תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע''ה-2014 פרק _' שונות רשויות מקומיות ותמלוגי רשות שדות התעופה.docx תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק_'- שונות (רשויות מקומיות

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014

פרק _': שונות (רשויות מקומיות; תמלוגי רשות שדות התעופה)

  א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק_'- שונות (רשויות מקומיות; תמלוגי רשות שדות התעופה)

  ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

מטרת סעיף 1 –

 

חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995 (להלן - חוק העברת תשלומים) קובע את המועדים שבהם נדרשת המדינה להעביר את התשלומים, לרבות מענקים, שהיא מעבירה לרשות מקומית.

 

המצב שיוצר חוק העברת תשלומים, שבו נשלל שיקול דעת המדינה לגבי מועדי העברת התשלומים, עלול להביא למצב בו תמנע מהרשות המקומית היכולת לעשות שימוש בכספים לצורך מתן שירותים לתושבי הרשות, ובכך לסכל את המטרה שלשמה מועברים התשלומים. כך למשל, במקרים שבהם קיימים עיקולים על חשבונות הבנק של הרשות המקומית. במקרים אלה, דווקא הגמישות במועד העברת תשלומי המדינה תאפשר לרשות המקומית לפעול להסרת העיקול קודם העברת התשלומים, ובכך למנוע את עיקול הכספים מיד עם קבלתם.

 

מטעמים אלה, נדחתה תחילתו של חוק העברת תשלומים מספר פעמים ברציפות, כשהדחיה האחרונה ביניהן נעשתה בחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011 ונקבעה עד יום י"ד בתמוז התשע"ה (1 ביולי 2015). כיון שאנו עומדים בשלהי תשרי התשע"ה, מוצע, מהטעמים האמורים לעיל, לדחות את תחילתו של החוק עד ליום ט' בתמוז התש"פ (1 ביולי 2020).

 

מטרת סעיף 2 -

 

סעיף 40א לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן – החוק), קובע כי החל בשנת הכספים 1988 תשלם רשות שדות התעופה (להלן – הרשות) תשלום שנתי למדינה. התשלום השנתי נקבע על סך של 10 מיליון ש"ח מחשבון ההון של הרשות ונקבע כי הוא ישולם בשנים עשר תשלומים חדשים, ב-14 בכל חודש, בתוספת הפרשים למדד המחירים לצרכן (להלן – המדד) מן המדד היסודי עד המדד החדש; לעניין זה, "המדד היסודי" – המדד הממוצע בשנת הכספים 1987, ו-"המדד החדש" – המדד שפורסם לאחרונה לפני כל יום תשלום.

 

בנוסף לכך נקבע כי אם בשנה פלונית יהיו הן הריבית התחשיבית והן תקבולי הרשות מריבית גבוהים מן הסכום האמור שנקבע (בתוספת הצמדה), יוגדל הסכום השנתי לסכום הריבית התחשיבית או לסכום תקבולי הרשות מריבית, לפי הנמוך מביניהם ("ריבית תחשיבית" ו-"תקבולי הרשות מריבית"- כהגדרתם בחוק).

 

המשמעות היא כי מנגנון תשלום קבוע, כפי שנקבע בחוק כאמור, אינו מביא בחשבון גידול בהכנסות הרשות עקב שימוש נרחב במשאב ציבורי. מצב דברים זה עשוי ליצור עיוות במקרים שבהם ההכנסות בפועל עולות באופן ניכר על ההכנסות הצפויות בעת שנקבע מנגנון התשלום הקבוע.

 

החל משנת 2005 חל גידול חד בהכנסות הרשות, משטחי המסחר שהיא משכירה בשטח נמל התעופה בן גוריון, בין היתר, לאור פתיחתו של טרמינל 3 בנמל תעופה בן גוריון. כך שבעוד שבשנת 2003 הכנסות הרשות ממסחר עמדו על 700 מיליון ש"ח, בשנת 2013 עמדו הכנסות אלה על סך של 1.345 מיליארד ש"ח, היינו, גידול של קרוב ל-100% על פני 10 שנים.

 

אולם, על אף הגידול הדרמטי בהכנסות הרשות, התשלום למדינה בגין הזכות להפעיל את נמלי התעופה בישראל, לרבות השכרת שטחים נרחבים לצורכי מסחר של טובין הפטורים מתשלום מס, נשאר כשהיה (בתוספת הצמדה למדד).

 

ברי כי בעת תיקון החוק בשנת 1988, לא ניתנה הדעת לגידול חד כאמור ועל כן מנגנון התשלום שנקבע אינו משקף תמלוגים המבוססים על אחוז מהכנסות, כמקובל במקרים שבו גוף מחזיק בזיכיון שבמסגרתו הוא נהנה משימוש במשאב ציבורי.

אשר על כן, מוצע לקבוע בהוראת שעה מנגנון תשלום המותאם לנסיבות משתנות שבמסגרתו יוטל על הרשות, למשך שלוש שנים, החל בשנת 2015, לשלם תמלוגים למדינה בשיעור של 12.5% לשנה מתוך הכנסותיה שאינן מאגרות.

 

מטרת החוק המוצע, היא התאמת התשלום שמשלמת הרשות למדינה לנסיבות המשתנות, ומתן ביטוי לגידול החד בהכנסותיה שנובע כל כולו מהזיכיון שקיבלה הרשות, באופן שישקף את האינטרס הציבורי במתן זכות הנאה במשאב ציבורי.

