1010221.docx תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון סעיף 23), התשע"ה-2015

 

 

תזכיר חוק

 

א. שם הצעת החוק

 

חוק הביטוח הלאומי (תיקון סעיף 23), התשע"ה-2015

 

 

ב.  עיקרי החוק המוצע

 

 

סעיף 102ז לחוק המשטרה, התשס"ו-2006 (להלן: חוק המשטרה) מאפשר סיוע לגוף ציבורי המופיע בתוספת השניה לחוק, אך זאת  בהפעלת סמכויות אכיפה או גבייה בלבד.

לאור לשונו של הסעיף, נוצר ספק אשר לחוקיות העסקת שוטרים כאמור בתוך סניפי המוסד לביטוח לאומי (להלן – סניפי המוסד), לאור העובדה שבתוך הסניף נערכת עבודה הקשורה גם לתשלום גמלאות [ולא רק לאכיפה וגביה].

לפיכך, מוצע לתקן את סעיף 23 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה-1995 (להלן- החוק) ולקבוע במפורש במסגרת הוראות החוק כי, לגבי סניפי המוסד רשאית המשטרה להקצות שוטרים בשכר בעת שעות קבלת קהל בסניפים.

 

 

ג. מטרות החוק המוצע והצורך בו

 

בסניפי המוסד מועסקים שוטרים בתשלום לסיוע בשמירה על הסדר הציבורי במהלך ביצוע משימות הסניף, כפי שיפורט להלן. מדובר בפעילות על בסיס קבוע, אך לפרקי זמן מוגבלים בהם ניתן שירות לקהל המבוטחים בסניפי המוסד.

לאור לשונו של סעיף 102ז לחוק המשטרה, נוצר ספק אשר לחוקיות העסקת שוטרים כאמור בתוך סניפי המוסד.

נוכח הקושי החוקי האמור, מוצע לקבוע במפורש כי, נוכח ייחודו והיקף פעילותו של המוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד), ובהתחשב במגוון האוכלוסיות בהם נדרש המוסד לטפל מידי יום, רשאית המשטרה להקצות שוטרים בשכר בעת שעות קבלת קהל בסניפי המוסד.

 

לעניין זה, ייחודו ובידולו של המוסד [על פני תאגידים אחרים], מתבטא בצירופם של כל אלה-

· המוסד אמון על הענקת זכויות מתחום הביטחון הסוציאלי לכלל תושבי המדינה, והוא פועל בכל רחבי הארץ, ובהיקפים העולים בסדרי גודל על כל תאגיד אחר.

· עיקר פעילותו של המוסד מתמקדת באוכלוסייה מוחלשת, ברמה סוציואקונומית נמוכה. עובדה זו יוצרת מצבי חיכוך מול האוכלוסייה המטופלת וחשש מתמיד לפגיעה משמעותית בסדר הציבורי [לרבות חשש לחיי אדם או איומים בעלי אופי אובדני]. פעולות אלו מאופיינות ברמת סיכון גבוהה, אף כי מדובר בשירות ציבורי וחיוני מהמעלה הראשונה.

· היקפי הפעילות של המוסד הם גבוהים במיוחד, ואין להם מקבילה בקרב תאגידים חוץ ממשלתיים אחרים. מדי שנה מתקיימים בסניפי המוסד מפגשים עם כ-5 מיליון מבוטחים, הנדרשים לקבל שירות למיצוי זכויותיהם בגמלאות, או בעניין חובות בדמי ביטוח.

· היתרון שבהעסקת שוטרים בשכר, בהקשר זה, נתון בעצם מקצועיותם ויכולתם לטפל, למנוע ולמזער  פגיעה באוכלוסיית הנזקקים כמו גם באוכלוסיית נותני השירות. שוטרים הפועלים גם בקהילה, מכירים את הנפשות הפועלות ואת "המוקדים הבעייתים" בקהילה ומשכך, יש בידיהם את הידע, והכישורים הרלבנטיים והאפקטיביים ביותר לתכלית  העסקתם.

 

חשוב להדגיש כי, המוסד מפעיל גם אנשי אבטחה בהיקף גדול לשמירת הסדר הציבורי, והעסקת שוטרים הינה בגדר גורם נוסף, ולמטרות כפי שתואר לעיל  לאור מומחיותם, הסמכות הייחודית הנתונה בידיהם, והידע שיש להם בהיותם שוטרים בקהילה הרלוונטית.

במסגרת זו, בידיו של שוטר היכולת להפעיל גורמי  משטרה, לשם קבלת סיוע בפעילות שמירה על הסדר הציבורי, בריסון ומניעת אלימות, כפי שמתרחשת בסניפי המוסד מעת לעת.

יצוין כי, בשנה החולפת התרחשו בסניפי המוסד קרוב ל- 600 אירועים של פגיעה בסדר הציבורי, מתוכם כ – 80 אירועי תקיפה או איום על עובדי המוסד, כ -260 ניסיונות התאבדות או איומים בהתאבדות, ומאות אירועי אלימות.

יש חשש כבד כי, בהיעדר נוכחות משטרתית, מספר האירועים האלימים יגדל משמעותית.

 

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

 

סעיף 23 לחוק יתוקן.

 

 

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקן המשרד, וההיבט המינהלי

 

 

עלות התיקון הינה זניחה.

 

 

ו.         ולהלן נוסח הצעת החוק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...) (תיקון סעיף 23), התשע"ה-2015

 

תיקון סעיף 23

1.  

בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשנ"ה- [1]1995, האמור בסעיף 23  יסומן "(א)" ולאחריו יבוא-

"(ב) על אף האמור בסעיף 102ז לחוק המשטרה, תשס"ו-[2]2006 (בסעיף זה – חוק המשטרה), קצין מוסמך כהגדרתו בסעיף 102א לחוק המשטרה, רשאי להקצות שוטרים בתשלום לשם שמירה על הסדר הציבורי ושלום הציבור בסניף ולעניין זה יחולו הוראות סעיפים 102א(ג), 102א(ד) ו- 102ו לחוק המשטרה.".

תחילה ותחולה

2.  

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה, בע"מ 210

[2] ס"ח התשס"ו, בע"מ 130