חוק הסדרת חובות.docx תזכיר חוק הסדרת חובות (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע:   

 

חוק הסדרת חובות (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

 

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

 

ביום 16 בנובמבר 2014 פרסמה הוועדה לבחינת הסדרי חוב בישראל בראשות המנהלת הכללית של משרד האוצר, הגב' יעל אנדורן את המלצותיה אשר הוגשו לשר האוצר ולנגידת בנק ישראל (להלן - הוועדה והמלצות הוועדה, בהתאמה)[1].

     הוועדה הוקמה על רקע ריבוי הסדרי החוב במשק הישראלי במהלך השנים האחרונות, ומעורבותן של חברות גדולות במשק, המשתייכות לקבוצות עסקיות, בהסדרי חוב. מטרת הוועדה הייתה לבחון את תחום הסדרי החוב בישראל, ולגבש המלצות אשר יובילו לצמצום ההשפעות השליליות הנלוות למקרים שבהם חברה נקלעת לקשיים וקיים סיכון ממשי להחזר החוב אותו נטלה.

            הוועדה סברה כי הסדרת תהליך ניהול האשראי, ובפרט במקרה של הסדרי חוב, חיונית להתפתחות שוק האשראי הישראלי, לחיזוק אמון ציבור החוסכים והמפקידים במערכת הפיננסית, להקצאת אשראי יעילה יותר במשק, לתמחור נכון יותר של האשראי המוקצה ולמזעור הפגיעה בבעלי החוב במצב של התממשות סיכון האשראי. משכך, המליצה הוועדה על יצירת כללים מנחים ברורים באשר לתהליכים הקשורים בהסדרי חוב. כללים מסוג זה, לכשעצמם, מגדילים את הוודאות בקרב השחקנים בשוק ותורמים להשגת תוצאה יעילה יותר מבחינה כלכלית, הן בהסדרים עתידיים פרטניים והן ברמת הקצאת האשראי במשק כולו.

            ליבת הצעדים שהציעה הוועדה היא הבניה של תהליך המורכב משני שלבים המתייחס לאפשרות הכניסה של חברה להסדר חוב, מן המועד שבו קיימת אפשרות לבעיה פיננסית ועד למועד שבו נמצא פתרון לבעיה זו, אם בדרך של הסדר חוב ואם בדרך אחרת (להלן - מתווה השלבים). לצד מתווה השלבים המליצה הוועדה לקבוע כללים בהיבטים נוספים הנוגעים לתהליך מתן האשראי ותמחורו וכן כללים הנוגעים לתהליך ניהול האשראי וניהול תהליך הסדר החוב.

התזכיר המופץ עתה בא ליישם את המלצות הוועדה[2]. בשל הקשר ההדוק שבין ההמלצות והחשיבות ביישום ההמלצות כמכלול אחד מופץ תזכיר אחד שבו שלושה תיקונים עקיפים לחקיקה קיימת. התיקון הראשון הוא לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן - חוק החברות) ולפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 (להלן - פקודת החברות), שבמסגרתו מוצע להסדיר את מתווה השלבים וכן היבטים נוספים הנוגעים לניהול תהליך הסדר החוב; התיקון השני הוא לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק ניירות ערך), שבמסגרתו מוצע לקבוע הסדרים שונים הנוגעים להליך ניהול האשראי וניהול תהליך הסדר החוב; והתיקון השלישי הוא לחוק קידום התחרות וצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013 (להלן - חוק הריכוזיות), שבמסגרתו מוצע לקבוע מגבלת אשראי לקבוצה עסקית וזאת כחלק מהסדרת תהליך מתן האשראי.

 

ג. עיקרי החוק המוצע:

 

עיקר 1 - מתווה השלבים

     מוצע מתווה הסדרה שמתבסס על טיפול שונה בשני שלבים בחיי החברה, מרגע שהתעורר חשש לבעיה פיננסית, כמפורט להלן.

     השלב הראשון המוצע הוא שלב שחברה נכנסת אליו כאשר היא נמצאת בקשיים פיננסיים על פי הגדרה באיגרת חוב או על פי החלטת החברה מיוזמתה, ובלבד שהחברה עדיין עומדת בתשלומים למחזיקי אגרות החוב. בשלב זה ימונה נציג מיוחד מטעם מחזיקי אגרות החוב. הנציג המיוחד ינהל את המשא ומתן, יישב כמשקיף בדירקטוריון החברה ובוועדותיו וימסור למחזיקי אגרות החוב מידע על צעדים שבהם החברה מתכוונת לנקוט העלולים לפגוע בנושים (כמו כוונה לחלק דיבידנדים או מידע אודות עסקאות חריגות) וכן מידע על הוצאות מתוכננות של החברה בסעיף "הנהלה וכלליות". בנוסף, ואם החליטה החברה להיכנס מיוזמתה לשלב זה, מוצע כי יינתנו לחברה הגנות מסוימות במהלך ניהול המשא ומתן להסדר החוב. תכליתן של הגנות אלו היא לעודד חברות לפתוח במשא ומתן להסדר חוב כבר בשלב מוקדם של הקשיים הכלכליים. ההגנות המוצעות הן תקופת בלעדיות שבמהלכה רק החברה תהיה רשאית להציע מתווה של הסדר חוב באמצעות הנציג המיוחד, וכן קביעה כי מחזיקי אגרות החוב לא יהיו רשאים להעמיד את החוב של החברה לפירעון מוקדם או לממש בטוחות. השלב הראשון נועד לעודד את החברה ואת בעלי השליטה בה, להיכנס להליך הבראה הכולל הסדר חוב באופן מוסכם או יזום, במועד מוקדם, לפני שמצב החברה נעשה קשה יותר. בד בבד, נועד השלב הראשון למנוע פעולה של החברה שלא בהלימה לאינטרסים של מחזיקי אגרות החוב.

