| 1. | הוראת שעה |
| "תוספת שנייה2 | |
| תוספת שלישית | |
| 2. | סייג לתחולה |
| 3. | שמירת דינים |
| 1. לעניין נזק באזור המיוחד שאירע בתקופה שמיום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014) עד תום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014) או עד יום ה’ באלול התשע"ד (31 באוגוסט 2014), המוקדם מביניהם (להלן - תקופת ההכרזה), יראו כאילו בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג 1973- (להלן - התקנות העיקריות) - (1) בתקנה 1 - (א) במקום ההגדרה (1) שליש לפחות מהכנסתו בשנת המס 2013, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, לא היתה מתמיכה, לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה1985-, מתמיכה מאת רשות מקומית, או מתרומות ((להלן - תמיכות ותרומות); (2) עיקר הכנסתו בשנת המס 2013 כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות היתה ממכירת שירותים או מוצרים באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה; (1) לגבי ניזוק שאינו ניזוק המפורט בפסקאות (2) עד (4) - 132.5% משכר העבודה היומי ששולם בשל יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני; (2) לגבי ניזוק שהוא קיבוץ - שווי הנזק כאמור בפסקה (1) בתוספת סכום שהוא שווי עבודת חברי הקיבוץ; לעניין זה, "שווי עבודת חברי הקיבוץ" - סכום השכר הממוצע למשרת שכיר לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם לאחרונה, מחולק ב–22 ומעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים ומוכפל בסך כל ימי ההיעדרות בשל המצב הביטחוני של חברי הקיבוץ העובדים בתעשייה, במסחר, בשירותים, בחקלאות או בתיירות בקיבוץ, ולמעט חברי הקיבוץ העוסקים במתן שירותים לחברי הקיבוץ עצמם; (3) לגבי ניזוק שהוא קבלן כוח אדם - 132.5% משכר העבודה היומי ששילם בשל יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני, כאשר 117% משכר העבודה היומי ישולם לקבלן כוח האדם והיתרה תשולם למעסיק בפועל; היתרה לא תשולם למעסיק בפועל שבחר לתבוע פיצוי לפי מסלול המחזורים, כהגדרתו בפסקה (ב), או לפי מסלול ההוצאות, כהגדרתו בפסקה (ג); (4) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי - השיעור המתקבל מחלוקת סכום הכנסתו בשנת המס 2013, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, שלא מתמיכות ותרומות (בפסקה זו - הכנסה אחרת), בסכום הכנסתו הכוללת בשנת המס 2013, כולל תמיכות ותרומות, שהוא מוכפל ב–125% משכר העבודה היומי ששולם בשל יום היעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני, ובלבד שישולם פיצוי רק בשל הכנסה אחרת שפחתה בשל המצב הביטחוני; לא עבד העובד האמור בחלק מיום העבודה, יהיה הנזק החלק היחסי משכר העבודה היומי, שיחסו לכלל שכר העבודה היומי הוא כיחס מספר השעות שבהן לא עבד העובד כאמור, לסך כל שעות העבודה הרגילות ביום של אותו עובד, ובלבד שמספר השעות שבהן לא עבד העובד גבוה משעה אחת; (1) הוא נעדר מעבודתו לפי הוראות פיקוד העורף, או עקב הוראה על סגירת מוסד החינוך שבו העובד מועסק; (2) הוא אדם עם מוגבלות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח1998-, או שהוא הורה של אדם כאמור, שנעדר מעבודתו לצורך השגחה עליו (בפסקה זו - ההורה), ובלבד שמתקיימים לגבי האדם עם המוגבלות שני אלה: (א) מוגבלותו ידועה למעביד, או שהוא, או ההורה, לפי העניין, המציא למעביד אישור או תיעוד רפואי המעיד עליה; (ב) הוא אינו