פרק __': מסים (חלק שני)
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת הכספים 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014- פרק __': מסים (חלק שני)
ב. עיקרי החוק המוצע
לסעיף 1
כללי –
בבג"ץ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נגד מ"י ואח', קבע בית המשפט העליון שמנגנון הטבות המס הקבוע בסעיף 11(ב) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן-הפקודה) פוגע בשוויון באופן בלתי חוקתי, שכן, הסעיף קובע רשימה פרטנית של יישובים אשר תושביהם זכאים להנחות במס הכנסה, מבלי שנקבעו קריטריונים ברורים על פיהם יוגדרו תנאי הזכאות והיקפם. בעקבות פסק הדין התקבלה החלטת ממשלה מס' 1340 מיום 16.02.2014, לפיה הוסמך שר האוצר לתקן את פקודת מס הכנסה כך שתיקבע בה מתכונת חדשה למתן הטבות מס לגבי הכנסה חייבת מיגיעה אישית, בהתאם לקריטריונים אובייקטיביים, ברורים ושוויוניים, כפי שנקבעו בהחלטה 1340 הנזכרת.
על פי המתווה המוצע בהצעה זו, ייקבעו שלושה קריטריונים עיקריים שעל פיהם יוגדרו תנאי הזכאות של הישובים להטבות המס: פיזור דמוגרפי-גיאוגרפי, מצב חברתי כלכלי ומרחק מהגבול, כאשר בעבור כל אחד מהקריטריונים הישוב יקבל ניקוד. מוצע לקבוע שהניקוד המזכה הסופי של הישוב ייקבע באמצעות חיבור של הניקוד הניתן עבור כל אחד מהקריטריונים הללו על פי היחסים הבאים: 20% מהניקוד המזכה יינתן בהתאם לרמה החברתית-כלכלית של הישוב, 40% מהניקוד המזכה יינתן בהתאם למרחק הישוב ממרכז הארץ (הרמה הפריפריאלית) ו-40% מהניקוד המזכה יינתן בהתאם לקרבת הישוב לגבול. מוצע לא להעניק את הטבות המס ליישובים אשר הוקמו שלא כדין, לישובים שיש בהם מעל ל-75,000 תושבים ולישובים אשר נמצאים ברמה חברתית כלכלית גבוהה וכן לישובים המקבלים הטבות מכוח חוק אזור סחר חפשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985.
בנוסף, מוצע לתת הטבה נוספת לישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום וליישובים עירוניים בנגב.
לפסקה 1 –
לצורך התיקונים המוצעים בהצעה זו, מוצע למחוק, לתקן או להחליף הגדרות קיימות בסעיף 11 לפקודה, כפי שיפורט להלן.
פסקת משנה (א) –
להגדרה "אשכול כלכלי-חברתי", ו-"אשכול פריפריאליות" – הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהתבסס על הנתונים שאותם היא אוספת, יוצרת מדדים שונים לדירוג היישובים במדינה בהתאם לתחומים אשר יש בהם עניין לציבור בהתבסס על קריטריונים שונים. המדדים הללו מורכבים מאשכולות שונים אשר בהם משובצים הישובים במדינה. מוצע לקבוע שהאשכול החברתי- כלכלי, כפי שמפורסם בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישמש ככלי עזר ליישום החוק לשם מדידת המצב החברתי- כלכלי של הישוב וכן לקבוע שאשכול הפריפריאליות, כפי שמפורסם בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישמש ככלי עזר לשם מדידת הפריפריאליות של הישוב.
להגדרה "התיישבות עירונית בנגב"- מוצע לקבוע שעירייה או מועצה מקומית שדירות המגורים בתחומה, כולן או חלקן, נמצאות דרומה מקו רוחב 610, יוגדרו כהתיישבות עירונית בנגב.
להגדרה "דירת מגורים"– מוצע להגדיר דירת מגורים כהגדרתה בסעיף 1 בחוק מיסוי מקרקעין. לפי ההגדרה, דירת מגורים היא "דירה או חלק מדירה, שבנייתה נסתיימה והיא בבעלותו או בחכירתו של יחיד, ומשמשת למגורים או מיועדת למגורים לפי טיבה, למעט דירה המהווה מלאי עסקי לענין מס הכנסה."
פסקת משנה (ב) -
להגדרה "ישוב"- מוצע להגדיר ישוב לרבות יישוב קהילתי, כפר שיתופי, מושב עובדים, מושב שיתופי וקיבוץ, וכן עיריה או מועצה מקומית שאיננה מועצה אזורית.
להגדרה "ישוב זכאי" – מוצע להגדיר ישוב זכאי כישוב פריפריה אשר הניקוד המזכה בו הינו לפחות 25 נקודות. יישובים אשר הניקוד המזכה בהם נמוך מ-25 נקודות אינם זכאים להטבות המס המוצעות.
להגדרה "ישוב סמוך גבול" – מוצע להגדיר ישוב סמוך גבול כישוב אשר דירות המגורים בתחומו, כולן או חלקן, שוכנות במרחק של עד 7 קילומטרים מגבול ישראל עם ירדן, סוריה או מצרים, או מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה או 9 קילומטרים מגבול ישראל עם לבנון. מוצע שהמרחקים הנזכרים יימדדו בקו אווירי.
להגדרה "ישוב פריפריה" – מוצע לקבוע שרק ישוב אשר עומד בתנאים המפורטים בהגדרת ישוב פריפריה יהיה זכאי להטבות הקבועות מכוח סעיף 11(ב). על פי המוצע ישנם חמישה תנאים מצטברים שעל ישוב לעמוד בהם בכדי להיכנס להגדרה זו: מבחינה גיאוגרפית, על הישוב להימצא צפונה מקו רוחב 750, מזרחה מקו אורך 250 או דרומה מקו רוחב 610; על הישוב למנות פחות מ75 אלף תושבים ; על הישוב להיות ברמה כלכלית-חברתית נמוכה מאשכול 8 במדד הלשכה לסטטיסטיקה; נדרש שהישוב אינו נהנה מהטבות מס מכוח חוק אזור סחר חפשי באילת (פטורים והנחות ממסים), תשמ"ה-1985 ושהישוב הוקם כדין.
להגדרה "ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום" – מוצע להגדיר ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום כישוב אשר דירות המגורים בתחומו, כולן או חלקן, שוכנות עד 2 קילומטרים מגבול ישראל עם סוריה או לבנון, או עד 2 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה. מוצע שהמרחקים הנזכרים יימדדו בקו אווירי. כל ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום גם נכנס בגדר הגדרת "ישוב סמוך גבול", ועל כן הינו גם ישוב סמוך גבול.