     השלב השני המוצע הוא שלב שחברה נכנסת אליו מהמועד שבו היא אינה עומדת בתשלום חוב לנושים הפיננסיים שלה. מוצע כי חברה תיכנס לשלב זה אם לא עמדה בתשלום חוב פיננסי 45 יום מהמועד שבו הוא היה אמור להיות משולם לפי איגרת חוב או לפי הסכם הלוואה. לעניין זה, מוצע כי "חוב פיננסי" ייחשב כחוב לגוף מוסדי, לתאגיד בנקאי או לקרן השקעות משותפות בנאמנות ובלבד שקיים לגביו הסכם הלוואה עם נושה אחד או יותר שסכום החוב בשלו עולה על חמישים מיליון שקלים חדשים; בנוסף, ייחשב גם חוב לבעלי איגרות חוב בחברת איגרות חוב בכל סכום של חוב כ"חוב פיננסי".

     מוצע לקבוע כי חוב פיננסי שלא שולם לאחר שחלפו 45 יום ממועד התשלום יהווה חזקה לכך שהחברה חדלת פרעון, ונושה בעל חוב פיננסי יחויב לפנות לבית המשפט בבקשה להבראת החברה או בבקשה לפירוקה. בבקשה להבראת החברה ייתן בית המשפט צו הקפאת הליכים וימנה בעל תפקיד ליישום הליכי ההבראה, ובבקשה לפירוק החברה ייתן בית המשפט החלטה לפירוקה. בדרך זו תוקנה לשחקנים בשוק וודאות לגבי התוצאות המשפטיות של אי תשלום חוב פיננסי במועדו והם יוכלו לכלכל את צעדיהם בהתאם בעת הקצאת האשראי ובשלבי ניהול החוב. בבסיסה של ההצעה עומדת התפיסה כי הפנמה של השוק לכך שאי תשלום גורר באופן מיידי את איבוד השליטה בחברה וכניסה להליכי חדלות פרעון, תתמרץ את כל הצדדים להגיע להסדר מוקדם ויעיל שימנע את כניסתה של החברה להליכי חדלות פרעון.

     אולם, ייתכנו מקרים שבהם בית המשפט ישתכנע כי למרות אי תשלום החוב הפיננסי במשך 45 יום, החברה אינה חדלת פירעון ומדובר במשבר תזרימי זמני, או כי על מנת להשיא את הערך עבור הנושים מוטב שלא לפתוח בהליכי הסדר בשלב זה, שכן הליכים אלו משפיעים על כלל נושי החברה, ולא רק על הנושים בעלי החוב הפיננסי. לפיכך מוצע שאם שוכנע בית המשפט בראיות ברורות כי החברה אינה חדלת פירעון או כי קיימות נסיבות מיוחדות בגינן פתיחה בהליכים יפגע בהבראת החברה, הוא רשאי לדחות לתקופה שלא תעלה על שישים יום את מתן צו הקפאת הליכים ומינוי בעל תפקיד. בית המשפט רשאי להאריך את דחיית מתן הצו ומינוי בעל התפקיד לתקופות נוספות שלא יעלו על שישים יום, כל אחת. בהתאמה, ולגבי בקשה לפירוקה של החברה, מוצע לקבוע כי בית המשפט ידחה בקשת פירוק שהגיש בעל חוב פיננסי שלא שולם במועדו רק אם הוכח בראיות ברורות כי החברה אינה חדלת פרעון או כי קיימות נסיבות מיוחדות שבגינן מינוי מפרק יפגע בטובת הנושים.

סעיפים 1(2), 1(3)(1), 1(3)(4), 1(3)(5), 1(3)(6) ו- 2 לחוק המוצע.

