תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015 (תיקוני חקיקה), התשע''ה-2014 חברות ממשלתיות.doc תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת התקציב 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק _ - חברות ממשלתיות

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת התקציב 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014

פרק _ - חברות ממשלתיות

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת התקציב 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014 פרק _ - חברות ממשלתיות

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

רשות החברות הממשלתיות (להלן - הרשות) גיבשה תכנית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות. יישום התכנית מחייב יצירה של תשתית חוקית מתאימה לפעילות החברות, כמוצע בתזכיר חוק זה. כך, בין היתר, מוצע במסגרת התזכיר להוסיף לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן - החוק)[1], הגדרה של "חברה ממשלתית ציבורית", ולהקנות לחברה כאמור הקלות שונות ביחס להוראות החוק. בנוסף מוצע לקבוע הוראות שמטרתן לייעל את פעילות החברות הממשלתיות ולשפר את הממשל התאגידי בחברות כאמור. הכל כפי שיפורט להלן.

 

ג. עיקרי החוק המוצע  

סעיף 1 להצעה – תיקון סעיף 1

מוצע להוסיף לסעיף ההגדרות בחוק את המונח "חברה ממשלתית ציבורית". חברה ממשלתית ציבורית הינה חברה ממשלתית שהיא גם חברה ציבורית כהגדרתה בחוק החברות, התשנ"ט-1999[2], שלפחות 25% מאמצעי השליטה בה אינם מוחזקים בידי אחד מאלה, ביחד או לחוד: המדינה, חברה ממשלתית, חברת בת ממשלתית, חברה מעורבת, רשות מקומית או תאגיד שהוקם לפי חוק.

סעיף 2 להצעה – תיקון סעיף 11

סעיף 11(א) לחוק מונה את ההחלטות של חברה ממשלתית הטעונות אישור ממשלה. פסקה (9) לסעיף זה קובעת, כי הקמת חברה בידי חברה ממשלתית, לבד או עם אחרים, או רכישת מניות בחברה קיימת בידי חברה כאמור טעונה אישור ממשלה. על מנת להקל על פעילותן של חברות ממשלתיות ציבוריות מוצע לתקן את הוראות סעיף 11 לחוק כך שהחלטת חברה ממשלתית ציבורית על הקמת חברה או על רכישת מניות בחברה קיימת לא תהיה טעונה אישור ממשלה, ובלבד שהחברה הודיעה לרשות ולשרים, כהגדרתם בחוק, על כוונתה להקים חברה או לרכוש מניות כאמור, והרשות או אחד מהשרים, לאחר התייעצות עם הרשות והשר האחר, לפי הענין, לא הודיעו בתוך 60 ימים ממועד קבלת ההודעה כי ההחלטה טעונה אישור ממשלה. בנוסף, מוצע לקבוע, כי הממשלה תהיה רשאית לקבוע כי הקמת חברה בידי חברה ממשלתית ציבורית מסויימת או רכישת מניות בחברה קיימת בידי חברה כאמור כלל לא תהיה טעונה אישור ממשלה, בתנאים שתקבע.

סעיף 3 להצעה – תיקון סעיף 32 לחוק

סעיף 32(א)(5) קובע את חובתו של הדירקטוריון לאשר, על פי המלצת המנהל הכללי, את מינויים של הפקידים הבכירים בחברה. מוצע לייעל את עבודת החברות ולתקן את הסעיף כך שייקבע כי רק מינויים של בעלי התפקיד המשמעותיים ביותר, קרי המשנה למנהל הכללי; המנהל לענייני הכספים; המבקר הפנימי והיועץ המשפטי יהיה טעון אישור דירקטוריון החברה.

סעיפים 4 ו-5 להצעה – הוספת סעיף 37א ותיקון סעיף 42(א)

פרק ה' לחוק קובע הוראות שונות בנוגע למנהל הכללי של חברה ממשלתית. מוצע להוסיף הוראה לענין תקופת כהונה של מנהל כללי. בהתאם להצעה, תקופת כהונתו של מנהל כללי בחברה ממשלתית לא תעלה על חמש שנים. עם זאת, מוצע לאפשר למנהל כללי להתמנות לתקופת כהונה  אחת נוספת שלא תעלה על חמש שנים.  

סעיף 6 להצעה – תיקון סעיף 57

מוצע לתקן את סעיף 57 לחוק, כך שיקבע בו, כי הממשלה, לפי המלצת הרשות, רשאית לקבוע, כי הוראות החוק לא יחולו, כולן או חלקן, או שיחולו בשינויים, על חברת בת ממשלתית, הנשלטת בידי חברה ממשלתית ציבורית. זאת בלבד ששיעור אמצעי השליטה של החברה הממשלתית הציבורית, לבד או ביחד עם חברות ממשלתיות אחרות או עם חברות בנות ממשלתיות, אינו עולה על 65%.