פסקת משנה (ג) –
להגדרה "ניקוד גבול" – מוצע לתת ניקוד לישוב שנכנס בגדר הגדרת "ישוב סמוך גבול" שייקרא "ניקוד גבול". על פי ההצעה אם הישוב הינו ישוב סמוך גבול, ניקוד הגבול שיינתן לו הוא 40, ואם הישוב אינו ישוב סמוך גבול לא יקבל ניקוד גבול כלל. מוצע לנסח את הסעיף כך שיינתן לישוב סמוך גבול 100 נקודות, וניקוד הגבול שלו יהיה מכפלה של 0.4 בנקודות שניתנו לו בשל היותו ישוב סמוך גבול, וזאת בכדי להגביר את השקיפות של המנגנון שדרכו נקבעו ההטבות, ולאפשר שינוי המנגנון בעתיד אם המחוקק יראה זאת לנכון.
להגדרה "ניקוד כלכלי-חברתי" - מוצע לתת ניקוד ליישוב אשר נמצא במקום נמוך במדד הכלכלי-חברתי, אשר ייקרא "ניקוד כלכלי- חברתי". על פי ההצעה אם הישוב הינו באשכול נמוך מהאשכול השביעי במדד הכלכלי- חברתי יקבל "ניקוד כלכלי- חברתי" בהתאם למיקום האשכול שבו הוא נמצא. מוצע לנסח את הסעיף כך שיינתן לישוב ניקוד על פי מיקומו במדד הכלכלי חברתי, והניקוד הכלכלי-חברתי שלו יהיה מכפלה של ניקוד זה ב-0.2, וזאת בכדי להגביר את השקיפות של המנגנון שדרכו נקבעו ההטבות, ולאפשר שינוי המנגנון בעתיד באם יימצא כי יש צורך בכך.
להגדרה "ניקוד מזכה" - לפי המתווה המוצע שייקבע בפסקה 11(ב)(1) לפקודה, הניקוד המזכה של הישוב יהווה את הבסיס שעל פיו ייקבעו ההטבות הניתנות לו. מוצע להגדיר שהניקוד המזכה של הישוב יחושב באמצעות חיבור של הניקוד החברתי-כלכלי, ניקוד הפריפריאליות וניקוד הגבול כפי שנקבע לישוב.
להגדרה "ניקוד פריפריאליות" - מוצע לתת ניקוד ליישוב אשר נמצא במקום נמוך במדד הפריפריאליות, אשר ייקרא "ניקוד פריפריאליות". על פי ההצעה אם הישוב הינו באשכול נמוך מהאשכול השביעי במדד הפריפריאליות על פי המדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יקבל "ניקוד פריפריאליות" בהתאם לאשכול בו הישוב נמצא. מוצע לנסח את הסעיף כך שיינתן לישוב ניקוד על פי מיקומו במדד הפריפריאליות, וניקוד הפריפריאליות שלו יהיה מכפלה של ניקוד זה ב-0.4, וזאת בכדי להגביר את השקיפות של המנגנון שדרכו נקבעו ההטבות, ולאפשר שינוי המנגנון בעתיד באם יימצא כי יש צורך בכך.
להגדרה "נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" – מוצע שהנתונים עליהם יתבססו בהערכת הישובים הנכנסים בגדר הקריטריונים המפורטים בחוק יהיו הנתונים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים ביום 31 בדצמבר של השנה הקודמת לשנת המס שבה יש לקבוע את מעמד הישוב.
פסקת משנה (ד)
מוצע לתקן את ההגדרה "תושב" באופן שיחייב את הנישום להציג אישור תושבות לצורך מס, כהגדרתו בסעיף 300א לפקודת העיריות. התיקון האמור משלים את התיקון אשר מוצע בסעיף 300א לפקודת העיריות כך שלא יינתן אישור כאמור לתושב שלא שילם את חובות הארנונה שלו.
פסקת משנה (ה)
להגדרה "שנת ההפסקה" – מוצע להגדיר את שנת המס בה ישוב זכאי חדל להיות ישוב זכאי כ-"שנת ההפסקה". לפי הגדרה זו בשנת המס שלפני שנת ההפסקה הישוב היה ישוב זכאי ותושביו נהנו מהטבות המס המוצעות בחוק זה, ואילו בשנת ההפסקה הישוב לא היה ישוב זכאי ולכן התושבים לא יהנו בשנה זו מההטבות הקבועות בהצעה זו.
להגדרת "שנת התחילה" – מוצע ששנת התחילה של החוק תהיה שנת המס 2015.
לפסקה (2)
פסקת משנה (א)
מוצע להחליף את ההסדר הקיים למתן הטבות מס ליישובים ולהתוות מתווה חדש בהתאם לקריטריונים ברורים ואובייקטיביים (להלן: המתווה הבסיסי). מוצע לחלק את ההטבות הניתנות ליישובי פריפריה, כהגדרתם בהצעה זו, לשלושה מסלולים על פי הניקוד המזכה של הישוב: תושב ישוב במסלול הנמוך (25-49 נקודות) יקבל 7% זיכוי מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד סכום 108,000 ש"ח לשנה; תושב ישוב במסלול בינוני (50-64 נקודות) יקבל 9% זיכוי מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד סכום 120,000 ש"ח לשנה; תושב ישוב במסלול הגבוה (65 נקודות ומעלה) יקבל 11% זיכוי מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד סכום 132,000 ש"ח לשנה.
פסקת משנה (ב)
מוצע להוסיף את סעיף 1ב אשר יקנה זיכוי נוסף, לתושב ישובים זכאים אשר נמצאים בסמיכות של עד 2 קילומטר מגבול שאינו גבול שלום (לבנון, סוריה, עזה), ולתושב התיישבות עירונית בנגב אשר גם זכאי להטבות מכוח המתווה הבסיסי, וזאת בגובה 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית של התושב, מעבר לזיכוי הניתן במסגרת המתווה הבסיסי. מוצע שתושב כאמור יהיה זכאי לזיכוי על פי סעיף זה, בנוסף על הזיכוי הניתן לו פי המתווה הבסיסי, ומוצע שההטבה הנוספת תוגבל בגובה תקרה של 241,320 שקלים חדשים לגבי מי שהיה תושב בישוב שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, ועד לסכום תקרה של 160,800 ₪ לגבי מי שהיה תושב בישוב שהניקוד המזכה בו הינו 25-64 נקודות לפחות.
פסקת משנה (ג) בעקבות המתווה החדש אשר מוצע בהצעה זו, מוצע למחוק את פסקאות (2) ו-(3) בסעיף 11(ב), אשר קובעות את המתווה אשר מוצע להחליפו.
