תזכיר חוק לתיקון פקודת המכס (תיקון מס') התשע''ה-2015.docx תזכיר חוק לתיקון פקודת המכס (תיקון מס') התשע"ה-2015

 

תזכיר חוק לתיקון פקודת המכס (תיקון מס')התשע"ה-2015

 

א. שם החוק המוצע

 

חוק לתיקון פקודת המכס (תיקון מס') התשע"ה-2015.

 

ב.  עיקרי החוק המוצע והצורך בו

 

החוק נועד לאפשר הטמעתה של מערכת סחר חוץ חדשה במנהל המכס. המערכת  החדשה מיועדת להחליף  את המערכות התפעוליות המטפלות בסחר חוץ  ולשרת את  כלל הגורמים המעורבים  בתהליכי סחר החוץ של מדינת ישראל לרבות יבואנים, יצואנים,  סוכני מכס, משלחים בינלאומיים,  נמלי ים, נמלי תעופה, מעברים יבשתיים,  חברות תעופה, חברות ספנות,  חברות תובלה, מחסנים רשויים, רשויות מוסמכות (משרדי ממשלה) ועובדי  רשות המסים. תפקידה של המערכת הוא ניהול הובלתם וכניסתם של טובין ומטענים לישראל והוצאתם ממנה, לצרכי אכיפת דינים ותקינה בתחומים שונים, לרבות ביטחון,  תחבורה, בריאות ובטיחות ולצורך גביית מסי היבוא.

למערכת יכולות רבות - היא מאפשרת תהליכי עבודה ללא נייר באמצעות ממשקים נוחים למשתמשים, מקלה ומפשטת את הליכי הסחר ומשפרת את יכולת האכיפה  באמצעות שימוש יעיל במאגר הנתונים שלה ובאמצעות בקרה אפקטיבית יותר על מטענים הנכנסים לישראל ויוצאים ממנה.

בנוסף מוצע במסגרת חוק זה לתקן הוראות שונות בפקודת המכס המחייבות עדכון, בשל הזמן הרב שחלף מאז נחקקו לראשונה.

 

 

עיקר 1-  סעיף 1

 

מוצע לקבוע הגדרות עדכניות למונחים "מנהל" ו"נמל" ולהוסיף מונחים הדרושים להבהרת הוראות התיקון המוצע.

 

עיקר 2 -  סעיפים 2 עד 5, 7 עד 9, 14, 15, 16, 19, 32 ו- 33

 

פקודת המכס כוללת כיום הוראות רבות אשר יש לעדכנן בשל הזמן הרב שחלף מאז נחקקו. בין היתר מוצע לעדכן הוראות אלו וכן לבטל את סעיף 6 לפקודה, לפיו רשאית הממשלה לקבוע בצו מקומות כניסה, נמלים תחנות תעופה אזרחיות רציפים בנמל ומקומות לבדיקת טובין. עוד מוצע לבטל את סעיפים 11 ו 12 הנוגעים לשכר פקידי מכס ושכר סבלים וכן את סעיף 106 לפיו אין לייצא טובין בכלי שיט שקיבולו פחות משישים טונות. ההוראות שאותן מוצע לבטל מוסדרות כיום בהוראות חוק אחרות או שאינן מיושמות.

 

 

עיקר 3 -  סעיף 6

 

תכלית מרכזית של הצעת החוק היא הסדרת כלל ממשקי הדיווח למכס באמצעים אלקטרוניים. לאור האמור מוצע לקבוע פרק ייעודי לעניין זה ובו הוראות לעניין חובת הדיווח האלקטרוני וחתימה אלקטרונית מאושרת, חזקת מסירת הודעה אלקטרונית, הסמכת המנהל לקביעת כללים שונים לעניין אופן הדיווח, דרישות מינימום למערכות חומרה ותוכנה, מבנה ומתכונת הטפסים והנסרים שיש להשתמש בהם לצורך דיווח אלקטרוני, חובת רישום תוכנות המשמשות לדיווח אלקטרוני והסמכת המנהל לקבוע כללים לדיווח ידני במקרה של תקלה במערכת המשמשת את המנהל לקליטת דיווחים אלקטרוניים.

 

 

עיקר 4 -  סעיפים 10 11 ו-13 עד 17, 22, 23, 25 עד 31, 34, 38, 39, 41, 43, 46, 47, 49, 50, 55, 56, 58 ו 60.

 

הליכי יבוא ויצוא הטובין נעשים כיום באמצעות הגשת רשימונים על ידי יבואנים ויצואנים, במסגרתם מוגשת הצהרה על הטובין. הרשימונים מוגשים כיום למכס בעותק מקורי חתום וההוראות המסדירות את פרטיהם, מועדי הגשתם, אופן הגשתם והמסמכים שיש לצרף אליהם מפוזרות במקומות שונים, לעיתים באופן חלקי, בפקודה ובתקנות שנקבעו מכוכה.

לצורך הבהרת הנדרש בעניין זה מיבואנים ויצואנים והסדרה אחידה וברורה של תהליכי התרת יבוא ויצוא הטובין מוצע לבטל את ההוראות הנוגעות לרשימונים ולקבוע במקומן הוראות חדשות לעניין הצהרת יבוא והצהרת יצוא – תוכנן, מועד הגשתן, אופן הגשתן ופעולות ההתרה או דחיית ההתרה הנלוות להן.

להלן עיקרי השינויים המוצעים בעניין זה:

א.  ביטול ההוראות הנוגעות לרשימונים בסעיפים 24,26,28,29 ושילובם בהוראות הפרק "ייבוא טובין"

ב.  החלפת הוראות סימן ה' בפרק "ייבוא טובין" בהוראות חדשות תחת הכותרת "הצהרת יבוא"

ג. החלפת סעיף 103 לפקודה בסעיף חדש לעניין חובת הצהרה על יצוא על טובין  והוספת סעיפים 103א ו-103ב לפקודה לעניין תוכן ההצהרה ואופן הגשתה.

 

במהלך הכנת הצעת החוק יבחן הצורך בהוספת הוראות המסדירות הגשת הצהרת שטעון והטלת עיצום כספי על הפרתן.

 

 

עיקר 5 -  סעיפים 20, 21, 24, 37, 42 ו-54 

 

מצהר הוא מסר המשודר למכס, שבאמצעותו מעבירים מובילי מטענים הנכנסים  לישראל נתונים שונים אודות הטובין המובלים. שידור המצהרים מהווה חלק משמעותי ממערך האכיפה של המכס. במצב הקיים היום, רק אחוז קטן מן המשלוחים עובר בדיקה פיזית, בהתאם למערכת ניהול סיכונים אשר מפעיל המכס. הצלבת נתונים ממוחשבת בין נתוני מצהר לבין נתוני רשמון היבוא משפרת את היכולת לאתר במהירות ניסיונות לביצוע עבירות מכס בטובין מיובאים, לרבות במשלוחים אשר לא נבדקים באופן פיזי לפני שחרורם מפיקוח המכס. לאור ההתפתחויות בתחום הסחר הבינלאומי ועל מנת לייעל את מערך הבקרה על מטענים ולשפרו, מוצע לקבוע בפקודת המכס הוראות להסדרת נושא הגשת המצהרים.