    

עיקר 2 - צמצום עילות לקיומם של ניגודי עניינים

            חוק ניירות ערך מסמיך את נאמן מחזיקי איגרות חוב לבחון קיומם של ניגודי עניינים אצל המחזיקים, בין ענין הנובע מעצם החזקתם באיגרות החוב לבין עניין אחר שלהם, כפי שיקבע. הנאמן מוסמך לקבוע כי בספירת מניין הקולות בהצבעה באסיפת המחזיקים, לא יובאו בחשבון קולותיהם של מחזיקים שלגביהם מצא כי מתקיים ניגוד עניינים כאמור. ואולם, הוועדה סברה כי עצם העובדה שגורם מחזיק באיגרת חוב הופכת אותו לכשיר להצביע בנוגע לזכויותיו באיגרת. זאת ביתר שאת ביחס למחזיק המייצג ציבור, דוגמת הגופים המוסדיים המייצגים את המשקיעים באמצעותם. אחרת, יימצאו הגופים המוסדיים במצב בלתי ראוי שבו הם משקיעים באיגרת חוב מבלי שיש להם יכולת להשפיע על התנהלות החוב הציבורי שהיא מגלמת.

           משום כך, המליצה הוועדה כי במאזן שבין החשש, שהוא לעיתים קרובות שולי, לניגוד עניינים של מחזיקי איגרות חוב בהצבעות הנוגעות לחוב שבידם, לעומת אינטרסים שלהם כמחזיקי מניות בחברה או בחברות קשורות, לבין הצורך להגן על כספי המשקיעים; ובמאזן שבין החשש השולי האמור לבין חוסר הוודאות בנוגע לניהול החוב, יש לבכר את טובת ציבור המשקיעים ואת הוודאות בניהול החוב ולמנוע עיוות מהותי בין הרכב המשקיעים לבין הרכב המצביעים, בנקודות קריטיות בנוגע לעתידו של החוב וחוסר ודאות כבד באשר לאופן ניהולו.

           אשר על כן, מוצע לצמצם את העילות לקיומם של ניגודי עניינים אצל מחזיקים רק למקרה שבו בעל שליטה מחזיק באיגרות חוב של תאגיד שבשליטתו. בכל מקרה אחר לא תהיה עילה לניגוד עניינים ומחזיקים באגרות חוב יובאו במניין ספירת הקולות באסיפת המחזיקים.

           יצוין, כי כבר כיום קובע סעיף 35יב5 לחוק ניירות ערך כי קולו של מחזיק שהוא בעל שליטה לא יובא בחשבון לצורך קביעת המניין החוקי באסיפת מחזיקים, ולא יובא במניין הקולות בהצבעה באסיפה. עוד יצוין, כי בהתאם לסעיף 35יב4 לחוק ניירות ערך, על מחזיק בתעודות התחייבות להימנע מניצול לרעה של כוחו בהצבעתו באסיפת מחזיקים. מחזיק כאמור הפועל מתוך ניגוד עניינים מובהק תוך ניצול לרעה של כוחו, עשוי להיחשב כמפר חובה זאת.

סעיף 3(6) לחוק המוצע.

 

 

עיקר 3 - ביטול האפשרות לעצירת תשלום לנושים אלא אם החברה חדלת פירעון

           בהסדרי חוב מתעוררים לא פעם מצבים שבהם בעלי חוב עם מועדי פירעון ומאפייני נשיה שונים פועלים כדי לקבל יתרון יחסי אלו על פני אלו. פעולות אלה באות לידי ביטוי, לדוגמה, כאשר חברה עומדת לבצע תשלום של חוב לסדרת איגרות חוב שמועד הפירעון שלה קרוב בנסיבות שבהם מצוקה פיננסית קיימת או עתידית של החברה עלולה להעמיד בספק את יכולת התשלום לסדרות איגרות חוב אשר מועד פירעון החוב שבהן מאוחר יותר בזמן. במקרים רבים מבקשים נושים אלו לעצור או להטיל מגבלות על תשלומים שהחברה מבקשת לבצע, זאת על אף שלא ניתן צו הקפאת הליכים או צו פירוק כנגד החברה. עצירתם של תשלומים מסוימים שלא במסגרת הקפאת הליכים עלולה להביא לתוצאות לא ראויות ויוצרת חוסר בהירות.

           על רקע זה מוצע לקבוע באופן מפורש כי לא ניתן לעצור נושה מלפעול לגביית חובו בהתאם לכל דין אלא אם ניתן צו הקפאת הליכים. הצעה זו תאפשר תמחור נכון יותר של החוב בהתייחס לטווחי הפירעון ומאפייני הנשייה השונים. כמו כן, תאפשר ההצעה, וודאות ביחס לזכויותיהם של הנושים, הן בשלב יצירת החוב והן בשלב הסדר החוב. בכל הקשור בחוב הניתן במסגרת איגרת חוב, ודאות זו אף תסייע לגבש עמדה אחידה ואפקטיבית מצד מחזיקי איגרות החוב בסדרות השונות.

סעיף 1(3)(2) לחוק המוצע.

 

עיקר 4 - חובת קבלת החלטה בעקבות הפרה של תניה לפירעון מיידי

           בחלק מאגרות החוב קיימת תניה המאפשרת, בעת הפרתה, להעמיד את החוב לפירעון מיידי או לממש בטוחות, גם בטרם אי תשלום החוב על ידי החברה. קיום התניה עשוי לאפשר למחזיקי אגרות החוב להעמיד דרישות שונות כלפי החברה - כגון, דרישה להכניס משקיף מטעמם או לאסור חלוקת דיבידנדים עד שהחברה תחזור לעמוד בתניה - מעבר לאפשרות, הקיימת, לפירעון מיידי.

