תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע''ה-2014 פרק _' כלל רב שנתי לשיא כח אדם.docx תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק _': כלל רב שנתי לשיא כוח אדם

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014

פרק _': כלל רב שנתי לשיא כח אדם

 

  א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק _': כלל רב שנתי לשיא כוח אדם

  ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

אחת מההוצאות העיקריות של הממשלה היא ההוצאה על שכר עובדיה. כך למשל, נכון לשנת 2014 הוצאות הממשלה על שכר עומדות על כשליש מסך הוצאות הממשלה. בעוד שחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992, מגביל את היקף הגירעון והיקף ההוצאות של הממשלה לטווח הארוך, אין בו כל הגבלה על היקף כוח האדם שהממשלה יכולה להעסיק.  הגידול החד בהיקף ההעסקה של משרדי הממשלה בשנים האחרונות והיעדר תכנון רב שנתי הכביד על התקציב והקשה על עיצוב סדרי העדיפויות של ממשלות ישראל.

נוכח זאת, מוצע להגביל את הסך המירבי של משרות כח האדם בתפקידים שאינם כרוכים במתן שירות ישיר לציבור בהתאם למצבת כוח האדם שהממשלה היתה רשאית להעסיק בתפקידים האמורים בשנת התקציב 2014 למשך ארבע שנים, ולאחר מכן לבחון מחדש את המכסה האמורה ולעגנה בחוק.  

יצוין, כי הצעה זו עולה בקנה אחד עם המגמות במדינות ה – OECD, אשר מרביתן עוסקות בצמצום מצבת כח האדם הממשלתית. כך בשנת 2010, למעלה מ – 75% מהמדינות החברות בארגון דיווחו שהן עוסקות ברפורמות שונות שתכליתן צמצום כח האדם במגזר הציבורי, ומגמות אלה נמשכות גם נכון לימים אלה. עיקרן של רפורמות אלה התבסס על מהלכים כגון ביטול רב שנתי של משרות המתפנות בפרישה טבעית, צמצום כח אדם מנהלי, הקפאת קליטה ופיטורין.

ג.  עיקרי החוק המוצע

מוצע להקפיא את מצבת כח האדם בתפקידים שאינם כרוכים במתן שירות ישיר לציבור בהתאם למצבת כוח האדם שהממשלה היתה רשאית להעסיק בשנת 2014. כך החל משנת 2015 ועד לשנת 2018, לא תאושר הצעת תקציב שהיקף שיאי כח האדם הכלולים בה, למעט עובדי מערכת הבריאות, המשטרה, שירות בתי הסוהר, הרשות לכבאות והצלה, היחידה להגנת עדים, עובדי הוראה, ועובדים סוציאליים נותני שירות במשרד הרווחה, עולה על המכסה האמורה.

עוד מוצע לקבוע שאחת לארבע שנים תבחן הממשלה את סך שיאי כוח האדם בהתאם לשינוי בצרכיה ולאילוצים תקציביים, ותעגן בחוק זה מכסה מעודכנת.

  ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים

תכנון ארוך טווח של שיאי כוח האדם ועמידה במכסה המוצעת עשויים להפחית את הוצאות הממשלה על שכר בטווח הארוך.

 

  ה.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992.

 

ו. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015

פרק _' : כלל רב שנתי לשיא כוח אדם

 

תיקון חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית

1.  

בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992[1] (בפרק זה - חוק הפחתת הגירעון) -

 

 

(1)  

בשם החוק, במקום "והגבלת ההוצאה התקציבית" יבוא "הגבלת ההוצאה התקציבית ושיאי כוח האדם";

 

 

(2)  

אחרי סעיף 10 יבוא:

 

 

"סך שיאי כוח האדם בשנים 2015 ואילך

11.

(א) סך שיאי כוח האדם בכל אחת משנות התקציב 2015 עד 2018 לא יעלה על 41,697.

 

 

 

 

(ב) לקראת תום התקופה האמורה בסעיף קטן (א) ואחת לארבע שנים תבחן הממשלה מהו סך שיאי כוח האדם שראוי שיקבע לארבע שנות התקציב העוקבות ותפעל לעיגונו בסעיף זה.

 

 

 

 

(1) בסעיף זה -

 

 

 

 

"שיאי כוח האדם" - כהגדרתו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, למעט משרות אלה -

 

 

 

 

(2) עובד הוראה במשרד החינוך;

 

 

 

 

(3) עובד לשכות בריאות מחוזיות ועובד בתי חולים ממשלתיים לרבות בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים;

 

 

 

 

(4) שוטר כהגדרתו בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971;

 

 

 

 

(5) סוהר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971;

 

 

 

 

(6) עובד כבאות ברשות הארצית לכבאות ולהצלה כהגדרתה בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012;

 

 

 

 

(7) עובדי הרשות להגנה על עדים כהגדרתה בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008;

 

 

 

 

(8) עובדים סוציאליים ונותני שירותים טיפוליים במשרד הרווחה שמספקים שירות לאוכלוסייה נזקקת;

 

 

 

 

(9) עובדים שהועברו ממוסד שהמדינה משתתפת בתקציבו לשירות המדינה עקב העברת תפקיד ממוסד כאמור למדינה;

 

 

 

 

(10) עובדים זמניים שיועסקו לפי תקנות שירות המדינה (מינויים) (תקופת כהונה של עובדים זמניים), התש"ך-1960, החל ממועד תחילתו של חוק זה.".

 

 



[1] ס"ח התשנ"ב, עמ' 45; התשע"ד, עמ' 414.