פוטו2.docx

 

א. שם החוק המוצע

 

 חוק לעידוד ההשקעה באנרגיות מתחדשות (פטור ממס על הכנסה ממכירת חשמל שהופק באמצעות שימוש באנרגיות מתחדשות), (הוראת שעה),  התשע"ה- 2014.

ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו

 

בבסיסה של הצעת החוק מונחת תכנית ממשלתית רחבת היקף (בהתאם להחלטת ממשלה מס 2935 מיום ה-13 בינואר 2008) שמטרתה העיקרית היא עידוד השימוש באנרגיות מתחדשות (חלופיות) במשק החשמל. אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה שמקורה בתהליכי טבע מתמשכים אשר אינם מתכלים כתוצאה משימוש באנרגיה האצורה בהם. דוגמא לכך היא האנרגיה אשר מקורה ברוח וכן זו שמקורה בקרני השמש. קיימים כיום מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת. הצעת חוק זו מתייחסת רק לשני מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת: טורבינת רוח המפיקה חשמל באמצעות הרוח ומתקן פוטו-וולטאי (PV) המפיק חשמל באמצעות קרני השמש (להלן - מתקנים לייצור חשמל). ניתן להתקין מתקנים אלה על משטחים כדוגמת גגות מבנים. אחד מאמצעי עידוד ההשקעה במתקנים לייצור חשמל הוא מתן הטבות מס בגין מכירת חשמל אשר הופק באמצעות מתקנים אלה.

 

מטרת החקיקה המוצעת היא להוות מנוע להתפתחות המשק וייעולו בנושא איכות הסביבה, וזאת באמצעות הפחתת הזיהומים הנובעים מייצור חשמל בטכנולוגיות העושות שימוש בחומרים מתכלים, דוגמת שריפת דלק ופחם, טכנולוגיות אשר השימוש בהן ניכר כיום. הצעת החוק נועדה לשמש כלי שרת להשגת היעדים הללו, קרי עידוד השימוש באנרגיות מתחדשות שאינן גורמות לזיהום. מעבר להיבט הסביבתי, חוק זה משפר את הכדאיות לפיתוח מוקדי מחקר ל"טכנולוגיה ירוקה" אשר עשויים להוות מנוע נוסף להתפתחות המשק.

 

היתרונות לתמרוץ התקנת מתקנים פוטו-וולטאים קטנים וטורבינות רוח קטנות רבים הם, וביניהם ניתן למנות יתרונות כגון: הפקת אנרגיה חשמלית ללא צורך בהקצאת קרקעות; יצור חשמל מבוזר וקרוב לצרכנים המצמצם איבוד החשמל ברשת; טכנולוגיה ידידותית לסביבה; תהליך התקנה קל ופשוט; והעיקרי והחשוב שבהם הוא האפשרות לייצור חשמל באופן עצמאי בשעות השיא (למשל: בעונת הקיץ בשעות החום הלוהט).   

 

חוק זה מתמקד בעידודם של יחידים להתקין מתקנים לייצור חשמל, לצורך ייצור חשמל ומכירתו לחברת החשמל. התמרוץ בחוק זה כולל פטור מדמי בטוח לאומי וביטוח בריאות על מלוא ההכנסה ממכירת החשמל, וכן הקלות במס הכנסה באמצעות אחת מהחלופות הבאות:

o מתן פטור ממס הכנסה על ההכנסה ממכירת החשמל בגבולות התקרה השנתית המפורטת בגוף החוק, ובהתאם למנגנון הקבוע בו.

o מיסוי ההכנסות ממכירת החשמל במס מופחת בשיעור של 10% בהתאם לתנאי החוק, כמפורט להלן. 

 

יודגש, כי בנוסף לחבילת תמריצים אלה, מתווסף תמריץ כספי משמעותי בדמות התמורה לקוט"ש מחברת החשמל אותה יקבל היחיד עבור מכירת החשמל שהופק מהמתקנים לייצור חשמל. התמורה לקוט"ש תהא גבוהה מהתמורה שאותה גובה חברת החשמל מלקוחותיה בשל צריכת חשמל. כלומר יחיד אשר יצרוך חשמל שסופק לו על-ידי חברת החשמל ומנגד ימכור לה חשמל אשר יופק ממתקנים לייצור חשמל, יחוייב בתשלום עבור כמות הקוט"ש שצרך, ומנגד יזוכה בתמורה עבור מספר הקוט"ש שמכר, כשהתמורה עבור כל קוט"ש שמכר תהיה גבוהה מהתשלום שעליו לשלם עבור כל קוט"ש שצרך.