           מוצע לחייב נאמן של סדרת אגרות חוב שהתקיימה בה תניה לפירעון מיידי או למימוש בטוחות, לכנס אסיפה של בעלי אגרות החוב, תוך 45 יום מהמועד שבו התקיימה תניה כאמור, שעל סדר יומה קבלת החלטה כיצד לפעול. קבלת החלטה מודעת באסיפה בתוך פרק זמן קצוב תסייע למחזיקי איגרות החוב לגבש מדיניות מושכלת באשר לדרך הפעולה אשר תשרת בצורה המיטבית את האינטרס שלהם בחברה.

סעיף 3(4) לחוק המוצע.

 

עיקר 5 - כפיית הסדר חוב על חברה

בהתאם למצב המשפטי הקיים, לנושים קיימת אפשרות לפנות לבית המשפט בהליכי חדלות פירעון, קרי בהליכי הבראה או בהליכי פירוק. אחת העילות הקבועות בפקודת החברות לפתיחה בהליכי פירוק על ידי נושה, היא שהחברה חדלת פירעון. בנוסף נקבע בפקודת החברות כי אי תשלום חוב בנסיבות המפורטות בפקודת החברות מהווה חזקה לחדלות פירעון של החברה.

הוראה דומה נקבעה בפסיקה של בית המשפט לעניין כפיית הסדר חוב בידי נושה על החברה. לאחרונה נקבע בעניין אי.די.בי[3], כי בהתקיים עילות פירוק ניתן לכפות על חברה גם הסדר חוב בניגוד לרצונה. הטעם לכך הוא שכל זמן שהחברה כשרת פירעון, הרי שבעלי המניות הם בעלי הערך השיורי בה ולכן אין מקום לאפשר לנושה לכפות עליהם הסדר שעלול לפגוע בזכויותיהם. לעומת זאת, עם הגעת החברה לחדלות פירעון, נושי החברה הופכים לבעלי האינטרס השיורי בחברה ונושאים הן בסיכון והן בסיכוי של בחירה בהליכי הבראה או בהליכי פירוק. לכן, החל משלב זה נכון לאפשר להם לכפות על החברה פשרה או הסדר. טעם נוסף הוא שכאשר החברה חדלת פרעון הרי שלנושים הזכות לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק החברה, למנות לה מפרק ולגבש הסדר חוב במסגרת זו. אין זה נכון שלנושים לא תהיה היכולת להגיע אל אותה התוצאה - כפיית הסדר חוב על החברה - ללא צו פירוק והפגיעה העלולה להיגרם לנכסי החברה כתוצאה מכך.

על רקע זה, מוצע לעגן בחקיקה את האפשרות של נושה להגיש בקשה לפשרה או הסדר גם ללא הסכמת החברה במקרים שבהם ניתן לראות את החברה כחדלת פירעון.

סעיף 1(1) לחוק המוצע.

 

עיקר 6 - מינוי נאמן מוביל

במטרה ליצור מנגנון לשיתוף פעולה בין מחזיקי אגרות החוב אשר יקל עליהם להציג עמדה אחידה ומשותפת מול החברה החייבת, מוצע כי חברה אשר מנפיקה אגרות חוב תמנה נאמן אחד - "נאמן מוביל", ממועד ההנפקה. הנאמן המוביל ייצג את כל הסדרות של אגרות החוב שמנפיקה החברה ויהיה אחראי על ייצוג עמדת מחזיקי אגרות החוב בתהליכים השונים של ניהול האשראי, עד המועד שבו החברה החלה לנהל משא ומתן לצורך גיבושו של הסדר חוב או עד המועד שבו נכנסה לאחד מן השלבים המפורטים ב"מתווה השלבים". במתווה השלבים יסייע הנאמן המוביל לנציג המיוחד במילוי תפקידו.

מינוי הנאמן המוביל ייתן מענה לשתי תכליות מרכזיות: האחת, צמצום מספר הגורמים העוסקים בניהול ובתפעול הנוגע לאיגרות החוב שהנפיקה חברה, משלב ההנפקה ואילך. בכך יצומצמו גם ההוצאות על ניהול האשראי. והשנייה, שיפור שיתוף הפעולה שבין מחזיקי סדרת איגרות החוב.

קביעתו של גורם מוביל ביחס לסדרות של איגרות חוב, מאפשרת גם ייעול פעולתם של הגופים המוסדיים, אשר השקעותיהם מפוזרות בין חברות שונות, בהגברת מידת המעורבות והבקרה שלהם על ניהול האשראי הציבורי.

סעיף 3(2) לחוק המוצע.

