א. שם החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 116) (הסדרת העיסוק בהתקנה ואחזקה של מונים למוניות, בהשכרת רכב, וסמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"ה-2015
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
העיסוק בהשכרת רכב ובהתקנה ובתחזוקה של מונים, מוסדרים כיום בצווים לפי חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן – חוק הפיקוח): צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי החזקתם), התשמ"ד-1984 וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985. בחוק הפיקוח מצויות גם סמכויות הפיקוח והאכיפה של המדינה כלפי מי שמפרים את חוק הפיקוח והצווים מכוחו.
תוקפו של חוק הפיקוח ובהתאם גם של הצווים מכוחו, מותנים בקיומה של אכרזה תקפה של מצב חירום. במסגרת המהלך הממשלתי לקידום חקיקה שנועדה לבטל את הזיקה בין דברי חקיקה שונים לבין מצב החירום, ולאור הוראות חוק יסוד: חופש העיסוק, מוצע ליצור אסדרה של העיסוקים המפורטים לעיל, ולעגן את סמכויות הפיקוח והאכיפה לגביהם, בפקודת התעבורה. מוצע כי סמכויות פיקוח ואסדרה אלה יחולו גם על עיסוקים נוספים המאוסדרים לפי הפקודה האמורה.
יצוין כי תזכיר חוק לעניין זה הופץ עוד בשנת 2010, אך נוכח הזמן שחלף והשינויים הרבים ששולבו בנוסח לעומת זה שהוצע באותה העת, מופץ בזאת תזכיר חדש.
ג. עיקרי החוק המוצע:
עיקר 1:
מוצע להסדיר את העיסוק בהתקנת מונים למוניות ובמתן שירותי אחזקה להם, לרבות תנאים לקבלת רישיון לעיסוק זה, חובות המוטלות על בעל הרישיון והנסיבות בהן ניתן לבטל רישיון, להתלותו או להגבילו.
(סעיף 3 לחוק המוצע, חלק ראשון)
עיקר 2:
מוצע להסדיר את העיסוק בהשכרת כלי רכב, לרבות התנאים הנדרשים מן העוסק בכך, החובות המוטלות עליו, הנסיבות בהן ניתן לבטל רישיון זה, להתלותו או להגבילו, עבירות שיחולו על הפרת הוראות אלה, וסוגי כלי הרכב שעל השכרתם תחול האסדרה המוצעת.
(סעיף 3 לחוק המוצע, חלק שני, וסעיף 5 לחוק המוצע)
עיקר 3:
מוצע להעניק למאסדרים השונים לפי פקודת התעבורה – המפקח על התעבורה, רשות הרישוי, והרשות לפי חלק י' לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, סמכויות פיקוח על מי שקיבלו מהם רישיון, הסמכה או היתר או הוכללו ברשימת זכאים לעסוק, סמכויות חקירה, תפיסה וחיפוש על פי צו למי שלכאורה מפרים את הדינים החלים על עיסוקים הטעונים רישיון, הסמכה או היתר כאמור וסמכות עיכוב למי שחשודים כאמור ומסרבים להזדהות.
(סעיף 4 לחוק המוצע)
עיקר 4:
מוצע לקבוע כי צווי הפיקוח שפורטו יבוטלו לאחר התקנת תקנות לפי החוק המוצע וסמכויות הפיקוח והאכיפה יחולו על הרישיונות, ההסמכות וההיתרים הקבועים כבר בפקודה, ועל הסימנים שייווספו לפי החוק המוצע – עם כניסתם לתוקף.
(סעיף 7 לחוק המוצע)
הצעת החוק מביאה לשינוי משפטי שהוא בעיקרו, שאין בצידו השפעה מהותית על תקציב המדינה. יחד עם זאת, ככל שיוסמכו ויופעלו פקחים לפי החוק המוצע, הדבר יהיה כרוך בעלויות. בו בזמן, סעיף 70(10) לפקודת התעבורה מסמיך את השר לקבוע אגרות תמורת הרישום וההסמכה שמוצע לקבוע בחוק, אגרות שכיום אינן קיימות. מאחר והיקף הפיקוח שיבוצע וכן גובה האגרות אינם ידועים עדיין, לא ניתן להעריך כיום את ההשפעה התקציבית של החוק המוצע.
מתן סמכות רחבה יותר לפיקוח ואכיפה על עמידה בהוראות החוק המוצע והוראות רגולציה שכבר קיימות בפקודת התעבורה. מימושן של סמכויות אלה יחייב הפעלת פקחים.