 

חלקה השני של הצעת החוק נועד לתת מענה למצב שבו יחידים יהיו מעוניינים להתקין מתקנים לייצור חשמל, אך לא יהיה ברשותם שטח מקרקעין המתאים להתקנתם, או לחלופין, עלות השכרת שטח המקרקעין תהא כה גבוהה עד כי השקעה זו לא תהא כדאית. לפיכך, נוספו בהצעת החוק הטבות מס ליחידים בעלי מקרקעין, שישכירו אותם ליחידים, שישכרו את המקרקעין לצורך התקנת מתקנים לייצור חשמל ומכירתו לחברת החשמל. ההטבות בהצעת החוק ליחידים שישכירו מקרקעין כאמור הן פטור מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות על ההכנסה מהשכרת המקרקעין כאמור וכן הקלות במס הכנסה באמצעות אחת מהחלופות הבאות:

א.  מתן פטור ממס הכנסה על ההכנסה מהשכרת המקרקעין בגבולות התקרה השנתית המפורטת בגוף החוק, ובהתאם למנגנון הקבוע בו;

ב.  מיסוי ההכנסה מהשכרת המקרקעין במס מופחת בשיעור של 10% בהתאם לתנאי החוק.

ג.    מסוי לפי שיעורי המס הקבועים בסעיף 104 לפקודה.

יודגש כי הטבות המס יינתנו בכפוף לתנאים אותם מונה החוק.

 

סעיף 1      לצורך תפעול הצעת החוק מוצע לקבוע מספר הגדרות בחוק:

                 "טורבינת רוח" – מוצע להגדיר טורבינת רוח כמערכת לייצור חשמל מאנרגית הרוח, הממירה את אנרגית הרוח לאנרגיה חשמלית ובלבד שהיא כוללת מדחף וממיר זרם.

 

                 "טכנולוגיה פוטו-וולטאית" – מוצע להגדיר טכנולוגיה פוטו–וולטאית כטכנולוגיה לייצור חשמל ישירות מאור השמש באמצעות קולטי שמש וממיר זרם. הגדרה זו תואמת להגדרתה בתוספת ב', בסעיף III, פסקה ח' לתקנות מס הכנסה (פחת), 1941.

 

"מתקן פוטו–וולטאי" – מוצע להגדיר מתקן פוטו-וולטאי כמערכת לייצור חשמל באמצעות אנרגית השמש העושה שימוש בטכנולוגיה פוטו-וולטאית.

 

"רשיון ספק שירות חיוני" – מוצע להגדיר רשיון ספק שירות חיוני כהגדרתו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996. על פי ההגדרה, רשיון ספק שירות חיוני הוא רשיון לניהול המערכת, להולכה או לחלוקה של חשמל. כיום חברת החשמל היא בעלת רשיון ספק שירות חיוני.

 

 

מוצע לקבוע כי לכל מונח אחר תהא המשמעות הנודעת לו בפקודת מס הכנסה (להלן- הפקודה).

 

סעיף 2     

     לפסקה (א) מוצע לקבוע שלושה מסלולים מתוכם יוכל לבחור יחיד שהייתה לו הכנסה ממכירת חשמל שהופק בייצור ביתי באמצעות מתקן פוטו-וולטאי או טורבינת רוח בהספק כולל של 15 קילו וואט או פחות (להלן-מכירת חשמל). על פי המסלול הראשון, ההכנסה ממכירת חשמל תמוסה על פי השיעורים שנקבעו בסעיף 121(א) לפקודה, שהם שיעורי המס השולי הקבועים בפקודה. על פי המסלול השני, יינתן פטור ממס בגין הכנסה שהתקבלה ממכירת חשמל, שהופק בייצור ביתי בהספק כולל של 4 קילו ואט או פחות, שסכומה הכולל בשנת המס אינו עולה על תקרה של 18,000 שקלים חדשים (כאשר הסכום יתואם החל משנת 2008 ועד תום תקופת ההטבות של היחיד). מוצע שבמסלול זה, אם ההכנסה ממכירת חשמל תעלה על סך התקרה, יופחת סכום תקרת הפטור בסכום העודף, וההכנסה העודפת, מעבר לסכום המתקבל לאחר ההפחתה כאמור, תמוסה על פי המס השולי הקבוע בסעיף 121(א) לפקודה. על פי המסלול השלישי, ההכנסה ממכירת חשמל תמוסה בשיעור של 10%, בדומה להסדר הקבוע בסעיף 122 לפקודה לגבי השכרת דירת מגורים. 

 

על מנת למנוע ניצול לרעה של החוק ותכנוני מס שמטרתם העלאת התקרות הקבועות בחוק באופן מלאכותי, מוצע לקבוע שיראו מתקן בבעלותו של בן זוגו של היחיד או ילדיו שאשר טרם מלאו להם עשרים ואחת שנים, או הכנסה שהפיק בן זוג של הנישום או ילדיו אשר טרם מלאו להם עשרים ואחת שנים, לפי העניין, כהכנסה שהופקה ע"י היחיד.