 

עיקר 7 - מגבלת אשראי לקבוצה עסקית

סעיפים 26 ו-27 לחוק הריכוזיות מסמיכים את שר האוצר ואת נגיד בנק ישראל לקבוע הוראות לעניין מגבלות על אשראי שיינתן לתאגיד או לקבוצה עסקית, בידי תאגיד בנקאי וגוף מוסדי במצטבר, בהתחשב בין היתר בחבות של כל תאגיד או בסך החבות של הקבוצה העסקית.

לפי המלצות הוועדה, ניסיון ליישם את דרישות חוק הריכוזיות כלשונן מטיל אחריות על הגופים הפיננסיים ועל רשויות הפיקוח עליהם, מבלי שתהיה בידיהם סמכויות מתאימות להשפיע על התנהלות הקבוצות העסקיות. למלווה אין דרך למדוד את סך האשראי של קבוצה עסקית (הלווה), מלבד הסתמכות על דיווחים של הקבוצה העסקית עצמה. בנוסף, סמכויות רשויות הפיקוח מעניקות להן יכולת להגביל את פעילות המלווים, אבל אינן מאפשרות להן להשפיע ישירות על התנהלות הלווים.

אשר על כן, מוצע להטיל את המגבלה על הקבוצה העסקית עצמה ולא על המלווים ולקבוע כי קבוצה עסקית תהיה רשאית לקבל אשראי ובלבד שהאשראי הקובע שלה אינו עולה על חמישה אחוזים מסך האשראי העסקי במשק. עוד מוצע לקבוע כי אם עלה האשראי הקובע של קבוצה עסקית על שלושה אחוזים מסך האשראי העסקי במשק - ידווח על כך כל תאגיד בקבוצה העסקית לוועדה לצמצום הריכוזיות, כהגדרתה בסעיף 1 לחוק הריכוזיות. בנוסף, מוצע לקבוע סנקציה בדמות עיצום כספי על תאגיד שיפר את ההוראות הנזכרות וכן להטיל חובת פיקוח על נושאי משרה בתאגיד ביחס להוראות אלה.

להשלמת התמונה בהקשר זה, יצוין כי הוועדה המליצה גם כי כל תאגיד בקבוצה עסקית שהאשראי הקובע שלה עלה על ארבעה אחוזים וחצי מסך האשראי העסקי במשק יכלול בדוחותיו הכספיים גילוי בדבר השתייכותו לקבוצה העסקית האמורה וכן כי גופים פיננסיים יקבעו הוראות לעניין איסור העמדת אשראי לתאגידים הנכללים בקבוצה עסקית שסך האשראי הקובע שלה גבוה מסף שיקבעו (הסף שייקבע יהיה קרוב למגבלה). עוד המליצה הוועדה בהקשר זה כי גוף פיננסי יקבע מגבלות פנימיות על שיעור המינוף של תאגיד לווה, בהתאם למאפיינים של הלווה - ענף המשק שבו הוא פעיל ומאפיינים נוספים רלוונטיים. המלצות אלה אינן מופיעות במסגרת תזכיר זה משום שאין צורך להסדירן על דרך של חקיקה ראשית והן יוסדרו על דרך של חקיקת משנה או על דרך של הוראות רגולטוריות.

סעיף 4 לחוק המוצע.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

יתוקנו חוק החברות, התשנ"ט-1999, פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983, חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 והחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013.

    

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, ועל היבטים מינהליים נוספים:

לא צפויה השפעה על תקציב המדינה, על התקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי.

 

ו.  נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק המוצע:


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק להסדרת חובות (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015*

תיקון חוק החברות

1.  

בחוק החברות, התשנ"ט - 1999 -

 

 

 

(1) בסעיף 350(א), האמור בו יסומן (א)(1) ואחריו יבוא:

 

 

 

 

"(2) נושה רשאי להגיש בקשה לפשרה או הסדר לפי סעיף קטן (א) ללא הסכמת החברה אם ניתן לראות את החברה כחדלת פרעון לפי סעיף 258 לפקודת החברות".

 

 

 

(2) בסעיף 350א, אחרי ההגדרה "הליכי חדלות פרעון" יבוא:

 

 

 

 

""חוב פיננסי" - חוב לאחד מאלה:

 

 

 

 

 

(1) בעלי אגרות חוב בחברת אגרות חוב;

 

 

 

 

 

(2) גוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א - 1981;

 

 

 

 

 

(3) תאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א - 1981;

 

 

 

 

 

(4) קרן השקעות משותפות בנאמנות כהגדרתה בסעיף 3 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד- 1994;

 

 

 

 

ובלבד שלגבי חוב לפי פסקאות (2), (3) ו-(4), קיים הסכם הלוואה עם נושה אחד או יותר שסכום החוב בשלו עולה על חמישים מיליון שקלים חדשים".

 

 

 

(3) בסעיף 350ב -

 

 

 

 

(1) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ב1)

(1) הגיש נושה בעל חוב פיננסי בקשת הבראה, לאחר שחלפו 45 יום ממועד תשלום החוב הפיננסי והחוב לא שולם, יתן בית המשפט צו הקפאת הליכים וימנה בעל תפקיד ליישום הליכי ההבראה לפי סעיף 350ד. החלטה בבקשה תינתן בתוך 60 יום.

