תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
ביום 11 באוגוסט 2014 פורסם חוק השידור הציבורי התשע"ד-2014 ("החוק"). עניינו של החוק הוא בהקמת משדר ציבורי חדש, יעיל, ועצמאי, שיחליף את פעולתה של רשות השידור הפועלת מכוח חוק רשות השידור התשכ"ה-1965.
החוק קובע את אופן פעולתו של תאגיד השידור הציבורי, וכן קובע הוראות לגבי האורגנים שלו ואופן בחירתם, הוראות לגבי תקציבו של התאגיד, הוראות הנוגעות לתכני השידור ולנושאים נוספים הנוגעים לפעילות התאגיד. לצד זאת, החוק מסדיר את אופן סגירתה של רשות השידור, ואת מינויו של כונס הנכסים הרשמי כמפרק רשות השידור.
בהתאם לאמור בחוק, מיד עם פרסום החוק מונה כונס הנכסים הרשמי כמפרק רשות השידור.
בהתאם לקבוע בסעיף 92 לחוק, יום תחילתו של חוק השידור הציבורי נקבע ליום 1 באפריל 2015 ("יום התחילה"), והוא המועד בו היו אמורים להתחיל שידורי תאגיד השידור הציבורי ולהסתיים שידורי רשות השידור. בצד זאת, קובע הסעיף סמכות לשר לדחות את יום התחילה בשתי תקופות של שלושה חודשים כל אחת מהן. ביום 29 במרץ 2015 חתם שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, על צו הדוחה בשלושה חודשים את יום התחילה, וביום 29 ביוני דחה שר התקשורת בצו בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בפעם השניה את יום התחילה, עד ליום 1 באוקטובר 2015.
ואולם, נוכח התמשכות הליכי הקמתו של תאגיד השידור הציבורי, נראה כי התאגיד לא יהיה ערוך להתחיל בשידוריו במועד זה, וכי נדרש זמן נוסף להליכי ההקמה. על כן, מוצע לקבוע מועד חדש לתחילת החוק והוא יום 31 במרץ 2016.
בנוסף, מוצע לתקן סעיפים נוספים בחוק ובהם הסעיף המחייב לגבות אגרה עד ליום התחילה. חלף גביית האגרה, גובש מנגנון מימון בידי הממשלה מתקציב המדינה, שיאפשר את פעילותה של רשות השידור עד ליום התחילה.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
הוראות חוק זה, יחולו על אף האמור בכל דין.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
מימון הוצאות רשות השידור עד לסגירתה
ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד
לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.
ו. להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר
הצעת חוק השידור הציבורי (תיקון מס'...), התשע"ה-2015
|
|
|
פרק א': תיקון חוק השידור הציבורי |
||
|
תיקון שם החוק |
1. |
בחוק השידור הציבורי התשע"ד-2014[1] (להלן: החוק העיקרי), בשם החוק, בסופו, יבוא "הישראלי". |
||
|
החלפת מונח |
2. |
בכל מקום בחוק במקום "תאגיד השידור הציבורי" יבוא "תאגיד השידור הישראלי". |
||
|
תיקון סעיף 1 |
3. |
ההגדרה "תאגיד השידור הציבורי"- תימחק ובמקומה יבוא: "תאגיד השידור הישראלי"- תאגיד השידור הישראלי שהוקם לפי סעיף 2". |
||
|
תיקון סעיף 2 |
4. |
בסעיף 2 לחוק העיקרי: |
||
|
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "הקמת תאגיד השידור הציבורי" יבוא "הקמת תאגיד השידור הציבורי הישראלי". |
|
|
|
|
|
(2) האמור בסעיף יבוטל ובמקומו יבוא "מוקם בזה תאגיד השידור הציבורי הישראלי". |
|
|
תיקון סעיף 63
|
5. |
בסעיף 63(ג) לחוק העיקרי, במקום "בשפות הרוסית והאמהרית." יבוא "בשפות הרוסית והאמהרית, ושמם יהיה קול ישראל.". |
||
|
תיקון סעיף 92 |
6. |
בסעיף 92 לחוק העיקרי- |
||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "י"ב בניסן התשע"ה (1 באפריל 2015)" יבוא כ"א אדר ב' התשע"ו (31 במרץ 2016)"; |