 

מוצע לקבוע מספר תנאים שרק בהתקיימם היחיד ייהנה מההסדרים הנזכרים. התנאי הראשון הוא שההכנסה ממכירת חשמל אינה הכנסה מעסק או ממשלח יד, מטרת ההסדרים היא לעודד ייצור ביתי של חשמל באמצעים חדשים, ולא לעודד עסקים שעיסוקם בכך.

 

התנאי השני המוצע הוא שמההכנסה נוכה מלוא המס כדין, וזאת בכדי למנוע ממעלימי מס להנות מההסדרים שבחוק.

 

פסקת משנה (3) - התנאי השלישי הוא שהיחיד החל להפיק הכנסה ממכירת חשמל לא יאוחר מיום 30 ביוני 2015, משום שהשימוש באנרגיות מתחדשות משתרש בציבור ואין צורך לתמרץ באופן קבוע  שימוש במתקנים פוטו-וולטאים או בטורבינת רוח.

 

מוצע לקבוע שיחיד אשר בחר להחיל עליו את המסלול אשר קובע פטור ממס עד לסכום של  18,000 ₪, יוכל לקזז את הפסדיו שנגרמו לו כתוצאה מהפקת החשמל רק מהכנסה ממכירת חשמל, מאותו מתקן, ולא מהכנסה ממקורות אחרים.

 

 

מוצע לקבוע כי מתן הודעה כמפורט בסעיף 5 תהיה תנאי מהותי לקבלת ההטבה.

 

לפסקה (ד) מוצע לקבוע מספר תנאים שיחולו על מי שבוחר להיכנס למסלול שהוא השני והשלישי, המוצעים בפסקאות 2 ו-3 בסעיף קטן (א). סעיפים אלה נותנים הקלה במס ויש צורך לקבוע הוראות שלא יאפשרו לנצל את ההוראות האלה בשילוב עם הוראות נוספות מדיני המס בכדי לקבל כפל הטבות.

פסקת משנה (1) - מוצע לקבוע שלא ניתן יהיה לנכות הוצאות שהוצאו בייצור הכנסה ממכירת חשמל, לרבות הוצאות פחת, ולא יהא ניתן ליהנות מזכאות לזיכוי, קיזוז או פטור מההכנסה ממכירת חשמל. אולם, לעניין חישוב רווח ההון או השבח שיחול על מכירת המתקנים כאמור יש לקחת בחשבון את הפחת שהיה ניכן לנכות אילולא מתן ההטבות, וזאת על מנת לחשב נכונה את הרווח או ההפסד שנצמח בתקופה שבה הוחזקו המתקנים ועל מנת לא ליתן כפל הטבות. משכך, מוצע לקבוע שהפחת או ההפחתה אשר היה ניתן לניכוי לולא הסעיף תווסף לתמורה המתקבלת  ממכירתם.  

 

על הכנסות מעבר לתקרה המתואמת, יוטל מס על פי השיעור השולי החל על היחיד על פי סעיף 121(א) לפקודה. מכיוון שעל התוספת מוטל מס על פי השיעור השולי, מוצע לקבוע לגבי מי שבחר להיכנס למסלול השני, שיהיה זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מהכנסתו ממכירת חשמל ויהיה רשאי לנכות מהכנסתו כאמור, חלק יחסי מן ההוצאות שבהן עמד בייצור כלל הכנסתו ממכירת חשמל, כיחס הכנסתו החייבת במס לכלל הכנסתו ממכירת חשמל.

 

פסקת משנה (3) – בכדי להגדיל את ההטבה על הכנסה המופקת מאנרגיה חלופית, כאמור בחוק, מוצע לקבוע שלא יראו הכנסה ממכירת חשמל על פי פסקאות 2 ו-3 בסעיף קטן (א), כהכנסה לעניין חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–  1995 (להלן- חוק הביטוח הלאומי)  ולענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד– 1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות ממלכתי).

 

סעיף 3

מוצע, לשם מתן ההטבה במלואה ועידוד התקנת מתקנים ביתיים לייצור חשמל כאמור, וליתן הטבת מס גם ליחיד המשכיר שטחים אשר עליהם יותקנו מתקנים פוטו-וולטאים או טורבינות רוח, ובלבד ששטחים אלה משמשים לשם הפקת חשמל (להלן- השכרת מקרקעין). 