 

 

 

 

 

(2) בית המשפט רשאי לדחות לתקופה שלא תעלה על 60 יום את מתן צו הקפאת הליכים ומינוי בעל תפקיד אם הוכח בראיות ברורות כי החברה אינה חדלת פרעון או  כי קיימות נסיבות מיוחדות שבגינן מתן צו הקפאת ההליכים או מינוי בעל התפקיד יפגע בהבראת החברה.

 

 

 

 

 

(3) בית המשפט רשאי להאריך את דחיית מתן צו הקפאת ההליכים ומינוי בעל התפקיד לתקופות נוספות שלא יעלו על 60 יום, כל אחת, אם שוכנע כי קיימות נסיבות מיוחדות שבגינן מתן צו הקפאת ההליכים או מינוי בעל התפקיד יפגע בהבראת החברה".

 

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (ה) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ו)     לא ניתן צו הקפאת הליכים, רשאי נושה לפעול לגביית חובו בהתאם לכל דין."

 

 

 

(4) אחרי סעיף 350טז, הכותרת "סימן ג': מינוי מומחה לבחינת הסדר חוב בחברת איגרות חוב" תימחק, ובמקומה יבוא:

 

 

 

 

"סימן ג' – הסדר חוב בחברת איגרות חוב

 

 

 

 

סימן משנה א' – מינוי מומחה לבחינת הסדר חוב בחברת איגרות חוב".

 

 

 

(5) בסעיף 350יח לחוק העיקרי אחרי "יפנה הנאמן של אותם בעלי אגרות חוב" יבוא "ואם מונה נציג מיוחד כמשמעותו בסעיף 350כו - יפנה הנציג המיוחד", אחרי "ואם לא מונה נאמן" יבוא "או נציג מיוחד" ובמקום "ורשאי הנאמן" יבוא "ורשאי הנאמן, הנציג המיוחד".

 

 

 

(6) אחרי סעיף 350כד לחוק העיקרי יבוא:

הוספת סימן משנה ב'

 

"סימן משנה ב' - הסדר חוב בחברת איגרות חוב ובחברה שהנפיקה ברצף מוסדיים

 

 

"תחילתו של משא ומתן תחת הגנות

350כה

(א)  הודיעה חברת אגרות חוב או חברה שהנפיקה איגרות חוב הנסחרות במערכת המסחר למוסדיים כמשמעותה בתקנון הבורסה לפי סעיף 46 לחוק ניירות ערך, לבעלי אגרות החוב כי היא פותחת במשא ומתן תחת הגנות יחולו הוראות סימן משנה זה אם התקיימו שני אלה:

 

 

 

 

 

 

(1)  

הדירקטוריון בדק את מצב עסקי החברה ונוכח כי תוכל לפרוע את החובות שיגיע מועד פרעונם בשנה הקרובה;

 

 

 

 

 

 

(2)  

החברה שילמה את חובותיה במועדם עד אותו מועד.

 

 

 

 

 

 

(ב) החברה תקצוב במסגרת ההודעה את תקופת המשא ומתן תחת ההגנות ובלבד שתקופה זאת לא תעלה על ששה חדשים.

 

 

מינוי נציג מיוחד

350כו

הודיעה החברה על פתיחה במשא ומתן תחת הגנות ימנו בעלי איגרות החוב נציג  מיוחד.

 

 

ניהול משא ומתן על ידי הנציג המיוחד

350כז

הנציג המיוחד ינהל, בשם בעלי איגרות החוב, משא ומתן להסדר חוב עם החברה.

 

 

זכות לקבל מידע

350כח

(א)  הנציג המיוחד רשאי לנכוח בכל ישיבות הדירקטוריון וועדותיו ולקבל כל מידע שדירקטור בחברה רשאי לקבל.

 

 

 

 

 

 

(ב) החברה תמסור לנציג המיוחד, זמן סביר לפני קבלת החלטה באחד מהנושאים הבאים, מידע אודות נושא הדיון:

 

 

 

 

 

 

 

(1) חלוקת דיבידנדים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) עסקאות חריגות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) עסקאות הטעונות אישורים מיוחדים לפי סעיף 270.

 

 

 

 

 

 

(ג)  החברה תדווח לנציג המיוחד מידי חודש אודות היקף ההוצאות הצפוי בסעיפי ההנהלה והכלליות.

 

 

 

 

 

 

(ד) סבר הנציג המיוחד כי חלוקת דיבידנד, ביצוע עסקה כאמור בסעיף קטן (ב) או היקף ההוצאות בסעיפי ההנהלה והכלליות אינם לטובת החברה או עלולים לפגוע בבעלי איגרות החוב, ידווח על כך לבעלי איגרות החוב בצירוף חוות דעתו.

