תזכיר חוק הסדרת העיסוק של מורשים לבטיחות, התשע"ה-2014
א. שם החוק המוצע:
הצעת חוק הסדרת העיסוק של מורשים לבטיחות, התשע"ה-2014
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת החוק היא להסדיר עיסוק של מורשי בטיחות בתחומי בטיחות שייקבעו בתוספת לחוק, כך שרק מי שרשום במרשם מורשי הבטיחות יהיה רשאי לתת אישור בטיחות בנוגע לתחום או מדור שייקבע בתוספת. הרישום במרשם ייעשה רק לאחר בדיקת עמידתו של המבקש להירשם במרשם בתנאים שנקבעו בהצעת החוק. הצורך בהסדרה זו נובע מהעובדה, שכיום, אין הסדרה לעיסוק זה וכל "דיכפין" רשאי לאשר או לייעץ בנוגע לפעילות או לתחומים הדורשים אישור בטיחות. הצעה זו גם מאפשרת יישום של המלצות חברי ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט בדימוס זיילר לעניין יועצי בטיחות בענף הבנייה אשר המליצו להסדיר את תחום יועצי הבטיחות לעניין מבנים כך שרק יועצים מוסמכים יוכלו לייעץ ולהוציא אישורי בטיחות.
לאור האחריות הגדולה שיש בעצם מתן אישורי בטיחות, מוצע לקבוע עבירה פלילית בגין הפרת הוראות חוק זה וכן החלת דין משמעתי על מורשי הבטיחות.
ג. עיקרי החוק המוצע:
כללי -
בעקבות התמוטטות רצפת אולם השמחות "ורסאי", בשנת 2001, אשר גרמה למותם של 23 אנשים ולפציעתם של כ-380 אנשים, מונתה, ביום 29.6.2001 ועדת החקירה בראשות השופט בדימוס: מר ורדימור זיילר (להלן: "ועדת זיילר") אשר תפקידה היה לבדוק את סוגיית בטיחותם של מבנים ומקומות המשמשים את הציבור. בפרק 9 לדו"ח הועדה ישנה התייחסות מפורטת לתפקידו של יועץ הבטיחות בתוך מערך בעלי התפקידים החיוניים להשגת בטיחות הבנייה, וכך נכתב שם, בין היתר: "היבטי הבטיחות הם חשובים, וכדי שהם לא יישכחו ולא יוזנחו, יצרה המציאות בעל תפקיד מיוחד, המכונה "יועץ בטיחות". זכרו של יועץ זה לא בא בחוק, והוא לא מוסדר בדין או בכל דרך אחרת"(דו"ח ועדת זיילר, פרק 9, עמ' 123) כמו כן נכתב כי " העובדה שתפקיד יועץ הבטיחות אינו מוסדר בחוק הביאה למצב שבו כל דיכפין ייתי וייכנס לתחום זה. היו בפנינו לא מעט תיאורים פלסטיים אודות היות חלק מהמתיימרים להסתפח לתפקיד זה "שרלטנים", "שלט בלבד", "מאכערים" שיש להם מהלכים אצל רשויות שונות, חסרי הכשרה, חסרי ידע וכל כיוצא באלו התבטאויות שיש בהן הסתייגות קיצונית מהיכולת ומהכשירויות של רבים מהנמנים על ענף זה" (שם, בעמ' 124). לאור זאת, חברי הוועדה המליצו "שהדין יקבע שרק יועצי בטיחות מוסמכים יוכלו לייעץ ולהוציא אישורים. מאחר שכיום אין בארץ מסלול להכשרתם של יועצי בטיחות, אנו ממליצים שיוקם מערך מתאים שבמסגרתו תותווה תכנית לימודים, בין עצמאית, ובין נלווית ללימודים אחרים (אדריכלות, הנדסה, הנדסאות וכיוצא בזה), שתכשיר אנשים לתפקיד של יועץ בטיחות במבנים (עם תת-התמחות להיבטי בטיחות בנושאים מיוחדים או במבנים ייעודיים). רק בעל הכשרה כזו יוכל לקבל רישיון כיועץ בטיחות. כאמור, נראה לנו שהמקצוע הזה חשוב מכדי להשאירו פתוח לכל דיכפין, ויש לקבוע לו כשירות של אדריכל, מהנדס או הנדסאי (שבלימודיו נכלל אותו מסלול לימוד שהוזכר לעיל), או כשירות ברמה דומה. על יועץ בטיחות יחולו הכללים המתאימים שאותם המלצנו להחיל על אדריכל, בשינויים המחויבים מן העניין (שם, פרק 20, עמ' 308).