|
|
|
|
|
(2) סעיף קטן (ג)- בטל. |
|
|
תיקון סעיף 95 |
7. |
בסעיף 95 לחוק העיקרי- |
||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ה)- המילה "בלבד"- תימחק; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (ה) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(ה1) עד למינוי מנהל כללי קבוע בידי המועצה, לפי הוראות סעיף 38, סמכויותיו יהיו נתונות למנהל הכללי הזמני." |
|
|
|
|
(3) סעיף קטן (ו)- בטל; |
|
|
|
|
|
(4) אחרי סעיף קטן (ח) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
(ח1) מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים קטנים (ז) ו- (ח) ובסעיף 96 (א) ו-(ב), המנהל הכללי הזמני רשאי לקבל לעבודה, כאמור בסעיף 52, עד 400 עובדים הנדרשים לאפשר את תחילת שידורי תאגיד השידור הישראלי ביום התחילה. מספר העובדים שיתקבלו לעבודה לפי סעיף זה יהיה באישור הממונה על אגף התקציבים באוצר. |
|
תיקון סעיף 101 |
8. |
בסעיף 101 לחוק העיקרי- |
||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום הסיפא החל במילים "האגרה בעד החזקת מקלט טלוויזיה" ועד הסוף, יבוא "החל משנת 2015 לא תיגבה אגרה בעד החזקת מקלט טלוויזיה."; |
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), המילים "וחובות האגרה לפי הוראות סעיף קטן (א)"- יימחקו. |
|
|
תיקון סעיף 103 |
9. |
בסעיף 103 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב), הסיפא החל במילים "ומונה יושב ראש המועצה- אלא באישור יושב ראש המועצה"- תימחק ובמקומה יבוא "- ומונה מנהל כללי זמני אלא באישור המנהל הכללי הזמני.". |
||
|
תיקון סעיף 106 |
10. |
בסעיף 106(ב) לחוק העיקרי, הסיפא החל במילים "ובלבד שהמפרק לא יפטר עובדים כאמצעי לצמצום מספר העובדים" – תימחק. |
||
|
תיקון סעיף 113 |
11. |
בסעיף 113 לחוק העיקרי- |
||
|
|
|
|
(1) בסופה של כותרת השוליים יבוא: "מתקציב המדינה"; |
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (3) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(4) לא יהיה באופן מימון הוצאות הניהול והפירוק של הרשות בידי המדינה כאמור בסעיף זה, כדי לאפשר התערבות בתוכן שידוריה." |
דברי הסבר
לסעיפים 1- 4
מוצע להוסיף לשם החוק את הביטוי "הישראלי", כך ששם החוק יהיה "חוק השידור הציבורי הישראלי", ובכך הוא יבטא את היותו של השידור הציבורי- ישראלי.
לסעיף 5
מוצע לקבוע כי שמם של שידורי הרדיו של תאגיד השידור הציבורי יהיה "קול ישראל".
לסעיף 6
סעיף 92 לחוק קבע את יום י"א בניסן התשע"ה (31 במרס 2015) כיום התחילה. כלומר היום בו צפוי חוק השידור הציבורי להיכנס לתוקפו ולהחליף את חוק רשות השידור כחוק שיסדיר את השידור הציבורי בישראל, והוא היום בו יחל תאגיד השידור הציבורי בשידוריו וכן יופסקו שידורי רשות השידור.
בצד זאת קבע החוק כי אם נוכח השר, מיוזמתו או על פי הודעת תאגיד השידור הציבורי כי תאגיד השידור הציבורי אינו ערוך להתחיל בשידורים ביום התחילה, רשאי השר, בהסכמת שר האוצר, לדחות מועד זה פעמיים, בשלושה חודשים בכל פעם.
בשל התמשכות ההליכים להקמת תאגיד השידור הציבורי ביום 29 במרץ 2015 דחה שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר את יום התחילה בשלושה חודשים ומסר על כך דיווח לוועדת הכלכלה, וביום 30 ביוני 2015 דחה שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת את יום התחילה בשלושה חודשים נוספים, עד ליום 1 באוקטובר 2015.
