תזכיר חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס).docx תזכיר חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס_), התשע"ה- 2015

תזכיר חוק ביטוח בריאות ממלכתי  (תיקון מס'      ),התשע"ה- 2015

 

 

א.

מטרת החוק

 

 

חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע בסעיף 17 כלהלן:

 

 

"(א) ההקצאה לקופות החולים של הכספים ממקורות המימון המפורטים בסעיף 13(א)(1) עד (5) תיעשה בהתאם ליחס שבין מספר המבוטחים המשוקלל בכל אחת מקופות החולים לבין סך כל מספר המבוטחים המשוקלל בכל קופות החולים; לענין זה, "מספר המבוטחים המשוקלל" - מספר המבוטחים כשלכל אחד מהם ניתן משקל לפי גילו, ריחוק מקום מגוריו ממרכזי אוכלוסיה ולפי אמות מידה נוספות, הכל כפי שיקבע שר הבריאות, בהסכמת שר האוצר, לאחר ששר העבודה והרווחה אישר כי בידי המוסד הכלים לחישוב מספר המבוטחים המשוקלל, ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

 

(ב) שר הבריאות, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאי לקבוע את המשקל שיינתן לכל מבוטח הזכאי לשירותי רפואת השיניים הכלליים המנויים בתוספת השנייה, וזאת לפי אמות מידה שיקבע לעניין זה באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת; משקל זה יהיה נפרד מהמשקל הניתן לכל מבוטח לפי סעיף קטן (א), והוא ייוחס לקופת החולים או לתאגיד הייעודי שמהם זכאי המבוטח לקבל שירותים כאמור, לפי הוראות סעיף 32ה."

 

 

סעיף 17, בנוסחו הנוכחי, קובע כי ההקצאה לקופות חולים ממקורות המימון המפורטים בסעיף 13, תיעשה בהתאם ליחס בין מספר המבוטחים המשוקלל בכל  אחת מקופות החולים לבין סך כל מספר המבוטחים המשוקלל בכל קופות החולים. מנגנון זה אינו נותן ביטוי לכלל הפרמטרים המשקפים או מנבאים את יחס ההוצאה בין קופות החולים השונות, ואשר חלקם אינו יכול לבוא לידי ביטוי בשיטת ניקוד המבוססת על משקל המיוחס לנפש "מתוקננת".

 

 

החוק המוצע קובע, כי ההקצאה של מקורות המימון המפורטים בסעיף 13(א)(1)- (5) תוכל להתבצע לא רק בהתאם ליחס בין מספר המבוטחים המשוקלל בכל  אחת מקופות החולים לבין סך כל מספר המבוטחים המשוקלל בכל קופות החולים אלא גם בהתאם להוצאות הצפויות של קופות החולים, והיחס בין ההוצאות הצפויות של כל קופת חולים, להיקף ההוצאות הצפוי של קופות החולים האחרות, וכן בהתאם לגורמים או מאפיינים נוספים,המשפיעים על היקף ההוצאה הצפוי של קופות החולים, או על היחס בין היקף ההוצאה של כל קופת חולים, להיקף ההוצאה של קופות החולים האחרות.

 

מטרת החוק הינה לאפשר לשר הבריאות, בהסכמת שר האוצר, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לכלול בתקנות שיטת הקצאה, המבוססת  על גורמים ומאפינים החורגים מההוצאה המיוחסת לנפש. בכך יאפשר החוק התאמה של שיטת ההקצאה, גם לתחומים ולסוגי שירותים, בהם התבססות על ניקוד לנפש, אינה מייצגת  בהכרח את אופן חלוקת המקורות המתאים, או האופטימלי.

  

ב.

השפעה על תקציב המדינה

אין השפעה על תקציב המדינה.

 

ג.

סעיפי החוק

 

סעיף 17(א) לחוק יתוקן כך, שייקבע כי ההקצאה של מקורות המימון המפורטים בסעיף 13(א)(1)- (5), בין קופות החולים,  תוכל להתבצע לא רק בהתאם ליחס בין מספר המבוטחים המשוקלל בכל  אחת מקופות החולים לבין סך כל מספר המבוטחים המשוקלל בכל קופות החולים אלא גם בהתאם להוצאות הצפויות של קופות החולים, והיחס בין ההוצאות הצפויות של כל קופת חולים, להיקף ההוצאות הצפוי של קופות החולים האחרות, וכן בהתאם לגורמים או מאפיינים נוספים,המשפיעים על היקף ההוצאה הצפוי של קופות החולים, או על היחס בין היקף ההוצאה של כל קופת חולים, להיקף ההוצאה של קופות החולים האחרות.

 

 

ד.

תיקון החוק

 

 

תיקון סעיף 17  

 

1.

בסעיף 17 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד- 1994:

 

 

(א)

בסעיף קטן (א), אחרי "הכל כפי שיקבע שר הבריאות" יבוא: "בתקנות".

 

 

(ב)

אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

(א1).

שר הבריאות, בהסכמת שר האוצר, ובאישור ועדת העבודה הרווחה, רשאי לקבוע, בתקנות כאמור בסעיף קטן (א), כי ההקצאה לקופות החולים, ממקורות המימון המפורטים בסעיף 13(א)(1) עד (5) תיעשה, בנוסף לאמור בסעיף קטן (א) גם לפי אחד או יותר מאלה, ורשאי הוא לקבוע כי לענין תחום מסוים או שרות מסוים, היא תיעשה, על אף האמור בסעיף קטן (א),  רק לפי אחד או יותר מאלה:

 

 

 

 

(1)

ההוצאות הצפויות של קופות החולים, והיחס בין ההוצאות הצפויות של כל קופת חולים, להיקף ההוצאות הצפוי של קופות החולים האחרות, והכל בין שנקבעו על פי הוצאותיהן בפועל ובין שנקבעו בדרך אחרת;

 

 

 

 

(2)

גורמים או מאפיינים נוספים, המשפיעים על היקף ההוצאה הצפוי של קופות החולים, או על היחס בין היקף ההוצאה של כל קופת חולים, להיקף ההוצאה של קופות החולים האחרות.