הגשת מצהר עבור מטען המובל בדרך הים נעשית גם כיום בהתאם לסעיפים 53 ו-54 לפקודה. עם זאת, חסרות הוראות שיפרטו את תוכנו של מצהר, אופן הגשתו ושינויו במקרה של טעות שנפלה בו, ומוצע לקבוע הוראות כאמור.

כמו כן, מוצע לקבוע לראשונה חובת הגשת מצהר בשל מטען המועבר בדרך האוויר ומטען המועבר בדרך היבשה, אשר מוסדרים באופן חלקי בסעיף 67 לפקודת המכס. כיום מועברים בפועל חלק מהנתונים אודות מטענים המובלים במטוסים לפני הגשת הרשימון, אולם מדובר בנתונים חלקיים בלבד, ללא הסדר ממצה בפקודת המכס. מוצע לקבוע כי לגבי מטען המועבר בדרך האוויר יוגש מצהר על ידי חברת התעופה ארבע שעות לפני הנחיתה בישראל או בעת ההמראה לישראל, לפי המאוחר, ולגבי מטען המועבר בדרך היבשה יוגש מצהר על ידי קברניט האנייה, חברת הספנות או סוכן אנייה מטעמם,  יום לפני הגעת המטען לישראל. לגבי מטען המובל בדרך הים יוגש המצהר לא יאוחר מ-24 שעות לפני הגעת האנייה לישראל, או בעת יציאת האנייה לישראל, לפי המאוחר. המצהר ומבנהו יהיו כפי שיורה המנהל והוא יוגש בדרך אלקטרונית, כפי שיורה המנהל.

חובת קברניט אנייה המגיעה לישראל להשיב על שאלות ולהגיש תעודות, מוסדרת כיום בסעיף 53 לפקודת המכס ובתיקון המוצע מופיעה בסעיף קטן (ו).

אם התגלתה טעות בגופו של מצהר ששידר מוביל מטען למכס, ישדר המוביל מצהר מתוקן, בכפוף לתשלום אגרה אשר תיקבע בתקנות. ההוראות החדשות יבואו במקום סעיפים 53 ו-54, אשר הסדירו עד כה את חובת הגשת המצהרים.

כמו כן מוצע לתקן סעיף 67 לפקודת המכס, הקובעות חובת הצהרה על טובין המובלים שלא בדרך הים.

יצוין כי תיקונים דומים לתיקונים המוצעים בעיקר זה הוגשו לכנסת ה-19 בהצעת החוק חוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה (ייעול אמצעי הגבייה ודיווח), התשע"ג – 2013

 

עיקר 6 -  סעיפים 18, 35, 36, 44 ו-45

 

מוצע להבהיר הוראות הנוגעות הזמן הקובע לגבי שיעור מסי היבוא, תשלום המכס, זהות החייב במס וייצוג על ידי סוכן מכס.

 

עיקר 7 -  סעיף 51

 

מוצע לקבוע עיצומים כספיים על הפרות שונות של מגישי הצהרת יבוא, הצהרת יצוא, הצהרת שטעון, בעל הטובין, גורמים המעורבים בהובלת מטענים ובעלי רישיון מחסן רשוי. להלן תמצית ההפרות המוצעות והסנקציה עליהן:

 

א. פעל אדם כסוכן מכס, כאמור בסעיף 168 מבלי שהומצא לעניין זה כתב הרשאה חתום כדין, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 5000 ₪.

ב.  מסר אדם ידיעה או מסמך לא נכונים  בניגוד לדין או לא מסר ידיעה או מסמך שהיה חייב במסירתם על פי דין, ללא הצדק סביר,  ובשל המעשה או המחדל נוצר חסר, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של 20%  מהחסר, אך לא יותר מ-200,000 ש"ח.

ג. לא הוגש מצהר או שהוגש מצהר שלא בהתאם למועדים הקבועים בסעיף 53, או הוגש מצהר הכולל פרטים לא נכונים, רשאי המנהל להטיל על המפר עיצום כספי בסכום 25,000 ₪.

ד.  הגיש אדם הצהרת יבוא הכוללת פרטים שאינם נכונים –  רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 5000 שקלים חדשים או 25% מהחסר שנגרם בשל הפרטים כאמור, לפי הגבוה מבניהם.

ה.  לא צירף אדם להצהרת היבוא מסמכים אשר היה עליו לצרף לפי סעיף 62 –רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בשיעור 10% מערך הטובין, אך לא יותר מ-25,000 שקלים חדשים.

ו.  עיצומים שונים בסכום 25,000 שקלים חדשים על הפרות שונות שבוצעו על ידי בעלי מחסנים רשויים.

 

במהלך הכנת הצעת החוק יבחן הצורך בקביעת עיצומים כספיים נוספים וקביעת מדרג ענישה בתחום הפלילי.

 

עיקר 8 -  סעיפים  52 ו 53

 

מוצע להתאים מספר הוראות בתחומי הגבייה, הפיקוח והתפעול לסמכויות הקיימות בחוק מס ערך מוסף וזאת לצורך ייעול ביצוע הפקודה. במהלך הכנת הצעת החוק יבחן הצורך בהתאמת הוראות נוספות. כמו כן, מוצע לקבוע סעיף סודיות במתכונת סעיף 142 לחוק מס ערך מוסף, בתוספת חריג לפיו תותר מסירת מידע לרשויות ציבוריות לצורך ביצוע תפקידן בתחום חוקיות היבוא.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

תתוקן פקודת המכס [נוסח חדש].

 

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

החוק צפוי להביא לחיסכון רב בשל מעבר לעבודה ללא נייר, לשפר את השירות שנותן המכס, לפשט את הליכי הסחר ולייעל אותם וכן להגביר את האכיפה נגד הפרות דיני המכס.

 

 

 

ה. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

 

אין.