יכול להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שמוגבלותו, או מוגבלות ילדו עליו הוא משגיח, לפי העניין, מונעת ממנו לפעול לפי הנחיות פיקוד העורף בתקופת ההכרזה. והכול בתנאי שמתקיימים התנאים הקבועים בתקנה 3 פסקאות (א) ו–(ב), בשינויים המחויבים; (3) הוא נעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו, הנמצא עמו, עקב הוראה על סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו, המצוי באזור המיוחד, או עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד, ובלבד שמוסד החינוך מצוי באזור המיוחד, והכול ובלבד שאין במקום העבודה של העובד או של בן זוגו מסגרת נאותה להשגחה על הילד, ומתקיים אחד מאלה: (א) הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא הורה יחיד של הילד; (ב) בן זוגו של העובד הוא עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי - נבצר ממנו להשגיח על הילד; הוראות פסקה זו יחולו, לגבי עובד שהוא אומן, ואולם ההיעדרות של עובד כאמור תיחשב כיום היעדרות רק אם לא ניתן פיצוי לפי פסקה זו בעד אותו יום בשל יום היעדרות של הורהו של הילד, לפי העניין, לצורך השגחה על אותו ילד; לעניין זה - (3) לגבי ניזוק שעיסוקו בהפעלת בית מלון, חדר אירוח, אולם שמחות או גן אירועים - האמור בפסקה (1), או, לפי בחירתו של ניזוק כאמור שמתקיים בו האמור בפסקת משנה (א) או (ב) - סכום הכנסתו לתקופה שמתחילה ביום כ"ג בתמוז התשע"ג (1 ביולי 2013) ומסתיימת ביום כ"ו בתשרי התשע"ד (30 בספטמבר 2013), ולפי בחירת הניזוק עד יום כ"ז בחשוון התשע"ד (31 באוקטובר 2013) בניכוי הכנסה שחל עליה חלק ה’ לפקודה או חוק מיסוי מקרקעין, הכל כפי שהוכח על ידי הניזוק באמצעות אישור מאת רואה חשבון בנוסח שיורה המנהל - (א) השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט וספטמבר 2014 ולפי בחירת הניזוק גם אוקטובר 2014, עד תום תקופת ההכרזה, במספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים האמורים בשנת 2013, עד למועד המקביל ליום האחרון בתקופת ההכרזה, בשנת 2013 אינו גבוה מ–70%; (ב) השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט וספטמבר 2014 ולפי בחירת הניזוק גם אוקטובר 2014, עד יום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014) ושבוטלו עד תום תקופת ההכרזה, במספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט וספטמבר 2014, ולפי בחירת הניזוק שבחר כאמור גם ברישה של פסקה זו גם אוקטובר 2014, עד יום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014), הוא 30% לפחות; "מחזור עסקאות בחודשים יולי אוגוסט 2014" - (1) לגבי ניזוק שאינו המפורט בפסקה (2) - מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודשים יולי ואוגוסט 2014 כפי שדווח לרשות המסים בישראל; (2) לגבי ניזוק שעיסוקו בהפעלת בית מלון, חדר אירוח, אולם שמחות או גן אירועים - האמור בפסקה (1), או, לפי בחירתו של ניזוק כאמור שמתקיים בו האמור בפסקת משנה (א) או (ב) להלן, סכום הכנסתו לתקופה שמתחילה ביום ג’ בתמוז התשע"ד (1 ביולי 2014) ומסתיימת ביום ו’ בתשרי התשע"ה (30 בספטמבר 2014), ולפי בחירת הניזוק עד יום ז’ בחשוון התשע"ה (31 באוקטובר 2014) בניכוי הכנסה שחל עליה חלק ה’ לפקודה או חוק מיסוי מקרקעין, הכל כפי שהוכיח הניזוק באמצעות אישור מאת רואה חשבון בנוסח שיורה המנהל: (א) השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט ספטמבר 2014 ולפי