להפצה תזכיר חוק הסיוע המשפטי (חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה) - לאחר אישור אורית.doc

תיק הצעת חוק מס':803-10-2014-000087

סימוכין: 803-99-2014-061483

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' ...) (סיוע משפטי לנפגעי עבירה לפי חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה), התשע"ד-2014.

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

מכשולים רבים ניצבים בפני אדם שנעברו כנגדו עבירות מין בעת פתיחת הליך משפטי  נגד מבצע העבירה. לרוב, מדובר באנשים המצויים במצוקה נפשית גדולה והזקוקים לאומץ רב כדי לפתוח הליך משפטי שבו יהיה עליהם לגולל את הטראומה הקשה שעברו.

מטרת התיקון המוצע הינה להקל על נפגעות ונפגעי עבירות מין בהגשת בקשה לפי חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה, תשס"ה-2004 (להלן – "חוק המגבלות על עבריין מין") ולסייע להם למצות את זכותם לפי החוק האמור בלי שהדבר יטיל עליהם נטל כלכלי, וזאת באמצעות מתן סיוע משפטי לנפגעי העבירה, ללא מבחן זכאות כלכלית.

 

ג.    עיקרי החוק המוצע ודברי הסבר

חוק המגבלות על עבריין מין נועד לשם מניעת נזק נפשי חמור נוסף שעלול להיגרם לנפגעי עבירות מין מהיתקלות תדירה עם עבריין המין שפגע בהם. סעיף 3 לחוק מאפשר לנפגע להגיש בקשה לקבלת צו מבית המשפט, המגביל מגורים או עבודה של עבריין המין בקרבת מקום המגורים או מקום העבודה של נפגע העבירה, אם בית המשפט שוכנע כי לנפגע העבירה עלול להיגרם נזק נפשי רב.

בהתאם להוראות החוק, הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי נפגע העבירה או אדם מטעמו, היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, תובע משטרתי או צבאי ועובד סוציאלי שמונה לפי החוק. עם זאת, מיום כניסתו של חוק המגבלות על עבריין מין לתוקף, נעשה שימוש מועט באפשרות להגיש בקשות לפי חוק זה.

הפרקליטות, אשר מנהלת את ההליך הפלילי כנגד עבריין המין, מיודעת על בקשות המוגשות מכוח חוק המגבלות על עבריין מין ומתייצבת לדיונים בבקשות אלה בבתי המשפט, אך ככלל היא אינה הגורם המתאים להגיש את הבקשה ולנהל הליך זה.  בבסיס עמדה זו עומדת התפיסה לפיה מדובר בהליך אזרחי שבו בעל הדין הוא נפגע העבירה. משכך, ראוי כי הבקשה בעניינו תוגש על ידי נפגע העבירה, ותשקף בפני בית המשפט באופן בלעדי את השיקולים הרלוונטיים לנפגע ושיקולים אלה בלבד. למדינה שיקולים רחבים בהרבה משיקוליו של נפגע העבירה – שיקום העבריין, שיקולי מידתיות בהפעלת שיקול הדעת ושיקולים נוספים, שאינם תואמים בהכרח את האינטרס של נפגע העבירה המסוים.  

האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מספק, מכוחו של סעיף 2 לחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972 (להלן – חוק הסיוע המשפטי) שירות משפטי, לרבות ההוצאות הכרוכות בו, בעניינים ובהיקף שנקבעו בתקנות הסיוע המשפטי, התשל"ג- 1973, למי שידו אינה משגת לשאת בתשלום לצורך ניהול ההליך באותו עניין. כמו כן, התוספת לחוק הסיוע המשפטי מונה שורת עניינים שבהם יוענק סיוע משפטי ללא מבחן זכאות כלכלית. עוד יצוין כי מזה שלוש שנים שותף האגף לסיוע משפטי לייצוג וליווי משפטי של משפחות נפגעי עבירות המתה בשיתוף פעולה בין-משרדי עם משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

ההליך לפי חוק המגבלות על עבריין מין הוא הליך אזרחי, אף שהוא בא בעקבות הרשעה בפלילים. על נפגע עבירה הנכנס בגדרו של חוק המגבלות על עברייני מין מוטלת החובה להוכיח כי היתקלות תדירה בעבריין מין  תגרום לו לנזק נפשי של ממש אם עבריין המין יתגורר או יעבוד בקרבת מגוריו או מקום עבודתו. הקושי המובהק של נפגעות ונפגעי עבירות מין ליזום הליכים אשר נוגעים ישירות בטראומה אותה חוו, והאינטרס של המדינה לקדם ולהגן על זכויותיהם של נפגעי עבירה ולהקל עליהם את הגישה לערכאות, מצדיקים הענקת סיוע משפטי מטעם המדינה אף ללא מבחן זכאות כלכלית.

לכן מוצע לתקן את חוק הסיוע המשפטי, כך שנפגעים אלה יהיו זכאים לשירות משפטי ללא מבחן כלכלי.

הרחבות מסוג זה לחוק הסיוע המשפטי נעשו כבר בעבר מטעמים שונים, וביניהם, אינטרס הציבור, זכות הגישה לערכאות וכן הרצון לאפשר מיצוי זכויות בהקשרים מסוימים שנועדו לתועלת הפרט. כך למשל, בחוק הסיוע המשפטי נקבע לגבי מספר תחומים כי השירות המשפטי יינתן לאדם ללא מבחן זכאות כלכלית, וזאת בתחום הביטוח הלאומי לפי סעיף 397 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995. כמו כן, הוחרגו בתוספת לחוק הסיוע המשפטי ממבחן הזכאות הכלכלית חולה המאושפז על פי הוראת אשפוז (אשפוז כפוי) בהליכים בפני ועדה פסיכיאטרית; מי שנעברה עליו עבירה לפי סעיף 375א לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (החזקה בתנאי עבדות) או סעיף 377א(א) לחוק האמור (סחר בבני אדם), בהליכים לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 או בהליכים אזרחיים הנובעים מביצוע העבירות כאמור; קטין שבן משפחתו הגיש בקשה למתן צו הגנה מפניו, וכן בהליכים שנוקט ניצול שואה לקבלת תגמולים המוענקים לניצולי שואה.

מובהר, כי יש להותיר על כנו את מבחן הסיכוי המשפטי בהליך, כאשר רק במקרים בהם נמצא כי יגרם למבקש נזק נפשי רב, יוענק סיוע משפטי.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' X), התשל"ב-1972, בהתאם למוצע.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

אם תידרש תוספת תקציבית היא תמומן מהמקורות הפנימיים של המשרד.

 

ו.  נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 


תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק הסיוע המשפטי (סיוע משפטי לנפגעי עבירה לפי חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה), (תיקון מס' ...), התשע"ד-2014

 

 

 

תיקון התוספת

1.  

בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972, בתוספת, אחרי פרט 6 יבוא -

 

 

"7. לנפגע עבירה בכל הנוגע להליך לפי חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה, תשס"ה-2004, וסעיף 3 לא יחול."

 

 

2.  

תחילתו של חוק זה בתוך __ ימים מיום פרסומו.