תזכיר להפצה 1.9.14.docx תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' _), התשע"ד-2014

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס'...   ), התשע"ד-2014

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

בתיקון מס' 33 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן – החוק), שונתה שיטת האסדרה בתחום השידורים המסחריים, כך שלא יוענקו עוד זיכיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים ובמקומם יוענקו רישיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים  (להלן - שיטת האסדרה החדשה).

בהתאם לקבוע בחוק, תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2, הינה עד יום 31 באוקטובר 2015 ואילו תקופת הזיכיון של בעל הזיכיון בערוץ השלישי (ערוץ 10) הינה עד יום 31 בדצמבר 2014. ההסדר המשלים לעניין זה קבוע בסעיף 6כא1 לחוק התקשורת הנוגע להקצאת האפיקים לגופים המשדרים השונים.

בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 37), התשע"ג— 2012, הוסף סעיף 34(ב3) הקובע כי בעלי זיכיונות לשידורי טלוויזיה בערוץ 2, רשאים להמשיך ולפעול במסגרת הזיכיון, בכפוף להסכמה הדדית, לתקופה נוספת של שנתיים, היינו עד יום 31 באוקטובר 2017, וככל שיעשו כן, מועד בקשתם לקבלת רישיון יהיה שנה לפני תום זיכיונם לאחר הארכה זו.

על מנת לשמור על תחרות ומגוון בתחום שידורי הטלוויזיה המסחריים ובתחום שידורי החדשות המסחריים, מוצע לקצר את תקופת הזיכיון של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 בשבעה חודשים ולבטל את האפשרות להארכת זיכיונותיהם בשנתיים נוספות.

כמו כן, מוצע כי החל מיום 1 באפריל 2015 בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ישדרו לפי רישיון לשידורים, באפיקים נפרדים ובמשך כל ימות השבוע, תוך עמידה בכל המחויבויות המוטלות על בעלי רישיונות בחוק ובהן החובה לקיים שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נפרדת לכל אחד מהם. בנוסף, מוצע לאפשר התמחרות בין בעלי הזיכיונות בערוץ 2 על רכישת חברת החדשות המשותפת בידי אחד מבעלי הזיכיונות.

 

בהתאם לאמור, בשל קיצור תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 בשבעה חודשים, מוצע להחזיר לכל אחד מהם חלק יחסי מסכום דמי הזיכיון החד-פעמיים ששילמו עם קבלת הזיכיון.

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

הוראות חוק זה יחולו על אף האמור בכל דין.

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על תקציב המדינה.

ה.  השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.

ו. להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר:

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס'...), התשע"ד-2014

תיקון סעיף 34

1.   

בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן – החוק העיקרי)[1], בסעיף 34, במקום סעיף קטן (ב3) יבוא:

 

 

"(ב3)

על אף הוראות סעיף קטן (ב1), תקופת תוקפו של זיכיון לשידורי טלוויזיה בערוץ 2 שניתן לאחר תחילתו של חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 19), התשס"ג-2003[2], תהיה עד יום י"א בניסן התשע"ה (31 במרץ 2015).".

הוספת סעיף 70א

2.   

אחרי סעיף 70 לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"העמדה לעיון הציבור של תכניות של חברת חדשות שחדלה לפעול

70א.

חדלה חברת חדשות לפעול בשל הפסקת הפעילות של בעל זיכיון או של בעל רישיון, שהיה בעל מניות הרכוש בה, יחולו ההוראות המפורטות להלן:

 

 

 

 

 

 

(א)   

חברת החדשות תעשה עותק מכל תכנית ששידרה או החזיקה ברשותה לפני הפסקת הפעילות כאמור לעיל ותעבירה לרשות;

 

 

 

 

(ב)   

בגין יצירת עותק כאמור בסעיף קטן (א) והעברתו לרשות, לא תהא חברת החדשות חייבת בתשלום לבעלי זכויות הקניין הרוחני בתוכניות.

בסעיף זה - "זכויות הקניין רוחני" – לרבות זכות יוצרים לפי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 וזכויות מבצעים ומשדרים לפי חוק זכויות מבצעים ומשדרים, תשמ"ד-1984;

 

 

 

 

(ג)   

הרשות תעמיד לעיון הציבור את התוכניות כאמור בסעיף (א), ללא תמורה ובאופן שתקבע המועצה בכללים; 

 

 

 

 

(ד)   

לעניין סעיף זה "תכנית" – כל תוכן לרבות כל יצירה או חומר הכלולים בתוכן ובכלל זה, סרטים, צילומים, תמונות וכל חומר גלם אחר המצוי בידי חברת החדשות.".

תיקון סעיף 71ד

3.

בסעיף 71ד לחוק העיקרי – 

 

 

(א)

בסעיף קטן (א) –

 

 

 

(1)

אחרי ההגדרה "ההתחייבויות בתחום התוכן", יבוא:

""יום התחילה" – יום תחילתו של חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' .....[3]), התשע"ד-2014;";

 

 

 

(2)

ההגדרה "הערכת שווי" – תימחק.