הצעת חוק זו נועדה להסדיר את העיסוק של בעלי התפקידים שנקראו , בין היתר : "יועצי בטיחות". כמו כן, ההסדרה האמורה לא תצומצם רק לתחום בטיחות הבנייה אלא לתחומי בטיחות נוספים. יובהר כי מאחר שתפקידם יהיה לתת אישורי בטיחות, הם ייקראו מורשי בטיחות ולא יועצי בטיחות. תפקידם של מורשי בטיחות, כהגדרתם בחוק זה, יהיה בדיקה ואישור תנאי הבטיחות של תחום שנקבע בטור א' או ב' לתוספת לחוק. התחום ייקבע על ידי השר, שאותו תחום נמצא תחת אחריותו, (בהיעדר שר כאמור - שר הכלכלה), בהסכמת שר הכלכלה, אם אותו שר קבע כי אישור של מורשה בטיחות מהווה תנאי למתן רישיון, היתר או אישור להפעלת עסק, אירוע, עינוג ציבורי וכד', . ויודגש, אישור בטיחות משמעו שלאחר בחינת תנאי הבטיחות, ניתן לאשר את ביצוע הפעילות ועל כן יש להבטיח שרק מי שעבר הכשרה מתאימה והוא בעל ידע וכישורים מספיקים, יוכל לעסוק במקצוע של מורשה הבטיחות. זוהי תכלית החוק שיסודה בצורך להגן על שלום הציבור ובטיחותו.
יצוין כי אין בהצעת בחוק כדי לגרוע מסמכויות של גופים אחרים אשר מוסמכים, מכוח הדין, לתת רישיונות או היתרים לעסוק בעבודות מסוימות (למשל: עבודות גז, עבודות חשמל וכיוצא באלו).
סעיפי ההצעה-
סעיף 1 – מוצע לקבוע את מטרת החוק. כאמור לעיל, מטרת החוק היא להסדיר את העיסוק של מורשי הבטיחות אשר תפקידם יהיה לתת אישורי בטיחות בתחומים שייקבעו בתוספת. תחומים אלו ייקבעו בתוספת, אם שר הנוגע בדבר, בהסכמת שר הכלכלה, קבע בחיקוק שתנאי למתן רישיון להפעיל עסק, אירוע, עינוג ציבורי וכיוצא באלו יהיה קבלת אישור בטיחות שיינתן על ידי מורשה בטיחות.
סעיף 2 – הגדרות.
סעיף 3 – מוצע לקבוע מי יהיה מורשה בטיחות. מורשה בטיחות הוא מי שרשום במרשם שיתנהל לפי חוק זה ומי שיעסוק במתן אישור עמידה בדרישות הבטיחות של תחומי הבטיחות שייקבעו בתוספת.
סעיף 4 – מוצע לקבוע את הסמכות של הרשם לנהל מרשם מורשי בטיחות וכן לקבוע כי במרשם יהיו מדורים בהתאם לתחומי הבטיחות שבתוספת. לדוגמה: אם ייקבע תחום "מקומות רחצה" יכול וייקבע בתוכו מדור חופי רחצה, מדור בריכות שחייה וכד'. הודעה על פתיחת מדור תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד. כמו כן, פרטים בדבר שמות מורשי הבטיחות ומועד רישומם יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד, על מנת שכל אחד יוכל לבדוק האם אדם שמציג עצמו כמורשה בטיחות הוא אכן מורשה בטיחות.
סעיף 5 - מוצע לקבוע הגבלת העיסוק וייחוד פעולות – כאמור בחלק הכללי שבדברי הסבר אלו, תחום פעילותו של מורשה הבטיחות נוגע לבטיחות הציבור ולשלומו, שכן תפקידו של מורשה הבטיחות לתת אישור שהמקום, העסק, האירוע וכיוצא באלה, עומדים בדרישות בטיחות ועל כן ניתן לבצע בהם פעילות. לכן, מוצע לקבוע הגבלת עיסוק וייחוד פעולות, כך שאסור לאדם לתת אישור בטיחות בעניינים שמפורטים בטור א' או ב' לתוספת, אלא אם הוא רשום במרשם.
