תזכיר חוק - הרחבת חובת דיווח על עבירות מין בקטינים.doc תזכיר חוק העונשין (הרחבת חובת הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע), התשע"ה-2015

תיק הצעת חוק מס':803-10-2015-000040

סימוכין: 803-99-2015-045863

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

חוק העונשין (הרחבת חובת הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע), התשע"ה-2015

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

בתזכיר זה מוצע לתקן את סעיף 368ד לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – החוק) בשני עניינים מרכזיים: האחד, הרחבת הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע שבוצעו שלא בידי אחראי על הקטין או בידי בן משפחה קטין ושלא במוסד או במסגרת חינוכית או טיפולית אחרת. השני, החלת חובות הדיווח השונות גם לגבי עבירות מין שביצעו דודן או דודנית של הקטין או חסר הישע.

בסעיף 368ד לחוק קבועות חובות דיווח לגבי עבירות שנעברו בקטין או בחסר ישע: בסעיפים קטנים (א) עד (ג) קבועות חובות דיווח לגבי עבירות שנעברו בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו, בעבירות זנות, סיכון החיים והבריאות, מין, נטישה או החזקה, תקיפה, התעללות וסחר בבני אדם. בסעיפים קטנים (ג1) עד (ג3) קבועות חובות דיווח לגבי עבירות מין (אינוס, מעשה סדום, מעשה מגונה ומין במשפחה) שנעברו בקטין או בחסר ישע בידי בן משפחה שהוא קטין. בסעיף קטן (ד) קבועות חובות דיווח לגבי עבירות מין ואלימות המבוצעות בקטין או בחסר ישע השוהה במוסד או במסגרת חינוכית או טיפולית אחרת.

מוצע לתקן את סעיף 368ד לחוק ולהרחיב את חובות הדיווח גם לעבירות מין שנעברו בקטין או בחסר ישע בידי כל אדם, בלא הגבלה לגבי זהות המבצע. התיקון המוצע נועד למנוע מצבים שבהם נודע על עבירות מין המבוצעות בקטינים או בחסרי ישע, אולם עבירות אלו אינן מדווחות לרשויות המתאימות, ולפיכך אינן מטופלות. ההימנעות מדיווח פוגעת, בראש ובראשונה, בקטין או בחסר הישע שכלפיו בוצעה העבירה, שכן במרבית המקרים אי דיווח מונע מתן טיפול הולם, ואם מדובר בסדרת עבירות – מונע אף את הפסקת עבירות אלה ומאפשר את המשך הפגיעה. כמו כן, הימנעות מדיווח עלולה לסכל אפשרות למנוע פגיעה בקורבנות נוספים, ככל שעבירות מין בוצעו על ידי עברייני מין סדרתיים.

מוצע כי הרחבת חובות הדיווח גם לגבי עבירות מין שנעברו שלא בידי אחראי על הקטין ושלא בידי בן משפחה שטרם מלאו לו 18 שנים תחול רק כשעבירות אלו נעברו "זה מקרוב". הסיבה לכך היא שכאשר עבירת המין לא בוצעה "זה מקרוב", משתנה האיזון בין התועלת בדיווח לרשויות אל מול המשמעות של הטלת חובה על אדם לדווח. חובות הדיווח הקבועות בחוק העונשין הן חריג לכך שככלל לא ראוי לקבוע עבירה על הפרת חובת "עשה", להבדיל מקביעת איסור על התנהגות פוגענית. ההצדקה לחובות הדיווח הקבועות בסעיף 348ד נעוצה בכך שמדובר בפגיעה בקטין או בחסר ישע, ונוכח מערכת היחסים בין הנפגע לפוגע המקשה על הגעת המידע על הפגיעה לרשויות. כאשר העבירות מבוצעות בידי אדם זר לקטין או לחסר הישע פוחתת במידת מסוימת הצדקה זו ולפיכך מוצע להטילה רק כאשר העבירות בוצעו זה מקרוב.