 

 

 

 

 

 

(ה) זכויות המוקנות לנציג מיוחד לפי סעיף זה יוקנו גם לנציג מיוחד שמונה עקב הפעלת תנייה שנקבעה בשטר הנאמנות כמשמעותו בסעיף 35ו לחוק ניירות ערך המסדיר, בין היתר, את תנאי אגרות החוב.

 

 

הגנות החברה במסגרת המשא והמתן תחת ההגנות

350כט

במהלך תקופת המשא והמתן תחת הגנות יחולו הוראות אלו:

 

 

 

 

 

 

 

(1) החברה בלבד רשאית להציע לבעלי אגרות החוב פשרה או הסדר לפי סעיף 350;

 

 

 

 

 

 

 

(2) בעלי איגרות החוב אינם רשאים להעמיד את החוב לפרעון מיידי או לממש בטוחות לפי סעיף 35ט1 לחוק ניירות ערך.

 

 

פקיעת הגנות החברה

350ל

הגנות החברה לפי סעיף 350כט יפקעו במקרים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

(1) החברה לא שילמה חוב במועדו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) חלפו 45 ימים מיום שהתקיימה עילה להעמדת החוב לפרעון מיידי או למימוש בטוחות כאמור בסעיף 35ט1 לחוק ניירות ערך.

 

 

חזקה לעניין חובת זהירות

350לא

לעניין חובת הזהירות של נושאי המשרה בחברה - יראו את ההחלטה לפתוח במשא ומתן תחת הגנות כהחלטה שהיא לטובת החברה".

תיקון פקודת החברות

2.  

בפקודת החברות, התשמ"ג - 1983 -

 

 

 

(1) אחרי סעיף 258(3) יבוא:

 

 

 

 

"(4) החברה לא שילמה חוב פיננסי כהגדרתו בסעיף 350א לחוק החברות (להלן - חוב פיננסי) במועדו וחלפו 45 ימים מהמועד לתשלום החוב".

 

 

 

(2) האמור בסעיף 263 יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

 

 

(ב)    הוגשה בקשת פירוק על ידי נושה בעל חוב פיננסי לאחר שחלפו 45 יום ממועד תשלום החוב הפיננסי והחוב לא שולם, יתן בית המשפט החלטה בבקשת הפירוק בתוך 60 יום.

 

 

 

 

(ג)  בית המשפט ידחה בקשת פירוק שהגיש בעל חוב פיננסי שלא שולם במועדו רק אם הוכח בראיות ברורות כי החברה אינה חדלת פרעון או כי קיימות נסיבות מיוחדות  שבגינן מינוי מפרק יפגע בטובת הנושים".

תיקון חוק ניירות ערך

3.  

בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[4] -

 

 

 

(1) בסעיף 35א, אחרי ההגדרה "מרשם הנאמנים" יבוא:

 

 

 

 

""נציג מיוחד" – כמשמעותו בסעיף 350כו לחוק החברות".

 

 

 

(2) בסעיף 35ב(א), בסופו יבוא "הנפיק המנפיק מספר סדרות של תעודות התחייבות, לא ימונה יותר מנאמן אחד למחזיקים בתעודות ההתחייבות בכל הסדרות כאמור".

 

 

 

(3) בסעיף 35ז(2) בסופו יבוא:

 

 

 

 

"על אף האמור, נקבעה בשטר נאמנות תנייה למינוי נציג מיוחד - המחזיקים בתעודות ההתחייבות הסכימו בהחלטה שהתקבלה על ידי המחזיקים בחמישים אחוזים לפחות מיתרת הערך הנקוב של תעודות ההתחייבות שבידיהם שלושה רבעים לפחות מיתרת הערך הנקוב של תעודות ההתחייבות".

 

 

 

(3) אחרי סעיף 35ח(ד3) יבוא:

 

 

 

 

"(ד4)   מונה למנפיק נציג מיוחד, יפעל הנציג המיוחד להגנת המחזיקים כאמור בסעיף זה והנאמן יסייע בהיבטים המינהליים לנציג המיוחד.

 

 

 

 

(ד5)     חלפו 45 ימים ממועד תשלום קרן או ריבית בהתאם לתנאי תעודות ההתחייבות, והתשלומים האמורים לא שולמו, יגיש הנאמן בקשה לבית המשפט לפירוק המנפיק או להבראתו אלא אם התנגדו להגשת בקשה כאמור לבית המשפט לפחות רוב מחזיקי תעודות ההתחייבות של המנפיק המחזיקים בשלושה רבעים לפחות מערך הקרן או הריבית שלא שולמה".

 

 

 

(4) אחרי סעיף 35יב1(ג) יבוא:

 

 

 

 

"(ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), התקיימה עילה מהעילות להעמדה לפירעון מיידי או למימוש בטוחות כמשמעותה בסעיף 35ט1(א), יכנס הנאמן אסיפת מחזיקים שעל סדר יומה קבלת החלטה כיצד לפעול; אסיפה כאמור תכונס לא יאוחר מ - 45 ימים מהמועד שבו התקיימו העילות האמורות".