 

 

ו. להלן נוסח החוק המוצע

תזכיר חוק לתיקון פקודת המכס ( תיקון מס') , התשע"ה-2015

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לפקודת המכס [נוסח חדש] (להלן-"הפקודה")[1]-

 

 

 

(1) ההגדרה "ימים" תימחק;

 

 

 

(2) בהגדרה "המנהל", במקום האמור בה יבוא "המנהל כהגדרתו בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה";

 

 

 

(3) אחרי ההגדרה "חומרי נפץ" יבוא:

 

 

 

 

"חסר"- כהגדרתו בחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר), התשכ"ח-1968[2];

 

 

 

 

"חתימה אלקטרונית מאושרת" – כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, תשס"א-2001[3] (להלן-"חוק חתימה אלקטורנית");

 

 

 

(4) אחרי ההגדרה "מסי יבוא" יבוא:

 

 

 

 

"מסמכי העדפה"- מסמכים המונפקים בהתאם להסכם סחר שנכנס לתוקף בין מדינת ישראל לבין מדינה אחרת או קבוצת מדינות המעניק, בין היתר, העדפה בשיעורי מכס  וכוללים הצהרות בדבר מקורם של הטובין ועמידתם בתנאים הקבועים באותו הסכם לקבלת העדפה בשיעורי מכס כאמור. 

 

 

 

 

"מסר אלקטרוני" – כהגדרתו בחוק חתימה אלקטרונית;

 

 

 

(5) בהגדרה "נמל" במקום האמור בה יבוא:

 

 

 

 

"כל אחד מאלה:

 

 

 

 

 

(1) נמל כמשמעותו בפקודת הנמלים [נוסח חדש], תשל"א-1971[4] אשר אישר המנהל כנמל לעניין פקודה זו;

 

 

 

 

 

(2) שדה תעופה כמשמעותו בחוק רשות שדות התעופה, תשל"ז- 1977[5] אשר אישר המנהל כנמל לעניין פקודה זו;

 

 

 

 

 

(3) מסופי מעבר  כמשמעותם בחוק  רשות שדות התעופה (הוראת שעה), תש"ם- 1980[6] אשר אישר המנהל כנמל לעניין פקודה זו;

 

 

 

 

 

(4) מקום שאישר השר בתקנות;

 

 

 

(6) אחרי ההגדרה "נמל" יבוא:

 

 

 

 

"סוכן מכס" - כהגדרתו בחוק סוכני המכס, התשכ"ה- 1964[7] (להלן-"חוק סוכני המכס";

 

 

 

(7) אחרי ההגדרה "רשות- המכס" יבוא:

 

 

 

 

"שטעון"- הובלת טובין לישראל, פריקתם מכלי הובלה בנמל, הטענתם לכלי הובלה אחר, בין אם באותו נמל ובין אם בנמל אחר, וייצואם אל מחוץ לישראל, ובלבד שהטובין נשארו בפיקוח המכס משעת הבאתם לישראל ועד ליצואם מישראל".

 

ביטול סעיף 6

2. ס

סעיף 6 לפקודה– בטל.

ביטול סעיף 11

3.  

סעיף 11 לפקודה– בטל.

ביטול סעיף 12

4.  

סעיף 12 לפקודה– בטל.

תיקון סעיף 13

5. C

בסעיף 13 לפקודה, במקום "הממשלה" יבוא "שר האוצר".

הוספת פרק 3א

6. כ

אחרי סעיף 13 לפקודה יבוא:

 

 

"פרק 3א: דיווח אלקטרוני

 

 

חובת דיווח אלקטרוני

13א

(א)  הצהרת יבוא, הצהרת יצוא, הצהרת שטעון ומצהר יוגשו למכס באמצעות מסר אלקטרוני וייחתמו בחתימה אלקטרונית מאושרת.

 

 

 

 

 

 

(ב) המנהל רשאי לקבוע מסמכים נוספים אשר יוגשו למכס באמצעות מסר אלקטרוני וייחתמו בחתימה אלקטרונית מאושרת.

 

 

המצאת מסר אלקטרוני

13ב

הודעה, הוראה, דרישה וכל מסמך אחר שרשות המכס או עובד שהיא הסמיכה לכך רשאים להמציא לפי חוק זה לנמען, יכול שייערכו כמסר אלקטרוני ויומצאו לנמען באופן מקוון.

 

 

חזקת מסירה

13ג

מסר אלקטרוני שנשלח לנמען כאמור בסעיף 13ב יראו אותו כאילו הומצא לנמען באותו יום.

 

 

כללים לעניין דיווח אלקטרוני

13ד

המנהל רשאי לקבוע כללים לעניין-

 

 

 

 

 

 

 

(1) הליכי הרישום לצורך דיווח אלקטרוני לרשות המכס;

 

 

 

 

 

 

 

(2) אופן הדיווח האלקטרוני;

 

 

 

 

 

 

 

(3) דרישות מינימום למערכות חומרה ותוכנה המשמשות לצורך דיווח אלקטרוני;

 

 

 

 

 

 

 

(4) התוכנה שבאמצעותה ייעשה הדיווח האלקטרוני;

 

 

 

 

 

 

 

(5) מבנה הטפסים והמסרים שיש להשתמש בהם לצורך דיווח אלקטרוני ומתכונתם.

 

 

חובת רישום תוכנה

13ה

(א)  לצורך אבטחת הדיווח האלקטרוני כאמור בפרק זה ינהל המנהל מרשם תוכנות המשמשות לדיווח כאמור, אשר התקיימו לגביהן הכללים אשר קבע המנהל לפי סעיף 13ד. מרשם התוכנות יפורסם באתר האינטרנט של רשות המסים.

 

 

 

 

 

 

(ב) לא יעשה אדם שימוש בתוכנה לצורך ביצוע הוראות פקודה זו, אלא אם כן נרשמה התוכנה במרשם כאמור בסעיף קטן (א).

 

 

תקלה במערכות חומרה או תוכנה המונעות שליחת מסר אלקטרוני

13ו

הייתה תקלה או השבתה במערכת חומרה או תוכנה המשמשת את המנהל לקליטת מסר אלקטרוני לפי פקודה זו, רשאי המנהל לקבוע, לפרק זמן מסוים, כללים לדיווח באמצעות  טופס ובתנאים שיקבע."

תיקון סעיף 14

7. ב

בסעיף 14 לפקודה-

 

 

 

(1) בפסקה (1) במקום "מסירתם" יבוא "התרתם";

 

 

 

(2) פסקה (2) תימחק;

 

 

 

(3) בפסקה (3), המלים "וייצואם כפוף לקיום תנאי או הגבלה לפי כל חיקוק" ימחקו ואחרי "משעת הבאתם של הטובין לאחד המקומות שנקבעו ליצוא" יבוא "או משעת הגשת הצהרת היצוא בגינם, לפי המוקדם"

תיקון סעיף 15

8. ב

בסעיף 15 לפקודה, בכל מקום, במקום "שיט" יבוא "הובלה"

תיקון סעיף 16

9.  

בסעיף 16 לפקודה, אחרי "לפיקוחה" יבוא "או טובין הנמצאים בנמל, מחסן רשוי ומחסן מכס".