 

 

(ב)

סעיפים קטנים (ג) עד (ה) - יימחקו;

 

 

(ג)

בסעיף קטן (ו) –

 

 

 

 

(1)

 ברישה, במקום "33א(ב)(1)" יבוא "33א(ב)"; במקום "שהגיש בקשה לפי סעיף קטן (ג)", יבוא "שהודיע כי הוא מעוניין לקבל רישיון כאמור בסעיף קטן (ו1)"; במקום "עד (3)" יבוא "עד (4)";

 

 

 

 

 

(2)

בפסקה (1), במקום "במועד הגשת הבקשה לרישיון לשידורי טלוויזיה" יבוא "במועד ההודעה כי הוא מעוניין לקבל רישיון כאמור בסעיף קטן (ו1)"; המילים "בתוך שש שנים ממועד תחילת תוקפו של הרישיון"– יימחקו;

 

 

 

 

(3)

פסקה (2) - תימחק;

 

 

 

 

 

(4)

אחרי פסקה (3) יבוא:

"(4) לעניין התחייבויות בתחום התוכן, שלא קיים בעל זיכיון בתקופה שאחרי יום תחילתו של תיקון מס' 37 ועד למועד קבלת הרישיון, שאינן נובעות מהפרש הכנסה – בעל הזיכיון מסר למועצה במועד הודעתו כי הוא מעוניין לקבל רישיון כאמור בסעיף קטן (ו1), תכנית מפורטת הכוללת שלבי פעולה להשלמה בתוך שנה ממועד תחילת תוקפו של הרישיון.".

 

 

(ד)

אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

 

 

 

"(ו1)

בעל זיכיון יודיע למועצה בתוך 14 ימים מיום התחילה אם הוא מעוניין לקבל רישיון לפי סעיף קטן זה; הודיע בעל זיכיון כאמור, תעניק לו המועצה רישיון לשידורי טלוויזיה, ובלבד שמצאה כי לא חדלו להתקיים בו אחד או יותר מן התנאים המנויים בחוק זה שהיו מזכים אותו להשתתף במכרז או להיות בעל זיכיון בערוץ 2, כי מתקיימים בו התנאים לקבלת רישיון לפי סעיפים 33א(א) ו– (ג), בשינויים המחויבים, לא מתקיים בו סייג שהיה פוסל אותו מלהשתתף במכרז או מלהיות בעל זיכיון כאמור לפי הוראות חוק זה; אולם לעניין סעיף 41(ב2) לא יראו אותו כבעל זיכיון אחר כהגדרתו בפסקה (9) של הסעיף האמור, ולעניין סעיף 56(א)(1) לא יראו אותו כבעל זיכיון לשידורי טלוויזיה רק בשל כך שהוא בעל זיכיון.

 

 

 

(ו2)

תחילת תקופת תוקפו של רישיון שניתן לפי סעיף קטן (ו1), כאמור בסעיף 34(ה), תהיה החל מיום י"ב בניסן התשע"ה (1 באפריל 2015).

 

 

 

(ו3)

בעל זיכיון שהודיע למועצה כי הוא מעונין לקבל רישיון כאמור בסעיף (ו1), יודיע לרשות, לא יאוחר מ- 14 ימים מיום התחילה, באיזה אפיק חדש כהגדרתו בסעיף 37ד הוא מבקש לעשות שימוש עם כניסתו לתוקף של הרישיון שיינתן לו; ביקשו שני בעלי הזיכיונות לעשות שימוש באותו אפיק חדש, תערוך הרשות תחרות ביניהם, ויחולו הוראות סעיף 37ד(ב)(1), בשינויים המחויבים; לא ביקשו שניהם לעשות שימוש באותו אפיק חדש, תורה המועצה, על האפיק שבו יעשה שימוש מי שיקבל רישיון לפי סעיף קטן (ו1), בהתחשב בבקשתו, ותקבע, באישור השר ושר האוצר, סכום חד-פעמי שישלם בעד השימוש באפיק.

 

 

 

(ו4)

בעל זיכיון שהודיע כי הוא מעוניין לקבל רישיון לפי סעיף קטן (ו1), יודיע לרשות, עד המועד הקבוע בסעיף קטן (ו3), את האופן שבו ישדר שידורי חדשות בשידוריו כבעל רישיון וכן האם בכוונתו לשדר שידורי חדשות כאמור, באמצעות רכישת חברת החדשות של ערוץ 2.".