 

 

 

(5) בסעיף 35יב17, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

 

 

 

 

"(ב) החלטה בדבר מינוי נציג מיוחד, תתקבל ברוב קולות של המחזיקים בכל סדרות תעודות ההתחייבות של המנפיק";

 

 

 

(6) סעיף 35יב25 – בטל.

תיקון חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות

4.  

בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013[5] -

 

 

(1) במקום סעיף 26 יבוא:

 

 

"מגבלת אשראי לקבוצה עסקית

26.

(א)  קבוצה עסקית רשאית לקבל אשראי ובלבד שהאשראי הקובע שלה לא יעלה על מגבלת האשראי.

 

 

 

 

(ב) לא יתן אדם אשראי לקבוצה עסקית שהאשראי הקובע שלה עלה על מגבלת האשראי.

 

 

 

 

 

 

(ג)  עלה האשראי הקובע של קבוצה עסקית על שלושה אחוזים מסך האשראי העסקי במשק, ידווח על כך כל תאגיד בקבוצה העסקית לוועדה לצמצום הריכוזיות.

 

 

 

 

 

 

(ד) בסעיף זה ובסעיף 27א -

 

 

 

 

 

 

"אשראי" ו"אשראי קובע" – כהגדרתם בסעיף 30(ה); לעניין זה, יחושב האשראי הקובע של קבוצה עסקית כסך האשראי הקובע של התאגידים הריאליים שבקבוצה;

 

 

 

 

 

 

"אשראי עסקי במשק" – סך האשראי למגזר העסקי בישראל בסוף שנת הכספים הקודמת, כפי שמפרסם בנק ישראל;

 

 

 

 

 

 

"מגבלת אשראי" - חמישה אחוזים מסך האשראי העסקי במשק;

 

 

 

 

 

 

"קבוצה עסקית" – בעל שליטה והחברות בשליטתו".

 

 

(2) סעיף 27 - בטל.

 

 

(3) אחרי סעיף 27 יבוא:

 

 

"הפרה של מגבלת אשראי - עיצום כספי לתאגיד

27א.

(א)  קיבלה קבוצה עסקית אשראי מעל מגבלת האשראי, בניגוד להוראות סעיף 26(א), רשאי הממונה על הגבלים עסקיים להטיל עליה עיצום כספי בסכום של עד 600,000 שקלים חדשים ועיצום כספי נוסף בסכום של עד 12,000 שקלים חדשים לכל יום שבו נמשכת ההפרה.

 

 

 

 

 

 

(ב) הפר תאגיד את חובת הדיווח לפי הוראות סעיף 26(ג), רשאי הממונה על הגבלים עסקיים להטיל עליו עיצום כספי, בסכום של עד 300,000 שקלים חדשים ועיצום כספי נוסף בסכום של עד 6,000 שקלים חדשים לכל יום שבו נמשכת ההפרה.

 

 

חובת פיקוח

27ב.

(1) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת קבלת אשראי מעל מגבלת האשראי לפי הוראות סעיף 26(א) ולמניעת הפרת חובת הדיווח לפי הוראות סעיף 26(ג) בידי התאגיד או עובד מעובדיו.

 

 

 

 

(2) הופרה מגבלת האשראי לפי הוראות סעיף 26(א) או חובת הדיווח לפי הוראות סעיף 26(ג) בידי התאגיד או עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו האמורה בפסקה (1), אלא אם הוכיח שעשה כל שניתן כדי למנוע את ההפרה.

 

 

 

 

(3) בסעיף זה, "נושא משרה" - דירקטור, מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או בעל תפקיד אחר האחראי מטעם התאגיד על תחום האשראי הקובע".

תחילה

5.  

תחילתו של חוק זה תשעים ימים מיום פרסומו.

 



[1] לדוח הסופי של הוועדה ראו באתר משרד האוצר בכתובת: http://mof.gov.il/Committees/DebtRegularizationCommittee/DebtRegularizationCommittee_Makanot_Report.pdf

[2] יצוין כי המלצות הוועדה שאין צורך להסדירן על דרך של חקיקה ראשית יוסדרו על דרך של חקיקת משנה או על דרך של הוראות רגולטוריות; כך למשל ראו חוזרים של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר בנושא כללים למתן אשראי על ידי גופים מוסדיים (חוזר גופים מוסדיים מס' 20-9-2015, מיום 10 במאי 2015) ובנושא דיווח לממונה אודות הסדרי חוב בהם נטל חלק גוף מוסדי (חוזר גופים מוסדיים מס' 19-9-2015 מיום 10 במאי 2015).

[3] פר"ק (ת"א) 11478-06-13 אי די בי חברה לאחזקות בע"מ נ' כונס הנכסים הרשמי (מיום 17.12.13).

* הצעת חוק מס' פ/...; הועברה לוועדה ביום...  . 

[4] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234; התשע"ד, עמ' 432.

[5] ס"ח התשע"ד, עמ' 92.