ביטול סעיף 24

10.  ס

סעיף 24 לפקודה– בטל.

ביטול סעיף 26

11.  ס

סעיף 26 לפקודה– בטל.

תיקון סעיף 27

12.  

בסעיף 27 לפקודה, במקום "רשמון" יבוא "הצהרת יבוא, הצהרת יצוא או הצהרת שטעון".

ביטול סעיף 28

13.  

סעיף 28 לפקודה– בטל.

ביטול סעיף 29

14.  

סעיף 29 לפקודה– בטל.

תיקון סעיף 30

15. ב

בסעיף 30 לפקודה, במקום "רשמון" יבוא "הצהרה".

תיקון סעיף 31

16.   

בסעיף 31 לפקודה, בסעיף קטן (א) המלים "או להתרת הרשמון שלהם" ימחקו.

תיקון סעיף 39

17.  

בסעיף 39 לפקודה, בסעיף קטן (א), במקום "רשמון" יבוא "הצהרה".

ביטול סעיף 39א

18.   

סעיף 39א לפקודה-בטל.

תיקון סעיף 40

19. ב

בסעיף 40 לפקודה, בסעיף קטן (א), במקום "הממשלה רשאית" יבוא "שר האוצר רשאי".

תיקון סעיף 45

20.   

בסעיף 45 לפקודה,  בפסקה (2), במקום "תסקיר", יבוא "מצהר".

תיקון סימן ג'

21.  

במקום סימן ג' יבוא:

 

 

"סימן ג' מצהר על מטען

 

 

הגשת מצהר

53

(א)  בסעיף זה-

"מצהר"-פירוט המאפיינים של כלל הטובין במטען המובל בכלי ההובלה, לרבות מטען אשר יעדו הסופי אינו בישראל ולרבות מכולות ריקות;

 

 

 

 

 

 

(ב) הובל מטען לישראל בדרך הים, תחול חובה להגיש מצהר למכס, במועדים המפורטים להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הובל המטען לצורך פריקתו בישראל – יגיש קברניט האנייה, חברת הספנות או סוכן אניה מטעמם  את המצהר לא יאוחר מ- 24 שעות לפני הגעת האנייה לישראל, או בעת יציאת האנייה לישראל, לפי המאוחר;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הובל המטען לצורך פריקתו מחוץ לישראל, יגיש קברניט האנייה, חברת הספנות או סוכן אנייה מטעמם את המצהר במועדים המפורטים להלן:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בהפלגות לנמל בישראל הנמשכות שישה ימים או יותר, ממועד יציאת אנייה מנמל פקידה אחרון – יוגש המצהר לא יאוחר משישה ימים לפני הגעת האנייה לישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בהפלגות לנמל בישראל הנמשכות פחות משישה ימים ממועד יציאת אנייה מנמל פקידה אחרון – יוגש המצהר בעת יציאת האנייה מכל נמל שבו הוטען מטען המובל לישראל

 

 

 

 

 

 

(ג)  הובל המטען לישראל דרך האוויר – תגיש חברת התעופה המובילה את המטען את המצהר לא יאוחר מארבע שעות לפני נחיתת המטוס בישראל, או בעת ההמראה לישראל – לפי המאוחר;

 

 

 

 

 

 

(ד) הובל מטען לישראל דרך היבשה – יגיש סוכן המכס של היבואן את המצהר יום אחד לפני הגעתו לישראל.

 

 

 

 

 

 

(ה) תוכן המצהר ומבנהו יהיו כפי שיורה המנהל.

 

 

 

 

 

 

(ו) אנייה שבאה מחוץ לארץ, חייב הקברניט או עובד-אנייה אחראי שהקברניט מילא ידו או בעל האנייה -

 

 

 

 

 

 

 

(1) להשיב על שאלות בדבר האנייה, מטענה, צוות עובדיה, נוסעיה, צידתה ומסעה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) להגיש כל תעודה שתידרש בעניין האנייה ומטענה.

 

 

הגשת מצהר באמצעות מסר אלקטרוני

54

מצהר ישלח באמצעות מסר אלקטרוני וייחתם על ידי השולח בחתימה אלקטרונית מאושרת.

 

 

תיקון מצהר

55

התגלתה טעות במצהר שהוגש, רשאי המנהל להתיר הגשת מצהר מתוקן; על הגשת מצהר מתוקן תשולם אגרה שסכומה ייקבע בתקנות.

 

22.   

בסעיף 56 לפקודה, במקום "שהרשמון עליהם הותר" יבוא "אשר ניתנה עליהם התרה".

 

23.  

במקום סימן ה' יבוא:

 

 

"סימן ה': הצהרת יבוא

 

 

הצהרת יבוא

62

(א)  בעל טובין המיובאים לישראל יגיש עליהם למנהל הצהרת יבוא;

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) ובחוק סוכני המכס, תשכ"ה-1964, רשאי המנהל לקבוע תנאים שבהתקיימם  אדם אשר אינו בעל הטובין יהיה רשאי להגיש הצהרת יבוא עבור בעל הטובין, אם היה היבוא לצורך שימוש עצמי כאמור בסעיף 129

 

 

 

 

 

 

(ג)  לעניין הצהרת היבוא רשאי המנהל, דרך כלל, או בסוג מיוחד של מקרים-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לקבוע את מבנה הצהרת היבוא בכל צורה ואופן אשר ימצא לנכון;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לקבוע פרטים החייבים להיכלל בהצהרת היבוא;

 

 

 

 

 

 

 

(3) להתיר קבלת מסמך אחר, במקום הצהרת יבוא;

 

 

 

 

 

 

 

(4) לפטור מחובת צירוף מסמכים כאמור בסעיף קטן (ד), כולם או חלקם בסוג מיוחד של מקרים.

 

 

 

 

 

 

(ד) להצהרת היבוא יצורפו כל אלו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) חשבונות המכר, שטרי הביטוח, שטרי המטען, מפרט האריזות, שטרי החבילות, המכתבים והתעודות האחרות הנוגעים למשלוח הטובין והמראים את ערכם במקום קנייתם, ואת דמי ההובלה, הביטוח ושאר התשלומים שעליהם;

 

 

 

 

 

 

 

(2) היתר יבוא או רישיון יבוא או אישור יבוא, אם יבוא הטובין היה חייב בהיתר או רישיון או אישור כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(3) מסמכי העדפה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) כתב הרשאה חתום כאמור בסעיף 168;

 

 

 

 

 

 

 

(5) כל מסמך אחר שנקבע בתקנות

 

 

 

 

 

 

(ה) מסמכים כאמור בסעיף זה ישמרו על ידי בעל טובין, סוכן מכס, בעל רישיון מחסן רשוי, מוביל מטען, כפי שיקבע המנהל;

 

 

 

 

 

 

(ו) הצהרת יבוא תוגש בחלוף המועד להגשת המצהר כאמור בסעיף 53, אך לא יאוחר מחלוף שלושה חודשים ממועד היבוא ואם יובאו הטובין דרך האוויר – לא יאוחר מארבעים וחמישה ימים ממועד היבוא.