פסקת משנה (ד) פסקה (4) קובעת שמי שבמהלך שנת המס היה לתושב ביישוב אשר תושביו זכאים להטבות על פי סעיף זה, או מי שחדל להיות תושב ישוב כאמור, זכאי לזיכוי ממס באופן יחסי לתקופת תושבותו בישוב ובלבד שהיה תושב היישוב 12 חודשים רצופים לפחות. בעקבות מחיקת פסקאות (2) ו-(3), והוספת פסקאות (1ב) ו-(1ג) לסעיף 11(ב), מוצע לקבוע שההסדר הקבוע בסעיף יחול על הפסקאות המוצעות.
פסקת משנה (ה)
פסקה (6) קובעת שהסכומים הנקובים בסעיף זה יתואמו על פי התנאים הקבועים בסעיף 120ב לפקודה. מוצע לקבוע שגם הסכומים הנקובים במתווה המוצע בהצעה זו יתואמו כאמור.
פסקת משנה (ו)
מוצע לקבוע כי תושב אשר התגורר בישוב שהיה מוגדר כישוב הזכאי להטבות מכוח המתווה הבסיסי בשנת המס שבה הישוב חדל מלהיות זכאי להטבות, יוכל, במשך שנתיים, להמשיך ליהנות מההטבות כפי שנהנה מהן בשנה האחרונה בה הישוב היה זכאי להטבות. הטבה זו תאפשר לתושבי ישובים אשר חדלו מלהיות זכאים להטבות, תקופת חסד שבה יוכלו להתאקלם למצב החדש. מוצע שהטבה זו תחול רק על תושבים אשר גרו בישוב במשך כל שנת המס האחרונה שבה הישוב היה זכאי להטבות, ושזכאותם תתבטל אם לא יגורו בישוב במשך כל שנת המס בה זכאים להטבה מכוח פסקה זו.
לפסקה 3- החוק הקיים מצמיד את תקרת ההכנסה שלגביו חייל שמשולמת לו משכורת מיוחדת זכאי לזיכוי ממס, לסכום הנקוב בסעיף קטן (ב)(3), סעיף אשר מוצע למחוק במסגרת הצעה זו. לאור האמור מוצע שחייל ,כהגדרתו בסעיף קטן (א), יהיה זכאי לזיכוי כאמור עד לאותה תקרת הכנסה הקיימת היום בחוק וההפנייה תשונה לסעיף קטן (ב)(1ב)(ב).
פסקה (ב) – הוספת סעיף 11ד - מוצע לקבוע שמנהל רשות המסים יפרסם את רשימת הישובים הזכאים להטבה בכניסת החוק לתוקף על פי הנתונים המפורסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בנוסף, מוצע לקבוע שהמנהל יפרסם את השינויים ברשימת היישובים הזכאים להטבה בתחילת כל שנת מס.
פסקה (ג) – ביטול התוספת הראשונה - בתוספת הראשונה לחוק מפורטים כל הישובים הזכאים להטבות על פי המתווה הקיים. בשל מעבר לקביעת הישובים הזכאים להטבות בהתאם לקריטריונים, ולא באמצעות רשימה שמית פרטנית, מוצע לבטל את התוספת הראשונה.
לסעיפים 2 ו-3
מוצע לקבוע בחקיקה, כי בשנת המס 2015 החקיקה הקיימת לגבי הטבות מס ליישובים, תישאר על כנה. זאת, הואיל ומוצעת תקופת הסתגלות ליישובים אשר רמת ההטבות שלהם תיפגע וכן לאור העובדה כי יש לעדכן את בסיס הנתונים הקיים בלמ"ס. מספר הישובים הנכנסים לתוך ההסדר על פי המתווה החדש הוא גדול מאוד ומכפיל את מספר הישובים הזכאים להטבה, ועל כן, בשנה זו, ובכדי להמעיט ככל האפשר את הפגיעה בשוויון תוך שמירה על שיקולי תקציב, הישובים החדשים הנכנסים לתוך ההסדר יקבלו הטבה של 1%. העלות החד פעמית של ההטבה ליישובים החדשים המצטרפים תעמוד על כ-70 מיליון שקלים חדשים.
עוד מוצע, שחמשת היישובים ערד, בית שאן, חצור הגלילית, מועצה איזורית אילות, ומועצה איזורית ערבה תיכונה, אשר הוצאו מהמתווה בהתאם להחלטת בג"צ גדבאן, יקבלו הטבות מס בדומה ליישובים אשר נהנים מההטבה היום, הואיל ויישובים אלה עומדים בכל הקריטריונים שנקבעו במודל החדש ויהיו זכאים להטבות מס החל משנת 2016 ועד בכלל, על כן ביטול ההטבות לגביהם לשנה אחת יגרום לחוסר יציבות וודאות כמו כן מוצע להחיל הסדר דומה, לגבי שלושת הישובים שהוספו על ידי בית המשפט בבג"צ גדבאן (מזרעה, בית ג'ן וכסרא סמיע), קרי שהם ייהנו מההסדר הקיים היום בחוק ב-2015 ובשנים הבאות יופחת להם הזיכוי באופן מדורג בדומה לשאר הישובים אשר בתוך ההסדר.
כמו כן, מוצע לקבוע כי מתכונת ההטבות החדשה תחל בשנת המס 2016 ותוחל באופן מדורג לאורך שלוש שנים, כך שיישום מלא שלה יהיה בשנת המס 2018. היישום המדורג יאפשר לשמר את המסגרת התקציבית של ההטבה, כפי שקיימת היום, במשך שלוש שנות המעבר והמשך יישום המתווה החדש. במסגרת ההחלה המדורגת, כל שנה יגדל או יקטן הזיכוי שמקבלים תושבי הישובים בכשליש מהמרחק בין שיעור הזיכוי שאותו מקבל הישוב היום, והשיעור העתידי שאותו יקבל הישוב בהתאם למתווה החדש, עד שב-2018 המתווה החדש ייושם במלואו. במקביל, תבוצע התאמה מדורגת של תקרת ההכנסה ושל התוספות לישובים עירוניים בנגב ולישובים צמודי גבול שאינו שלום לעניין חישוב הזיכוי, בהתאם. אחוז הזיכוי המדויק והתקרה שיינתנו בכל שנה ייגזרו משיקולי תקציב, ויעוגל עד לחצי האחוז הקרוב, והתקרה תעוגל ל- 120 ש"ח הקרובים.
מוצע שהסעיפים בפקודה אשר קובעים כללים לגבי הטבות המס לישובים יחולו גם על הטבות המס אשר ניתנות במסגרת הוראת השעה, בשינויים המחויבים.