 

לפסקה (א)מוצע לקבוע, בדומה לסעיף 2, כי יחיד שיש לו הכנסה מהשכרת שטחים שעליהם מותקנים מתקנים פוטו-וולטאים או טורבינות רוח כאמור, כי יוכל לבחור לשלם על ההכנסה מס באחד משלושה מסלולים אפשריים. לפי המסלול הראשון ההכנסה מהשכרת מקרקעין תמוסה על פי השיעורים הרגילים הקבועים להשכרת מקרקעין שנקבעו בסעיף 121(א) לפקודה, שקובע את שיעורי המס השולי. על פי המסלול השני, יינתן פטור ממס בגין הכנסה שהתקבלה מהשכרת מקרקעין, שסכומה הכולל בשנת המס אינו עולה על תקרה של 5,000 שקלים חדשים. מוצע שאם ההכנסה מהשכרת מקרקעין כאמור תעלה על סך התקרה, יופחת סכום תקרת הפטור בסכום העודף, וההכנסה העודפת על התקרה המתקבלת לאחר ההפחתה כאמור, תמוסה על פי שיעורי המס הרגילים בדומה למסלול הראשון. על פי המסלול השלישי , ההכנסה מהשכרת מקרקעין תמוסה בשיעור של 10% בלי תלות במאפיינים ונתונים אחרים, בדומה להסדר הקבוע בסעיף 122 לפקודה לגבי השכרת דירת מגורים. 

 

על מנת למנוע תכנוני מס שמטרתם העלאת התקרות הקבועות בחוק באופן מלאכותי, מוצע, בדומה לאמור בסעיף 2,  לקבוע שיראו הכנסה שהפיק בן זוג של הנישום או ילדיו שטרם מלאו להם עשרים ואחת שנים, מהשכרת מקרקעין, כהכנסה שהופקה ע"י היחיד.

 

באופן דומה לאמור בסעיף (2) מוצע לקבוע מספר תנאים שרק בהתקיימותם היחיד ייהנה מהטבות המס:

 

התנאי הראשון המוצע הוא שההכנסה מהשכרת מקרקעין לא תהיה הכנסה מעסק או ממשלח יד, וזאת בשל כך שמטרת ההסדרים בסעיף זה הוא לעודד אנשים פרטיים להשתמש באמצעים חדשים להפקת חשמל, ולא לעודד עסקים שעיסוקם בכך.

 

התנאי השני המוצע הוא שמההכנסה נוכה מלוא המס כדין, וזאת בכדי למנוע ממעלימי מס ליהנות מההסדרים שבחוק.

 

התנאי השלישי המוצע הוא שהיחיד, השוכר את המקרקעין, החל להפיק הכנסה ממכירת חשמל, לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2015, וזאת משום שהשימוש באנרגיות מתחדשות משתרש בציבור ואין צורך לתמרץ באופן קבוע שימוש במתקנים פוטו-וולטאים או בטורבינות רוח.

 

התנאי הרביעי המוצע הוא שברשות המשכיר מסמך בחתימת ידו של השוכר המאשר כי המקרקעין המושכרים משמשים להפקת חשמל, וזאת בכדי למנוע מהיחיד לנצל את הפטור על אף שבפועל לא משמשים המקרקעין המושכרים לשם הפקת חשמל.

 

התנאי החמישי המוצע הוא שהשכרת המקרקעין אינה מהווה מכירה של זכות במקרקעין כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג- 1963, וזאת בכדי למנוע ניצול לרעה של ההסדר בכדי להשיג הקלות במס באמצעות יצירת השכרה פיקטיבית. על פי ההגדרה בחוק מיסוי מקרקעין, זכות שבמקרקעין היא בעלות, או חכירה לתקופה העולה על עשרים וחמש שנים, בין שבדין ובין שביושר, לרבות הרשאה להשתמש במקרקעין, שניתן לראות בה מבחינת תכנה בעלות או חכירה לתקופה כאמור. ולענין הרשאה שנהוג לחדש מעת לעת במקרקעי ישראל – אפילו אם ניתנה ההרשאה לתקופה קצרה מעשרים וחמש שנים.

 

מוצע לקבוע כי מתן הודעה כמפורט בסעיף 5 תהיה תנאי מהותי לקבלת ההטבה.

 

 

 

 

 

לפסקה (ד) - 

פסקת משנה (1) - מוצע, לקבוע כי הטבות המס יינתנו ללא זכות לניכוי לפחת או להפחתה אחרת, וכן, ללא זיכוי קיזוז או פטור נוספים. לפיכך, לעניין רווח ההון או השבח הנצבר עד  למכירת המקרקעין מוצע לקבוע שהפחת או ההפחתה אשר היה ניתן לניכוי לולא הסעיף, בתקופת ההטבות, תווסף לתמורה המתקבלת ממכירתם, וזאת על מנת למנוע מתן כפל הטבות כאמור.

