תזכיר חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (תיקון מס' 3) - עותק סופי.doc תזכיר תזכיר חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (תיקון מס' 3), התשע"ה-2015

תזכיר חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (תיקון מס' 3), התשע"ה-2015

1.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (תיקון מס' 3), התשע"ה-2015

2.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

תזכיר החוק מבקש לתקן את חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012 (להלן – החוק) בעקבות מספר ליקויים שנתגלו בו, ועקב הניסיון שהצטבר מאז הקמת הרשות הארצית לכבאות והצלה (להלן – הרשות או רשות הכבאות וההצלה), שהוקמה מכוח החוק.

3.  עיקרי החוק המוצע

 

תיקון לעניין דין משמעתי של מתנדבים (סעיף 1)

סעיף 18 לחוק העיקרי קובע, כי מפקד יחידה יהיה רשאי להעמיד לדין משמעתי מתנדב, ולהטיל עליו עונש של התראה, נזיפה או הפסקת התנדבותו. מוצע להסמיך את מפקד היחידה להטיל גם עונש של הגבלת התנדבות, במקרים המתאימים.

 

הרחבת סמכות צוות כיבוי והצלה מפעלי (סעיפים 2-6)

סעיף 31 לחוק העיקרי מסדיר את סמכותו של הנציב להורות בצו לבעל מפעל, לקיים במפעלו צוות כיבוי שיפעל באירוע דליקה בלבד, עד הגעת כוחות רשות הכבאות וההצלה למקום, ויסייע לרשות עם הגיעה למקום. מוצע לקבוע כי צוות כיבוי כאמור שיוסמך על ידי הנציב יפעל באירועי כבאות והצלה, גם אם אין מדובר באירוע דליקה, לרבות מתן מענה מיידי באירועי חומ"ס - אם הוסמך לכך. בהתאמה, מוצע לשנות את הביטוי "צוות כיבוי מפעלי" ל"צוות כיבוי והצלה מפעלי" בכל מקום בו ביטוי זה מוזכר בחוק.

 

החלטת "גורם מוסמך" להקצאת כבאים בתשלום (סעיף 7)

סעיף 36 לחוק העיקרי,  קובע את התנאים הנדרשים לצורך הקצאת כבאים בתשלום. בין היתר, קובע סעיף 36(ב)(2) את התנאי המפורט להלן: "התקיימו לגבי הפעולה או האירוע הוראות כל דין, לרבות כאשר נדרש לפעולה או לאירוע רישיון, היתר או אישור לפי כל דין, והגורם המוסמך החליט כי הרישיון, ההיתר או האישור מותנים בהקצאת כבאים וציוד לכיבוי אש או לחילוץ".

מוצע להבהיר כי בסמכות ה"גורם המוסמך" לקבוע כי נדרשת בחינת רשות הכבאות (בהיותה הרשות הארצית האמונה על בטיחות האש) בדבר הצורך בהקצאת כבאים וציוד לכיבוי אש או לחילוץ, כאשר ממילא ההחלטה להקצות כבאים וציוד נתונה בידי הקצין המוסמך, כמפורט באותו סעיף. אין בתיקון המוצע כדי לפגוע בסמכויות על פי כל דין.

 

תיקון סעיפים 79 ו- 80  לחוק (סעיפים 8-9 )

סעיף 80, הקובע חובת פיקוח נושא משרה בתאגיד, מפנה לעבירות לפי סעיף 76 לחוק. גם  צו הפסקה מנהלי שניתן  על ידי מפקד המחוז לפי סעיף 51  הוא צו הקובע חובות שהפרתן דומה לחובות שהפרתן מקימה את העבירות המנויות כיום בסעיף 76, שלגביהן נקבעה חובת פיקוח של נשוא המשרה. מסיבה זו ראוי לכלול גם את  הוראת הצו המנהלי האמור כחובה שעל קיומה אחראי נושא המשרה, ולפיכך נדרש לתקן גם את סעיף 80 כדי להרחיב את מסגרת חובת הפיקוח הקיימת.

במקביל, לשם הבהרה,  מתבקש לתקן את סעיף 79 לחוק ולהוסיף בו הפניות מפורשות לסעיפי החוק אליהם מתייחס הסעיף.