סעיף 6 – מוצע לקבוע ייחוד תואר כך שיהיה אסור לאדם להשתמש בתואר מורשה בטיחות אלא ביחס לאישורי הבטיחות לפי התוספת וכן יהיה אסור לאדם להציג עצמו בתואר הדומה ל"מורשה בטיחות" אם אותו אדם רשום במרשם.
סעיף 7 – מוצע לקבוע כי שר שתחום פעילות מסוים נמצא תחת אחריותו (בהגדרות החוק הוגדר : "השר הנוגע בדבר") רשאי להורות, בהסכמת שר הכלכלה, כי תנאי למתן רישיון, היתר, אישור וכיוצא באלו, טעונים אישור בטיחות. אם קבע שר כאמור, שר הכלכלה יתקן בצו, בהסכמת השר הנוגע בדבר, ובאישור ועדת עבודה ורווחה של הכנסת, את התוספת כך שיוסף לה תחום או מדור, לפי העניין, וכן הוראת מעבר נדרשת. יובהר כי אם תחום מסוים לא נמצא תחת אחריותו של שר מסוים, הסמכות לקבוע תחום או מדור בתוספת תהיה של שר הכלכלה.
סעיף 8 –מוצע לקבוע כי רשם מורשה הבטיחות יהיה עובד מדינה ובעל השכלה וניסיון רלוונטי לתפקיד. תנאי כשירות זה הכרחי לתפקיד, שכן נדרש ידע כדי להכיר בתעודות, בתארים או בניסיון של מי שמבקש להירשם במרשם וכדי לבטל רישום במרשם או לסרב בשל העילות הקבועות בהצעת החוק.
סעיף 9 - מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) את התנאים לרישום במרשם. התנאים שנקבעו בפסקאות משנה (3) – (1) הם תנאים בסיסיים המופיעים במרבית חוקי הסדרת המקצועות. לגבי פסקת משנה (3), מוצע לתת לרשם שיקול דעת בבחינת העבירה שבה הורשע או מואשם מורשה בטיחות או מי שמבקש להירשם במרשם כמורשה בטיחות.
בפסקת משנה (4) מוצע לקבוע תנאי נוסף לרישום במרשם והוא המקצוע או התואר הבסיסי הנדרשים לרישום במרשם. מקצועות אלו יהיו מנויים בטור ג' לתוספת. כאמור לעיל, בדו"ח ועדת זיילר, חברי הועדה המליצו על כך שיוקם מערך מתאים שבמסגרתו תותווה תכנית לימודים, בין עצמאית, ובין נלווית ללימודים אחרים (אדריכלות, הנדסה, הנדסאות וכיוצא בזה).
על כן, בשלב ראשון, מוצע לקבוע בתוספת, שני מקצועות: האחד, מהנדס הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים המתנהל מכוח חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח – 1958 (להלן – "חוק המהנדסים") והשני, הנדסאי הרשום במרשם ההנדסאים המתנהל מכוח חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג – 2011 (להלן – "חוק ההנדסאים"). הסיבה לקביעת המקצועות הנ"ל היא כיוון שמהנדסים והנדסאים כאמור רכשו במסגרת הכשרתם את הידע וההכשרה הבסיסית הנדרשת לצורך בדיקת דרישות בטיחות. כמו כן, הרשם רשאי להכיר בתעודה או תואר אקדמאי ממוסד לימודים ממדינת חוץ.
בפסקת משנה (5) מוצע לקבוע תנאי נוסף לרישום במרשם והוא שמבקש הרישום עמד בדרישות הכשרה שייקבעו בתקנות, בהתאם לסעיף קטן (ג). הכשרה זו תכלול תכניות לימודים שונות בהתאם לתחומי בטיחות שונים.