בנוסף לאמור, מוצע להרחיב את חובות הדיווח לעבירות מין שבוצעו על ידי דודן או דודנית, בדומה להסדר הקיים לגבי אח או אחות. משמעות התיקון היא שחובת הדיווח החלה על בעל מקצוע ועל אחראי על קטין תחול גם על עבירות מין שנעברו בידי דודן או דודנית של הקטין או חסר הישע, גם אם הן לא נעברו זה מקרוב.

על הצורך בתיקון בעניין זה הצביעו גורמי טיפול שונים בקטינים, שנתקלו במקרים בהם נעשו פגיעות מיניות בידי דודן של הקטין. במצבים מעין אלו מאחר שלא קיימת חובת דיווח, שיקול הדעת האם לפנות למשטרה או לפקיד סעד נתון בדרך כלל בידי ההורים. פגיעות מיניות בין דודנים מציבות בנושא הדיווח דילמות הדומות לפגיעות בידי בני משפחה אחרים: ההורה, היודע על הפגיעה, מצוי בקונפליקט לאור השלכות ההליך הפלילי על המשפחה המורחבת ועל הפוגע. כך למשל, במקרים בהם ההורה נתמך ונעזר במשפחה המורחבת ההורה עלול שלא לדווח על הפגיעה.  הרחבת חובת הדיווח תטיל חובה על ההורה במקרה כזה לדווח על הפגיעה, גם אם לא נעשתה "זה מקרוב", ולא תעמידו במצב של קונפליקט.

הצעת חוק ממשלתית דומה להרחבת חובות הדיווח – הצעת חוק העונשין (הרחבת חובות הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע), התשע"ב-2012 (הצעות חוק הממשלה 705, י"ד בתמוז התשע"ב, 4.7.12) – עברה קריאה ראשונה בכנסת ה – 18 אך הליכי החקיקה בה לא קודמו.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

עיקר 1: הרחבת חובת הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע המבוצעות בידי כל אדם

מוצע לקבוע חובת דיווח על עבירות מין המבוצעות בקטין או בחסר ישע בידי כל אדם, קרי: גם כשהן מבוצעות שלא בידי אחראי עליו ושלא בידי בן משפחה שטרם מלאו לו 18 שנים. לשם כך מוצע לקבוע הגדרה נפרדת ל"עבירת מין" ולכלול בה את העבירות המצוינות בפסקה (3) להגדרת "עבירה" בסעיף 368ד(ח). מוצע להוסיף לחובות הדיווח בסעיפים קטנים (א) עד (ג) החלות על אדם, בעלי מקצוע מסוימים ואחראי על קטין או חסר ישע בהתאמה, גם את החובה לדווח על עבירת מין שבוצעה בקטין או בחסר ישע. מאחר שסעיפים קטנים (ג1) עד (ג3) מטילים חובת דיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע שבוצעו בידי בן משפחה שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, הרי שהן נבלעות בחובת הדיווח הכללית החדשה ועל כן מוצע למחקם.

מוצע כי חובת הדיווח לגבי עבירות מין המבוצעות בקטין או בחסר ישע שלא בידי אחראי על קטין או חסר ישע או בן משפחה שטרם מלאו לו 18 שנים תחול רק כשהעבירה בוצעה זה מקרוב. על כן, גם כשמדובר בבעל מקצוע כאמור בסעיף קטן (ב) וגם שמדובר באחראי על הקטין כאמור בסעיף קטן (ג) יחול ההסדר החל על כל אדם כאמור בסעיף קטן (א), המטיל עליהם חובה לדווח רק אם היה להם יסוד סביר לחשוב כי זה מקרוב נעברה עבירת מין בקטין או בחסר ישע.

למען הנוחות, מוצע לקבוע הגדרה נפרדת ל"בן משפחה" לעניין סימן ו'1 לחוק, בה יפורטו בני המשפחה כאמור בפסקה (2) להגדרת "אחראי על קטין או חסר ישע".