להלן טבלה בה מתואר באופן מפורט יישום ההטבה בשנות המעבר:
שיעורי הזיכוי מתוך הכנסה חייבת ברוטו כנגד חבות במס הכנסה בשנת המס
|
שיעור קיים |
המסלול החדש |
שיעור עתידי |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|
- |
ללא |
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
מסלול 1 |
7% |
1.0% |
2.0% |
4.5% |
7.0% |
|
- |
מסלול 2 |
9% |
1.0% |
3.0% |
6.0% |
9.0% |
|
- |
מסלול 3 |
11% |
1.0% |
3.5% |
7.5% |
11.0% |
|
11% |
ללא |
- |
11.0% |
7.5% |
2.5% |
- |
|
11% |
מסלול 1 |
7% |
11.0% |
9.5% |
8.0% |
7.0% |
|
11% |
מסלול 2 |
9% |
11.0% |
10.5% |
9.5% |
9.0% |
|
11% |
מסלול 3 |
11% |
11.0% |
11.0% |
11.0% |
11.0% |
|
14% |
ללא |
- |
14.0% |
9.5% |
3.5% |
- |
|
14% |
מסלול 1 |
7% |
14.0% |
12.0% |
8.5% |
7.0% |
|
14% |
מסלול 2 |
9% |
14.0% |
12.5% |
10.0% |
9.0% |
|
14% |
מסלול 3 |
11% |
14.0% |
13.0% |
11.5% |
11.0% |
|
18% |
ללא |
- |
18.0% |
12.0% |
4.5% |
- |
|
18% |
מסלול 1 |
7% |
18.0% |
14.5% |
9.5% |
7.0% |
|
18% |
מסלול 2 |
9% |
18.0% |
15.0% |
11.0% |
9.0% |
|
18% |
מסלול 3 |
11% |
18.0% |
16.0% |
12.5% |
11.0% |
|
22% |
ללא |
- |
22.0% |
15.0% |
5.5% |
- |
|
22% |
מסלול 1 |
7% |
22.0% |
17.0% |
10.5% |
7.0% |
|
22% |
מסלול 2 |
9% |
22.0% |
18.0% |
12.0% |
9.0% |
|
22% |
מסלול 3 |
11% |
22.0% |
18.5% |
13.5% |
11.0% |
סכומי התקרה של ההכנסה החייבת לצורך חישוב הזיכוי, ש"ח לשנה:
|
תקרה נוכחית |
מסלול מיועד |
תקרה עתידית |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|
ללא |
מסלול 1 או לא זכאים |
108,000 |
108,000 |
108,000 |
108,000 |
108,000 |
|
|
מסלול 2 |
120,000 |
120,000 |
120,000 |
120,000 |
120,000 |
|
|
מסלול 3 |
132,000 |
132,000 |
132,000 |
132,000 |
132,000 |
|
ישובים עירוניים בנגב וישובים צמודי גבול |
מסלולים 1-2 |
160,800 |
120,000 |
133,200 |
146,400 |
160,800 |
|
מסלול 3 |
241,320 |
132,000 |
158,400 |
200,400 |
241,320 |
|
|
160,800 |
מסלול 1 או לא זכאים |
108,000 |
160,800 |
144,000 |
121,200 |
108,000 |
|
|
מסלול 2 |
120,000 |
160,800 |
147,600 |
129,600 |
120,000 |
|
|
מסלול 3 |
132,000 |
160,800 |
151,200 |
139,200 |
132,000 |
|
ישובים עירוניים בנגב וישובים צמודי גבול |
מסלולים 1-2 |
160,800 |
160,800 |
160,800 |
160,800 |
160,800 |
|
מסלול 3 |
241,320 |
160,800 |
186,000 |
216,000 |
241,320 |
|
|
241,320 |
מסלול 1 או לא זכאים |
108,000 |
241,320 |
199,200 |
140,400 |
108,000 |
|
|
מסלול 2 |
120,000 |
241,320 |
202,800 |
148,800 |
120,000 |
|
|
מסלול 3 |
132,000 |
241,320 |
206,400 |
158,400 |
132,000 |
|
ישובים עירוניים בנגב וישובים צמודי גבול |
מסלולים 1-2 |
160,800 |
241,320 |
216,000 |
186,000 |
160,800 |
|
מסלול 3 |
241,320 |
241,320 |
241,200 |
241,200 |
241,320 |
הוראת המעבר בנוגע להתיישבות עירונית בנגב ולישובים צמודי גבול
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
|
ישובים עד 2 ק"מ מהגבול |
3.0% |
6.5% |
11.0% |
|
יישובים עירוניים בנגב |
3.0% |
6.5% |
11.0% |
לסעיף 4
מוצע לתקן את חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), התשס"ז-2007 (להלן: חוק סיוע לשדרות), כך שהאמור שם בהוראת שעה יתוקן בהתאם לתיקון המוצע לפקודה.
פסקה (א)
פסקת משנה (1) - מוצע לבטל את סעיף קטן 5(א) אשר קובע בהוראת שעה שינויים בסעיף 11(ב) לפקודה, בפסקאות (2) ו-(3), אשר מוצע למחקם בהצעה זו.
פסקת משנה(2)(א)(1) – מוצע לקבוע שההטבות שניתנו בהוראת שעה בחוק הסיוע לשדרות, הקבועות בסעיף 11(ב)(1א) יבואו כתחליף לשאר ההטבות הקבועות בסעיף 11, ולא יהיה ניתן לקבל את ההטבות באופן מצטבר.
פסקת משנה (2)(א)(2) – מוצע למחוק את פסקה (ב) בסעיף 5(ב)(1) לחוק הסיוע לשדרות, אשר קובע הוראת שעה בסעיף 11(ב) לפקודה, בפסקה (3), אשר מוצע למחקה בהצעה זו.
פסקה (ב) פסקה (2) בסעיף קטן 5(ב) לחוק הסיוע לשדרות, קובע בהוראת שעה ישובים אשר לא ייקראו בתוספת הראשונה, בחלק ב. בהתאם להצעה מוצע למחוק את התוספת הראשונה, ולפיכך מוצע למחוק את פסקה (2).
סעיף קטן (ג) סעיף קטן (ו) מאפשר לשר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להאריך את תקופת תחולתן של ההוראות בסעיף 5(ב) לחוק סיוע לשדרות, אשר משנים את הוראות סעיף 11 והוראות התוספת הראשונה לפקודה. בסעיף קטן (1)(ג) להצעה זו מוצע למחוק את התוספת הראשונה לפקודה, ולפיכך מוצע להשאיר לשר האוצר רק את הסמכות להאריך את הוראות השעה האחרות.