 

פסקת משנה (2) - מוצע שבמקרה שבו יחיד בחר להחיל על הכנסתו מהשכרת שטחים את חלופת הפטור הוא יהיה רשאי לנכות מחלק מההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת (החלק שאינו פטור ממס וחייב בשיעור מס שולי), חלק יחסי מן ההוצאות שבהן עמד בייצור כלל הכנסתו כאמור, לרבות פחת או הפחתה אחרת, כיחס ההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת לכלל הכנסתו. כמו כן הוא יהיה זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מחלק ההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת או מהמס החל עליה.

 

בכדי להגדיל את ההטבה מהשכרת מקרקעין, מוצע לקבוע שלא יראו הכנסה מהשכרת מקרקעין על פי פסקאות 2 ו-3 בסעיף קטן (א), כהכנסה לעניין חוק הביטוח הלאומי ולענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

 

סעיף 4

מוצע לקבוע כי היחיד ימסור הודעה על מסלול ההטבות שבחר להחיל על הכנסותיו ממכירת חשמל או מהשכרת מקרקעין וזאת עד לתחילת שנת המס שבה הופקו ההכנסות. מסר היחיד הודעה כאמור, יהיה פטור מלמסור הודעה נוספת, וזאת עד לתחילת שנת המס שבה שינה את בחירתו.

 

    מוצע שיחיד, אשר הפיק הכנסה ממכירת חשמל או הכנסה מהשכרת מקרקעין, ובחר להחיל עליהן את הוראות סעיפים 2(א)(2), 2(א)(3), 3(א)(2) או 3(א)(3), יהא פטור מהגשת דין וחשבון לפי סעיף 131 לפקודה בגין הכנסות אלו, ובלבד שנוכה מההכנסה מלוא המס כדין לפי העניין, ולא היה חייב בהגשת דוח אילולא הפיק הכנסות כאמור. פטור זה ניתן משום שעל הכנסות כאמור תהיה חובת ניכוי במקור שתעשה על ידי בעל רשיון ספק שירות חיוני שלו יימכר החשמל.

 

סעיף 6     

בדומה למנגנון הצמדת הסכומים בסעיף 120ב לפקודה, מוצע כי הסכומים הקבועים בחוק זה יתואמו ב-1 בינואר בכל שנת מס, לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הקודמת, והם יעוגלו ל- 100 השקלים החדשים הקרובים. מכיוון שתחילתו של החוק מיום 1 בינואר 2008, מוצע כי הסכומים יתואמו לראשונה ביום 1 בינואר 2009.

 

סעיפים 7 ו- 8

      לאור החלטת הממשלה מס' 2935 מיום 13 בינואר 2008 מוצע להחיל חוק זה מיום ה- 1 בינואר 2008 על הכנסה ממכירת חשמל ועל הכנסה מהשכרת שטחים שהופקו החל משנת המס 2008.

מוצע כי ההטבות המוקנות מכח חוק זה יינתנו ליחיד אשר היתה לו הכנסה ממכירת חשמל או יחיד אשר השכיר שטחים ששימשו להפקת הכנסות ממכירת חשמל במשך עשרים שנים רצופות. זאת במטרה ליתן את הפטור במקביל לתקופה שבה נקבעו התעריפים המיוחדים לקוט"ש במכירת חשמל שהופק ע"י יחיד באמצעות מתקנים פוטו-וולטאים או טורבינות רוח, ע"י הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל. הטבה זו מוגבלת עד לשנת 2034, והיא תואמת את תקופה ההתקשרות בין היחיד לרשות החשמל.

 

ג.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

הטבות המס לפי הצעת חוק זה ניתנות ליחיד שהחל להפעיל מיתקן פוטו וולטאי או טורבינת רוח לייצור חשמל (שאינם עסק או משלח יד בידיו) עד 30 ביוני 2015. יחיד שיבחר לא לנצל את הטבות המס יהיה זכאי לפחת מואץ בשיעור 25% לשנה על עלות המיתקן לייצור חשמל שהינה גבוהה מההכנסות השנתיות מהמיתקן לייצור חשמל[1]. לפיכך, עקב השפעת ההפסדים לצרכי מס עד שנת 2017, לא היו צפויים ממילא הכנסות ממסים מיחידים בגין מיתקנים אלו. החל משנת 2018 תהיה גריעה מהכנסות המדינה של כ- 50 מיליון ₪ בשנה.

 

ד. השפעת החוק המוצע על התקן המינהלי

 אין

       

 

 

 

 

 

 

 

                        

 

                    

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:                                                                                                   

הצעת חוק לעידוד ההשקעה באנרגיות מתחדשות (פטור ממס על הכנסה ממכירת חשמל שהופק באמצעות שימוש באנרגיות מתחדשות), (הוראת שעה),  התשע"ד- 2014

הגדרות

1.   