 

תיקון ההפניה בסעיף 147(ה) לחוק (סעיף 10)

סעיף 147 לחוק קובע הוראות מעבר לעניין תקנות שהותקנו מכוח חוק שירותי כבאות, התשי"ט-1959, שבוטל עם חקיקת החוק. סעיף קטן (ה) באותו סעיף קובע כי סמכות הנתונה לרשות כבאות בתקנות המפורטות בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) באותו סעיף, תהיה נתונה לרשות הכבאות וההצלה, והנציב יקבע את בעל הסמכות החדש. עם זאת, סעיף קטן (ב) עניינו תקנות שיעמדו בתוקפן עד ליום כינון הרשות בעוד שסעיף קטן (א) עניינו תקנות שיעמדו בתוקפן עד להתקנת תקנות חדשות. אם כן, ההוראה בסעיף (ה) רלוונטית לעניין התקנות המפורטות בסעיף קטן (א), ולא בסעיף קטן (ב). מוצע לתקן טעות טכנית זו.

4.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים   18, 31, 33, 36, 64, 76, 79, 80, 95, 147   לחוק.

5.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקן המשרד וההיבט המינהלי

אין השפעה.

 

6.  להלן נוסח החוק המוצע:

 


הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (תיקון מס' 3), התשע"ה-2015

 

 

תיקון סעיף 18

 

1.

בסעיף 18(ב) לחוק העיקרי, אחרי "התראה או נזיפה" יבוא "וכן להגביל".

תיקון סעיף 31

2.

בסעיף 31 לחוק העיקרי –

 

 

(א)  בכותרת השוליים, במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי".

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ג), במקום "צוות כיבוי" יבוא "צוות כיבוי והצלה" ובמקום "באירוע דליקה" יבוא "באירוע כבאות והצלה, לרבות באירוע חומרים מסוכנים – אם הורה הנציב כן".

 

 

 

(ג)  בסעיף קטן (ד) במקום "אירוע דליקה" יבוא "אירוע כבאות והצלה", במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי" ובסופו יבוא "ואם הורה הנציב בצו לפי סעיף קטן (ג) כי צוות כאמור יפעל גם לעניין טיפול באירוע חומרים מסוכנים, יהיו נתונות לו גם הסמכויות לפי סעיף 29(א)(3) לצורך גילוי, זיהוי וניטור של חומרים מסוכנים."

 

 

 

(ד) בסעיף קטן (ה), במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי".

תיקון סעיף 33

3.

 

בסעיף 33 לחוק העיקרי, במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי".

תיקון סעיף 74

4.

בסעיף 74 לחוק העיקרי, במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי".

תיקון סעיף 76

5.

בסעיף 76(א)(1) לחוק העיקרי, במקום "צוות כיבוי מפעלי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי".

תיקון סעיף 95

6.

בסעיף 95 לחוק העיקרי, במקום "צוות כיבוי" יבוא "צוות כיבוי והצלה מפעלי או צוות כיבוי לשטחים פתוחים".

תיקון סעיף 36

 

7.

בסעיף 36(ב)(2) לחוק העיקרי, במקום "מותנים בהקצאת כבאים" יבוא "מותנים בבחינת רשות הכבאות בדבר הצורך בהקצאת כבאים".

תיקון סעיף 79

8.

בסעיף 79 לחוק העיקרי, אחרי "צו הפסקה מנהלי" יבוא "שניתן לפיסעיף 51 לחוק", ואחרי "צו הפסקה שיפוטי" יבוא "שניתן לפיסעיף 58 לחוק".

תיקון סעיף 80

 

9.

בסעיף 80(א) ו-(ב) לחוק העיקרי -

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), אחרי "לפי סעיף 76" יבוא " או למנוע עבירה של הפרת צו הפסקה מנהלי לפי סעיף 79";

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב) אחרי  "עבירה לפי סעיף 76" יבוא "או הפרת צו הפסקה מנהלי לפי סעיף 79".

תיקון סעיף 147

 

10.

בסעיף 147(ה) לחוק העיקרי, במקום "בתקנות המפורטות בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג)" יבוא "בתקנות המפורטות בסעיפים קטנים (א) עד (ג)".