בחירת הניזוק גם אוקטובר 2014, עד תום תקופת ההכרזה, במספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים האמורים בשנת 2013, עד למועד המקביל ליום האחרון בתקופת ההכרזה, בשנת 2013, אינו גבוה מ–70%; (ב) השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט וספטמבר 2014 ולפי בחירת הניזוק גם אוקטובר 2014, עד יום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014) ושבוטלו עד תום תקופת ההכרזה במספר האירועים או החדרים, לפי העניין, שהוזמנו לחודשים אוגוסט וספטמבר 2014, ולפי בחירת הניזוק שבחר כאמור גם ברישה של פסקה זו גם אוקטובר 2014, עד יום י’ בתמוז התשע"ד (8 ביולי 2014), הוא 30% לפחות; ובלבד, שלגבי ניזוק כאמור שחלה עליו תקנה 7(א)(6) לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976, יהיה מחזור עסקאותיו בחודש יולי 2014 או חודשים יולי אוגוסט 2014 לפי העניין, המחזור שהיה מדווח אילולא חלה עליו התקנה האמורה; (2) לגבי ניזוק שהוא מוסד ציבורי זכאי - סך כל ההוצאות הקשורות למכירת שירותים או מוצרים המסופקים באופן שוטף ובמהלך רוב חודשי השנה בשל שנת המס 2013 שהוא מחולק בסך הכנסתו בשנת המס 2013; (3) לגבי ניזוק שבשנת המס 2013 או 2014 הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף - סך כל התשומות שהיה מדווח לרשות המסים בישראל בשל שנת המס 2013, למעט תשומות ציוד כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, והכול אילולא היה עוסק פטור כאמור, שהוא מחולק בסכום הכנסתו בשנת המס 2013 ומוכפל ב–0.85; (4) לגבי ניזוק הרשום כעוסק אחד עם עוסק אחר לפי הוראות סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף - סך התשומות שהיה מדווח לרשות המסים בישראל בשל שנת המס 2013, למעט תשומות ציוד כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, והכול אילולא היה רשום כעוסק אחד עם עוסק אחר, שהוא מחולק בסכום הכנסתו בשנת המס 2013 ומוכפל ב–0.85; (2) על אף האמור בפסקה (1), לא ישולם פיצוי במסלול זה לניזוק שתוצאת החישוב של הכפלת 1.1 בסכום המתקבל מחיבור סך כל התשומות השוטפות, כפי שדווח לרשות המסים בישראל באחת או יותר מתקופות הדיווח בחודשים יולי 2013 עד יוני 2014, סך כל תשלומי שכר עבודה ששולמו בשל התקופה האמורה ולגבי ניזוק כאמור שאינו חבר בני אדם - בתוספת הכנסתו החייבת של הניזוק באותה תקופת דיווח, בניכוי סך מחזור עסקאותיו של הניזוק באותה תקופת דיווח, הוא גדול מאפס. והכול לא יותר מסכום התקרה; (א) 3,000,000 שקלים חדשים, ואם הסתיימה תקופת ההכרזה לאחר יום י”ט באב התשע”ד (15 באוגוסט 2014) - 4,000,000 שקלים חדשים; (ב) מחזור עסקאותיו של הניזוק בחודשים יולי ואוגוסט 2013; והכול לא יותר מ–3,000,000 שקלים חדשים, ואם הסתיימה תקופת ההכרזה לאחר יום י”ט באב התשע”ד (15 באוגוסט 2014) לא יותר מ–4,000,000 שקלים חדשים; (1) בטווח של בין 0 ל–7 ק”מ מרצועת עזה - 0.8; (2) בטווח של בין 7 ל–20 ק”מ מרצועת עזה - 0.4, ואם הוכיח הניזוק החקלאי כי התוצאה המתקבלת מהפחתת מחזור יולי-אוגוסט 2014 כהגדרתו בפסקה (ב) "מסלול מחזורים” מהממוצע המחושב, חלקי הממוצע המחושב, עולה על 20% - 0.5; (3) בטווח של בין 20 ל–40 ק”מ מרצועת עזה - 0.2; (ב) בהגדרה "ניזוק”, בסופה נאמר "ולעניין ההגדרה "שווי של נזק עקיף”, למעט מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד, ואולם לעניין פסקה (א) בהגדרה האמורה - לרבות מי שעסקו אינו מצוי באזור המיוחד ובלבד