הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
הוספת סעיפים 17א-17ב |
1. |
בחוק הרשות הלאומית לתרבות היידיש, התשע"ה-2015, אחרי סעיף 17 יבוא: |
||
|
|
|
מימון פעילות |
17א. |
פעילות הרשות תמומן, בכפוף להוראות סעיף 17, מתקציב המדינה כפי שדרוש להוצאות קיומה, החזקתה וניהול מכלול פעילויותיה ומתרומות ומהכנסות שיהיו לה. |
|
|
|
הכרה כמוסד ציבורי |
17ב |
לענין פקודת מס הכנסה תיחשב הרשות למוסד ציבורי לעניני חינוך ותרבות, לפי סעיף 9(2) לפקודה האמורה. |
דברי הסבר
כללי חוק הרשות הלאומית לתרבות היידיש, התשנ"ו -1996 (להלן – החוק העיקרי) עוסק בהקמתה של הרשות הלאומית לתרבות היידיש (להלן – הרשות), במטרותיה ובמבנה הארגוני שלה.
התיקון המוצע נועד לאפשר לרשות להרחיב את פעילותה במסגרת המטרות שנקבעו בחוק העיקרי, באמצעות קבלת כספי תרומות בנוסף לתקציב המוקצה לה במסגרת תקציב המדינה. לשם כך מוצע להכיר ברשות כמוסד ציבורי, מעמד המקנה זיכוי מס חלקי לתורמים על פי ס' 46 לפקודת מס הכנסה.
סעיף 17א על פי ס' 3 לחוק העיקרי הרשות היא תאגיד. ככזו היא אינה כפופה למגבלות על גיוס תרומות החלות על גופי המדינה לפי ס' 5,7 לחוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), תשי"ט-1959. כמקובל בתאגידים דומים שהוקמו על פי חוק ועוסקים בתחומי תרבות, מורשת וחינוך, מוצע לציין בחוק במפורש את זכאותה לגייס כספי תרומות (הש' ס' 26 לחוק המוסד העליון ללשון הערבית, תשס"ז-2007; ס' 32 לחוק להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, תשס"ח-2008; ס' 30 לחוק המרכז למורשת יהדות אתיופיה, תשע"ב-2012 ועוד).
סעיף 17ב על פי מטרותיה הרשות היא מוסד ציבורי, כהגדרתו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה – נכסי הקרן והכנסותיה משמשים למטרות שנקבעו בס' 2 לחוק העיקרי, שעניינן תרבות וחינוך. על מנת להסמיך את רשות המיסים להכיר ברשות כמוסד ציבורי, כמקובל בתאגידים דומים שהוקמו על פי חוק ועוסקים בתחומי תרבות, מורשת וחינוך, וזאת במטרה לאפשר לתורמים לקבל זיכוי מס חלקי, מוצע לקבוע בחוק את זכאותה למעמד מוסד ציבורי (הש' ס' 10 לחוק יד יצחק בן-צבי, תשכ"ט-1969; ס' 39א לחוק המרכז להנצחת זכרו של יצחק רבין, תשנ"ז-1997; ס' 27 לחוק מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי, תשע"א-2010 ועוד).