מוצע לקבוע בסעיף קטן (ב) שהשר רשאי לסרב לרשום במרשם אדם שהפר חובה מהותית מהחובות המוטלות עליו לפי החוק או חיקוק אחר הקשור לבטיחות, אשר בגינה אין הוא ראוי, לדעת הרשם, לעסוק כממונה בטיחות
סעיף זה נועד למנוע מאנשים אשר לא הורשעו אך קיימים כנגדם פסקי דין אזרחיים חלוטים הקובעים שהתרשלו במקצועם וגרמו לנזק בטיחותי כתוצאה מהתרשלות זו, להיות מורשי בטיחות. השימוש בסעיף זה ייעשה בזהירות ולאחר מתן הזדמנות למבקש הרישום לטעון את טענותיו.
מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג) כי השר והשר הנוגע בדבר, יקבעו בתקנות, לאחר התייעצות עם מנהל אגף הכשרה מקצועית במשרד הכלכלה, את דרישות ההכשרה, ההכשרה המקצועית ההשתלמות והבחינות שעל מבקש הרישום לעמוד בהן.
סעיף 10 – מוצע לקבוע את התנאים לביטול, סיוג או התליית רישום של אדם שרשום במרשם. סנקציה כאמור תופעל, לאחר שתינתן הזדמנות לבעל הרישום לטעון את טענותיו בקשר לכוונת הרשם להפעיל את הסנקציה ובלבד שאין סכנה בהמשך פעילותו של הרשום במרשם. קיימת סכנה כאמור, יהיה רשאי הרשם להתלות את הרישום באופן מיידי ובלבד שייתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו בהזדמנות הראשונה.
סעיף 11 – מוצע לקבוע מתן אפשרות לעיון חוזר על החלטת הרשם אם התגלו עובדות חדשות או השתנו הנסיבות ממועד ההחלטה.
סעיף 12 – מוצע לקבוע שהוראות הדין המשמעתי שנקבעו בחוק המהנדסים ובחוק ההנדסאים יחולו על מורשי בטיחות, בשינויים המחויבים, ולפי העניין, וזאת מאחר, שכאמור, בשלב ראשון, המקצועות הבסיסיים שמהווים תנאי לכשירות של מורשה בטיחות, הם מהנדס או הנדסאי.
סעיף 13 - סעיף העונשין קובע שתי עבירות פליליות: 1. של מי שנותן אישורי בטיחות בתחום או במדור שמפורט בתוספת מבלי שהוא רשום במרשם 2. של מי שמשתמש בתואר שמשתמע ממנו שהוא מורשה בטיחות בתחום המנוי בתוספת, או מציג עצמו כמורשה בטיחות כשאינו רשום במרשם הנוגע לאותו תחום.
סעיף 14 – מוצע לקבוע כי הוראות החוק באות להוסיף ולא לגרוע, כך שאם קיים דין אחר המסדיר רישוי בתחום שבו נדרשת בטיחות (כדוגמת: רישוי בתחום הגז), חוק זה לא יחול.
סעיף 15 – מוצע לקבוע את מועד תחילת החוק.
סעיף 16 – מוצע לקבוע הוראות מעבר לגבי מי שערב תחילת החוק, עסק במתן אישורים או בייעוץ בהיבטי בטיחות.