על מנת להשלים את הליכי הקמת התאגיד כאמור מוצע לדחות את יום התחילה בשישה חודשים נוספים, עד ליום 31 במרץ 2016.
בנוסף, מוצע למחוק את סעיף קטן (ג), המאפשר את דחיית יום התחילה.
לסעיף 7 ולסעיף 9
סעיף 95(ו) לחוק קובע כי המנהל הכללי הזמני לא יהיה רשאי לעסוק ברכישה של תוכן חדש.
סעיף 103 לחוק קובע כי כל הסמכויות הדרושות לניהולה השוטף של רשות השידור יועברו למפרק, ואולם, סעיף קטן (ב) קובע כי ברכישת הפקות מקומיות קנויות בסכום העולה על 250 אלף שקלים חדשים, נדרש אישורו של המנהל הכללי של תאגיד השידור הישראלי.
מוצע כי התקשרות של המפרק לרכישה של הפקות מקומיות קנויות בסכום העולה על 250 אלף שקלים חדשים, תעשה עד למינוי המנהל הכללי כאמור בסעיף 95(ד), באישור המנהל הכללי הזמני. בהתאמה, מוצע לבטל את האיסור על המנהל הכללי הזמני לעסוק ברכישה של תוכן חדש (סעיף 7(1)).
בנוסף, בשל התמשכות הליכי ההקמה של תאגיד השידור הציבורי ועל מנת להבטיח כי שידורי תאגיד השידור הישראלי יתחילו במועד המוקדם ביותר האפשרי, מוצע כי המנהל הכללי הזמני יהא רשאי לקבל לעבודה, עד 400 עובדים הנדרשים לאפשר את תחילת שידורי תאגיד השידור הישראלי ביום התחילה.
לסעיף 8
סעיף 101 לחוק קובע כי כל עוד רשות השידור משדרת ועד ליום הפסקת השידורים, תמשיך הרשות לקבל מימון באמצעות אגרת הטלוויזיה וכי האגרה בעד שנת 2015 תחושב באופן יחסי בהתאם לפרק הזמן שמתחילת אותה שנה ועד למועד התחילה.
בשנת 2015 לא נגבתה אגרה טלוויזיה. חלף גביית האגרה, גובש מנגנון מימון בידי הממשלה, של מימון מתקציב המדינה, שיאפשר את פעילותה של רשות השידור עד ליום התחילה ולכן מוצע למחוק את חובת תשלום האגרה החל משנת 2015.
לסעיף 10
סעיף 106 לחוק קובע כי יום התחילה יהיה המועד שבו תסתיים העסקתם של כל עובדי רשות השידור. יחד עם זאת, קובע גם הסעיף האמור כי אין בכך כדי לגרוע מסמכותו של המפרק לפטר עובד מסוים לפני יום התחילה, ובלבד שהמפרק לא יפטר עובדים כאמצעי לצמצום מספר העובדים או להתייעלות של הרשות; בשל שינוי אופן המימון של פעילות הרשות, בהסתמך על הסכמות שהושגו בין משרדי הממשלה ובין ארגוני העובדים, תחל פרישה מרצון של עובדי רשות השידור. בנוסף, ככל שתושג הסכמה עם ארגוני העובדים, מוצע לתקן את הסעיף כך שהמפרק יהיה רשאי לצמצם את מספר עובדי הרשות גם בתקופת הפירוק.
לסעיף 11
כאמור בסעיף 8 להצעת חוק זו, חלף תשלום האגרה, מימון הרשות ייעשה בידי המדינה. אופן המימון נקבע בסעיף 113 לחוק, הקובע את מנגנון המימון של הוצאות ניהול הרשות ופירוקה מתקציב המדינה, מקום בו ההוצאות האמורות עלו על הכנסותיה.
על מנת לשמר את עצמאותה של רשות השידור גם כאשר מימון פעילותה נעשה בידי המדינה, מוצע לקבוע כי לא יהיה באופן מימון זה כדי לאפשר התערבות בתוכן שידוריה.