לסעיף 5
לפי סעיף 11 לפקודה, מוענקות הטבות במס הכנסה, בשיעור משתנה לתושביהם של ישובים פריפריאליים במדינת ישראל. תנאי לקבלת ההטבה הוא היות הנישום תושב הרשות המקומית המזכה. לפי ההגדרה הקיימת בסעיף 11 האמור, "תושב" יישוב מזכה הוא מי שמרכז חייו באותו היישוב. מוצע לקבוע בסעיף 300א לפקודת העיריות כנוסחו בהצעה, כי רק תושב רשות מקומית ששילם את תשלומי הארנונה החלים עליו, יקבל מאת הרשות המקומית אישור תושבות לצורכי מס הכנסה.
תיקון זה ישלים תיקון מקביל אשר מוצע בהגדרת "תושב" שבסעיף 11 לפקודת מס הכנסה והוספת תנאי ולפיו "תושב" הוא מי שיש בידו אישור תושבות לצורכי הטבת מס, כמשמעותו בפקודת העיריות, מטעם היישוב המזכה. הואיל ומוצע כעת להסדיר בחקיקה את כלל נושא הטבות המס ליישובים, ולתת הטבות למספר גדול יותר של יישובים, ועל כן נכון להשלים את ההסדר גם בנושא הארנונה .
כחריג לכלל האמור, מוצע לקבוע מצבים מיוחדים שבהם הרשות המקומית לא תימנע ממתן אישור כאמור בשל חוב ארנונה. זאת, בשל חוב ארנונה שטרם חלף המועד להגיש השגה לגביו, או שהוגשה השגה וטרם ניתנה בעניין החלטה חלוטה, וכן ממי שניתן בעניינו צו כינוס או צו לעיכוב הליכים, במסגרת הליכי פשיטת רגל. בנוסף, מוצע גם להסמיך את שר הפנים, בהסכמת שר האוצר, לקבוע סוגי חייבים שקיימת הצדקה שלא למנוע מהם אישור כאמור בשל חוב ארנונה, ושעליהם לא יחולו הוראות סעיף זה.
לסעיף 6
סעיף 34 א לפקודת המועצות המקומיות קובע אילו סעיפים מפקודת העיריות יחולו אף על
מועצות מקומיות. מוצע לקבוע כי ההסדר המוצע בסעיף 300 א לפקודת העיריות כנוסחו בסעיף 17 בסימן זה, הנוגע למתן אישור תושבות לצורך הטבת מס, יחול אף ביחס למועצות מקומיות.
לסעיף 7- פסקה (1)(א)
סעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין, התשכ"ג- 1963 (להלן-חוק מיסוי מקרקעין), מגדיר את המונחים "בנין" ו – "דירת מגורים" וקובע כי הם יחולו לגבי סעיפים קטנים (ג), (ג1), (ג1א) ו-(ג1ב). ב-55 באוגוסט 2013, נחקק החוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו– 2014), התשע"ג-2013. במסגרת חוק זה, בסעיף 43, התקבל תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין (להלן- תיקון 76). בתיקון זה נוספו סעיפים 9(ג1ג) ו-(ג1ד) ואולם מחמת השמטה טכנית הם לא הוספו לסעיף 9(ג), על אף שמדובר בסעיפים שתכליתם זהה ורק התקופות בהם שונות. הואיל ומוצע בתזכיר זה לבטל את סעיף 9(ג1ד), מוצע להוסיף לסעיף 9(ג) את סעיף 9(ג1ג), כך שיובהר כי ההגדרות הקבועות בסעיף 9(ג) חלות גם לגבי סעיף 9(ג1ג), וזאת בתחולה מיום 1 באוגוסט 2013, מועד כניסתו לתוקף של תיקון 76.
פסקאות (ב) ו-(ג)
במטרה לתמוך במאמצי הממשלה לעמוד במגבלת ההוצאה ויעד הגרעון, מוצע לתקן את סעיף 9(ג1ג) לחוק מיסוי מקרקעין, באופן שמדרגות מס הרכישה ושיעוריו כפי שנקבעו בחוק לעניין רכישת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, שאינה דירת מגורים יחידה, עד ליום 31 בדצמבר 2014, ימשיכו לחול באופן קבוע גם לאחר מועד זה. במסגרת התיקון יעוגן מס רכישה קבוע בשיעור גבוה יותר על רוכשי דירות מגורים שאינן דירות יחידות כמשמעותן בחוק, כך שרוכש דירת מגורים שאינה יחידה ימשיך להיות מחויב במס רכישה בהתאם למדרגות ולשיעורים להלן:
על חלק השווי שעד 1,123,910 ש"ח – 5%;
על חלק השווי העולה על 1,123,910 ש"ח ועד 3,371,710 ש"ח – 6%;
על חלק השווי העולה על 3,371,710 ש"ח ועד 4,642,750 ש"ח – 7%;
על חלק השווי העולה על 4,642,750 ש"ח ועד 15,475,835 ש"ח – 8%;
על חלק השווי העולה על 15,745,835 ש"ח – 10%.
תיקון זה יביא לשמירת גובה ההכנסה ממס הרכישה הנגבה בשל רכישת דירות מגורים כאמור, בסכום של כ- 200 מיליון ש"ח. בנוסף, יישום התיקון המוצע עשוי להוביל להמשך צמצום הביקוש לדירות להשקעה, ולצמצום הביקוש הכולל, וכך יביא לירידת מחירי הדיור בכלל.
פסקה 2
במסגרת תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין בוטלה הוראת הפטור ממס שבח שהייתה קבועה בסעיף 49(ב)(1), אשר חלה על מוכר של דירה שבבעלותו יותר מדירת מגורים אחת. בעקבות התיקון נוצרה הבחנה משמעותית בין בעלי מספר דירות לבין בעלי דירה יחידה, ונקבע שרק בעלי דירה יחידה יהנו מהפטור ממס שבח במכירת דירה, ואילו לבעלי מספר דירות יחושב מס השבח בצורה לינארית, כך ששבח שיוחס לתקופה שעד יום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) יהיה פטור ממס שבח, ואילו שבח שיוחס לתקופה שמיום זה ואילך יחויב במס שבח בשיעור שנקבע בחוק מיסוי מקרקעין.