 

יצוין כי לאור הגידול החד בהכנסות הרשות ממסחר, אשר בשלהם לא ניתן תשלום למדינה, נצברו ברשות עודפי הכנסות אשר צפויים לעמוד, בסוף שנת 2014, על סך של 2.4 מיליארד ש"ח. בנוסף, צפוי להצטבר אצל הרשות עודף הכנסות על הוצאות שוטפות של כ-600 מיליון ש"ח מידי שנה.

 

במצב דברים זה,  ובשים לב לשמירה על יכולת הפיתוח של הרשות, מוצע לקבוע כי תשלום התמלוגים למדינה בגין השנים 2015-2017 יועבר בסכום חד פעמי בשנת 2015 בגובה של 37.5% מהכנסות הרשות שאינן מאגרות, כך שבממוצע, במהלך השנים 2015-2017 תשלם הרשות למדינה תמלוגים בסך של 12.5% מהכנסותיה שאינן מאגרות.

 

ג.  עיקרי החוק המוצע

 

עיקרי סעיף 1 -

דחית תחילת חוק העברת תשלומים ליום ט' בתמוז התש"פ (1 ביולי 2020).

 

עיקרי סעיף 2 –

מוצע להטיל על הרשות, עבור השנים 2015 עד 2017, תשלום תמלוגים למדינה בשיעור של 12.5% לשנה מהכנסותיה שאינן מאגרות. עוד מוצע כי התמלוגים האמורים ישולמו בשנת 2015, בשיעור מצטבר של 37.5% מהכנסותיה שאינן מאגרות לשנה זו.

התשלום יועבר בתוך שלושים ימים מתום כל רבעון לשנת 2015 עבור הכנסות הרשות שאינן מאגרות שהצטברו במהלך אותו רבעון, כאשר התשלום עבור הרבעון האחרון של שנת 2015, המתחיל ביום 1 באוקטובר, ישולם עד ליום 30 בנובמבר 2015, על בסיס ההכנסות הצפויות לאותו רבעון. בהתאם לכך, עד ליום 1 בפברואר 2016 תבוצע התחשבנות על בסיס הכנסות הרשות בפועל ברבעון שמתחיל ביום 1 באוקטובר 2015, וההפרשים ישולמו למדינה, או יושבו לרשות, לפי העניין.

 

  ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

סעיף 1 - אין השפעה על תקציב המדינה.

 

סעיף 2 - הסעיף המוצע צפוי להביא לתוספת הכנסה בתקציב המדינה של כ-500 מיליון ש"ח בשנת 2015.

 

  ה.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

סעיף 1 - יתוקן חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995.

 

סעיף 2 - יתוקן חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977.

 

ו. נוסח החוק המוצע

 

להלן נוסח החוק המוצע:


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014

פרק _': שונות (רשויות מקומיות; תמלוגי רשות שדות התעופה)

תיקון חוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה)

1.   

בחוק הרשויות המקומיות (העברת תשלומים מהמדינה), התשנ"ה-1995,[1] בסעיף 5, במקום "י"ד בתמוז התשע"ה (1 ביולי 2015)" יבוא "ט' בתמוז התש"פ (1 ביולי 2020)".

חוק רשות שדות התעופה -

הוראת שעה

2.   

(א) נוסף על התשלום לפי סעיף 40א(ב) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977[2], עבור השנים 2015 עד 2017, תשלם הרשות למדינה תמלוגים בשיעור של 12.5% בעד כל שנה מההכנסות החייבות. 

 

 

(ב) סך התשלומים הכולל של 37.5% מההכנסות החייבות כאמור בסעיף קטן (א) יועבר לאוצר המדינה עד ליום י"ח בכסלו התשע"ו (30 בנובמבר 2015) באופן ובמועדים הבאים:

 

 

 

(1) בתוך 30 ימים מתום כל רבעון בשנת 2015 ושאינו הרבעון האחרון בהתאם להכנסות החייבות במשך הרבעון.

 

 

 

(2) עד ליום י"ח בכסלו התשע"ו (30 בנובמבר 2015) בהתאם  להכנסות החייבות הצפויות לרבעון האחרון; עד ליום כ"ב בשבט התשע"ו (1 בפברואר 2016) ישולמו לאוצר המדינה או יושבו לרשות שדות התעופה, לפי העניין, ההפרש שבין סכום התמלוגים שהיה צריך להשתלם לפי הכנסות הרשות בפועל לרבעון האחרון, לבין הסכום ששולם כאמור ברישא של פסקה זו.

 

 

(ג) על סכום תמלוגים שלא שולם במועד הקבוע בסעיף קטן (ג), לפי העניין, תיווסף ריבית פיגורים לפי מספר הימים שחלפו ממועד התשלום עד התשלום בפועל.

 

 

(ד) שר האוצר רשאי לקבוע הוראות לעניין התשלומים לפי סעיף זה.

 

 

(ה) לעניין סעיף זה -

 

 

"ההכנסות החייבות" – סך הכנסות הרשות לשנת 2015, למעט הכנסות מאגרות;

 

 

"הרשות" – רשות שדות התעופה;

 

 

"ריבית פיגורים" – כמשמעותה בסעיף 5(ב) לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[3];

 

 

"רבעון" - תקופה של שלושה חודשים שתחילתם ב-1 בינואר, ב-1 באפריל, ב-1 ביולי או ב-1 באוקטובר, לפי הענין.

 

 

"רבעון אחרון" – הרבעון שתחילתו ב-1 באוקטובר.

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ' 119.

[2] ס"ח התשל"ז עמ' 182; התשע"א, עמ' 908.

[3] ס"ח התשכ"א עמ' 192; התשס"א, עמ' 206.