תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס' __), התשע"ה-2015
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' ___), התשע"ה- 2015
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו
עם הקמת הממשלה ה- 34, התקבלה החלטת ממשלה מס' 16 מיום 19.5.2015 בנושא התאמת מבנה הנדל"ן והתכנון בממשלה להתמודדות עם משבר הדיור (להלן – החלטת הממשלה).
במסגרת החלטת הממשלה נקבעו, בין היתר, הוראות בעניין העברת מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשרד הפנים למשרד האוצר, לרבות העברה של שטח הפעולה תכנון ובניה בכללותו, בהתאם לסעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, והעברה לשר האוצר של סמכויות שר הפנים לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (להלן - החוק) ולפי חוקים נוספים, בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה.
בהחלטת הממשלה נקבע, כי אופן היישום של העברת מניהל התכנון למשרד האוצר יובא לאישור ועדת השרים לענייני תכנון, בנייה, מקרקעין ודיור (להלן - קבינט הדיור) וכי הגשת הבקשה לאישור הכנסת ביחס להעברת סמכויות והעברת שטחי פעולה כאמור תבוצע רק לאחר קבלת אישור קבינט הדיור.
בהמשך להחלטת הממשלה הנזכרת, התקבלה ביום 8.6.2015 החלטה מס' דר/2 של קבינט הדיור (להלן – החלטת קבינט הדיור), במסגרתה אושר אופן היישום של החלטת הממשלה האמורה. בימים הקרובים, בכוונת הממשלה להעביר הודעה לכנסת, לפי סעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, בענין העברת שטח הפעולה תכנון ובניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, ולהביא לאישור הכנסת, בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, את העברת הסמכויות בעניני תכנון ובניה, משר הפנים לשר האוצר, כמפורט בהחלטות הממשלה הנזכרות לעיל.
בהתאם להחלטת הממשלה ולהחלטת קבינט הדיור, ובמסגרת העברת הסמכויות בתחום התכנון והבניה והעברת שטח הפעולה תכנון ובניה ממשרד הפנים למשרד האוצר כאמור לעיל, עוברות לשר האוצר, בין היתר, סמכויות שר הפנים לכהן, או למנות את נציגו לכהן כיושב ראש המועצה הארצית לתכנון ולבניה, וסמכויות שר הפנים למנות את נציגו לכהן כיושב ראש הועדה לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות, למנות שני נציגים לועדה מיוחדת לתכנון ולבניה (ועדה בעלת סמכויות של ועדה מחוזית בתחום מרחב תכנון מיוחד), למנות שני נציגים לועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, ולמנות נציג לועדה לשמירת הסביבה החופית.
כמו כן, בהתאם להחלטת קבינט הדיור, הוטל על שר האוצר לפעול לתיקון סעיף 7(א)(1) לחוק, כך שיושבי ראש הועדות המחוזיות לתכנון ולבניה יהיו נציגי שר האוצר במקום הממונה על המחוז במשרד הפנים.
בהתאם לכך, על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם הוא אמון במוסדות התכנון הנזכרים לעיל, הוטל על שר האוצר לדאוג להפצת תזכיר חוק שיכלול גם את תיקוני החקיקה הבאים:
(א) לתקן את החוק כך שיתווסף נציג שר הפנים לועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות, לועדות המחוזיות, לועדת המשנה לעניני תכניות לשיכונים ציבוריים בכל מחוז, לועדה מיוחדת לתכנון ובניה, לועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, ולועדה לשמירת הסביבה החופית;
(ב) לתקן את סעיף 2(ב)(2) לחוק כך שבהרכב המועצה הארצית יהיו, בין השאר, שנים-עשר חברי הממשלה שתחליט עליהם הממשלה, ולאחר מכן להוסיף את נציג שר הפנים כחבר קבוע במועצה הארצית;
(ג) לתקן את החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014, כך שיתווסף נציג שר הפנים לועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור;
(ד) לתקן את חוק הליכי תכנון ובניה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), התשע"א-2011, כך שיתווסף נציג שר הפנים לרשימת נציגי הועדה לדיור לאומי בכל מחוז.
יוזכר כי בהתאם להחלטת הקבינט, עד לביצוע תיקוני החקיקה המפורטים בפסקאות (א)-(ד) לעיל, יכהנו נציגי שר הפנים במועצה הארצית לתכנון ולבניה, בועדה הארצית לתשתיות לאומיות, בועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, ובועדת המשנה לדיור לאומי, במקום נציג שר האוצר.