 

עיקר 2: קביעת חובת דיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע המבוצעות בידי דודן או דודנית

כאמור, מוצע בסעיף 368ד(ג4) לסייג את חובת הדיווח על עבירות מין שבוצעו על ידי זרים, למצב שהעבירות בוצעו "זה מקרוב". על כן, חובת הדיווח של בעל מקצוע כאמור בסעיף 368ד(ב) וחובת הדיווח של אחראי על קטין או חסר ישע כאמור בסעיף 368ד(ג) על עבירות מין שבוצעו בקטין או בחסר ישע שלא בידי אחראי על הקטין או שלא בידי בן משפחה שטרם מלאו לו 18 שנים לא תחול אלא אם כן יש לבעל המקצוע או לאחראי על הקטין או חסר הישע יסוד סביר לחשוב כי העבירה נעברה זה מקרוב.

על מנת שחובת הדיווח תחול בנוגע לעבירות שבוצעו בקטין או בחסר ישע בידי דודן או דודנית, כפי שהיא חלה לגבי עבירות המבוצעות בידי אחים, מוצע לקבוע כי הגדרת "אחראי על קטין או חסר ישע" והגדרת "בן משפחה" לצורך סעיף (ג4) תכלול גם דודן או דודנית.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים 368א ו – 368ד לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

תיתכן השפעה תקציבית. בשנת 2012 משרד הרווחה והשירותים החברתיים והמשרד לביטחון פנים דרשו תוספת תקציבית בעקבות התיקון.

ו.  נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק מוצע:

 


תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

הצעת חוק העונשין  (הרחבת חובות הדיווח על עבירות מין בקטין או בחסר ישע), התשע"ה-2015

 

 

 

 

תיקון סעיף 368א

1.  

בחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 368א

 

 

(1) בהגדרת "אחראי על קטין או חסר ישע", בפסקה (2), הסיפה החל במילים "והוא אחד מאלה" – תימחק;

 

 

(2) אחרי ההגדרה "אחראי על קטין או חסר ישע" יבוא:

 

 

"בן משפחה" – בן זוג של הורה, סב או סבתא, צאצא, אח או אחות, גיס או גיסה, דוד או דודה, בן זוג של אומן, הורה של אומן, צאצא של אומן, אחיו או אחותו של אומן ובן זוג של כל אחד מאלה;"

 

 

(3) אחרי ההגדרה "מעשה" יבוא:

 

 

""עבירת מין" – עבירה לפי סעיפים 345 עד 348 ו -351;"

תיקון סעיף 348ד

2.  

בסעיף 348ד לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), אחרי "בידי האחראי עליו" יבוא "או כי זה מקרוב נעברה בקטין או בחסר ישע עבירת מין";

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), אחרי "בידי האחראי עליו" יבוא "או כי נעברה בקטין או בחסר ישע עבירת מין";

 

 

(3) בסעיף קטן (ג), אחרי "עבר בו עבירה" יבוא "או כי נעברה בקטין או בחסר ישע עבירת מין";

 

 

(4) סעיפים קטנים (ג1) עד (ג3) – בטלים;

 

 

(5) לפני סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

"(ג4) חובת דיווח לפי סעיפים קטנים (ב) ו – (ג), לגבי עבירת מין שנעברה בקטין או בחסר ישע בידי אדם שאינו האחראי עליו ואינו בן משפחה שלו שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, לא תחול אלא אם כן יש לבעל המקצוע המנוי בסעיף קטן (ב) או לאחראי על הקטין או חסר הישע, לפי העניין, יסוד סביר לחשוב כי העבירה נעברה זה מקרוב; לעניין זה "אחראי", "בן משפחה" – לרבות דודן או דודנית של קטין או חסר ישע."

 

 

(6) בסעיף קטן (ח), פסקה (3) – בטלה.

 


דברי הסבר