שהתקיים בעובדו שנעדר התנאי האמור בפסקאות (2) או (3) בהגדרה "יום היעדרות בשל המצב הביטחוני”; (2) בתקנה 4, אחרי "החלטה אחרת.” נאמר "לעניין זה, "מס” - מס לפי החוק ולפי הפקודה”; (3) בתקנה 5(ב), במקום "תוך חודש מיום קרות הנזק” נאמר "בתוך ארבעה חודשים מיום פרסומן של תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשע”ד 2014-"; (4) בתקנה 8 - (א) אחרי תקנת משנה (ב) נאמר: "(ב1) על אף האמור בתקנה 13(2) ובלי לגרוע מהאמור בתקנה 8(ב) ו–(ג) - (1) לא הודיע המנהל על החלטתו לפי תקנת משנה (א) בתוך 45 ימים מיום הגשת התביעה במלואה וכדין, ישלם לניזוק במועד האמור מקדמה של 50% מסכום הפיצויים שדרש, ובלבד שאופן החישוב יהיה לפי הנתונים שמסר ולפי המסלול שבחר; ולגבי ניזוק שמחזור העסקאות השנתי שלו בשנת 2013 הוא עד 1,500,000 שקלים חדשים (להלן - עוסק קטן), יקראו ברישה, במקום "45 ימים” "35 ימים” ובמקום "50%" ”60%"; (2) חלפו 180 ימים מיום הגשת התביעה במלואה וכדין ולא הודיע המנהל על החלטתו כאמור, ישלם לניזוק מקדמה נוספת בשיעור של 40% מסכום הפיצויים שדרש, ובלבד שאופן החישוב יהיה לפי הנתונים שמסר ולפי המסלול שבחר; ולגבי עוסק קטן יקראו ברישה במקום "40%" "30%". במניין התקופות לא יובא בחשבון פרק זמן שבו הניזוק לא מסר למנהל פרטים, הבהרות וידיעות שהמנהל דרש למסור לו. (ב2) דחה המנהל את התביעה או דחה את אופן החישוב של הפיצוי על ידי הניזוק לפי המסלול שבחר - ינמק המנהל את החלטתו בכתב. (ב) במקום תקנת משנה (ד) נאמר: "(ד) לסכום הפיצויים המשולמים לפי תקנת משנה (ג) ייווספו הפרשי הצמדה וריבית החל בתום 30 ימים מיום הגשת התביעה לפיצויים עד יום התשלום, ולגבי ניזוק המדווח על עסקאותיו בשיטה הדו–חודשית ייווספו הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה לפיצויים עד יום התשלום.”; (5) בתקנה 9, אחרי תקנת משנה (ג) נאמר: "(ג1) על אף האמור בתקנת משנה (ג), שולמה לניזוק מקדמה כאמור בתקנה 8(ב1) ולאחר מכן החליט המנהל בדבר זכותו של הניזוק לפיצויים והמקדמה עולה על הסכום שהחליט עליו המנהל, יוחזר סכום היתר בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לניזוק דרישת המנהל להחזר בתוספת ריבית והפרשי הצמדה על סכום היתר מיום ששולם סכום היתר עד יום ההחזר.”; (6) בתוספת - (א) במקום הכותרת, נאמר "תוספת ראשונה”; (ב) בפרט 2, במקום "משווי הנזק” נאמר "משווי של נזק עקיף”; (7) אחרי התוספת הראשונה נאמר: "תוספת שנייה2 (תקנה 1 - ההגדרה "אזור מיוחד")
7
(תקנה 1 - ההגדרה "הוראה על סגירת מוסד חינוך”) רשימת היישובים שבהם הורו ראשי הרשויות על סגירת מוסדות החינוך ט”ז בתמוז התשע”ד (14 ביולי 2014) אשדוד, אשקלון, באר טוביה, באר שבע, גן יבנה, חוף אשקלון, לקייה, מרחבים, נתיבות, קרית מלאכי, תל שבע. י”ז בתמוז התשע”ד (15 ביולי 2014) אל–קסום, אשדוד, אשקלון, חוף אשקלון, חורה, לקייה, נתיבות, קרית מלאכי, תל שבע, קרית גת. י”ח ו–י”ט בתמוז התשע”ד (16 ו–17 ביולי 2014) אשדוד, אשקלון, באר שבע, חוף אשקלון, נתיבות, קרית גת, קרית מלאכי. |