סעיף 17 - מוצע לקבוע תיקון עקיף לחוק בית המשפט לעניינים מנהליים, התש"ס – 2000, כך שערעור על החלטה של הרשם לפי חוק זה, ידון בבית משפט לעניינים מנהליים.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
לא קיים חוק בעניין שמבקשים להסדיר בהצעת החוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
ייבחן בהמשך
ו. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי:
ייבחן בהמשך
ז. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק ממשלתית:
הצעת חוק הסדרת העיסוק של מורשים לבטיחות, התשע"ה-2014
|
מטרת החוק |
1. |
מטרת חוק זה להסדיר את העיסוק של מורשים לבטיחות בתחומי הבטיחות הקבועים בתוספת. |
||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
2. |
"האגף להכשרה" – האגף להכשרה מקצועית ולפיתוח כוח אדם במשרד הכלכלה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"אישור בטיחות" – אישור מורשה בטיחות שניתן לפי סעיף 7; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
הועדה" - ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"המנהל" – מנהל האגף להכשרה או עובד האגף שהוא מינה לעניין חוק זה ואשר דבר מינויו פורסם ברשומות; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"מרשם" - מרשם מורשי בטיחות לפי חוק זה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"מרשם ההנדסאים" – מרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, כמשמעותו בסעיף 17 לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג–2012[1]; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"המשרד" – משרד הכלכלה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"פנקס המהנדסים ואדריכלים" – כהגדרתו בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח–1958[2]; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"הרשם" - מי שמונה לפי סעיף 8; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"השר" – שר הכלכלה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"השר הנוגע בדבר" - השר שתחום המנוי בתוספת נמצא תחת אחריותו, ושאינו השר. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
"תחום" – תחום המפורט בטור א' לתוספת; |
||||||||||||||||||||
|
מורשה לבטיחות |
3. |
מורשה לבטיחות בתחום או במדור יהיה מי שעיסוקו במתן אישור עמידה בדרישות הבטיחות באותו תחום או מדור, כפי שנקבעו לפי סעיף 7, והוא רשום במרשם; |
||||||||||||||||||||
|
מרשם |
4. |
(א) הרשם ינהל מרשם ובו רישום של מורשים לבטיחות בתחומים שונים. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) במרשם יהיו תחומים בהתאם לתחומים המפורטים בטור א' בתוספת ובמסגרת תחום ניתן לקבוע מדור אחד או יותר, שיפורטו בתחום ב' בתוספת, לפי סוגי אישורי הבטיחות הנדרשים באותו תחום; הודעה על פתיחת תחום או מדור תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) פרטים בדבר שמות מורשי הבטיחות הרשומים במרשם ומועד רישומם כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד. |
||||||||||||||||||||
|
הגבלת העיסוק וייחוד פעולות |
5. |
לא ייתן אדם אישור בטיחות בעניינים המפורטים בטור א' או ב' בתוספת שיוחדו לתחום או מדור אלא אם כן הוא רשום במרשם באותו תחום או מדור, לפי העניין. |
||||||||||||||||||||
|
ייחוד התואר |
6. |
(א) לא ישתמש אדם בתואר מורשה לבטיחות אלא ביחס לאישורי הבטיחות לפי התוספת בתחומי הבטיחות לפי חוק זה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לא יציג אדם את עצמו בתואר הדומה ל"מורשה בטיחות" ביחס לתחומי הבטיחות לפי חוק זה. |
||||||||||||||||||||
|
מורשה לבטיחות ואישור בטיחות |
7. |
(א) שר המבקש לקבוע בנושא שבתחום סמכותו כי בדיקה בתחום הבטיחות, לרבות לצורך מתן רישיון, היתר, אישור וכיוצא באלה, תעשה בידי מורשה בטיחות לפי חוק זה, לא יקבע כן אלא בהסכמת השר. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) נקבע כי בדיקה תעשה בידי מורשה בטיחות לפי חוק זה כאמור בסעיף קטן (א) או ביקש השר לכלול בדיקה כאמור בנושא שבתחום סמכותו, רשאי השר לתקן, בצו, בהסכמת השר הנוגע בדבר, ככל שישנו, ובאישור הועדה, את התוספת, ולכלול בו את הבדיקה האמורה בתחום ובמדור המצוינים בטור א' או ב', בהתאמה, בתוספת; צו כאמור יכלול את הוראת המעבר הנדרשת לבדיקה האמורה אשר תצוין בטור ה' לתוספת וכן יצוין בצו, בטור ו' לתוספת, האם נדרשות תקנות הכשרה לפי סעיף 9(ג). |