 

 

 

 

 

 

(ז)  הוגשה הצהרה בחלוף המועד שנקבע כאמור בסעיף קטן (ו) – רשאי גובה המכס למכרם או להשמידם

 

 

הגשת הצהרת יבוא באמצעות מסר אלקטרוני

63

הצהרת יבוא בצירוף המסמכים שיש לצרף אליה, ישלחו באמצעות מסר אלקטרוני ויחתמו בחתימה אלקטרונית מאושרת על ידי בעל טובין או סוכן מטעמו כאמור בסעיף 168.

 

 

התרה על הצהרת יבוא

64

(א)  הוגשה הצהרת יבוא, ייתן המנהל על הטובין הכלולים בה התרה באופן מקוון ומשניתנה התרה, יראו אותה כהוראה לנהוג בטובין על פי ההצהרה.

 

 

 

 

 

 

(ב) לעניין התרת טובין הכלולים בהצהרת היבוא, יהיה המנהל רשאי-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לסרב לתת התרה לגבי טובין הכלולים בהצהרת יבוא אם יש לו יסוד סביר להניח כי התקיים אחד מאלה -

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  ההצהרה כוללת פרטים שאינם נכונים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) ההצהרה אינה כוללת פרטים החייבים להופיע בה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  להצהרה לא צורפו מסמכים החייבים להיות מצורפים אליה לפי סעיף 62, או שצורפו מסמכים אשר אינם ניתנים לקריאה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לתת היתר מסירה לגבי חלק מהטובין הכלולים בהצהרת היבוא. ניתן היתר מסירה לגבי טובין כאמור, יראו את ההצהרה ביחס לאותם טובין כאילו הותרה.

 

 

סייג להתרת הצהרת יבוא

65

לא תותר הצהרת יבוא אם לא התקיים אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוכח להנחת דעתו של המנהל כי נתקיימו הוראות כל דין בקשר ליבוא הטובין;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שולמו מסי יבוא כדין או הונח להנחת דעתו של המנהל שהטובין פטורים ממסי יבוא;

 

 

 

 

 

 

 

(3) שולמה כל הוצאה שנתחייב בה אדם על פי פקודה זו בקשר עם הטובין המיובאים;

 

 

 

 

 

 

 

(4) ניתנה ערובה, לפי דרישת המנהל, לקיום הוראות פקודה זו.

תיקון סעיף 67

24.   

בסעיף 67 לפקודה, הקטע החל במלים "מיד לאחר שהגיעו" עד המלים "וחייב הוא"- ימחק.

תיקון סעיף 86

25.  ב

בסעיף 86 לפקודה, במקום "רשמון" יבוא "הצהרת יבוא".

תיקון סעיף 91

26.  ב

בסעיף 91 לפקודה, בכותרת, במקום "רשמון" יבוא "הצהרה".

תיקון סעיף 98

27.  ב

בסעיף 98 לפקודה, במקום "ברשומון שנקבע", יבוא "לפי הצהרת יבוא".

תיקון סעיף 103

28.  ב

בסעיף 103 לפקודה, במקום האמור בו יבוא:

 

 

"הצהרת יצוא

103

(א)  בעל טובין המיוצאים מישראל יגיש עליהם למנהל הצהרת יצוא

 

 

 

 

 

 

(ב) לעניין הצהרת הייצוא רשאי המנהל, דרך כלל, או בסוג מיוחד של מקרים-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לקבוע את מבנה הצהרת היצוא בכל צורה ואופן אשר ימצא לנכון;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לקבוע פרטים החייבים להיכלל בהצהרת היצוא;

 

 

 

 

 

 

 

(3) להתיר קבלת מסמך אחר, במקום הצהרת יצוא;

 

 

 

 

 

 

 

(4) לפטור מחובת צירוף מסמכים כאמור בסעיף קטן (ד), כולם או חלקם בסוג מיוחד של מקרים.

 

 

 

 

 

 

(ג)  להצהרת היצוא יצורפו כל אלו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) חשבונות המכר, שטר המטען ומפרט אריזות;

 

 

 

 

 

 

 

(2) היתר יצוא או רישיון יצוא או אישור יצוא, אם יצוא הטובין היה חייב בהיתר או רישיון או אישור כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(3) כתב הרשאה חתום כאמור בסעיף 168;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מסמכי העדפה או חשבונית הצהרה כמשמעותה בהסכמים בין מדינת ישראל למדינות אחרות על הקמת אזורי תעשיה מוכרים (הסכם QIZ), לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

(5) כל מסמך אחר שנקבע בתקנות.

 

 

 

 

 

 

(ד) מסמכים כאמור בסעיף זה ישמרו על ידי בעל טובין מיוצאים, סוכן מכס, בעל רישיון מחסן רשוי, או מוביל מטען, כפי שיקבע המנהל;

 

 

 

 

 

 

(ה) הצהרת יצוא תוגש בטרם יוצאו הטובין מישראל, אך המנהל יהיה רשאי לקבוע פרטים מסוימים בהצהרה, או מסמכים שיש לצרף להצהרה, אשר ניתן יהיה להגיש עד חמישה ימי עסקים ממועד יצוא הטובין.

הוספת סעיפים 103א ו-103ב

29.   

אחרי סעיף 103 לפקודה יבוא:

 

 

"הגשת הצהרת יצוא באמצעות מסר אלקטרוני

103א

הצהרת יצוא בצירוף המסמכים שיש לצרף אליה, ישלחו באמצעות מסר אלקטרוני ויחתמו בחתימה אלקטרונית מאושרת על ידי בעל טובין או סוכן מטעמו כאמור בסעיף 168.

 

 

התרה על הצהרת יצוא

103ב

(א)  הוגשה הצהרת יצוא ייתן המנהל על הטובין הכלולים בה התרה באופן מקוון.

 

 

 

 

 

 

(ב) לעניין התרת טובין הכלולים בהצהרת היצוא, יהיה המנהל רשאי-

 

 

 

 

 

 

 

(1) לסרב לתת התרה לגבי טובין הכלולים בהצהרת יצוא אם יש לו יסוד סביר להניח כי התקיים אחד מאלה -

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  ההצהרה כוללת פרטים שאינם נכונים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) ההצהרה אינה כוללת פרטים החייבים להופיע בה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  להצהרה לא צורפו מסמכים החייבים להיות מצורפים אליה לפי סעיף 103, או שצורפו מסמכים אשר אינם ניתנים לקריאה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  לא יותרו טובין ליצוא אם לא הוכח להנחת דעתו של המנהל כי נתקיימו הוראות כל דין בקשר ליצוא הטובין, או אם הטובין לא הובאו לאתר בפיקוח המכס.