בדומה ליתר הפטורים הקבועים בפרק חמישי 1 לחוק, הפטור לפי סעיף 49ב(1), לפני שתוקן, קבע פטור ממס, הן על השבח הריאלי והן על השבח האינפלציוני החייב. בתיקון 76 בוטל הפטור, אבל התווספו סעיפים 48א(ב2) ו- (ב3) אשר קובעים חישוב מס מיוחד, חישוב לינארי מוטב, שחל על השבח הריאלי בדירת מגורים מזכה חייבת. נוסח הסעיף כפי שנחקק פוטר רק את השבח הריאלי שנצמח עד ליום 31.12.13, אך לא את השבח האינפלציוני. לאור האמור, ובהתאם לסעיף 48א(ג), על שבח אינפלציוני שנצמח עד ל-1993 מוטל מס בשיעור של 10%, ועל יתר השבח האינפלציוני קיים פטור. כלומר, למרות שמטרת התיקון הייתה לפטור ממס שבח את השבח שנוצר עד ליום 31.12.13 (בדומה למצב טרום התיקון בו היה קיים פטור עד למועד זה), ולמסות את עליית ערך הדירות מיום כניסת החוק לתוקף ואילך, התיקון לא עשה כן לגבי המס המוטל על השבח האינפלציוני. לפיכך מוצע לתקן את החוק כך שגם השבח האינפלציוני החייב במס על פי נוסח החוק היום, בגין חלק השבח הריאלי שזוכה לפטור ממס בנוסחת החישוב הלינארי, יהא פטור ממס, בדומה לפטור שניתן על השבח הריאלי. מוצע להחיל תיקון זה החל מ-1.1.2014, כך שגם מי שבמהלך שנת 2014 מכר דירת מגורים מזכה לא יהא חייב במס בגין השבח האינפלציוני.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961.
יתוקנו סעיפים בחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי, התשס"ז-2007,
יתוקנו סעיפים בפקודת העיריות [נוסח חדש].
יתוקנו סעיפים בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש].
יתוקנו סעיפים בחוק מיסוי מקרקעין, התשכ"ג- 1963.
ד. השפעת החוק על תקציב המדינה
בשנת 2015 צפויה תוספת הכנסות של כ-90 מלש"ח מכלל הצעדים המוצעים בתזכיר זה. בטווח הארוך, בשל השינויים הצפויים במודל הטבות המס ליישובים, צפוי אבדן הכנסות מוערך של כ-140 מלש"ח. בנוסף, יחד עם הצעדים המוצעים בכלל פרק המסים, אשר פורסמו בתזכיר נפרד, צפויה הגדלת הכנסות המדינה בסכום של כ-460 מלש"ח.
ה. השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי
אין.
ו. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת הכספים 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 - פרק __' – מסים (חלק שני)
|
תיקון פקודת מס הכנסה |
1. |
בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן-הפקודה) -
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
תיקון סעיף 11 |
|
|
(1) בסעיף 11 - |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א) - |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) לפני ההגדרה "חייל" יבוא: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
""אשכול כלכלי-חברתי" - אשכול הרמה החברתית- כלכלית לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; "אשכול הפריפריאליות" - אשכול הפריפריאליות לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; "התיישבות בנגב" – ישובים אשר דירות המגורים בתחומן, כולן או חלקן, נמצאות דרומית מקו רוחב 610; "דירת מגורים" – כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "חייל" יבוא: ""ישוב" – לרבות יישוב קהילתי, כפר שיתופי, מושב עובדים, מושב שיתופי וקיבוץ, וכן עיריה או מועצה מקומית שאיננה מועצה אזורית; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"ישוב זכאי" - ישוב פריפריה אשר הניקוד המזכה בו הינו לפחות 25 נקודות; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"ישוב סמוך גבול" – ישוב אשר דירות המגורים בתחומו, כולן או חלקן, שוכנות עד 7 קילומטרים מגבול ישראל עם ירדן, סוריה או מצרים, או מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה; או במרחק של עד 9 קילומטרים מגבול ישראל עם לבנון, הכל בקו אווירי" |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"ישוב פריפריה" - ישוב שמתקיימים בו כל אלה: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) ישוב אשר דירות המגורים בתחומו, כולן או חלקן, נמצאות צפונה מקו רוחב 750 או מזרחה מקו אורך 250, או שהוא התיישבות בנגב, או שהוא ישוב סמוך גבול; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) ישוב, שאוכלוסייתו מונה פחות מ-75,000 תושבים, על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) לגבי ישוב שאינו ישוב סמוך גבול – ישוב אשר נמצא באשכול כלכלי חברתי 8 או נמוך יותר; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) ישוב שאינו נמצא באזור לגביו חלות הקלות במס הכנסה מכוח חוק אזור סחר חפשי באילת (פטורים והנחות ממסים), תשמ"ה-1985; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(5) ישוב שהקמתו אושרה על פי כל דין. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
"ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום" – ישוב סמוך גבול אשר דירות המגורים בתחומו, כולן או חלקן, שוכנות עד 2 קילומטרים מגבול ישראל עם סוריה או לבנון, או עד 2 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, הכל בקו אווירי." |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) אחרי ההגדרה "משכורת מיוחדת" יבוא: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
""ניקוד גבול"- מכפלה של 0.4 בכמות הנקודות גבול כמפורט בפסקאות (1) או (2): |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) אם הישוב סמוך גבול - 100 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) אם הישוב איננו ישוב סמוך גבול - 0 נקודות: |
||||||||
|
|
|
|
|
|
"ניקוד כלכלי-חברתי": מכפלה של 0.2 בכמות הנקודות כמפורט בפסקאות (1) עד (7): |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 1 - 100 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 2 - 90 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 3 - 80 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 4 - 55 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(5) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 5 - 30 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(6) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 6 - 15 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(7) עבור ישוב באשכול כלכלי חברתי 7 ומעלה - 0 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
"ניקוד מזכה" – הסכום המתקבל מחיבור של הניקוד החברתי-כלכלי, ניקוד הפריפריאליות וניקוד הגבול. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"ניקוד פריפריאליות": מכפלה של 0.4 בכמות הנקודות הישוב כמפורט בפסקאות (1) עד (7): |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 1- 100 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 2- 100 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 3- 80 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 4- 50 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(5) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 5- 30 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(6) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 6- 10 נקודות; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(7) עבור ישוב באשכול פריפריאליות 7 ומעלה - 0 נקודות. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
"נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" - הנתונים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים ביום 31 בדצמבר של השנה הקודמת לשנת המס שבעבורה ניתן הזיכוי; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) בהגדרה "תושב", בסופה יבוא "ובלבד שהציג לפקיד השומה או למעביד אישור תושבות לצורך הטבת מס כהגדרתו בסעיף 300א לפקודת העיריות[1] בטופס שקבע המנהל"; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ה) לאחר ההגדרה "שטח פיתוח" יבוא: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
""שנת ההפסקה" – שנת המס בה ישוב זכאי הפסיק להיות ישוב כאמור; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"שנת התחילה" – שנת המס 2015."" |
|||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב) - |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) במקום פסקה (1) יבוא: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"(1) |
