תזכיר חוק
הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (כשירות הנציב למינוי, תקופת כהונה ומילוי מקום), התשע"ד-2014.
ב. מטרת התיקון המוצע והצורך בו
שירות בתי הסוהר (להלן- שב"ס) שמעמדו מוסדר בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"א – 1971 (להלן – הפקודה), אמון בין השאר על ניהול בתי הסוהר והבטחת אסירים על כל הכרוך בכך.
סעיפים 78 ו-80 לפקודה, קובעים כי נציב בתי הסוהר (להלן –הנציב) יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת השר לביטחון הפנים וכן את תפקידי הנציב. עם זאת, לא נקבעו בפקודה הוראות לעניין תנאי הכשירות למינוי נציב, תקופת כהונתו וכן מנגנון למילוי מקומו כאשר נבצר ממנו למלא את תפקידו.
תפקיד נציב שירות בתי הסוהר הינו תפקיד משמעותי ביותר בממשל מדינת ישראל. השפעת פעילות שירות בתי הסוהר קריטית בתחומים רבים ובראש ובראשונה בכל הנוגע לשמירה על ביטחון המדינה והציבור. לאור האמור, ראוי כי ייקבעו הסדרים לגבי ממלא תפקיד זה וכן ראוי להשתית תהליכים סדורים של קבלת החלטות בכל הנוגע לתקופת הכהונה וממלאי מקומו של הנציב – בכדי לוודא שמירה על רציפות הפיקוד על שב"ס.
לפיכך מוצע להסדיר בחוק את תקופת כהונתו של הנציב, לקבוע הוראה שתמנע ממי שנאשם או הורשע בעבירה פלילית או משמעתית חמורה, להתמנות לכהונה כאמור או להמשיך בה, וכן להסדיר אופן קביעת מינוי ממלא מקום לנציב.
ג. עיקרי החוק המוצע
תיקון סעיף 78א לפקודה - סעיף 8א לפקודה קובע כיום כי הנציב יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת השר לביטחון הפנים. מוצע לחזור על האמור כיום ובנוסף לקבוע כי תקופת כהונתו של הנציב תהיה ארבע שנים אלא אם כן קבעה הממשלה תקופה קצרה יותר בהחלטה על המינוי.
כן מוצע לקבוע כי הממשלה תמנה את הנציב החדש לכל המוקדם ארבעה חודשים לפני פקיעת כהונת הנציב המכהן, זאת על מנת לא לפגוע מעשית בסמכותו של הנציב המכהן תקופה ארוכה מדי טרם סיום תקופת כהונתו.
כן מוצע להסמיך את הממשלה בנסיבות חירום כגון בשעת מלחמה, עימות מזוין, מצב מיוחד בעורף, הפרות סדר המוניות בבתי הסוהר, התפרעויות אסירים או עצורים, או נסיבות אחרות בלתי צפויות, להאריך את תקופת הכהונה של הנציב בתקופה נוספת כל עוד מתקיימות נסיבות החירום ובלבד שהתקופה המוארכת לא תעלה על ששה חודשים.
עוד מוצע להבהיר כי הממשלה בהמלצת השר לביטחון הפנים – שהינו השר הממונה על שירות
בתי הסוהר רשאית להפסיק את כהונתו של הנציב לפני תום כהונתו.
הוספת סעיף 78ב לפקודה –מוצע כי לא ימונה נציב או כי תופסק כהונת נציב אם הואשם או הורשע בעבירה אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לשמש בתפקיד זה.
הסדר זה שונה מהסדר הקבוע בעניין זה בחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב -2002 וכן בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012. בחוקים אלו נקבע כי מי שהורשע בעבירה פלילית אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לכהן כראש השב"כ או כנציב רשות הכבאות וההצלה, לא ימונה לתפקיד זה או תופסק כהונתו. כאן לעומת זאת, נראה כי ראוי להחמיר יותר את דרישות הכשירות כך שימנעו מינוי מועמד או יביאו להפסקת כהונת נציב אף מקום בו הוגש כנגדו כתב אישום פלילי או משמעתי. כפי שצוין לעיל, אחד מתפקידי שב"ס המרכזיים הינו שמירה והבטחת אסירים – דבר המהווה חלק אינטגרלי באכיפת החוק ובמלחמה בפשיעה. משכך, אך ראוי כי דרישות הכשירות מהעומד בראש ארגון זה יהיו מחמירות יותר - כך שגם מקום בו מדובר בנאשם בלבד ולו בעבירות משמעתיות, יהיה די בכדי לאיין את כשירותו מלשמש כנציב. תוספת דרישה זו מתחייבת בין השאר אף בשל החשיבות הרבה שבשמירת תדמיתו של ארגון זה בעיני הציבור.