תיקון סעיף 104

30.   

בסעיף 104 לפקודה, במקום האמור בו יבוא:

 

 

"טובין שנעצרו ממשלוח

104

(א)  טובין שניתנה התרה על יצואם, או טובין שהיו תחת פיקוח המכס לצורך יצואם ולא יוצאו מישראל, רשאי בעל הטובין להגיש בקשה לשחרורם מפיקוח המכס.

 

 

 

 

 

 

(ב) בקשה כאמור בסעיף קטן (א) תוגש בדרך שיקבע המנהל.

תיקון סעיף 105

31.  ב

בסעיף 105 לפקודה, במקום "תעודות לטובין שנרשמו ליצוא" יבוא "תעודות, רישיונות או אישורים לטובין שהוגשה עליהם הצהרת יצוא".

ביטול סעיף 106

32.   

סעיף 106 לפקודה – בטל.

תיקון סעיף 118

33.  ב

בסעיף 118 לפקודה, במקום "ברשות גובה המכס" יבוא "אלא בדרך שיקבע המנהל".

תיקון סעיף 119

34.  ב

בסעיף 119 לפקודה, במקום "רשמון יצוא" יבוא "הצהרת יצוא".

החלפת סעיף 124

35.   

במקום סעיף 124 לפקודה יבוא:

 

 

"הזמן הקובע לגבי שיעור מסי היבוא

124

(א)  מסי יבוא ישולמו לפי תעריף שהוא בר תוקף בשעת התשלום

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מסי היבוא על טובין שיובאו באמצעות הדואר, ישולמו לפי התעריף שהוא בר תוקף בעת עשיית השומה עליהם, או במועד הגשת הצהרת הייבוא עליהם, לפי העניין.

 

 

 

 

 

 

(ג)  מסי היבוא על טובין שלא הוגשה עליהם הצהרת יבוא ישולמו לפי תעריף שהוא בר תוקף בעת יבואם ואם מועד יבואם לא ידוע – בעת עשיית השומה עליהם.

 

 

 

 

 

 

(ד) מסי היבוא לגבי טובין ששוחררו מפיקוח המכס בפטור מותנה מבלי שקוימו תנאי הפטור, יהיו לפי תעריף שהוא בר תוקף במועד בו חדלו הטובין לעמוד בתנאי הפטור ואם לא היה ידוע המועד בו חדלו הטובין לעמוד בתנאי הפטור  - במועד הפדייה מפיקוח המכס.

בסעיף קטן זה – "פטור מותנה" – למעט פטור מותנה שניתן בגין כניסה זמנית לפי סעיף 162(ג)

הוספת סעיף 124א

36.  א

אחרי סעיף 124 לפקודה יבוא:

 

 

"החייב במכס

124א

(א)  החייב בתשלום המכס הוא בעל הטובין.

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי אדם, בהסכמת המנהל ובתנאים שקבע, לקבל על עצמו את תשלום המכס על טובין מסוימים, כולו או מקצתו, גם אם אין הוא חייב בו, ויראוהו מעת מתן ההסכמה כחייב במכס.

 

 

תשלום המכס

124ב

(א)  המכס על טובין מיובאים שחלה חובה להגיש לגביהם הצהרת יבוא או מסמך אחר שאישר המנהל לעניין זה ישולם בעת הגשת הצהרת היבוא או המסמך, לפי העניין.

 

 

 

 

 

 

(ב) המכס על טובין המאוחסנים במחסן רשוי, ישולם בהתאם לאמור בסעיף 81.

 

 

 

 

 

 

(ג)  המכס על טובין שיובאו בדואר ישולם עם הגשת הצהרת היבוא או אם קבלתם בסניף הדואר, לפי העניין.

תיקון סעיף 144

37.   

בסעיף 144 לפקודה, במקום "תסקיר" יבוא "מצהר".

ביטול סעיף 146

38.   

סעיף 146 לפקודה - בטל.

תיקון סעיף 154

39.   

בסעיף 154 לפקודה, בסעיף קטן (ג), במקום "ברשמון" יבוא "בהצהרת יבוא".

תיקון סעיף 156

40.  ב

בסעיף 156 לפקודה -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), במקום "של תשעים אחוז", יבוא "מלא או חלקי"

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב) -

 

 

 

 

(א)  במקום "עד לשנה" יבוא "עד לשלוש שנים"

 

 

 

 

(ב) הסיפא החל במלים "ובאישור שר האוצר" תימחק

 

 

 

(3) סעיף קטן (ג) ימחק.

תיקון סעיף 162א

41.   

בסעיף 162א לפקודה-

 

 

 

(1) בכותרת, במקום "רשמון" יבוא "הצהרה"

 

 

 

(2) במקום "כל רשמון" יבוא "הכנסת"

תיקון סעיף 165

42.   

בסעיף 165 לפקודה, בכל מקום, במקום "תסקיר", יבוא "מצהר".

תיקון סעיף 167

43.   

בסעיף 167 לפקודה, במקום "רשמונות" יבוא "הצהרות".

החלפת סעיף 168

44.   

בסעיף 168 לפקודה, במקום האמור בו יבוא:

 

 

 

"כל בעל טובין רשאי לקיים הוראות פקודה זו על ידי סוכן מכס, אם הומצא לעניין זה למכס, כתב הרשאה חתום כפי שיורה המנהל, ואולם מטען-לואי של נוסע רשאי לפדות כל מי שהופקד עליו".

תיקון סעיף 169

45.   

בסעיף 169 לפקודה, במקום האמור בו יבוא: "סוכן מכס יצרף להצהרת היבוא את כתב הרשאה חתום כאמור בסעיף 168".

תיקון סעיף 197

46.   

בסעיף 197 לפקודה, במקום "רשמון", יבוא "הצהרה".

תיקון סעיף 198

47.  ב

בסעיף 198 לפקודה-

 

 

 

(1) בכותרת, במקום "רשמון נכון" יבוא "הצהרה נכונה"

 

 

 

(2) במקום " למסור את הטובין או להתיר כל רשמון עליהם" יבוא "להתיר את יבוא הטובין".

תיקון כותרת הפרק השלושה עשר

48.   

בכותרת הפרק השלושה עשר במקום "ועונשין", יבוא "עונשין ועיצום כספי".

תיקון סעיף 204

49.   

בסעיף 204 לפקודה-

 

 

 

(1) בפסקה (9), המילה "רשמון" תימחק

 

 

 

(2) בפסקה (14), במקום "רשמון" יבוא "הצהרה"

תיקון סעיף 212

50.   