| 2. (א) תקנות אלה לא יחולו על ניזוק שהוא אחד מאלה: (1) המדינה; (3) חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל”ה1975-; (4) קופת חולים; (ב) פסקה (א) בהגדרה "שווי של נזק עקיף” כנוסחה בתקנה 1(1) לתקנות אלה לא תחול על ניזוק שמתקיים בו אחד מאלה: (1) הוא לא הגיש לפקיד השומה דין וחשבון בטופס 102 בשל חודש יולי או אוגוסט 2014, הכל לפי תקנות מס הכנסה ומס מעסיקים (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה ותשלום מס מעסיקים), התשנ”ג1993-; (2) הוא דיווח לרשות המסים בישראל על סגירת עסקו, לפני תחילת תקופת ההכרזה; (3) עסקו לא היה פעיל לפני תחילת תקופת ההכרזה; לעניין זה, יראו ניזוק כמי שעסקו לא היה פעיל אם הוא לא הגיש לרשות המסים בישראל שניים מתוך שלושת הדוחות האחרונים שהיה חייב בהגשתם לפי חוק מס ערך מוסף, בשל התקופה שלפני תחילת תקופת ההכרזה, אלא אם כן הוכיח הניזוק, להנחת דעתו של המנהל, שעסקו היה פעיל; (ג) פסקאות (ב) ו–(ג) בהגדרה "שווי של נזק עקיף” כנוסחה בתקנה 1(1) בתקנות אלה לא תחול על ניזוק שמתקיים בו אחד מאלה: (1) הוא מוסד כספי כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף; (2) הוא קופת גמל כהגדרתו בפקודה; (4) הוא חבר בורסה כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ”ח1968-; (5) הוא קבלן כוח אדם כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ”ו1996-; (7) הוא דיווח לרשות המסים בישראל על סגירת עסקו, לפני תחילת תקופת ההכרזה; (8) בשלושת הדוחות האחרונים שהיה חייב בהגשתם לפי חוק מס ערך מוסף בשל שנת המס 2014, הוא דיווח על מחזור עסקאות בשיעור אפס, לעניין זה, "מחזור עסקאות” - כמשמעותו בחוק האמור; (9) הניזוק לא שילם את שכר העבודה היומי לעובדו בעד יום היעדרות בשל המצב הביטחוני; לעניין זה, (ד) נוסף על האמור בתקנת משנה (ד), פסקה (ב) בהגדרה (ה) נוסף על האמור בתקנת משנה (ד), פסקה (ג) בהגדרה "שווי של נזק עקיף” כנוסחה בתקנה 1 בתקנות אלה לא תחול גם על ניזוק שהוא אחד מאלה: (1) עיסוקו בחקלאות; (2) הוא רכש או שכר נכס לשם הרחבת פעילותו העסקית במהלך החודשים יולי אוגוסט 2014; לעניין זה, "נכס” - כהגדרתו בסעיף 35 לחוק; (3) עיסוקו במסחר סיטונאי או קמעונאי בדלק; (4) מחזור עסקאותיו, בשנת המס 2012, 2013 או 2014, כולה או חלקה, כולל פעילות מכמה סניפים שאינם כלולים באזור המיוחד או שכלולות במחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס עסקאות מענפי עיסוק שונים; (6) הוא הודיע לרשות המסים בישראל על פתיחת עסקו לאחר יום כ”ג בתמוז התשע”ג (1 ביולי 2013); (8) בשנת המס 2013 או 2014 הוא עוסק פטור כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף. |
| 3. (א) אין באמור בתקנות אלה כדי לפגוע בזכאותו של ניזוק ביישוב או באזור שהוכרז יישוב ספר ערב תחילתן של תקנות אלה, והוא רשאי לבחור בין פיצוי לפי תקנות אלה לבין פיצוי לפי התקנות העיקריות. (ב) לגבי נזק שאירע באזור שבטווח של עד שבעה קילומטרים מרצועת עזה ובאזור התעשייה הדרומי של העיר אשקלון, יהיה רשאי ניזוק באזור כאמור לבחור בין פיצוי לפי תקנות אלה לבין פיצוי לפי התקנות העיקריות. (ג) בחר ניזוק בפיצוי לפי התקנות העיקריות, יחולו עליו התקנות העיקריות כנוסחן ערב התקנת תקנות אלה, בשינויים אלה: (א) בפסקה 2(ג), המילים "ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת ייצור של למעלה מ–24 שעות” - נמחקו; (ב) בפסקה (3), המילים "ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה משבוע” - נמחקו; (2) תקנה 8(ב1)(2) כנוסחה בתקנה 1(4) לתקנות אלה תחול על ניזוק כאמור בשינויים אלה: (א) במקום "מקדמה נוספת בשיעור של 40%" יקראו "מקדמה בשיעור של 50%"; (ב) לעניין חישוב סכום המקדמה יראו את סכום התביעה כאילו אינו עולה על 3,000,000 שקלים חדשים. ח’ באב התשע”ד (4 באוגוסט 2014) יאיר לפיד שר האוצר |