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 116) (הסדרת העיסוק בהשכרת רכב, התקנה ואחזקה של מונים למוניות וסמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"ה-2015
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בסעיף 1 לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה) - |
|
|||||||||||||
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "בעל" יבוא: |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
""בעל עניין", "נושא משרה" – כהגדרתם בחוק החברות, התשנ"ט-1999[2];" |
|
||||||||||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "עגלה" יבוא: |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
""עוסק מורשה" – כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[3];"; |
|
||||||||||||
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "רישיון נהיגה" יבוא: |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
""שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[4]." |
|
||||||||||||
|
תיקון סעיף 14ז |
2. |
בסעיף 14ז לפקודה - |
|
|||||||||||||
|
|
|
(1) בהגדרה "אמצעי שליטה, בעל עניין ושליטה", המילים ""בעל עניין" ו"שליטה"" – יימחקו; |
|
|||||||||||||
|
|
|
(2) ההגדרה "נושא משרה" – תימחק. |
|
|||||||||||||
|
הוספת סימנים ג'2 ו-ג'3 בפרק שני |
3. |
בפרק שני לפקודה, לפני סימן ד' יבוא: |
|
|||||||||||||
|
|
|
"סימן ג'2: התקנת מונים ואחזקתם |
|
|||||||||||||
|
|
|
הגדרות |
14יט. |
בסימן זה - |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
"התקנה", של מונה – לרבות ביצוע חיבורים, אימות אפשרות הפעלה תקינה, חתימה במגופה בתום הפעולות האמורות והתקנת אמצעי זיהוי הנהג; |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
"מונה" – מיתקן שיש עליו אישור בר תוקף של המפקח על התעבורה, לקביעת שכר ההסעה במונית כפי שנקבע לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו–1996[5] (להלן – חוק הפיקוח), המופעל באמצעות אמצעי זיהוי הנהג וכולל קופה רושמת; |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
"אמצעי זיהוי הנהג" – אביזר הכולל רכיב אלקטרוני המפעיל את המונה וכולל את פרטי הנהג; |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
"מתקין" – מי שניתנה לו הסמכה לפי סעיף 14כ; |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
"שירותי אחזקה" – כל שירות הנדרש לשם הבטחת פעולתו התקינה של המונה ואמצעי זיהוי הנהג, לרבות פירוק המונה ממונית והתקנתו במונית אחרת, התקנת מונה חלופי, בדיקות תקינות ואימות דיוק ומתן אישורים על תוצאותיהן, תיקון, החלפת חלקים, שיפוץ, סיכה, כיוונון, עדכון תעריפי שכר ההסעה לפי חוק הפיקוח, הרצה, חתימה במגופה בתום הפעולות האמורות, ניהול רישום וכל שירות אחר הכרוך באלה. |
|
|||||||||||
|
|
|
רישוי מתקינים |
14כ. |
(א) לא יתקין אדם מונה ולא ייתן לו שירותי אחזקה, אלא אם קיבל רישיון לכך מאת המפקח על התעבורה לפי סעיף זה, או אם הוא פועל במסגרתו ומטעמו של מתקין מורשה כאמור (להלן – מתקין). |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) רישיון לפי סעיף זה יהיה לשלוש שנים; על אף האמור, רשאי המפקח, בנסיבות מיוחדות, לתת רישיון כאמור לתקופה קצרה יותר. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) המפקח על התעבורה רשאי לתת רישיון לפי סעיף זה למבקש שהתקיימו בו כל אלה - |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) הוא תאגיד או עוסק מורשה כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) הוא תושב ישראל ואם הוא תאגיד, הוא רשום בישראל ואחד לפחות מבעלי העניין בו, הוא תושב ישראל; |
|||||||||||
|
(3) הוא לא הורשע ולא הוגש נגדו כתב אישום שטרם ניתן בו פסק דין סופי, בעבירות שמפאת חומרתן, מהותן או נסיבותיהן סבור המפקח על התעבורה כי אין זה ראוי שהמבקש יקבל רישיון לפי סעיף זה ואם הוא תאגיד - התאגיד, בעל השליטה או נושא משרה בתאגיד, לא הורשעו ולא הוגש נגדם כתב אישום כאמור; |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(4) היה המבקש תאגיד – מטרותיו, לפי מסמכי ההתאגדות שלו, מסמיכות אותו לבצע את אלה: קניה, מכירה, התקנה ומתן שירות אחזקה למונים; |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(5) עמד בתנאים שקבע השר בעניינים הבאים: |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) הכשרה מקצועית של המבצעים פעולות התקנה ושירותי אחזקה אצל המתקין או מטעמו, הנדרשת לצורך פעולות כאמור; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מערך מחשובי מתאים לניהול רישומים ומתן דיווחים, לפי דרישות המפקח על התעבורה, שיפורסמו באתר האינטרנט של המשרד; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מספרם ופרישתם של האתרים מטעם בעל הרישיון, רמת ואופי השירות שיינתן בהם, ולוחות הזמנים לפתיחתם; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הפקדת ערבות בנקאית עצמאית בנוסח שקבע השר, שתהיה בתוקף למשך שנה אחרי תום תוקף הרישיון, לרבות חידוש הרישיון לתקופות נוספות, להבטחת קיום תנאי הרישיון והוראות סימן זה, בסכום שיקבע השר. |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(6) מתקין יפקיד בידי המפקח על התעבורה או מי מטעמו את המידע הדרוש לשם מתן שירותי אחזקה למונים שהתקין, לרבות על מבנה המכשיר, אופן הפעלתו, תוכנת הפעלת המונה ועדכוניה ואופן תיקונן של תקלות הניתנות לצפייה מראש . |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) נמצא מבקש זכאי לרישיון לפי הוראות תקנת משנה (ג)(1) עד (4), יודיע לו על כך המפקח על התעבורה, וייתן לו רישיון אחרי שעמד בתנאים גם לפי פסקאות משנה (5) ו-(6). |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) ניתן רשיון למתקין לפי סימן זה, יפרסם המפקח על התעבורה הודעה על כך ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. |
