תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל).doc תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' _), התשע"ד-2014

 

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' ___), התשע"ד-2014

 

  א. שם החוק המוצע

 

תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' ___), התשע"ד-2014.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

בשל חשיבותו של החיסכון הפנסיוני כמקור הפרנסה העיקרי של הפרט לאחר גיל פרישה ומאחר שלדמי הניהול השפעה מכרעת על גובה החיסכון שנצבר בקופת הגמל, התעורר הצורך להגביר את השקיפות לגבי דמי הניהול הנגבים ממצטרפים חדשים במסלולי החיסכון הפנסיוני השונים. בהתאם לשינוי המוצע יוכלו המבקשים להצטרף למוצרי החיסכון הפנסיוני השונים, בטרם הצטרפותם, להשוות בין דמי הניהול הנגבים במסלולים השונים ובין מוצרי החיסכון הפנסיוני השונים באופן שיאפשר בחירה מושכלת במוצר הפנסיוני באמצעותו הם מבקשים לחסוך.

 

כצעד משלים לקביעת תקרת דמי הניהול במסגרת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) (דמי ניהול), התשע"ב-2012, מוצע להסמיך את הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה) לקבל מחברות מנהלות של קופות הגמל דיווחים אודות דמי הניהול שנקבעו עבור מצטרפים חדשים. הדיווחים האמורים יהוו את הפלטפורמה להקמת מחשבון דמי ניהול, כך שיתאפשר לכל אחד המבקש להצטרף כעמית לקופת גמל להשוות בין שיעורי דמי הניהול בקופות הגמל השונות. מחשבון דמי הניהול מהווה צעד משמעותי להגברת התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני וצפוי להוביל להוזלה בשיעורי דמי הניהול הנגבים מעמיתים.

 

בנוסף לכך, הצעת החוק כוללת תיקונים שמטרתם לאפשר לעמיתים שיתופיים חיסכון בקופות מרכזיות והרחבת מסלולי החיסכון בקופת גמל בניהול אישי.

ג. עיקרי החוק המוצע

 

                סעיף 1

"קופת גמל מרכזית להשתתפות בפנסיה תקציבית" מוגדרת בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן – חוק קופות גמל), כקופת גמל מרכזית המיועדת לשם השתתפות במימון תשלום קצבה לעובדים של עמית-מעביד. "עמית-מעביד" מוגדר בחוק קופות גמל כעמית שהוא מעביד המשלם כספים לקופת גמל מרכזית בעד עובדיו.

 

על מנת שקופות גמל מרכזיות להשתתפות בפנסיה תקציבית יוכלו לקבל הפקדות כספים של קיבוצים למימון הקצבאות של חבריהם, מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק קופות גמל ולהרחיב את ההגדרה של "עמית-מעביד" גם לעמית שהוא קיבוץ או מושב שיתופי המשלם כספים לקופת הגמל בעד חבריו.

 

כמו-כן, על מנת שניתן יהיה להפקיד לקופת גמל בניהול אישי גם כספי פיצויים בקופת גמל מרכזית לפיצויים, מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק קופות גמל ולתקן את הגדרת קופת גמל בניהול אישי כך שתכלול גם קופת גמל מרכזית לפיצויים.

 

סעיף 2

כספי החיסכון הפנסיוני מנוהלים על ידי חברות מנהלות של קופות גמל וקרנות פנסיה ועל ידי חברות ביטוח (להלן – חברות מנהלות), הגובות דמי ניהול בגין שירותי ניהול הכספים. לשיעור דמי הניהול הנגבים השפעה מכרעת על גובה החיסכון או על גובה הקצבה הצבורים לטובת גיל הפרישה. בשל כך, יש מקום להגביר את השקיפות בדמי הניהול המוצעים למצטרפים חדשים למוצרי החיסכון הפנסיוני.

 

הגברת השקיפות תאפשר לכל חוסך להשוות, תוך כדי תקופת החיסכון, את דמי הניהול שהוא משלם ביחס לדמי הניהול המוצעים בשוק. החוסך יוכל להשתמש במידע כאמצעי מיקוח מול החברה המנהלת את כספו או לחילופין לנייד את כספו לחברה מנהלת אחרת. הגברת השקיפות צפויה לעודד את החברות המנהלות להתחרות ביניהן ביחס לשיעורי דמי הניהול המוצעים לחוסכים.

 

על כן, מוצע להוסיף לסעיף 32 לחוק קופות גמל הוראה לפיה כל חברה מנהלת תדווח לממונה את שיעורי דמי הניהול שייגבו ממצטרפים חדשים לקופות גמל שבניהולה, במתכונת אחידה ולפי מאפיינים שעליהם יורה הממונה, כך שתתאפשר השוואה בין השיעורים המוצעים על ידי החברות השונות.

 

על מנת להשלים את ההסדר, מוצע בסעיף 32(ב2) כי חברה מנהלת תהיה רשאית לגבות ממצטרפים חדשים דמי ניהול רק בשיעורים שדווחו לממונה, אלא אם קבע הממונה אחרת.

 

ד. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים

 

יתוקן חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל), התשס"ה-2005.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי

 

אין.

 

  ו.  להלן נוסח החוק המוצע


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' ___), התשע"ד-2014.

תיקון סעיף 1

1.  

בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה – 2005[1] (להלן – החוק), בסעיף 1 -

 

 

 

(1) בהגדרה "עמית-מעביד", בסופה יבוא "או עמית שהוא קיבוץ או מושב שיתופי המשלם כספים לקופת גמל מרכזית בעד חבריו";

 

 

 

(2) בהגדרה "קופת גמל בניהול אישי" במקום "כקופת גמל לקצבה או כקרן השתלמות" יבוא "כקופת גמל לקצבה, כקופת גמל מרכזית לפיצויים או כקרן השתלמות" ובמקום "לפי הוראות סעיף 13(ב) כקופת גמל לתגמולים" יבוא "לפי הוראות סעיף 13(ב) כקופת גמל לתגמולים, כקופת גמל מרכזית לפיצויים".

תיקון סעיף 32

2.  

בסעיף 32 לחוק, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

 

"(ב1)(1) הממונה רשאי להורות לחברה מנהלת להגיש לו דיווח המפרט את שיעורי דמי הניהול שקבעה לגבי מצטרפים חדשים, באופן, במתכונת, במועדים ולפי מאפיינים עליהם יורה, ובלבד שדיווח לפי סעיף זה ייעשה לכל היותר אחת לשישה חודשים.

 

 

 

(2) חברה מנהלת תגבה ממצטרף חדש דמי ניהול בהתאם לשיעורים שדיווחה כאמור בפסקה (1), למעט במקרים עליהם יורה הממונה.

 

 

 

(3) בסעיף קטן זה -

 

 

 

"מצטרף חדש" – אחד מאלה:

 

 

 

 

(1) עמית עצמאי שהפקיד כספים לקופת גמל בחודש מסוים, ולא הפקיד כספים לאותה קופת גמל בשל אחד או יותר משלושת החודשים שקדמו לחודש שבו החל להפקיד כאמור;

 

 

 

 

(2) עמית שכיר שהופקדו בשלו כספים לקופת גמל בחודש מסוים, ולא הופקדו בשלו כספים לאותה קופת גמל בשל החודש שקדם לחודש ההפקדה לרבות כספים שרואים אותם לעניין זכויותיו כלפי קופת הגמל כאילו הופקדו במועדם לפי הוראות סעיף 19א(ד) לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958".

 



[1] ס"ח התשס"ה, עמ' 889.