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

  יתוקן חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, כמוצע בהצעה.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי

  אין

 

ו.  רצ"ב נוסח החוק המוצע

 

 

 

 

 

 

 

 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנת התקציב 2015 (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2014

פרק _ - חברות ממשלתיות

 

תיקון סעיף 1 לחוק החברות הממשלתיות

1.  

בסעיף 1 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה - 1975 (להלן - חוק החברות הממשלתיות)[3], לאחר הגדרת "חברה ממשלתית" יבוא: 

 

 

""חברה ממשלתית ציבורית" - חברה ממשלתית שהינה חברה ציבורית, כהגדרתה בחוק החברות, אשר עשרים וחמישה אחוזים או יותר מכוח ההצבעה באספותיה הכלליות או הזכות למנות עשרים וחמישה אחוזים  או יותר ממספר הדירקטורים שלה אינם בידי כל אחד מאלה, ביחד או לחוד: המדינה, חברה ממשלתית, חברת בת ממשלתית, חברה מעורבת, רשות מקומית ותאגיד שהוקם לפי חוק;"

תיקון סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות

2.  

בסעיף 11 לחוק החברות הממשלתיות, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א)(9), החלטה של חברה ממשלתית ציבורית בעניין הקמת חברה, לבד או יחד עם אחרים, או רכישת מניות בחברה קיימת,  אינה טעונה אישור ממשלה אם התקיים אחד מאלה:

(1) התקיימו שני אלה:

(א)  החברה מסרה לרשות ולשרים הודעה על כוונתה לפעול כאמור, בצירוף פרטי העסקה המתוכננת.

(ב) הרשות, שר האוצר או השר שנקבע לפי חוק זה כאחראי לענייני החברה, לאחר התייעצות עם השרים או עם הרשות והשר האחר, לפי הענין, לא  הודיעו בתוך שישים ימים ממועד קבלת ההודעה כי ההחלטה טעונה אישור הממשלה.

(2) הממשלה קבעה בהחלטה כי הוראות סעיף 11(א)(9) לחוק, כולן או חלקן, לא יחולו על החברה בתנאים שיפורטו בהחלטה."

 תיקון סעיף 32(א) לחוק החברות הממשלתיות

3.  

בסעיף 32(א) לחוק החברות הממשלתיות, בפסקה (5), במקום המילים "הפקידים הבכירים" יבוא "המשנה למנהל הכללי, מנהל ענייני הכספים, המבקר הפנימי והיועץ המשפטי".

הוספת סעיף 37א לחוק החברות הממשלתיות

4.  

אחרי סעיף 37 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"תקופת כהונה של מנהל כללי

37א

המנהל הכללי יתמנה לתקופה שלא תעלה על חמש שנים; מנהל כללי שהסתיימה תקופת כהונתו יכול להתמנות לתקופת כהונה אחת נוספת שלא תעלה על חמש שנים."

תיקון סעיף 42(א) לחוק החברות הממשלתיות

5.

בסעיף 42(א) לחוק החברות הממשלתיות, אחרי "יחדל לכהן" יבוא "לפני תום התקופה שלה נתמנה".

תיקון סעיף 57 לחוק החברות הממשלתיות

6.

בסעיף 57 לחוק החברות הממשלתיות, האמור בו יסומן (א) ואחריו יבוא:

 

 

"(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) הממשלה, לפי המלצת הרשות,  רשאית לקבוע כי הוראות חוק זה לא יחולו, כולן או חלקן, על חברת בת ממשלתית של חברה ממשלתית ציבורית או שיחולו על חברה כאמור בשינויים שיקבעו על ידה, ובלבד שהחברה הממשלתית הציבורית, בעצמה או ביחד עם חברה ממשלתית או עם חברה בת ממשלתית אינה מחזיקה ביותר משישים וחמישה אחוזים מסוג כלשהו של אמצעי שליטה בחברה; לעניין זה:

"אמצעי שליטה" – כהגדרתם בחוק החברות;

"חברה בת ממשלתית של חברה ממשלתית ציבורית" –חברת בת ממשלתית, שיותר ממחצית כוח ההצבעה באסיפותיה הכלליות או הזכות למנות יותר ממחצית ממספר הדירקטורים שלה הם בידי חברה ממשלתית ציבורית.

 

 

 



[1] ס"ח התשל"ה, עמ' 132.

[2] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[3] ס"ח התשל"ה, עמ' 132.