||||||||||||
|
|
|
|
|
(ו) ניתן לתאגיד רישיון לפי סעיף קטן (א) והועברה בו השליטה, יראו את ההסמכה כאילו הותלתה עד לאישור, בכתב, של המפקח על התעבורה כי בבעל השליטה מתקיימים התנאים בסעיף קטן (ג)(2) עד (4). |
|
|||||||||||
|
|
|
תפקידי המתקין וחובותיו |
14כא. |
(א) מתקין לא יתקין במונית מונה שלא סומן בסימון המאשר את אימות דיוקו ומועדו או מיתקן שנחזה להיות מונה אך אינו מונה לפי סימן זה. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) נקבע מחיר מרבי תמורת ביצוע שירותי אחזקה לפי חוק הפיקוח או חיקוק אחר, יציג המתקין הודעה על מחיר זה במקום הנראה לעין, בכל אתר בו הוא מתקין מונים או נותן שירותי אחזקה, בשפות העברית והערבית. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) מתקין יספק שירותי אחזקה, לרבות אספקת חלקי חילוף הנדרשים לשם כך, במשך שבע שנים לפחות מיום שהתקין כל מונה. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) המתקין יעדכן שכר הסעה שנקבע לפי חוק הפיקוח במונה שהתקין, בתוך שלושה ימי עבודה מעת שביקש זאת בעל המונית; שירותי תחזוקה אחרים יבוצעו בתוך 14 ימי עבודה מעת שנמסר לו המונה לתיקון או זמן אחר שקבע השר לעניין שירותי אחזקה שיקבע, ובלבד שאם משך התיקון הצפוי עולה על 12 שעות או על ה על כך בפועל – יתקין מונה חלופי עד לגמר שירותי האחזקה. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) מתקין ידווח באופן ממוחשב למפקח על התעבורה, באופן עליו הורה, על התקנת מונה ופרטיו לרבות פרטי מונה חלופי לפי סעיף קטן (ד), החלפתו, העברתו לרכב אחר או הסרתו וגריטתו, ועל פרטי המוניות בהן בוצעו פעולות כאמור והכל בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-3 ימי עבודה לאחר ביצוע פעולות כאמור. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
(ו) המתקין ימסור למפקח על התעבורה מידע מלא על עדכונים ושינויים במידע שמסר לפי סעיף 14כ(ג)(6), באם עודכן או שונה, או לפי דרישת המפקח על התעבורה. |
|
|||||||||||
|
|
|
ביטול הסמכה, הגבלתה, התלייתה או חילוט הערבות |
14כב. |
(א) המפקח על התעבורה רשאי, לאחר שנתן למתקין הזדמנות להשמיע את טענותיו, לבטל רישיון לפי סעיף זה, להתלותו או להגבילו לתקופה שיקבע, לקבוע בו תנאים או לחלט את הערבות הבנקאית שהופקדה לפי סעיף 14כ(ג)(5)(ד), כולה או מקצתה, אם נוכח שהתקיים במתקין אחד מאלה: |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) חדל להתקיים בו תנאי מן התנאים למתן הרישיון לפי סעיף 14כ; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) הרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) הרישיון ניתן על סמך מידע שגוי או חסר אשר לו היה בפני המפקח על התעבורה בעת מתן הרישיון, לא היה מעניקו; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(4) המתקין או המבצעים בפועל מטעמו את ההתקנה או שירותי האחזקה הפרו את חובותיהם לפי סימן זה. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) פקע או בוטל הרישיון שניתן לפי סימן זה, תוחזר למתקין הערבות הבנקאית שהפקיד לפי סעיף 14כ(ג)(5)(ד), בתום שנה ממועד ביטול הרישיון או פקיעתו. |
|
|||||||||||
|
|
|
סימן ג'3: השכרת רכב |
|
||||||||||||
|
|
|
הגדרות |
14כג. |
בסימן זה - |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
"החכר" – השכרת רכב לתקופה של שלושה חודשים או יותר, שבה בתמורה לתשלום שנקבע בין הצדדים ניתנים לאדם, בנוסף על זכות השימוש ברכב, גם שירותים בקשר אליו, ובכלל זה שירותי אחזקה תקופתיים ותיקונים; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
"השכרת רכב" - לרבות החכר; |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
"רכב השכרה" – רכב המשמש או המיועד לשמש להשכרה, מסוג שנקבע בתוספת האחת עשרה; |
|
||||||||||
|
|
|
תנאים לעיסוק בהשכרת רכב השכרה |
14כד. |