(א) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 25 ל-49 נקודות, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 7% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 108,000 שקלים חדשים; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 50 ל-64 נקודות, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 9% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 120,000 שקלים חדשים; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 132,000 שקלים חדשים;" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (1א) יבוא: |
|||||||||
|
|
|
|
|
"(1ב) |
מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב זכאי, שהוא ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום או התיישבות בנגב, זכאי באותה שנה לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית בנוסף לשיעור הזיכוי לו הוא זכאי לפי פסקה (1) (להלן-זיכוי מצרפי), והזיכוי המצרפי יינתן עד לסכום כמפורט להלן: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) לגבי מי שהיה תושב בישוב שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, עד לסכום 241,320 שקלים חדשים. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לגבי מי שהיה תושב בישוב שהניקוד המזכה בו הינו בין 25 ל-64 נקודות, עד לסכום 160,800 שקלים חדשים" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) פסקאות (2) ו-(3)- יימחקו. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) בפסקה (4) במקום "פסקאות (1) עד (3)" יבוא "פסקאות 1 עד (1ב)". |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ה) בפסקה (6) במקום "בפסקאות (1) עד (3)" יבוא "פסקאות 1 עד (1ב)" |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ו) לאחר פסקה (6) יבוא |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
"(7) |
מי שהיה במשך כל שנת המס הקודמת לשנת ההפסקה תושב ישוב זכאי, יהא זכאי, בשנת ההפסקה ובשנה העוקבת לה, לקבל זיכוי ממס על פי הניקוד המזכה שחושב לישוב בשנה שקדמה לשנת ההפסקה, ובלבד שהיה במשך כל שנת המס בגינה הוא מבקש את הזיכוי תושב הישוב שבו היה תושב בשנת המס הקודמת לשנת ההפסקה, ושהישוב אינו ישוב זכאי בשנת המס שבשלה נתבע הזיכוי" |
||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג), במקום "בסעיף קטן (ב)(3) רישא" יבוא "בסעיף קטן (ב)(1ב)(ב)" |
||||||||||
|
הוספת סעיף 11ד
|
|
|
(2) אחרי סעיף 11ג יבוא: |
|||||||||||
|
|
|
"פרסום רשימת היישובים |
11ד |
(א) המנהל יפרסם, עד 15 בינואר של שנת התחילה, את רשימת היישובים שהינם ישוב צמוד גבול שאינו גבול שלום, את היישובים שהינם התיישבות בנגב, ואת הישובים הזכאים בשנת התחילה ואת הניקוד המזכה לכל ישוב זכאי לפי הנתונים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים ביום 31 בדצמבר של השנה שלפני שנת התחילה. |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המנהל יפרסם לכל שנת מס שלאחר שנת התחילה, עד 15 בינואר של אותה שנת מס (להלן: שנת פרסום הנתונים) את רשימת הישובים שבשנת פרסום הנתונים נכנסו להגדרת "ישוב זכאי" ואת הניקוד המזכה שנקבע להם, את הישובים שפסקו מלהיות ישובים זכאים, את הניקוד המזכה לישובים זכאים אשר בהם שונה הניקוד לעומת שנת המס הקודמת לשנת פרסום הנתונים, לפי הנתונים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים ביום 31 בדצמבר של שנת המס הקודמת לשנת פרסום הנתונים." |
||||||||
|
|
|
|
(3) התוספת הראשונה– בטלה. |
|||||||||||
|
תחילה ותחולה |
2. |
|
(א) תחילתו של סעיף 11 כנוסחו בסעיף _____לחוק זה ביום י' בטבת התשע"ה (1 בינואר 2015), והוא יחול על הכנסה מיגיעה אישית שהופקה בשנת התחילה ואילך. |
|||||||||||
|
|
|
|
(ב) סעיף 11(ב)(1ב) לפקודה כנוסחו בחוק זה, יעמוד בתוקפו ארבע שנות מס שתחילתן ביום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016), והוא יחול על הכנסה שהופקה ממועד זה ואילך . |
|||||||||||
|
הוראת שעה |
3. |
|
||||||||||||
|
|
|
|
(א) על אף האמור בסעיף 2(א), בשנת המס 2015: |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(1) יחולו ההוראות הקבועות בסעיף 11(ב) לפקודה כנוסחו לפני תיקונו בחוק זה. |
||||||||||
|
|
|
|
|
(2) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב הישובים מזרעה, בית ג'ן, כסרא סמיע, ערד, בית שאן, חצור הגלילית, מועצה איזורית אילות, ומועצה איזורית ערבה תיכונה, זכאי באותה שנה לזיכוי בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 160,800 שקלים חדשים. |
||||||||||
|
|
|
|
|
(3) לגבי מי שהיה תושב ישוב זכאי, אשר אינו זכאי להטבה במס מכוח האמור בסעיף 11(ב) לפקודה כנוסחו לפני תחילתו של חוק זה, יקראו את סעיף 11(ב)(1) לפקודה כנוסחו בחוק זה בשינויים הבאים: |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) במקום "7%" יקראו "1%" |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2) במקום "9%" יקראו "1%" |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) בפסקה (3) במקום "11%" יקראו "1%". |
|||||||||
|
|
|
|
(ב) בשנות המס 2016 ו-2017, יחולו הוראות אלה: |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(1) לגבי מי שהיה במשך כל שנת המס תושב ביישוב המפורט בתוספת הראשונה בחלק א' לפקודה כנוסחה לפני ביטולהבחוק זה, יחולו הוראות אלה: |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 24 נקודות או פחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 7.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 199,200 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 2.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 140,400 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 25 ל-49 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 199,200 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 8% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 140,400 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 50 ל-64 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 10.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 202,800 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 148,800 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 206,400 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 158,400 שקלים חדשים. |
|||||||||
|
|
|
|
|
(2) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב קריית שמונה, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 18.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 241,320 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 13.5% מהכנסתו החייבת עד לסכום של 241,320 שקלים חדשים; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(3) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב מצפה רמון, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 18.0% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 160,800 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 12.0% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 160,800 שקלים חדשים; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(4) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב דימונה או ירוחם, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 14.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 160,800 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 160,800 שקלים חדשים; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(5) לגבי מי שהיה במשך כל שנת המס תושב ביישוב המפורט בסעיף 11(ב)(3)(ג) לפקודה כנוסחה לפני תחילתו של חוק זה, יחולו הוראות אלה: |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 24 נקודות או פחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 144,000 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 3.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 121,200 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 25 ל-49 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 12% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 144,000 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 8.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 121,200 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 50 ל-64 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 12.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 147,600 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 10% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 129,600 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 13% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 151,200 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 11.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 139,200 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
