חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים -תיקון- התשעה-2015.docx תזכיר חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תיקון מס' _), התשע"ה-2015

תזכיר חוק

א.         שם החוק המוצע

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תיקון מס' ...), התשע"ה-2015.

 

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (להלן - קרנית) הוקמה מכוח פרק ג' לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן - החוק). תפקידה של קרנית הוא לפצות נפגע הזכאי לפיצויים ואין בידו לתבוע פיצויים מאת מבטח מחמת אחד מהמקרים הבאים (המפורטים בסעיף 12(א) לחוק):

(1)  הנוהג האחראי לפיצויים אינו ידוע;

(2)  אין לנוהג ביטוח או שהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה;

(3)  למבטח מונה מנהל מורשה בשל כך שהמבטח אינו יכול לקיים התחייבויותיו, ושר האוצר, לפי המלצת המפקח על הביטוח, אישר כי מן הראוי שהקרן תפעל לפי סעיף זה;

(4)  המבטח נמצא בפירוק.

סעיף 15 לחוק קובע כי לשם מימון תפקידי קרנית יקבע שר האוצר, לאחר התייעצות עם שר המשפטים ועם שר התחבורה:

א. שיעור באחוזים מדמי הביטוח או סכום בשקלים חדשים מתוך דמי הביטוח, אשר יועבר ישירות או באמצעות כל מבטח לחשבון קרנית;

ב. שיעור באחוזים או סכום בשקלים חדשים מתוך דמי הביטוח, שעל הגופים הפטורים מחובת ביטוח לפי סעיפים 4 עד 6 לפקודת ביטוח רכב מנועי (סיכוני צד שלישי) [נוסח חדש], התש"ל–1970, להעביר לקרנית.

סעיף 2 לצו הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (מימון הקרן), התשס"ג-2002 (להלן – הצו), קובע את האחוז שעל החברה להעביר בכל חודש לקרנית. הסעיף קובע שהאחוז יחושב מדמי הביטוח נטו שגבו חברות הביטוח בחודש הקודם, בעד פוליסה שהוציאה לפי פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970 (להלן – הפקודה). במילים אחרות, ציבור המבוטחים מממנים את פעילותה של קרנית, כאשר הגביה נעשית באמצעות חברות הביטוח שמעבירות את הכסף לקרנית.

מיום פרסום הצו, 16 בדצמבר 2002, עד ליום 31 באוקטובר 2003 קבע סעיף 2 לצו שהאחוז מדמי הביטוח שעל חברת ביטוח להעביר כל חודש יעמוד על 5.43%. החל מיום 1 בנובמבר 2003 קבע הצו שהאחוז יעמוד על 1% (המהווים כ-40 מיליון ש"ח בשנה).

הדוח הכספי של קרנית לשנת 2014, כמו גם בשנים עברו, מכיל שתי עתודות שונות לצרכי כיסוי התחייבויותיה של קרנית:

1.  עתודה לצורך עמידה בהוראות סעיפים 12(א)(1),(2) ו-(4) לחוק;

2.  עתודה לצורך עמידה בהוראות סעיף 12(א)(3) לחוק.

חוות דעת אקטוארית של אקטואר קרנית, כפי שצוטטה בדוח הכספי של קרנית לשנת 2014, קבעה כי על מנת שקרנית תוכל למלא את תפקידיה לעניין סעיף 12(א)(3) לחוק, כיסוי בשל כשל חברות ביטוח, עליה להחזיק עתודה השווה ל- 15% מהתביעות התלויות בכלל החברות בענף ביטוח רכב חובה (המהווה כ- 2.7 מיליארד ש"ח). מהמאזן של קרנית מיום 31 לדצמבר 2014 עולה כי לקרנית קיימת יתרה העולה על סכום העתודה המומלץ.

לשם הבטחה כי הכספים הצבורים בעתודה של קרנית יהיו בסכום הנדרש לשם מילוי תפקידה ולא מעבר לכך, נדרשת הסמכה מתאימה לרשות, כהגדרתה בפקודה, להורות לקרן להעביר לציבור את הכספים העודפים, וזאת כהסדר משלים להסמכה הקיימת כיום להעברת כספים מהמבוטחים אל קרנית.

 

ג.         עיקרי החוק המוצע

מוצע לתקן את החוק כך שתינתן סמכות לרשות, כהגדרתה בפקודה, בהסכמת שר המשפטים  להורות לקרן לשלם למבוטחים כספים עודפים שנצטברו בה במשך השנים.

מטרת התיקון היא צמצום  הכספים העודפים המצויים בקרנית באמצעות השבה של כספים אלו למבוטחים.  אופן השבת הכספים, יקבע כאמור על ידי הרשות, בהסכמת שר המשפטים,  ויכול שיבוצע למשל על ידי הפחתה למשך מספר שנים בתעריפי ביטוח החובה המשולמים על ידי ציבור המבוטחים. ההוראה בדבר השבת הכספים העודפים בקרנית תבוצע תוך מעקב ובקרה על סכומי העתודה הנדרשים לשם מילוי תפקידה של  קרנית. מעקב זה נחוץ על מנת להבטיח שלא תהיה השבה יתרה העלולה לפגוע בקרנית וביכולת שלה למלא את תפקידיה הקבועים בחוק. המעקב יכלול מעקב ובקרה על סכומי ההשבה, הוצאות ורווחי קרנית, תשואות צפויות בתיק ההשקעות של הקרן ביחס למצב שוק ההון, והסיכונים שבהם נושאת קרנית (הסתברות לכשל מבטח, עלות צפויה עקב כשל כזה, שינויים בתביעות הקרן של נפגעי תאונות דרכים וסך הכספים אותו נדרשת קרנית להחזיק כנגד התחייבויותיה).

 

ד.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

            אין השפעה על תקציב המדינה

ה.        השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

אין השפעה על התקן המנהלי

ו.          נוסח החוק המוצע


 

 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

 

הצעת חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תיקון מס'...), התשע"ה-2015

הוספת סעיף קטן (ד)

 

בסעיף 15 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975[1], אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

 

 

"(ד)

מצאה הרשות כי ישנם עודפים בנכסי הקרן, העולים על הנדרש לצורך מימון פעולות הקרן והבטחת יציבותה כאמור בסעיף 15(א), רשאית היא להורות לקרן, בהסכמת שר המשפטים, להעביר למבוטחים שיעור או סכום בשקלים חדשים אשר יועבר באופן שתקבע הרשות, בהסכמת שר המשפטים,  לכל מבוטח בענף ביטוח רכב מנועי, במישרין או בדרך אחרת; בסעיף זה "הרשות"- כהגדרתה בפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970".

 



[1] ס"ח 780 עמ' 234; ס"ח 1678 עמ'286.