(א) לא יעסוק אדם בהשכרת רכב השכרה, אלא אם כן נכלל ברשימה שפרסם המפקח על התעבורה ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) המפקח על התעבורה יכלול ברשימה לפי סעיף קטן (א), מבקש שהתקיימו בו התנאים הבאים: |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא עוסק מורשה תושב ישראל או תאגיד הרשום בישראל שלפחות אחד מבעלי העניין בו הוא תושב ישראל; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) עומדים לרשותו מקומות חניה במספר הנדרש לפי הוראת המפקח על התעבורה שפורסמה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) כל רכב השכרה המושכר על ידו יהיה מבוטח בביטוח אחריות כלפי צד שלישי בשל נזקי רכוש על ידי מבטח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[6]; השר, בהסכמת שר האוצר, רשאי לקבוע תנאים לעניין ביטוח כאמור, ובכלל זה לפי סוג העיסקה וסוג כלי הרכב המושכר; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) המבקש לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת המפקח על התעבורה לעסוק בהשכרת רכב, ואם היה המבקש תאגיד – לא הורשעו כאמור גם בעל שליטה או נושא משרה בו. |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) המפקח על התעבורה רשאי להסיר אדם מן הרשימה האמורה בסעיף קטן (א) לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם נוכח שהתקיים בו אחד מאלה לפחות: |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) חדל להתקיים בו תנאי מן התנאים המנויים בסעיף קטן (ב) והדבר אינו ניתן לתיקון או שלא תוקן בתוך התקופה שהמפקח על התעבורה קצב לתיקונו; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הכללתו ברשימה נעשתה על יסוד מידע כוזב; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) הכללתו ברשימה נעשתה על יסוד מידע שגוי או חסר, ויש יסוד סביר להניח שאילו היה ידוע למפקח על התעבורה, הוא לא היה נכלל ברשימה; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) הוא או מי שפועל מטעמו הפר את חובותיו לפי חוק זה; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(5) הוא העמיד רכב השכרה בצד הדרך במקום במקומות חנייה העומדים לרשותו כאמור בסעיף קטן (ב)(2); |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(6) הוא השכיר רכב השכרה שלא קיים לגביו את חובתו לפי סעיף 14כו(א). |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) לא יפרסם המפקח על התעבורה הוראה לפי סעיף קטן (ב)(2), אלא לאחר שפרסם טיוטה שלה להערות הציבור, ובה יורה על האופן והמועד שיורה עליו באותו פרסום. |
|
|||||||||
|
|
|
הסכם השכרת רכב |
14כה. |
(א) המשכיר רכב השכרה (להלן – עוסק בהשכרה), לא ישכיר רכב השכרה אלא לפי הסכם בכתב שאינו כולל תנאים שחזקה שהם מקפחים כאמור בסעיף 4 לחוק החוזים האחידים, התשמ"ג-1982[7]. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) השר רשאי לקבוע תנאים אשר חובה לכלול בהסכם כאמור בסעיף קטן (א) ותנאים שחובה לציינם בו בהבלטה; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות לפי כל דין לעניין גילוי מידע לצרכן. |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על החכר של יותר מעשרה כלי רכב לחוכר אחד. |
|
|||||||||
|
|
|
רישום ברישיון רכב השכרה |
14כו. |
(א) עוסק בהשכרה שרשומים על שמו במרשם כלי הרכב רכבי השכרה, יודיע לרשות הרישוי, במועד ובאופן שתורה, על היותם רכבי השכרה או כלי רכב המיועדים להחכר, לפי העניין; לצורך מתן הודעות כאמור יקיים העוסק תקשורת ממוחשבת עם מאגר נתוני הרכב של רשות הרישוי לפי סעיף קטן (ג). |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) קיבלה רשות הרישוי הודעה לפי סעיף קטן (א), תציין ברישיון הרכב של רכב ההשכרה את המילה "השכרה" וברישיון הרכב של רכב המיועד להחכר - "השכרה-החכר". |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) לשם ביצוע הוראות סעיף זה, יתקשר העוסק בהשכרה בהסכם עם רשות הרישוי שבו יוסדר אופן הביצוע של התקשורת הממוחשבת כאמור בסעיף קטן (א), לרבות אמצעי המיחשוב, אבטחת המידע והתשלומים עבור התקשורת האמורה. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) תקשורת ממוחשבת לפי סעיף זה תאפשר לעוסק בהשכרת רכב לעיין בפרטי כלי הרכב הרשומים על שמו בלבד. |
|
|||||||||
|
|
|
עבירות ועונשין |
14כז. |
(א) העושה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[8] (להלן – חוק העונשין): |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) עוסק בהשכרת רכב השכרה בלי שהוא כלול ברשימה שפורסמה לפי סעיף 14כד(א); |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) עוסק בהשכרת רכב השכרה, בלא שמסר הודעה לרשות הרישוי לגבי הרכב בהתאם להוראות סעיף 14כו. |
|
||||||||
|
|
|
|
|
(ב) העוסק בהשכרת רכב השכרה, המשכיר רכב בלא הסכם בכתב כאמור בסעיף 14כה(א), דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין. |
|
||||||||||
|
|
|
שינוי התוספת האחת עשרה |
14כח. |
השר רשאי, בצו, לשנות את התוספת האחת-עשרה." |
|
||||||||||
|
הוספת פרק עשירי |
4. |
בפקודה, בסופה יבוא: |
|
||||||||||||
|
|
|
"פרק עשירי: סמכויות פיקוח ואכיפה מנהליים |
|
||||||||||||
|
|
|
סימן א': הסמכת מפקחים וסמכויותיהם |
|
||||||||||||
|
|
|
פיקוח על בעלי רישיונות ואישורים |
85. |
המפקח על התעבורה יפקח על פעולת מי שניתן לו היתר, הסמכה או רישיון לפי סימנים ג עד ג'2 ו-ה' לפרק השני לפקודה ועל מי שנכלל ברשימה לפי סעיף 14כד, רשות הרישוי תפקח כאמור על מי שניתן לו רישיון לפי סימן ד' לפרק האמור, הרשות שנקבעה לפי סעיף 70(23א) תפקח על מי שניתן לו כתב הסמכה לפי הסעיף האמור (בפרק זה – הרשויות המפקחות), על עמידתם בהוראות לפי הפקודה ובתנאים שנקבעו בהיתר, בהסמכה, בכתב ההסמכה או ברישיון שניתן להם (להלן – בפרק זה, "תעודה"), לפי העניין. |
