חוק הביטוח הלאומי (תיקון סעיף 386) , התשע"ה-2015
סעיף 386 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה – 1995 (להלן – "החוק") קובע, מי רשאי לייצג אדם בפני המוסד לביטוח לאומי (ייצוג בנושאי גביה ובנושאי גמלאות, ולמעט ייצוג בפני ועדות רפואיות [שהן גוף מעין שיפוטי, ולגביו חלים הכללים המגבילים של לשכת עורכי הדין]).
יועצי המס הוחרגו, ולגביהם נקבע בתקנות הביטוח הלאומי (ייצוג בפני המוסד) תש"ל – 1970 (להלן – "התקנות"), כי עליהם להוכיח בקיאות בחוק, כתנאי לקבלת הסמכה לייצוג (הבקיאות נבדקת על ידי מבחן שהמוסד מעביר להם).
חוק הסדרת העיסוק בייצוג ע"י יועצי המס מחייב ציבור זה לאמות מידה מקצועיות וחובה לעמוד בבחינה ובהתמחות. יועצי המס לומדים במהלך הלימודים את נושא הביטוח הלאומי לעתים יותר ממה שלומדים רואי חשבון ועורכי דין. המצב החוקי הנוכחי מפלה לרעה את ציבור יועצי המס לעומת ציבור רואי החשבון ועורכי הדין.
לא זו אף זו, ציבור יועצי המס מהווה חלק מרכזי בייצוג מבוטחים דווקא מול מחלקות הגביה במוסד. הניסיון שהצטבר לאורך שנים מצביע כי רמת הידע של יועצי המס תוך כדי שמירה על כללי אתיקה מול עובדי המוסד אינו נופל מזה של שאר המייצגים.
מדיונים שנערכו בעניין זה מול מינהל הגביה והביטוח עלה גם הצורך לערוך תיקון נוסף בסעיף שבנדון, והסמכת השר להתקין תקנות עתידיות, בהן ייקבעו כללים שיחולו על כלל המייצגים באופן שוויוני (לרבות עורכי דין ורואי חשבון), תחת התקנות המבוטלות.
המוסד סבור כי המצב האמור טעון תיקון, ולפיכך מוצע לבטל את החרגתם של יועצי המס, ולהשוות את מעמדם כמייצגים מול המוסד לביטוח לאומי, לזה של כלל המייצגים (לרבות רואי חשבון ועורכי דין).
הוראות סעיף 386 - יתוקנו
ביטולן דה- יורה של התקנות, שהתקין השר בעניינם של יועצי המס, והמסדירות את אופן הרשאתם, ואופן הפסקת הייצוג על ידם.
אין השפעה
|
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 386 |
1. |
בסעיף 386 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה – 1995,[1] (להלן – החוק העיקרי), האמור בו יסומן (א) ובו |
|
|
|
|
|
א. אחרי "רואה חשבון" יבוא "יועץ מס מייצג". |
|
|
|
|
ב. אחרי "מעבידים" יבוא "או". |
|
|
2. |
אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(ב) השר רשאי לקבוע תנאים שיחולו על מי שרשאי לייצג אדם בפני המוסד לפי סעיף קטן (א)". |
|
|
|
|
|
|
________ התשע"ה (_______ 2015) ________________
חיים כץ
( חמ _________ ) שר הרווחה והשירותים חברתיים