בסעיף 212 לפקודה, בסעיף קטן (א) -

 

 

 

(1) בפסקה (4), במקום "רשמון כוזב או לא נכון", יבוא "הצהרת יבוא או הצהרת יצוא כוזבת או לא נכונה"

 

 

 

(2) בפסקה (12), במקום "תסקיר", יבוא "מצהר"

הוספת סימן ג' "עיצום כספי"

51.   

אחרי סעיף 223 לפקודה יבוא:

 

 

"סימן ג': עיצום כספי"

 

 

"הטלת עיצום כספי

223א

הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סימן זה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) פעל כסוכן מכס, כאמור בסעיף 168 מבלי שהומצא למכס לעניין זה כתב הרשאה חתום כדין, רשאי גובה המכס להטיל עליו עיצום כספי בסכום 5000 ₪.

 

 

 

 

 

 

 

(2) מסר ידיעה או מסמך לא נכונים  בניגוד לדין או לא מסר ידיעה או מסמך שהיה חייב במסירתם על פי דין, ללא הצדק סביר,  ובשל המעשה או המחדל נוצר חסר, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של 20%  מהחסר, אך לא יותר מ-200,000 ש"ח.

 

 

 

 

 

 

 

(3) לא הגיש מצהר בניגוד, לסעיף 53, הגיש מצהר שלא בהתאם למועדים הקבועים בסעיף 53, או הגיש מצהר הכולל פרטים לא נכונים-רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 25,000 ₪.

 

 

 

 

 

 

 

(4) הגיש הצהרת יבוא הכוללת פרטים שאינם נכונים, ללא הצדק סביר –  רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 5000 שקלים חדשים או 25% מהחסר שנגרם בשל הפרטים כאמור, לפי הגבוה מבניהם

 

 

 

 

 

 

 

(5) הגיש הצהרת יצוא הכוללת פרטים שאינם נכונים, ללא הצדק סביר –  רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 5000 שקלים חדשים או 25% מהחסר שנגרם בשל הפרטים כאמור, לפי הגבוה מבניהם

 

 

 

 

 

 

 

(6) לא צירף להצהרת היבוא מסמכים אשר היה עליו לצרף לפי סעיף 62 –רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בשיעור 10% מערך הטובין, אך לא יותר מ-25,000 שקלים חדשים

 

 

 

 

 

 

 

(7) לא צירף להצהרת היצוא מסמכים אשר היה עליו לצרף לפי סעיף 103 - רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בשיעור 10% מערך הטובין, אך לא יותר מ-25,000 שקלים חדשים

 

 

 

 

 

 

 

(8) אחסן במחסן רשוי טובין שאחסנתם אסורה, בניגוד לסעיף 68 לפקודה- רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 25,000 שקלים חדשים

(9) אחסן במחסן רשוי טובין במשך תקופה העולה על התקופה הקבועה בסעיף 81 לפקודה- רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 25,000 שקלים חדשים

 

 

 

 

 

 

 

(10)  אחסן במחסן רשוי טובין אשר לא הותרו על פי הצהרת אחסנה- רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 25,000 שקלים חדשים.

 

 

 

 

 

 

 

(11)  הפר הוראות החלות על מחסן רשוי שקבע שר האוצר לפי סעיף 232- רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי בסכום 25,000 שקלים חדשים.

 

 

הודעה על כוונת חיוב

223ב

(א)  היה לגובה המכס יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 223א (בסימן זה - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בסימן זה – הודעה על כוונת חיוב).

 

 

 

 

 

 

(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין גובה המכס, בין השאר, את אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) המעשה או המחדל (בסימן זה  - המעשה), המהווה את ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

(3) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני גובה המכס לפי הוראות סעיף 223ג

 

 

 

 

 

 

 

(4) שיעור התוספת על העיצום הכספי בהפרה נמשכת או בהפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 223ה

 

 

זכות טיעון

223ג

מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 223ב רשאי לטעון טענותיו, בכתב, בפני גובה המכס, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה.

 

 

החלטת גובה המכס ודרישת תשלום

223ד

(א)  גובה המכס יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 223ג, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 223ו.

 

 

 

 

 

 

(ב) החליט גובה המכס לפי הוראות סעיף קטן (א) -

 

 

 

 

 

 

 

(1) להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן, את התקופה לתשלומו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי -  ימסור לו הודעה על כך, בכתב

 

 

 

 

 

 

(ג)  בדרישת תשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט גובה המכס את נימוקי החלטתו

 

 

 

 

 

 

(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 223ג , בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לו ההודעה על כוונת חיוב, יראו הודעה  זו, בתום 30 הימים האמורים, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור

 

 

הפרה נמשכת והפרה חוזרת

223ה

(א)  בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה.

 

 

 

 

 

 

(ב) בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לענין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 223א, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.

 

 

סכומים מופחתים

223ו

(א)  גובה המכס אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסימן זה, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב).

 

 

 

 

 

 

(ב) שר האוצר, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסימן זה, ובשיעורים שיקבע.

 

 

סכום מעודכן של העיצום הכספי

223ז

העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום ולגבי מפר שלא טען טענותיו בפני המנהל כאמור בסעיף 223(ג) - ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגש ערעור לבית משפט לפי סעיף 223יב ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי המנהל או בית המשפט - יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור.

 

 

המועד לתשלום עיצום כספי

223ח

המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 224ד.

 

 

הפרשי הצמדה וריבית

223ט

לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (בפרק זה – הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו.

 

 

גבייה

223י

עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה ועל גבייתו תחול פקודת המסים (גבייה)[8].

 

 

עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר

223יא

על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 223א ושל הוראה מההוראות חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.

 

 

ערעור

223יב

(א)  על החלטה סופית של המנהל לפי פרק זה ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 30 ימים מיום שבו נמסרה למפר הודעה על ההחלטה.

 

 

 

 

 

 

(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים לכך גובה המכס או אם בית המשפט הורה על כך.

 

 

 

 

 

 

(ג)  החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, מיום תשלומו עד יום החזרתו.

 

 

פרסום על עיצום כספי

223יג

(א)  הטיל גובה המכס עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם באתר האינטרנט של רשות המסים את הפרטים שלהלן בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי:

 

 

 

 

 

 

 

(1) דבר הטלת העיצום הכספי;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;

 

 

 

 

 

 

 

(3) סכום העיצום הכספי שהוטל;

 

 

 

 

 

 

 

(4) אם הופחת העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעור ההפחתה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) פרטים אודות המפר, הנוגעים לעניין;

 

 

 

 

 

 

 

(6) שמו של המפר – ככל שהמפר הוא תאגיד.