|
||||||||||
|
|
|
הסמכת מפקחים |
86. |
השר רשאי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים, שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סימן זה, ובלבד שלא יוסמך מפקח כאמור בסעיף זה, אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה: |
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת למינויו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סימן זה, כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים; |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים. |
|
||||||||
|
|
|
סמכויות פיקוח |
87. |
לשם פיקוח על ביצוע ההוראות המנויות בסעיף 85(א), רשאי מפקח שהוסמך כאמור בסעיף 86 (להלן – מפקח) לגבי אותן הוראות - |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) לדרוש ממי שניתנה לו תעודה או ממי שנחזה לעסוק בעניינים הטעונים תעודה כאמור או הכללה ברשימה, למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוע ההוראות האמורות או להקל על ביצוען; בסעיף זה "מסמך" - לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995 [9]; |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) להיכנס לכל מקום בו מבוצעות פעולות הטעונות תעודה או הכללה ברשימה כאמור, לרבות לרכב כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט. |
|
|||||||||
|
|
|
סמכויות אכיפה |
88. |
התעורר חשד לביצוע עבירה על סימנים ג, ג'1, ג'3, ד ו-ה לפרק השני, על ההוראות שנקבעו לפי סעיף 70(23( או שהופרו התנאים החלים לפי הפקודה על בעל התעודה, על תנאי התעודה או על התנאים להכללה ברשימה, רשאי מפקח שהוסמך לגבי אותה הוראה תעודה או רשימה, בנוסף על האמור בסעיף 87 - |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה או הפרה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות)[10], בשינויים המחויבים; |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה או הפרה כאמור; על תפיסת חפץ כאמור יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 [11] (בסעיף זה – פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים; |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים. |
|
|||||||||
|
|
|
סמכות עיכוב |
89. |
סירב אדם לדרישת מפקח לפי סעיף 88 וזהותו אינה ידועה, רשאי המפקח לעכבו עד לבואו של שוטר; על עיכוב כאמור יחולו הוראות סעיף 75(ב) ו-(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996[12], בשינויים המחויבים. |
|
||||||||||
|
|
|
זיהוי מפקח |
90. |
(א) מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי סימן זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובלבד שהוא לובש מדים, עונד תג המזהה אותו ואת תפקידו ויש בידו תעודת מפקח החתומה בידי הרשות המפקחת, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג לפי דרישה. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) חובת לבישת מדים וענידת תג זיהוי כאמור בסעיף קטן (א) לא תחול בנסיבות בהן הענידה עלולה לסכל את ביצוע הסמכות בידי המפקח או לסכן את שלומו, וכל עוד נסיבות אלה לא חלפו." |
|
||||||||||
|
הוספת תוספת אחת עשרה |
5. |
אחרי התוספת העשירית לפקודה יבוא: |
|
||||||||||||
|
|
|
"תוספת אחת עשרה |
|
||||||||||||
|
|
|
(להגדרה "רכב השכרה" בסעיף 14כג) |
|
||||||||||||
|
|
|
1. |
אופנוע; |
|
|||||||||||
|
|
|
2. |
רכב פרטי; |
|
|||||||||||
|
|
|
3. |
רכב מסחרי; |
|
|||||||||||
|
|
|
4. |
מעונוע (קרוואן)." |
|
|||||||||||
|
ביטול |
6. |
צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי החזקתם), התשמ"ד-1984[13] ופרק ו' לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985[14] - בטלים. |
|
||||||||||||
|
תחילה ותחולה |
7. |
(א) תחילתם של סימן ג'2 לפרק שני בפקודת התעבורה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, עם התקנתן של תקנות לפי הסימן האמור. |
|
||||||||||||
|
|
|
(ב) תחילתם של סימן ג'3 לפרק שני בפקודת התעבורה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, התוספת האחת עשרה עם התקנתן של תקנות לפי הסימן האמור. |
|
||||||||||||
|
|
|
(ג) סעיף 6 לחוק זה יחול על לעניין כל אחד מן הסימנים ג'2 ו-ג'3 לפרק השני לפקודת התעבורה, כנוסחם בחוק זה, עם תחילתם לפי סעיף זה. |
|
||||||||||||
דברי הסבר
לסעיף 3 מבוא – סימן ג'2, התקנת מונים ושירותי תחזוקה להם
מחירי הנסיעה במוניות בנסיעות מיוחדות (להבדיל מאשר בקווי שירות למוניות) נתונים לפיקוח, בצו לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, על פי שילוב בין מדדי זמן נסיעה, מרחק נסיעה וזמן המתנה ותוספות ספציפיות בסכומים קבועים. חישוב המחיר הזה נעשה באמצעות מונה המודד את הזמן והמרחק, והפעלתו בכל נסיעה היא חובה לפי תקנות התעבורה, התשכ"א-1961. מכאן נובע הכרח כי המונים יהיו מאושרים, תקינים ואמינים, ומעודכנים בכל עת לפי האמור בצו כפי שהוא בתוקף בכל עת. רישוי המתקינים והחובות המוטלות עליהם, נועדו למטרה זו.
לסעיף 14כ המוצע
מוצע לקבוע כי אסור להתקין מונה או לתת לו שירותי אחזקה, אלא באמצעות מתקין מורשה, לרבות עובד של מתקין כזה; רישיון יהיה תקף, ככלל, ל-3 שנים.