הוספת סעיף 78ג לפקודה– מוצע לקבוע עקרונית כי סגן הנציב יחליף את הנציב במינוי של השר לביטחון הפנים, אם נבצר זמנית מהנציב למלא את תפקידו והודעה על כך תימסר לממשלה. כן מוצע לקבוע כי ככל שנבצר מסגן הנציב למלא תפקיד זה, ימנה השר לביטחון הפנים קצין אחר בדרגת גונדר לממלא מקום הנציב, וזאת בכפוף לקבלת אישור הממשלה לכך.
הוספת סעיף 78ד לפקודה – מוצע להסדיר מינוי נציב קבוע במקרה של סיום כהונת הנציב או כאשר כהונתו פוקעת בטרם עת או כשנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו. במקרה זה מוצע להחיל את ההסדר המוצע בסעיף 8ג לעיל, ובלבד שהממשלה תמנה נציב קבוע בתוך 45 ימים.
הוספת סעיף 78ה לפקודה – סעיף 1 לפקודה קובע ""הנציב" - ... לרבות סגן הנציב". מוצע להבהיר כי בניגוד לאמור בהגדרה זו, כאן הנציב הינו למעט סגנו – שכן ללא הפרדה בין הגדרותיהם של אלו, לא תהיה ברורה כוונת המחוקק בסעיפים המוצעים בהצעת חוק זו, המתייחסים לכל אחד מהם בנפרד. בנוסף, ככל שלא תהיה הפרדה כאמור, יחויב מינוי סגן הנציב אף הוא באישור הממשלה – בעוד שהסדר זה צריך שיחול בנוגע למינוי הנציב בלבד.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
פקודת בתי הסוהר תתוקן כך שיוסדרו במסגרתה נושאים הנוגעים לכהונת הנציב שלא הוסדרו בה
עד כה. סעיף 78א לפקודה יימחק ובמקומו יבואו סעיפים 78א-78ה.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין השפעה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (כשירות הנציב למינוי, תקופת כהונה ומילוי מקום), התשע"ד-2014
|
תיקון פקודת בתי הסוהר: |
1. |
בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"א – 1971[1] : |
||
|
|
|
(א) סעיף 78 יימחק ובמקומו יבוא: |
||
|
|
|
מינוי הנציב ותקופת כהונה |
78א |
(א) הנציב יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת השר. מינוי כאמור לא יקדם מארבעה חודשים טרם מועד פקיעת כהונתו של הנציב המכהן. |
|
|
|
|
|
(ב) תקופת כהונתו של הנציב תהיה ארבע שנים. הממשלה רשאית, בנסיבות חירום, להאריך את כהונתו של הנציב, בתקופה נוספת כל עוד מתקיימות נסיבות החירום ובלבד שהתקופה המוארכת לא תעלה על ששה חודשים. |
|
|
|
|
|
(ג) הממשלה לפי המלצת השר רשאית להפסיק את כהונתו של הנציב לפני תום תקופת כהונתו. |
|
|
|
כשירות |
78ב. |
לא ימונה אדם לנציב, ולא ימשיך הנציב בכהונתו, אם הוא נאשם או הורשע בעבירה פלילית או משמעתית אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להתמנות לנציב או להמשיך בכהונתו. |
|
|
|
נבצרות זמנית של הנציב וממלאי מקומו |
78ג. |
(א) נבצר זמנית מהנציב למלא את תפקידו, ימנה השר את סגן הנציב כממלא מקום הנציב; הודעה על המינוי תימסר לממשלה. |
|
|
|
|
|
(ב) נבצר מסגן הנציב להתמנות לתפקיד הנציב, כאמור בסעיף קטן (א), ימנה השר, באישור הממשלה, קצין בדרגת גונדר כממלא מקום הנציב. |
|
|
|
|
|
(ג) מינוי לפי סעיף זה יהיה לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים רצופים. |
|
|
|
מינוי עקב פקיעת תוקף כהונה |
78ד. |
הסתיימה כהונתו של הנציב ולא נתמנה נציב חדש או פקעה כהונת הנציב לפני תום התקופה שנקבעה בסעיף 78א(ב) או נבצר ממנו למלא דרך קבע את תפקידו, יחול סעיף 78ג ובלבד שהממשלה תמנה הנציב חדש בתוך 45 ימים מיום פקיעת הכהונה או התחלת הנבצרות כאמור. |
|
|
|
הגדרת הנציב |
78ה. |
לעניין סעיפים 78א-78ד לפקודה: "הנציב" – למעט סגן הנציב. |
נמ 47ב
07879714