בחוק זה –

 

 

(1) הפקודה" – פקודת מס הכנסה[2];

 

 

"חוק ביטוח בריאות ממלכתי" – חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד - 1994[3];

"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה - 1995[4];

"טורבינת רוח" – מערכת לייצור חשמל מאנרגית הרוח, הממירה את אנרגית הרוח לאנרגיה חשמלית ובלבד שהיא כוללת מדחף וממיר זרם;

 

 

"טכנולוגיה פוטו-וולטאית"- טכנולוגיה לייצור חשמל ישירות מאור השמש באמצעות קולטי שמש וממיר זרם;

 

 

"מתקן פוטו–וולטאי"– מערכת לייצור חשמל באמצעות אנרגית השמש העושה שימוש בטכנולוגיה פוטו-וולטאית;

"צרכן ביתי" – יחיד המחויב בתעריף חשמל המיועד למגורים בלבד, שניתן לו אישור לפי הוראות סעיף 157א' לחוק התכנון והבנייה התשכ"ה – 1965[5] ותקנה 5 לתקנות התכנון והבניה (אישורים למתן שירותי חשמל, מים וטלפון), התשמ"א – 1981[6], לרבות בתים המשמשים למגורים בלבד אשר חוברו כדין לפני כניסת החוק לתוקף;

"קרוב" לאדם פלוני –

(1) בן זוגו;

(2) צאצא, צאצאי בן – זוג ובני זוגם של כל אחד מאלה, אם טרם מלאו להם בשנת המס עשרים ואחת שנים;

 

 

"רשיון ספק שירות חיוני" – כהגדרתו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 [7];

"תעריף חשמל" – תשלום עבור שימוש בחשמל הנמדד על פי צריכה או העברה בפועל של חשמל, ביחידות של קילוואט לשעה;

 

 

 

(2) לכל מונח אחר בחוק זה תהא המשמעות הנודעת לו בפקודה.

הטבות מס על הכנסה ממכירת חשמל

2.   

(א)  יחיד שהינו צרכן ביתי, שהייתה לו בשנת המס הכנסה ממכירת חשמל שהופק בהספק כולל של 15 קילו וואט או פחות (להלן - ההספק המירבי), מכלל המתקנים שברשותו, באמצעות מתקן פוטו–וולטאי או באמצעות טורבינת רוח (להלן ביחד ולחוד – מתקן להפקת אנרגיה), שבבעלותו, לבעל רשיון ספק שירות חיוני (להלן – הכנסה ממכירת חשמל), יהא רשאי לשלם עליה מס לפי אחד מאלה, לפי בחירתו:

 

 

 

(1) מס בשעורים שנקבעו לפי סעיף 121(א) לפקודה ;

 

 

 

(2)

(א)  פטור ממס על הכנסה ממכירת חשמל, שהופק בייצור ביתי בהספק כולל של 4 קילו ואט או פחות, מכלל המתקנים להפקת אנרגיה שברשותו, שסכומה הכולל בשנת המס אינו עולה על סך של 18,000 שקלים חדשים (להלן – התקרה).

 

 

 

 

(ב) עלה סכום ההכנסה ממכירת חשמל על התקרה יהא פטור ממס על הכנסה כאמור בפסקת משנה (א) עד התקרה המתואמת ועל ההפרש יחולו שיעורי המס הקבועים בסעיף 121(א) לפקודה. לענין זה, "התקרה המתואמת" – התקרה לאחר שהופחת ממנה הסכום העודף שבו עלתה ההכנסה ממכירת חשמל על התקרה; ו"ההפרש" - ההפרש שבין סכום ההכנסה ממכירת החשמל לבין סכום התקרה המתואמת;

 

 

 

(3) מס  סופי בשיעור של  10%.

 

 

(ב) לעניין  ההספק המירבי והתקרה שבסעיף קטן (א), יראו גם הספק שהופק ממתקן להפקת אנרגיה שבבעלותו של קרוב או הכנסה שהפיק הקרוב, לפי הענין, כהספק או הכנסה שהופקו ע"י היחיד לפי העניין; אולם הוראות פסקה זו לא יחולו אם פקיד השומה שוכנע שההתקשרות נעשתה בתום לב ואינה נועדה להפחתת מס בלתי נאותה.

 

 

(ג)       האמור בסעיף קטן (א) יחול רק אם נתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) ההכנסה ממכירת חשמל אינה הכנסה מעסק או ממשלח יד;

 

 

 

(2) מההכנסה ממכירת חשמל נוכה מלוא המס כדין;

 

 

 

(3) המתקן להפקת אנרגיה החל להפיק הכנסה ממכירת חשמל לא יאוחר מיום י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני 2015);

 

 

 

(4) הפסד שהיה ליחיד ממכירת חשמל ואשר בחר להחיל עליו את הוראות סעיף 2, ניתן לקזזו כנגד הכנסתו מאותו מתקן להפקת אנרגיה בלבד, בשנים הבאות;

 

 

 