מוצע לקבוע כי רישיון יינתן לעוסק מורשה תושב ישראל או לתאגיד הרשום בישראל ואחד לפחות מבעלי העניין בו הוא תושב ישראל, שאין לגביהם או לגבי בעלי שליטה ונושאי משרה בתאגיד כאמור הרשעות או כתבי אישום בתיקים שטרם הסתיימו, שמצדיקים שלא לתת להם רישיון מפאת חומרתם, נסיבותיהם או מהותם.
מוצע להסמיך את השר לקבוע תקנות שיסדירו את ההכשרה המקצועית הנדרשת ממבצעי ההתקנה בפועל, את אמצעי המיחשוב הנדרשים ממנו, פרישה מינימלית של אתרי מתן שירות ואת נוסחה וסכומה של ערבות בנקאית שיפקיד להבטחת קיום הוראות החוק ותנאי הרישיון.
עוד מוצע לחייב מתקין למסור למפקח על התעבורה את המידע הדרוש לשם מתן שירותי תחזוקה למונה שהתקין, על מנת שלא יעמדו בעלי המוניות בפני שוקת שבורה ובלא שירות למונה המותקן ברכבם, אם יבוטל או יותלה רישיון המתקין שאמור לתת להם שירותי תחזוקה, וניתן יהיה לפעול באמצעות גורם חלופי.
מוצע כי עמידה בתנאי הפרישה הגיאוגרפית והפקדת המידע לצורך מתן שירותי תחזוקה למונה, יהוו תנאי למתן הרישיון, אך לא לקביעת הזכאות לו, על מנת שכן אין בהם כדי להשליך על הכשירות לקבל את הרישיון לכתחילה.
מוצע לקבוע כי העברת שליטה בתאגיד שניתן לו רישיון מתקין, תחייב אישור עמידת בעלי השליטה החדשים בתנאים לפי החוק ועד אז הרישיון יותלה.
לבסוף מוצע כי זהות בעלי רישיון מתקין תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
לסעיף 14כא המוצע
מוצע לקבוע תפקידו וחובותיו של המתקין כלפי לקוחותיו וכלפי המאסדר, כלהלן:
1. להתקין רק מונה העומד בדרישות החוק, שיהיה מסומן כמכשיר שאימות דיוקו נבדק, והמועד לכך;
2. לפרסם את המחיר המרבי תמורת שירותי האחזקה למונה, בשפות העברית והאנגלית, ככל שנקבע מחיר כזה;
3. להחזיק מלאי של חלקי חילוף למונה שהתקין למשך שבע שנים לפחות ממועד ההתקנה;
4. לתת שירותי אחזקה לפי לוחות הזמנים הבאים: עדכון תעריפי נסיעה – בתוך שלושה ימי עבודה, ושירותי אחזקה אחרים תוך 14 ימי עבודה, אך לספק מונה חלופי בכל מקרה ששירות האחזקה צפוי להימשך, או נמשך בפועל, פרק זמן של 12 שעות, וזאת על מנת שלא לגרום להשבתת המונית לאורך זמן.
5. למסור דיווחים ממוחשבים מפורטים ומידיים למפקח על התעבורה, על התקנת מונה לרבות מונה חלופי, החלפת מונה, הסרתו וגריטתו.
6. למסור עדכון שוטף וכן על פי דרישה, של המידע שמסר למפקח על התעבורה על המונה ועל התחזוקה שלו.
לסעיף 14כב המוצע
מוצע להסמיך את המפקח על התעבורה לבטל רישיון, להתלותו, להגבילו לתקופה או לחלט את הערבות שהופקדה, כולה או מקצתה, והכל בכפוף לעריכת שימוע. ניתן להפעיל סמכויות אלה אם נוכח המפקח על התעבורה שהתקיים אחד מאלה: חדלו להתקיים התנאים הנדרשים בחוק למתן הרישיון מלכתחילה, המידע שעל פיו ניתן הרישיון היה כוזב, שגוי או חסר; המתקין והפועלים מטעמו במתן שירותי אחזקה הפרו את חובותיהם לפי החוק.
במקרה שהרישיון מבוטל, הערבות תוחזר למתקין רק בתום שנה מהביטול, שכן נזקים שהערבות נועדה לכיסוים, עשויים להתגלות גם אחרי ביטול הרישיון.
מבוא – סימן ג'3, השכרת רכב
השכרת רכב היא השכרה במובנה הקנייני שבו מקבל השוכר לשימוש והחזקה רכב ששייך לאחר. בגלל ההשלכות של השימוש ברכב שמצוי בבעלותו ואחזקתו של אחר, ההשלכות הצרכניות והפוטנציאל של העיסוק לשמש במישרין ובעקיפין לפעילות עבריינית, קיימת תכלית ראויה לאסדרה של העיסוק, ברובד מינימלי של הכללה ברשימת עוסקים שנמצאו כשירים, אך בלא רישיון.
הענף נחלק לשתי קבוצות עיקריות בעלות מאפיינים שונים. קבוצה אחת היא השכרת הרכב בעסקאות קטנות יחסית, לרוב לרכב יחיד (או כלי רכב בודדים) ולתקופה קצרה של ימים או שבועות. קבוצה אחרת היא ההחכר (ליסינג), שבה העסקה מתייחסת למספר גדול של כלי רכב, שיכול להגיע גם לאלפים רבים, ולתקופות של חודשים ושנים. במובן הצרכני מדובר בשני סוגי עסקאות שונים לגמרי בגלל השוני המהותי בפערי המידע והכוח השונים בין הצדדים להם.