בנוסף, לפי החלטת קבינט הדיור נציג מינהל התכנון יהיה חבר בועדה להתחדשות עירונית לפי סעיף 33א(ג) לחוק.
תזכיר חוק זה נועד לצורך ביצוע תיקוני החקיקה כאמור.
דברי הסבר
לתיקון סעיף 2 לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, יושב ראש המועצה הארצית לתכנון ובניה יהיה נציג שר האוצר ולא נציג שר הפנים. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם הוא אמון במועצה הארצית לתכנון ובניה, מוצע להגדיל את מספר נציגי הממשלה במועצה מ- 11 ל- 12.
לתיקון סעיף 6א לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, יושב ראש הועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות ("הות"ל") יהיה נציג שר האוצר ולא נציג שר הפנים. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם אמון המשרד בות"ל מוצע לקבוע כי הרכב הות"ל יכלול גם נציג של שר הפנים.
לתיקון סעיף 7 לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, יושבי ראש הועדות המחוזיות לתכנון ולבניה יהיו נציגי שר האוצר ולא הממונים על המחוזות במשרד הפנים. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם אמון המשרד בועדות המחוזיות מוצע לקבוע כי הרכב הועדות יכלול גם נציג של שר הפנים.
לתיקון סעיף 11א1 לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, יושבי ראש ועדות המשנה של הועדות המחוזיות לתכנון ולבניה לעניין תכניות לשיכונים ציבוריים יהיו יושבי ראש הועדות המחוזיות, שהם נציגי שר האוצר ולא הממונים על המחוזות במשרד הפנים. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם אמון המשרד בועדות המשנה לעניין תכניות לשיכונים ציבוריים מוצע לקבוע כי הרכב הועדות יכלול גם נציג של שר הפנים.
לתיקון סעיפים 19 ו-21 לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, מוצע לשנות את הוראת החוק לפיה הממונים על המחוזות במשרד הפנים יהיו יושבי ראש ועדות מקומיות לתכנון ובניה במרחבי תכנון של יותר מרשות מקומית אחת (להלן: "ועדות מרחביות"), ולקבוע כי יושבי ראש של ועדות מרחביות ימונו על ידי שר האוצר.
לתיקון סעיף 33א לחוק
מוצע להוסיף את מנהל מנהל התכנון במשרד האוצר את נציגו כחבר בועדה להתחדשות עירונית.
לתיקון סעיף 34 לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, יושב ראש ועדה מיוחדת לתכנון ולבניה כמו גם חבר הועדה בעל הכשרה מקצועית בעניני תכנון ובניה, יהיו נציגי שר האוצר ולא נציגי שר הפנים. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם אמון המשרד בועדות המחוזיות מוצע לקבוע כי הרכב הועדה יכלול גם נציג של שר הפנים.
לתיקון סעיף 45 לחוק
לאור התיקון המוצע לסעיף 7(א) לחוק, לפיו יושב ראש הועדה המחוזית איננו הממונה על המחוז אלא מי שימונה על ידי שר האוצר, יש לתקן את הסעיף כך שבמקום "הממונה על המחוז" יירשם "יושב ראש הועדה המחוזית".
לתיקון התוספת הראשונה והתוספת השניה לחוק
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, סמכות שר הפנים למינוי חברים בועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים כמו גם סמכות שר הפנים למנות חברים בועדה לשמירת הסביבה החופית, הועברו לשר האוצר. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג בועדות אלה את הנושאים עליהם אמון המשרד, מוצע לקבוע כי ההרכב של כל אחת מהועדות יכלול גם נציג של שר הפנים.
לתיקון חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, הועברה לשר האוצר סמכותו של שר הפנים למנות נציג לועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג בועדה זו את הנושאים עליהם אמון המשרד, מוצע לקבוע כי ההרכב של הועדה יכלול גם נציג של שר הפנים.
תיקון חוק הליכי תכנון ובניה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), התשע"א-2011
בעקבות העברת הסמכויות ושטח הפעולה בתחום התכנון והבניה ממשרד הפנים למשרד האוצר, הממונה על המחוז במשרד הפנים יחדל מלכהן כחבר בועדה לדיור לאומי שבכל מחוז. על מנת לאפשר למשרד הפנים לייצג את הנושאים עליהם אמון המשרד בועדות אלה, מוצע לקבוע כי הרכב ועדה כאמור יכלול גם נציג של שר הפנים.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 יתוקן בהתאם למפורט בהצעת החוק.