||||||||||||||||||||
|
|
8. ה |
השר ימנה עובד מדינה, שיכהן כרשם מורשי בטיחות והוא בעל השכלה וניסיון רלוונטי לתפקיד; הודעה על מינוי כאמור תפורסם ברשומות. |
||||||||||||||||||||
|
תנאים לרישום במרשם |
9. |
(א) הרשם ירשום אדם במרשם מורשי הבטיחות אם מתקיימים בו כל אלה: |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) הוא בגיר; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הוא אזרח ישראלי או תושב ישראל; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) הוא לא הורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת הרשם, לעסוק כמורשה בטיחות, ולא הוגש נגדו כתב אישום שטרם ניתן בו פסק דין סופי בעבירה כאמור; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הוא בעל אחד המקצועות המנויים בטור ג' לתוספת או בעל תואר אקדמי המנוי בתוספת זו, ממוסד אקדמי מוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח–1958[3], או שהוא בעל תעודה או תואר אקדמאי ממוסד לימודים ממדינת חוץ, והתעודה והמוסד הוכרו על ידי הרשם; הכרת תעודות ומוסדות כאמור תפורסם באתר האינטרנט של המשרד; השר, בהסכמת השר הנוגע בדבר, רשאי לשנות בצו את טור ג' בתוספת. |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) הוא עמד בדרישות הכשרה, לרבות הכשרה מעשית או השלמה מקצועית והשתלמויות, ובבחינות כפי שקבע השר לפי הוראות סעיף קטן (ג). |
|||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) הרשם רשאי לסרב לרשום במרשם אדם שהפר חובה מהותית מהחובות המוטלות עליו לפי החוק או חיקוק אחר הקשור לבטיחות, אשר בגינה אין הוא ראוי, לדעת הרשם, לעסוק כמורשה בטיחות. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) השר והשר הנוגע בדבר, ככל שישנו, באישור הועדה – |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) יקבעו, לאחר התייעצות עם המנהל, הוראות לעניין דרישות הכשרה או השתלמויות ביחס לכל מדור ותחום בטיחות, וכן בחינות לקבלת תעודת הכשרה, ורשאים הם לקבוע את ההיקף הנדרש של שעות ההכשרה וההשתלמויות ואת תוכניהן וסוגן; דרישות ובחינות כאמור יכול שיהיו כלליות ויכול שייקבעו לסוגים שונים של בעלי מקצוע או בעלי תואר אקדמי, לסוגי עסקים שונים ולסוגי מדורים או תחומי בטיחות; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) רשאים לקבוע אגרות בעד בקשה לקבלת תעודת הכרה, הכשרה, השתלמויות ובחינות. |
|||||||||||||||||||
|
ביטול רישום |
10. |
(א) הרשם רשאי להגביל את הרישום לפי סעיף 8, להתלותו או למחקו אם התקיים בו אחד מאלה: |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) הרישום בוצע על יסוד מידע כוזב; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הרישום בוצע על יסוד מידע שגוי אשר יש יסוד להניח כי הרשם לא היה מבצע את הרישום לו היה מודע לכך שמדובר במידע כאמור; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) ננקטו כנגדו אמצעים משמעתיים לפי סעיף 17(א) לחוק המהנדסים והאדריכלים או סעיף 32(א) לחוק ההנדסאים, לפי העניין, או אמצעי משמעת רלוונטי אחר לתחום העיסוק או התואר; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) חדל להתקיים או הופר תנאי מן התנאים לרישום; |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) בהתקיים נסיבות לפי סעיף קטן 8(ב). |
|||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) סבר הרשם שנתקיים בבעל הרישום תנאי מן התנאים האמורים בסעיף קטן (א) יודיע לו על כך בכתב בצירוף נימוקיו, וייתן לו הזדמנות להביא את טענותיו לפניו, בטרם החלטה סופית, ובלבד שאין סכנה בהמשך פעילותו; קיימת סכנה כאמור, יותלה רישומו ותינתן לו להשמיע את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר ההתליה האמורה; |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) החליט הרשם למחוק, לסייג או להתלות את הרישום כאמור בסעיף קטן (א), ישלח לבעל הרישום הודעה מנומקת בכתב על כך והמרשם יעודכן בהתאם; הרשם יהיה רשאי לקבוע כי החלטה על התליה או הגבלת רישום תעודכן גם היא במרשם, ככל שסבר שיש בכך כדי לקדם את תכלית החוק. העדכון יפורסם באתר האינטרנט של המשרד בהקדם האפשרי. |