 

 

 

 

 

 

(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 223יב, יפרסם המנהל את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו.

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף הוראות סעיף קטן א(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור.

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם המנהל פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[9], וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.

 

 

 

 

 

 

(ה) שר האוצר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.

 

 

שמירת אחריות פלילית

223יד

(א)  תשלום עיצום כספי לפי פרק זה, לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 223א, המהווה עבירה.

 

 

 

 

 

 

(ב) שלח המנהל למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות המצדיקות זאת.

 

 

 

 

 

 

(ג)  הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו גובה המכס הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב אישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי - יוחזר לו הסכום, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום עד יום החזרתו

תיקון סעיף 231א

52.   

בסעיף 231א לפקודה, במקום 108(ב), יבוא "108, 112, 115, 134", אחרי "135", יבוא" 139,141" ו-"142" ימחק.

הוספת סעיף 231א2

53.   

אחרי סעיף 231א1 לפקודה יבוא -

 

 

חובת סודיות

231א2

(א)  לא יגלה אדם ידיעה שהגיעה אליו אגב ביצוע פקודה זו, אלא אם -

 

 

 

 

 

 

 

(1) המידע נדרש לצורך אכיפת חוק המסדיר יבוא או יצוא טובין מסוג מסוים או פיקוח על טובין מיובאים או מיוצאים על ידי המכס או על ידי רשות ציבורית או משרד ממשלתי המפורטים בתוספת הראשונה או השנייה לצו יבוא חופשי, התשע"ד-2014;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שר האוצר התיר לגלותה;

 

 

 

 

 

 

 

(3) נדרש לגלותה בהליך משפטי על פי חוק זה או חוק מסים כמשמעותו בחוק לתיקון דיני מסים (חילופי ידיעות בין רשויות המס), תשכ"ז-1967;

 

 

 

 

 

 

 

(4) המידע הוא כמפורט בסעיף 384א לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 או בתקנות לפיו, ובלבד שמידע כאמור יימסר למוסד לביטוח לאומי ושמידע זה נדרש לתכליות האמורות באותו סעיף, ובמידה שנדרש.

 

 

 

 

 

 

(ב) לעניין סעיף קטן (א)2) רשאי שר האוצר לתת גם היתר לגילוי מידע לסוגיו, ובלבד שהיתר כאמור יינתן לבעלי תפקידים שצוינו בו לצורך מילוי תפקידם כדין, ומנימוקים שיירשמו.

 

 

 

 

 

 

(ג)  הגיעה לאדם ידיעה על פי סעיף קטן (א), יראוהו כמי שקיבל אותה אגב ביצוע חוק זה.

 

 

 

 

 

 

(ד) גילה אדם שלא כדין ידיעה שהגיעה אליו אגב ביצועו של חוק זה, דינו - מאסר שנה או קנס 20,000 לירות.

תיקון סעיף 233

54.   

בסעיף 233 לפקודה במקום "תסקיר" יבוא "מצהר".

 

תיקון סעיף 239א

55.   

בסעיף 239א לפקודה, במקום "רשמון", יבוא "הצהרה".

ביטול סעיף 239ב

56.   

סעיף 239ב לפקודה– בטל.

הוספת סעיף 239ג

57.   

אחרי סעיף 239ב לפקודה יבוא:

 

 

"הקלות בהליכי בידוק לגורמים מאושרים

239ג

לצורך הקלה על תהליכי סחר החוץ, אבטחת שרשרת האספקה העולמית וחיזוק אמצעי הביטחון, רשאי המנהל להעניק לגורמים שיאשר הקלות בהליכי בדיקה אשר מבצעת רשות המכס לפי פקודה זו; המנהל יורה על התנאים שלפיהם יינתנו הקלות כאמור לגורמים מאושרים ועל סוגי ההקלות."

תיקון חוק מס ערך מוסף

58.   

בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[10] -

 

 

 

(1) בסעיף 11א, במקום "כשהרשימון לצריכה בארץ ערוך" יבוא "כשהצהרת היבוא ערוכה"

 

 

 

(2) בסעיף 30(א)(1) במקום "אם הותר לגביהם רשימון יצוא או מסמך אחר שאישר לעניין זה המנהל" יבוא "אם הותרו ליצוא, בהסתמך על מסמך שאישר לעניין זה המנהל"

 

 

 

(3) בסעיף 38, בסעיף קטן (א), בכל מקום, במקום "רשימון" יבוא "הצהרה"

 

 

 

(4) בסעיף 40, במקום "ברשימוני" יבוא "בהצהרות"

 

 

 

(5) בסעיף 40א, במקום "רשימון" יבוא "הצהרת"

 

 

 

(6) בסעיף 69א, בכל מקום, במקום "רשימוני" יבוא "הצהרות" ובמקום "רשימון" יבוא "הצהרת"

 

 

 

(7) בסעיף 89, במקום "בעת התרת רשימון היבוא לצריכה בארץ", יבוא "במועד תשלום המכס עליהם לפי סעיף 124ג לפקודת המכס"

 

 

 

(8) בסעיף 95, בסעיף קטן (א1), במקום "רשימוני" יבוא "הצהרות"

תיקון פקודת מס הכנסה

59.   

בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש][11], בסעיף 158ב-

 

 

 

(1) אחרי פסקה (2) יבוא -

 

 

 

 

"(2א) פקודת המכס [נוסח חדש]

 

 

 

 

(2ב) חוק מס קניה [טובין ושירותים], התשי"ב-1952

 

 

 

 

(2ג) חוק הבלו על הדלק, התשי"ח-1958"

תיקון חוק סוכני מכס

60.   

בחוק סוכני המכס-

 

 

 

(1) בסעיף 3א, בסעיף קטן (ב) -

 

 

 

 

(א)  במקום "רשימונים לעניין סעיף 25 לפקודת המכס", יבוא "הצהרת יבוא והצהרת יצוא  (בסעיף זה-"הצהרות") לעניין פקודת המכס"

 

 

 

 

(ב) בפסקאות (1) ו-(2), במקום "רשימונים" יבוא "הצהרות"

 

 

 

 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל (נוסח חדש) מס' 3

[2] ס"ח תשכ"ח מס' 531

[3] ס"ח תשס"א מס' 1785

[4] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 20

[5] ס"ח תשל"ז מס' 859

[6] ס"ח תש"ם מס' 967

[7]  ס"ח תשכ"ה מס' 440

[8] חא"י, כרך ב' עמ' (ע) 1374, (א) 1399.

[9] ס"ח התשנ"ח, עמ' 226.

[10] ס"ח תשל"ו מס' 791

[11] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 6