשע"ה-2015[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1(1), בהגדרה "שכר מינימום - לחודש" - |
|||
|
|
|
(1) במקום פסקה (4), |
|||
|
במקום ההפניה לתקופה השנייה |
|
|
"(4) בתקופה שמיום ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017) עד ליום ד בניסן התשע"ז (31 במרץ 2017) – הסכום השווה ל- 47.5% מהשכר הממוצע כפי שהוא ביום כ"ב באדר ב' התשע"ו (1 באפריל 2016) או סכום השווה ל-5,000 שקלים חדשים, כפי שהם מוגדלים במהלך התקופה האמורה בפסקה זו, על פי סעיף 4, לפי הגבוה מביניהם (בהגדרה זו – הסכום בתקופה הרביעית);" |
||
|
` |
|
(2) אחרי פסקה (4) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(5) בתקופה שמיום ה' בניסן התשע"ז (1 באפריל 2017) עד ליום י"ב בכסלו התשע"ח (30 בנובמבר 2017) – הסכום בתקופה הרביעית או סכום השווה ל47.5 אחוזים מהשכר הממוצע כפי שהוא ביום ה' בניסן התשע"ז (1 באפריל 2017), כפי שהם מוגדלים במהלך התקופה האמורה בפסקה זו, על פי סעיף 4, לפי הגבוה מביניהם; |
||
|
|
|
|
(6) בתקופה שמיום י"ג בכסלו תשע"ח (1 לדצמבר 2017) עד תום תוקפו של חוק שכר מינימום (העלאת סכומי שכר מינימום – הוראה שעה), התשע"ה-2015 (בחוק זה – הוראת השעה) יהיה שכר המינימום בסכום השווה ל-5,300 שקלים חדשים, כפי שהוא מוגדל במהלך התקופה האמורה בפסקה זו, על פי סעיף 4 ;" |
||
|
תיקון סעיף 2 |
2. |
בסעיף 2 לחוק העיקרי במקום "פסקה (4)" יבוא "פסקה (6)". |
|||
|
|
|
|
|
|
|