||||||||||||||||||||
|
עיון חוזר |
11. |
מי שניתנה בעניינו החלטת רשם לפי חוק זה רשאי לפנות לרשם בבקשה לעיון חוזר בהחלטה שנתן, אם התגלו עובדות חדשות או השתנו הנסיבות ממועד ההחלטה והדבר עשוי לשיטתו לשנות את ההחלטה. |
||||||||||||||||||||
|
דין אתי ומשמעתי |
12. |
על מורשה בטיחות יחולו הוראות סעיפים 15 עד 17 לחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח–1958 או הוראות פרק ז' לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג–2012, למעט סעיף 22 לפרק זה, בשינויים המחויבים, ולפי העניין. |
||||||||||||||||||||
|
עונשין |
13. 1 |
ׁהעושה אחד מאלה, דינו מאסר שישה חודשים – |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) נותן אישור בעניינים המפורטים בטור א' או טור ב' לתוספת מבלי שהוא רשום במרשם, בניגוד להוראות סעיף 5. |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) משתמש בתואר שמשתמע ממנו שהוא מורשה בטיחות בתחום או במדור המנויים בתוספת, או מציג את עצמו כמורשה בטיחות כשאינו רשום במרשם הנוגע לאותו תחום, בניגוד להוראות סעיף 6. |
|||||||||||||||||||
|
|
14. |
הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע. |
||||||||||||||||||||
|
תחילה |
15. 1 |
תחילת החוק 90 יום ממועד פרסומו. |
||||||||||||||||||||
|
הוראת מעבר |
16. |
(א) אדם שעסק, ערב יום התחילה, במתן אישורים או בייעוץ בהיבטי בטיחות בתחום המנוי בטור א' או במדור המנוי בטור ב' לתוספת, זכאי לפנות בבקשה לרישום במרשם, לתקופה של שישה חודשים מיום התחילה. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) הרשם רשאי להיענות לבקשה כאמור בסעיף קטן (א), בהתקיים התנאים הבאים במגיש הבקשה: |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) האדם הוכיח, להנחת דעתו של הרשם, כי עסק במתן אישורים או בייעוץ בתחום הבטיחות כאמור, וכי יש לו הכישורים הנדרשים לכך. |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מתקיימות בו הוראות סעיפים 9(א)(1) ו-(3). |
|||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), הרשם רשאי לסרב לרשום במרשם מגיש בקשה אם גילה כי מגיש הבקשה הפר חובה מהותית מהחובות המוטלות עליו על פי דין בתחום או במדור הבטיחות, אשר בגינה אין הוא ראוי, לדעת הרשם, לעסוק כמורשה בטיחות. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) הגשת בקשה לפי סעיף קטן (א) יכול שתעשה בטרם יום התחילה, ותוגש באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של המשרד או בדואר רשום, לכתובת שיפרסם הרשם באתר האינטרנט. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) על אף האמור בסעיף 9(א)(2), מי שערב יום התחילה יוכיח לרשם, להנחת דעתו של הרשם, כי עסק במתן אישורים או בייעוץ בתחום או במדור הבטיחות המופיעים בתוספת, לתקופה שמעל לעשר שנים, יהיה רשאי להמשיך במתן אישורים או בייעוץ כאמור אף בלא עמידה בתנאי הסעיף האמור, אם התקיימו בו ההוראות הבאות: |
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) עמד בבחינות שקבע הרשם לצורך בחינת מקצועיותו, ככל שנקבעו מבחנים כאמור, ורשאי הרשם לקבוע בחינות שיועברו בכתב, בעל פה או באופן מעשי. |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עבר הכשרה לפי סעיף 9(א)(5). |
|||||||||||||||||||
|
|
|
(ו) אישור או ייעוץ בטיחות שניתן על ידי אדם שלא בהתאם להוראות סעיף זה, לא יהיה לו תוקף לעניין דרישה לפי דין לאישור או ייעוץ כאמור. |
||||||||||||||||||||
|
|
|
בסעיף זה – "יום התחילה" – יום התחילה של חוק זה או היום שבו נכנס לתוקף תחום או מדור בטיחות, לפי העניין, שנקבע בתוספת בהתאם להוראת סעיף 7(ב). |
||||||||||||||||||||
|
תיקון לחוק בית המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000 |
17. |
בחוק בית המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000[4], בפרט 21 לתוספת הראשונה, אחרי סעיף 27 יבוא: "החלטה של רשות לפי חוק הסדרת העיסוק של מורשי בטיחות, התשע"ה–2014"; |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||