יודגש שעסקאות החכר מן הסוג המכונה "ליסינג מימוני" אינן כלולות באסדרה המוצעת. מדובר בעסקאות שבמישור החוזי דומות יותר לעסקה של רכישה בתשלומים, שכן מרגע מסירת הרכב לחוכר, מלוא האחריות לשימוש, לתחזוקה, לביטוח וכיוצא בזה, היא על החוכר בלבד; אף שהוא איננו הבעלים מבחינה קניינית, הוא נוהג ברכב מנהג בעלים. בעסקאות מסוג זה לא מצאנו הצדקה לאסדרה ולהתערבות בחופש העיסוק וחופש החוזים.
לסעיף 14כד המוצע
מוצע לקבוע כי השכרת רכב מן הסוגים המפורטים בתוספת האחת עשרה, דרך עיסוק, מותרת רק למי שנכלל ברשימה שפרסם המפקח על התעבורה ברשומות ובאתר המשרד.
מוצע לקבוע כי מבקש ייכלל ברשימה אם הוא עוסק מורשה תושב ישראל או לתאגיד הרשום בישראל ואחד לפחות מבעלי העניין בו הוא תושב ישראל, שאין לגביהם או לגבי בעלי שליטה ונושאי משרה בתאגיד כאמור הרשעות או כתבי אישום בתיקים שטרם הסתיימו, שמצדיקים שלא לתת להם רישיון מפאת חומרתם, נסיבותיהם או מהותם.
מבקש כאמור צריך להראות כי עומדים לרשותו מקומות חניה במספר הנדרש לפי הוראות המפקח על התעבורה, הוראות שיביאו בחשבון את סוג העסקה – השכרה רגילה או החכר ואת סוג הרכב, שכן נתונים אלו משפיעים על משכי הזמן והתדירות בהם כלי הרכב מצויים ברשותו של המשכיר וכמה מקום דרוש להחנייתם. הוראות אלה מחויבות בהעמדה לעיון הציבור בטרם פרסום.
כן מוצע לחייבו לבטח את כלי הרכב בביטוח צד ג' באמצעות מבטח. זאת בשטנה מן המצב הקיים היום שבו אין מניעה כי חברות ההשכרה יהיו מבטח עצמי, ובכך הן משוחררות מן החובות המוטלות בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, מהרגולציה של המפקח על שוק ההון ומפיקוחו, באופן העלול לפגוע הן בשוכרי הרכב, הן בצדדים שלישיים.
מוצע להסמיך את המפקח על התעבורה להסיר גוף מרשימת הרשאים לעסוק בהשכרת רכב, בכפוף לעריכת שימוע. ניתן להפעיל סמכות זו אם נוכח המפקח על התעבורה שהתקיים אחד מאלה: חדלו להתקיים התנאים הנדרשים בחוק לצורך הכללה ברשימה האמורה, המידע שעל פיו נכלל ברשימה היה כוזב, שגוי או חסר; הוא מפר את חובותיו לפי החוק; הוא מחנה רכב השכרה בצד הדרך במקום במקומות החניה העומדים לרשותו; הוא לא דיווח לרשות הרישוי על היות רכב שבבעלותו, רכב השכרה.
לסעיף 14כה המוצע
מוצע לקבוע שעסקת השכרה למעט עסקת החכר של מעל 10 כלי רכב, תלווה בהסכם בכתב שלא יכלול תנאים שחזקה שהם מקפחים התאם לסעיף 4 לחוק חוזים אחידים, התשמ"ג-1982. מדובר בעסקאות בהן פערי הכוח והידע בין המשכיר לשוכר הם גדולים, ולפיכך היכולת לנהל משא ומתן על התנאים מוגבלת.
עוד מוצע לקבוע כי השר יוסמך לקבוע תנאים שחובה לציינם בהבלטה בחוזה ההשכרה, שכן הניסיון מלמד שהשוכרים מופתעים לגלות קיומם של תנאים המיטיבים עם המשכיר, כמו תנאי כיסוי ביטוחי או הדרישות בעניין החזרת הרכב בתום תקופת הביטוח.
לסעיף 14כו המוצע
מוצע להטיל חובה על העוסק בהשכרה להקים תקשורת מקוונת עם רשות הרישוי לשם דיווח על היותם כלי הרכב שבבעלותו רכב השכרה או השכרה-החכר, לפי העניין, על מנת שהדבר יבוא לידי ביטוי ברישיון הרכב ויהיה ידוע במידת הצורך גם למי שאינם צד לעסקת ההשכרה כמו קונה רכב עתידי, רשויות האכיפה ועוד. תקשורת זו תעוגן בהסכם, ותאפשר לחברת ההשכרה לעיין במרשם כלי הרכב, בכלי רכב הרשומים על שמה בלבד.
לסעיף 14כז המוצע
מוצע לקבוע כי הפרת החובות הבאות תהווה עבירה, שכן הן בליבת האסדרה בחוק והפרתן מרוקנת את האסדרה מתוכנה:
1. עיסוק בהשכרה על ידי מי שאיננו כלול ברשימת הגופים המאושרים;
2. השכרת רכב השכרה שלא דווח לרשות הרישוי כרכב השכרה;
3. השכרת רכב בלא הסכם בכתב לפי הנדרש בחוק.