(5) מתן הודעה כאמור בסעיף 4;

 

 

(ד)       יחיד שבחר להחיל על הכנסתו ממכירת חשמל, את הוראות חוק זה בהתאם לפסקאות 2(א)(2) או 2(א)(3)  יחולו עליו ההוראות הבאות בתקופה לגביה בחר כאמור:

 

 

 

 

(1) לא יהא זכאי לנכות מההכנסה ממכירת חשמל, הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה, לרבות פחת או הפחתה אחרת, ולא יהא זכאי לקיזוז, לזיכוי, להנחה או לפטור מההכנסה האמורה או מהמס החל עליה; ואולם לענין חישוב מס על רווח ההון או השבח החל במכירת המתקן להפקת אנרגיה, ייווסף לתמורה או לשווי המכירה הסכום המירבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכותו לפי כל דין, אילולא סעיף קטן זה.

 

 

 

(2) על אף האמור בפסקה (1) יחיד אשר בחר להחיל על הכנסתו ממכירת חשמל את הוראות סעיף קטן (א)(2), רשאי לנכות מחלק ההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת, חלק יחסי מן ההוצאות שבהן עמד בייצור כלל הכנסתו כאמור, לרבות פחת או הפחתה אחרת, כיחס ההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת לכלל הכנסתו, ויהא זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מחלק ההכנסה העולה על גובה התקרה המתואמת או מהמס החל עליה;

 

 

 

(3) לא יראו בהכנסה ממכירת חשמל כהכנסה לענין חוק הביטוח הלאומי ולענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

הטבת מס על הכנסה מהשכרת מקרקעין 

3.

(א)  יחיד שהיתה לו בשנת המס הכנסה מהשכרת מקרקעין (להלן – המשכיר), אשר עליהם מותקן מתקן להפקת אנרגיה שמפיק חשמל בייצור ביתי שאינה עולה על ההספק המירבי (להלן - הכנסה מהשכרת מקרקעין), רשאי לשלם עליה מס לפי אחד מאלה, לפי בחירתו:

 

 

 

(1) מס בשעורים שנקבעו לפי סעיף 121(א) לפקודה על הכנסה מהשכרת מקרקעין;

 

 

 

(2)   

(א)  פטור ממס על הכנסה מהשכרת מקרקעין, שסכומה הכולל בשנת המס אינו עולה על סך של 5000 שקלים חדשים (להלן- תקרת השכרה);

 

 

 

 

(ב) עלה סכום ההכנסה מהשכרת מקרקעין על תקרת ההשכרה, יהא פטור ממס  על הכנסה כאמור בפסקת משנה (א) עד תקרת ההשכרה המתואמת ועל ההפרש יחולו שיעורי המס הקבועים בסעיף 121(א) לפקודה;

לענין זה-

 "תקרת ההשכרה המתואמת" – תקרת ההשכרה לאחר שהופחת ממנה הסכום העודף שבו עלתה ההכנסה מהשכרת מקרקעין על תקרת ההשכרה, ו"ההפרש" - ההפרש שבין סכום ההכנסה מהשכרת המקרקעין לבין סכום תקרת ההשכרה המתואמת.

 

 

 

(3) מס  סופי בשיעור של 10% .

 

 

(ב) לעניין תקרת ההשכרה שבסעיף קטן (א), יראו הכנסה מהשכרת מקרקעין שהפיק קרובו של המשכיר, כהכנסה שהופקה ע"י המשכיר; אולם הוראות פסקה זו לא יחולו אם פקיד השומה שוכנע שההתקשרות נעשתה בתום לב ולא  נועדה להפחתת מס בלתי נאותה.

 

 

(ג)  האמור בסעיף קטן (א) יחולו רק אם נתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) ההכנסה מהשכרת מקרקעין אינה הכנסה מעסק או ממשלח יד;

 

 

 

(2) מהכנסה מהשכרת מקרקעין נוכה מלוא המס כדין לפי העניין;

 

 

 

(3) על המקרקעין שברשות היחיד קיים מתקן להפקת אנרגיה שהחל להפיק הכנסה ממכירת חשמל, לא יאוחר מיום  י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015);

 

 

 

(4) ברשות המשכיר מסמך בחתימת ידו של השוכר המאשר כי המקרקעין המושכרים משמשים להפקת חשמל, והמתקן להפקת אנגריה החל להפיק הכנסה ממכירת חשמל לא יאוחר מיום י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני  2015);

 

 

 

(5) השכרת המקרקעין אינה מהווה מכירה של זכות במקרקעין כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג- 1963.