ד. השפעת החוק על תקציב המדינה ועל התקן המינהלי של המשרד
ככל שידרש, הנושאים התקציביים הנדרשים לצורך יישום תיקוני החקיקה המוצעים לעיל יסוכמו בין הממונה על התקציבים לבין מנהלת מינהל התכנון, עד מועד אישור טיוטת החוק בועדת השרים לחקיקה.
ה. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
תיקון סעיף 2 לחוק העיקרי |
1. |
בסעיף 2(ב)(2) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן – החוק העיקרי), במקום "אחד עשר" יבוא "שנים עשר"; |
||
|
תיקון סעיף 6א לחוק העיקרי |
2. |
בסעיף 6א(א) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (11) יבוא: |
||
|
|
|
"(11א) נציג שר הפנים;".
|
||
|
תיקון סעיף 7 לחוק העיקרי |
3. |
בסעיף 7(א) לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
(1) במקום "הממונה על המחוז, ובהעדרו – נציג אחר של שר הפנים" יבוא "נציג שר האוצר"; |
||
|
|
|
|
(2) אחרי פסקה (11) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(11א) נציג שר הפנים;". |
|
תיקון סעיף 11א1 לחוק העיקרי |
4. |
בסעיף 11א1(ב) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (7) יבוא: |
||
|
|
|
"(8) נציג שר הפנים." |
||
|
תיקון סעיף 19 לחוק העיקרי |
5. |
בסעיף 19(א)(1) לחוק העיקרי, במקום "הממונה על המחוז או נציגו" יבוא "נציג שר האוצר". |
||
|
תיקון סעיף 21 לחוק העיקרי |
6. |
בסעיף 21 לחוק העיקרי, במקום "הממונה על המחוז" יבוא "יושב ראש הועדה המחוזית". |
||
|
תיקון סעיף 33א לחוק העיקרי |
7. |
בסעיף 33א(ג)(לחוק העיקרי יבוא, אחרי פסקה (8) יבוא: |
||
|
|
|
"(9) מנהל מינהל התכנון במשרד האוצר או נציגו;". |
||
|
תיקון סעיף 34 לחוק העיקרי |
8. |
בסעיף 34 לחוק העיקרי, אחרי פסקה (7) יבוא: |
||
|
|
"(7א) נציג שר הפנים;". |
|||
|
תיקון סעיף 45 לחוק העיקרי |
9. |
בסעיף 45 לחוק העיקרי, במקום "הממונה על המחוז" יבוא "יושב ראש הועדה המחוזית". |
||
|
תיקון התוספת הראשונה לחוק העיקרי |
10. |
בתוספת הראשונה לחוק העיקרי, בסעיף 2, אחרי פסקה (10) יבוא: |
||
|
|
|
"(10א) נציג שר הפנים;". |
||
|
תיקון התוספת השניה לחוק העיקרי |
11. |
בתוספת השניה לחוק העיקרי, בסעיף 3, אחרי פסקה (א)(1) יבוא: |
||
|
|
|
"(1א) נציג שימנה שר הפנים;". |
||
|
תיקון חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014
|
12. |
בסעיף 5(א) לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014, לאחר פסקה (10) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(10א) נציג שר הפנים מקרב עובדי משרדו;". |
|
|
תיקון חוק הליכי תכנון ובניה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), התשע"א-2011 |
13. |
בסעיף 6(א) לחוק הליכי תכנון ובניה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), התשע"א-2011, לאחר פסקה (6) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(6א) נציג שר הפנים מקרב עובדי משרדו;". |
|
|
תחילה והוראות מעבר |
14. |
(א) תחילתו של חוק זה ביום פרסומו. |
||
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) לעיל, עד שימנה שר האוצר נציג לכהן בועדה מחוזית לפי סעיף 7 לחוק העיקרי, לאחר תיקונו בהתאם לסעיף 3 לחוק זה, וכן עד שימנה שר האוצר נציג לכהן בועדה מקומית שבמרחב תכנון שבתחומו נמצאות יותר מרשות מקומית אחת, לפי סעיף 19(א) לחוק העיקרי, לאחר תיקונו לפי סעיף 5 לחוק זה, וכן עד שימנה שר האוצר נציג לכהן בועדה מיוחדת לפי סעיף 34 לחוק העיקרי, לאחר תיקונו בהתאם לסעיף 8 לחוק זה, יהיה רשאי השר לאשר למי שצריך היה לכהן בכל ועדה כאמור לפני מועד תחילתו של חוק זה, להמשיך לכהן בתפקידו למשך תקופות נוספות שלא יעלו במצטבר על שישה חודשים. |
||
|
|
|
|
||