מוצע כי העונש לשתי העבירות הראשונות שיורדות לשורש האסדרה, יהיה קנס לפי סעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ולשלישית – קנס לפי סעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
לסעיף 14כח המוצע
מוצע לקבוע כי שינוי התוספת האחת-עשרה המונה את סוגי הרכב שהעיסוק בהשכרתם מוסדר בחוק המוצע, תהיה בצו של השר.
לסעיף 4
לסעיף 85 המוצע
מוצע לקבוע כי למאסדרים לפי פקודת התעבורה, יינתנו סמכויות פיקוח ואכיפה לשם הבטחת עמידת מקבלי הרישיון, ההיתר, ההסמכה או הכלולים ברשימת הזכאים לעסוק (להלן – תעודה), בתנאי התעודות שניתנו להם ובהוראות לפי הפקודה החלות עליהם. מאסדרים אלה הם המפקח על התעבורה הנותן תעודות בין היתר לשירותי מוניות, מונים למוניות, שירותי תחבורה ציבורית ושירותי השכרת רכב; רשות הרישוי, הנותנת רישיונות לבתי ספר לנהיגה, למורים לנהיגה ומנהלים מקצועיים של בתי ספר לנהיגה; והרשות לפי חלק י' לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, הנותנת כתבי הסמכה לקציני בטיחות בתעבורה.
לסעיף 86 המוצע
מוצע לקבוע כי המאסדרים יוכלו להפעיל את סמכויותיהם באמצעות מפקחים שימנה השר. מפקחים אלה ימונו בכפוף להודעת משטרת ישראל שאין לה התנגדות למינויים, להכשרה מתאימה ולתנאי כשירות נוספים, שייקבעו בתקנות.
לסעיף 87 המוצע
מוצע לקבוע כי למפקחים יעמדו הסמכויות הפיקוח הבאות:
1. דרישת הזדהות ממי שנחזה לעסוק בעיסוק הטעון תעודה כאמור;
2. דרישת הצגת מידע ומסמכים הנדרשים לשם הבטחת ביצוע ההוראות החלות על בעלי תעודות;
3. כניסה למקום בו מבוצעות פעולות לפי תעודה כאמור, ובלבד שכניסה למקום המשמש למגורים תהיה רק על פי צו של בית משפט.
לסעיף 88 המוצע
מוצע לקבוע כי למפקחים יעמדו סמכויות האכיפה הבאות, אם יש חשד לעבירה על ההוראות לפי הפקודה החלות על בעלי אותן תעודות או על תנאי התעודות:
1. סמכות לערוך חקירה ולגבות עדות, בכפוף להוראות חוק הפרוצדורה הפלילית (עדות);
2. סמכות לתפוס חפצים הקשורים לעבירה כאמור, בכפוף לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש], התשכ"ט-1969, בשינויים המחויבים;
3. לבקש צו חיפוש מבית המשפט המוסמך ולערוך את החיפוש בהתאם לו, בכפוף לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש);
לסעיף 89 המוצע
מוצע להסמיך מפקח לעכב אדם עד לבוא שוטר, אם זהותו איננה ידועה והוא סרב לבקשת מפקח להזדהות בהתאם לסמכותו לפי החוק המוצע, והכל בכפוף לסעיף 75 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996.
לסעיף 90 המוצע
מוצע לקבוע כי מפקח יהיה רשאי לעשות שימוש בסמכויותיו לפי החוק המוצע, רק כשהוא לבוש מדים, עונד תג ונושא תעודה חתומה המעידה על תפקידו וסמכויותיו; המפקח יהיה פטור מן החובה ללבוש מדים ולענוד תג זיהוי, אם יהיה במילוי חובות אלה לסכל את מילוי תפקידו.
לסעיף 5 מוצע לקבוע בתוספת כי ההסדר בסימן ג'3 לפרק השני לפקודה, בעניין השכרת רכב, יחול על השכרת אופנועים, כלי רכב פרטיים, כלי רכב מסחריים ומעונועים (קרוואנים).
לסעיף 6 ו-7(ג) מוצע לקבוע כי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (רכישת מונים למוניות, התקנתם ושירותי החזקתם), התשמ"ד-1984 (להלן – צו המונים) ופרק ו' לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985 (להלן – פרק השכרת רכב) - בטלים. עם זאת, הביטול ייכנס לתוקפו רק אם כניסתן לתוקף של הוראות חוק זה, כמפורט בסעיף 7.
לסעיף 7(א) ו-(ב) מוצע לקבוע כי כניסתו לתוקף של סימן ג'2 לפרק השני לפקודת התעבורה תהיה לאחר התקנת תקנות כנדרש בסימן האמור.
עוד מוצע לקבוע כי כניסתו לתוקף של סימן ג'3 לפרק השני לפקודת התעבורה והתוספת האחת עשרה, תהיה לאחר התקנת תקנות כנדרש בסימן האמור.
G:\MSP\WORD\mishpatim\חקיקה\פקודת התעבורה\ביטול צווי פיקוח תעבורה\תזכיר 12-2014.doc
[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.
[2] ס"ח התשנ"ט עמ' 189.
[3] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.
[4] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234
[5] ס"ח התשנ"ו, עמ' 192.
[7] ס"ח התשמ"ג, עמ' 8.
[8] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.
[9] ס"ח התשנ"ה, עמ' 366.
[10] חא"י א, עמ' 439
[11] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 12, עמ' 284.
[12] ס"ח התשנ"ו, עמ' 338.
[13] ק"ת התשמ"ד, עמ' 2479
[14] ק"ת התשמ"ה, עמ' 1184