 

 

 

(6) מתן הודעה כאמור בסעיף 4;

 

 

(ד) משכיר שבחר להחיל על הכנסתו מהשכרת מקרקעין את הוראות חוק זה בהתאם לסעיף קטן (א)(2) או (א)(3) יחולו עליו ההוראות הבאות בתקופה לגביה בחר כאמור:  

 

 

 

(1) לא יהא זכאי לנכות מההכנסה מהשכרת המקרקעין הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה, לרבות פחת או הפחתה אחרת, ולא יהא זכאי לקיזוז, לזיכוי, להנחה או לפטור מההכנסה האמורה או מהמס החל עליה; ואולם לענין חישוב מס על רווח ההון או השבח החל במכירת המקרקעין שבהם מותקן המתקן להפקת אנרגיה, לרבות מכירת המתקנים כאמור, ייווסף לתמורה או לשווי המכירה הסכום המירבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכותו לפי כל דין, אילולא סעיף קטן זה ולא נוכה;

 

 

 

(2) על אף האמור בפסקה (1), משכיר אשר בחר להחיל על הכנסתו מהשכרת מקרקעין את הוראות סעיף קטן (א)(2), רשאי לנכות מחלק ההכנסה העולה על גובה תקרת ההשכרה המתואמת, חלק יחסי מן ההוצאות שבהן עמד בייצור כלל הכנסתו כאמור, לרבות פחת או הפחתה אחרת, כיחס ההכנסה העולה על גובה תקרת ההשכרה המתואמת לכלל הכנסתו, ויהא זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מחלק ההכנסה העולה על גובה תקרת ההשכרה המתואמת או מהמס החל עליה;

 

 

 

(3) לא יראו בהכנסה מהשכרת מקרקעין כהכנסה לענין חוק הביטוח הלאומי ולענין חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

מתן הודעה

4.

יחיד שבחר להחיל על הכנסתו ממכירת חשמל או מהשכרת מקרקעין את ההוראות אשר בפסקאות 2(א)(2), 2(א)(3), 3(א)(2) או 3(א)(3) לגבי שנת מס פלונית (להלן- שנת הבחירה) יודיע לפקיד השומה על בחירתו עד לתום שנת המס שקדמה לשנת הבחירה; הודיע כאמור, יהא פטור ממתן הודעה בהתאם לסעיף זה, כל עוד לא שינה את בחירתו;

פטור מהגשת דוח

5.

יחיד שהפיק הכנסה ממכירת חשמל או הכנסה מהשכרת מקרקעין ובחר להחיל עליה את הוראות סעיפים 2(א)(2), 2(א)(3), 3(א)(2) או 3(א)(3), לפי הענין,  יהא פטור מהגשת דין וחשבון לפי סעיף 131 לפקודה בגין הכנסות אלו, ובלבד שנוכה מההכנסה מלוא המס כדין ולא היה חייב בהגשת דוח אילולא הפיק הכנסות כאמור;

תיאום

6.

הסכומים הקבועים בסעיפים 2 ו-3 יתואמו ב-1 בינואר בכל שנת מס, לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הקודמת והם יעוגלו ל- 100 שקלים חדשים הקרובים ויראו אותם כאילו תואמו לאחרונה ביום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008).

ביצוע ותקנות

7.

(א)  שר האוצר רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצוע חוק זה;

 

 

(ב) המנהל רשאי לקבוע  טפסים הדרושים לביצוע הוראות חוק זה. קבע המנהל כאמור, לא ישתמש אדם אלא בהם. טפסים כאמור אין חובה לפרסמם ברשומות והם יפורסמו בדרך שיורה המנהל;

תחילה והוראת שעה

8.

(א)  תחילתו של חוק זה ביום כ"ג בטבת התשס"ח (1 בינואר 2008).

 

 

(ב) יחיד זכאי להטבות לפי סעיפים 2(א) (2), 2(א)(3), 3(א)(2) או 3(א) (3) לפי הענין, לתקופה שלא תעלה על 20 שנים רצופות, שתחילתן בשנת המס הראשונה בה היתה ליחיד הכנסה ממכירת חשמל או הכנסה מהשכרת מקרקעין .

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     



[1] כיום תקנות מס הכנסה (פחת), 1941 מעניקות את ההטבה כהוראת שעה למי שהפעיל את המיתקן לייצור חשמל עד סוף שנת 2013. לפיכך, אם יחיד החל למשל לייצר חשמל ב-31/12/2013, הוא יהא זכאי לפחת מואץ בשנים 2014-2017. בכוונת האוצר להגיש לשר האוצר תיקון לתקנות על מנת להאריך את הוראת השעה עד לסוף שנת 2015.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120

[3] ס"ח התשנ"ד,עמ' 156

[4] ס"ה התשנ"ה, עמ' 207

[5] ס"ח  התשכ"ה, עמ' 18

[6] ק"ת התשמ"א, עמ' 1042

[7] ס"ח התשנ"א, עמ' 208; התשע"ב, עמ' 278