(6) לגבי מי שהיה במשך כל שנת המס תושב ביישוב המפורט בסעיף 11(ב)(3)(ד) לפקודה כנוסחולפני תיקונו בחוק זה, או שהיה תושב בישוב מזרעה, בית ג'ן, כסרא סמיע, ערד, בית שאן, חצור הגלילית, מועצה איזורית אילות, או מועצה איזורית ערבה תיכונה, , יחולו הוראות אלה: |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 24 נקודות או פחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 7.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 144,000 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 2.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 121,200 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 25 ל-49 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 144,000 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 8% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 121,200 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ג) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו בין 50 ל-64 נקודות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 10.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 147,600 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 9.5% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 129,600 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ד) מי שהיה במשך כל שנת המס תושב בישוב פריפריה שהניקוד המזכה בו הינו 65 נקודות לפחות, יהיה זכאי בשנת 2016 לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 151,200 שקלים חדשים, ובשנת 2017 לזיכוי ממס בשיעור של 11% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום של 139,400 שקלים חדשים; |
|||||||||
|
|
|
|
|
(7) לגבי מי שהיה תושב ישוב, אשר אינו זכאי להטבה במס מכוח סעיף זה, יחול סעיף 11(ב)(1) לפקודה כנוסחו בחוק זה בשינויים הבאים: |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) בשנת 2016: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1) במקום "7%" יקראו "2%" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (2) במקום "9%" יקראו "3%" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (3) במקום "11%" יקראו "3.5%". |
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) בשנת 2017: |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1) במקום "7%" יקראו "4.5%" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (2) במקום "9%" יקראו "6%" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (3) במקום "11%" יקראו "7.5%". |
||||||||
|
|
|
|
|
(8) |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) לגבי שנת 2016 יקראו את סעיף 11(ב)(1ב) לפקודה כנוסחו בחוק זה, כך שבמקום "11%" יבוא "3%" |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) לגבי שנת 2017 יקראו את סעיף 11(ב)(1ב) לפקודה כנוסחו בחוק זה, כך שבמקום "11%" יבוא "6.5%" |
|||||||||
|
|
|
|
(ג) הוראות פסקאות 11(ב)(3) עד 11(ב)(6) לפקודה יחולו לגבי מי שזכאי לזיכוי על פי סעיף זה בשינויים המחויבים. |
|||||||||||
|
|
|
|
(ד) חייל שזכאי לזיכוי ממס על פי הוראות סעיף 11(ג) לפקודה, וכן לזיכוי על פי הוראות סעיף זה, הברירה בידו לבחור באחד מהם. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
תיקון חוק סיוע לשדרות
|
4. |
בחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), התשס"ז-2007[2] |
||||||||||||
|
|
|
|
(א) בסעיף 5 - |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(1) סעיף קטן (א) – בטל; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב): |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) - |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקת משנה (א) אחרי "222,480 שקלים חדשים" יבוא "ולא יחולו לגביו הוראות פסקאות (1), (1ב) ו- (1ג)" |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) פסקת משנה (ב) - תימחק. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
(ב) פסקה (2) – תימחק. |
|||||||||
|
|
|
|
(ג) בסעיף 7(ו), המילים "וחלק ב' לתוספת הראשונה" - יימחקו. |
|||||||||||
|
תיקון פקודת העיריות |
5. |
בפקודת העיריות, אחרי סעיף 300, יבוא: |
||||||||||||
|
|
|
" מתן אישור תושבות לצורך הטבת מס |
300א |
(א) בסעיף זה, "אישור תושבות לצורך הטבת מס" – אישור הנדרש לצורך קבלת הטבת מס, לפי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה; |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) רשות מקומית תיתן לתושב הרשות, לבקשתו, אישור תושבות לצורך הטבת מס, ובלבד שהתושב שילם את תשלומי הארנונה שהיה חייב בהם עד סוף שנת הכספים שקדמה למועד בקשת האישור; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא תימנע רשות מקומית ממתן אישור תושבות לצורך הטבת מס לתושב שלא שילם את תשלומי הארנונה כאמור בסעיף קטן (ב) - |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בשל תשלומי ארנונה שלא שולמו כאמור וטרם חלף המועד להגיש השגה לגביהם, או שהוגשה השגה כאמור וטרם ניתנה בעניין החלטה חלוטה; |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) למי שניתן בעניינו צו כינוס או צו לעיכוב הליכים, במסגרת הליכי פשיטת רגל לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980[3]. |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) שר הפנים, בהסכמת שר האוצר, רשאי לקבוע כי הוראות סעיף זה לא יחולו על סוגי חייבים שאין הצדקה בנסיבות העניין להימנע מלתת להם אישור כאמור בסעיף (ב), על אף שלא שילמו את תשלומי הארנונה כאמור באותו סעיף קטן ואת התנאים לכך." |
||||||||
|
תיקון פקודת המועצות המקומיות |
6. |
בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש], בסעיף 34א, אחרי "249ב" יבוא "300א". |
||||||||||||
|
תיקון חוק מיסוי מקרקעין |
7. |
בחוק מיסוי מקרקעין, התשכ"ג- 1963- 4) |
||||||||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 9- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (ג), במקום "בסעיפים קטנים (ג1), (ג1א) ו-(ג1ב)-" יבוא "בסעיפים קטנים (ג1), (ג1א), (ג1ב) ו-(ג1ג)"; |
||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ג1ג)- |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "מיום" יבוא "ביום" ובמקום "עד יום ט' בטבת התשע"ה (31 בדצמבר 2014)" יבוא "או לאחריו"; |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (2), במקום "מיום" יבוא "ביום" ובמקום "עד יום ט' בטבת התשע"ה (31 בדצמבר 2014)" יבוא "או לאחריו"; |
|||||||||
|
|
|
|
|
(ג) סעיף קטן (ג1ד) בטל; |
||||||||||
|
|
|
|
(2) בסעיף 48א(ג), האמור בו יסומן (1), ואחריו יבוא- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
"(2) "על אף האמור בפסקה (1), במכירת דירת מגורים מזכה שחלות במכירתה הוראות סעיף קטן (ב2), יהיה המס על הסכום האינפלציוני החייב, בגין חלק השבח הממוסה לפי הסעיף האמור, בשיעור של 0%" |
||||||||||
|
תחילה תחולה והוראת שעה |
8. |
(א) תחילתו של סעיף 9(ג) כנוסחו בסעיף 3(1)(א)לחוק זה, ביום כ"ה באב התשע"ג (1 באוגוסט 2013); |
||||||||||||
|
|
|
(ב) תחילתם של סעיפים 3(1)(ב) ו-(ג) לחוק זה, ביום י' בטבת התשע"ה (1 בינואר 2015); |
||||||||||||
|
|
|
(ג) תחילתו של סעיף 48א(ג), כנוסחו בסעיף 3(2) לחוק זה, ביום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014); |
||||||||||||