 

 

(ה)

סעיפים קטנים (ז) עד (י) – יימחקו;

 

 

(ו)

בסעיף קטן (יא) –

 

 

 

(1)

 

במקום הרישה יבוא "הרשות תבצע הערכת שווי של חברת החדשות של ערוץ 2 כאמור בסעיף קטן (יד), ויחולו הוראות אלה:";

 

 

 

(2)

בפסקה (1), במקום הרישה עד המילים "ישלם לרשות" יבוא "מסר בעל זיכיון אחד בלבד הודעה כאמור בסעיף קטן (ו4)(1) ולא הודיע כי הגיע להסכמה עם בעל הזיכיון האחר בדבר סכום התמורה שישלם לו בעד רכישת חלקו בחברת החדשות, לרבות בעד רכישת מניות הרכוש של אחר, ישלם לבעל הזיכיון האחר", ובסופה יבוא "ובעל הזיכיון האחר יקים ויפעיל חברת חדשות כאמור בחוק זה; ";

 

 

 

(3)

בפסקה (2), במקום הרישה עד המילים "שהורתה הרשות" יבוא "מסרו שני בעלי הזיכיונות הודעה כאמור בסעיף קטן (ו4)(1)", המילה "הקודם" – תימחק, ובסופה יבוא "ובעל הזיכיון שלא זכה במכרז יקים ויפעיל חברת חדשות כאמור בחוק זה;";

 

 

 

(4)

פסקה (3) – תימחק.

 

 

(ז)

סעיפים קטנים (יב) ו-(יג) – יימחקו;

 

 

(ח)

אחרי סעיף קטן (יד), יבוא:

 

 

 

"(טו)

הבעלות במניות הרכוש של חברות החדשות של ערוץ 2 עקב רכישתה כאמור בסעיף קטן (יא) תיכנס לתוקף ביום י"ב בניסן התשע"ה (1 באפריל 2015) והמועצה תעניק לחברת החדשות רישיון כאמור בהוראות סימן ד' בפרק ד' למעט סעיף 63א(ה);

 

 

 

(טז)

לעניין התחייבויות בתחום התוכן, שלא קיים בעל זיכיון בתקופה שאחרי יום תחילתו של תיקון מס' 37 ועד למועד קבלת הרישיון והנובעות מהפרש הכנסה– בעל הזיכיון ימסור למועצה בתוך שנה ממועד הודעתו כי הוא מעוניין לקבל רישיון כאמור בסעיף קטן (ו1), תכנית מפורטת הכוללת שלבי פעולה להשלמת ההתחייבויות כאמור בתוך שנתיים ממועד תחילת תוקפו של הרישיון.".

תיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 33)

4.

בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 33), התשע"א-2011[4]

 

 

בפרק ב', סימן א' –

 

 

(א)

בסעיף 85(1) בהגדרה "בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה", במקום "י"ט בחשוון תשע"ו (1 בנובמבר 2015)" יבוא "י"ב בניסן התשע"ה (1 באפריל 2015)";

 

 

(ב)

בסעיף 144, במקום "י"ט בחשוון תשע"ו (1 בנובמבר 2015)" יבוא "י"ב בניסן התשע"ה (1 באפריל 2015)".

תיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982

5.

בחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982,[5] בסעיף 6כא1(ב), פסקה (3) –   תימחק.

הוראת מעבר – החזר חלק יחסי מדמי זיכיון חד-פעמיים

6.

בעל זיכיון בערוץ 2 שתקופת זיכיונו קוצרה לפי סעיף 1 לחוק זה, זכאי לקבל השבה מאוצר המדינה של חלקו היחסי מדמי הזיכיון החד פעמיים ששילם, בהתאם לחלקו היחסי לפי היקף יחידת השידור בתקופת הזיכיון שקוצרה, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית החשב הכללי מיום התשלום עד יום ההחזר.

 


 

 

דברי הסבר

 

בתיקון מס' 33 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן – החוק), שונתה שיטת האסדרה בתחום השידורים המסחריים, כך שלא יוענקו עוד זיכיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים ובמקומם יוענקו רישיונות לשידורי טלוויזיה מסחריים  (להלן - שיטת האסדרה החדשה).  

בהתאם לקבוע בחוק, תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2, הינה עד יום 31 באוקטובר 2015 ואילו תקופת הזיכיון של בעל הזיכיון בערוץ השלישי (ערוץ 10) הינה עד יום 31 בדצמבר 2014.

ההסדר המשלים לעניין זה קבוע בסעיף 6כא1 לחוק התקשורת הנוגע להקצאת האפיקים לגופים המשדרים השונים.

החוק קובע כי בעלי הזיכיונות בערוצים 2 ו-10 רשאים להגיש בקשות לקבלת רישיונות לשידורי טלוויזיה, עד למועד של שנה לפני תום זיכיונם.

בהתאם לכך, "ישראל 10", בעלת הזיכיון בערוץ 10, הייתה רשאית להגיש בקשה לרישיון עד יום 31 בדצמבר 2013 ו"קשת" ו"רשת", בעלות הזיכיונות בערוץ 2, רשאיות להגיש בקשה לרישיון עד יום 31 באוקטובר 2014.

 

בתיקון מס' 37 לחוק, הוסף סעיף 34(ב3) הקובע כי בעלי זיכיונות לשידורי טלוויזיה בערוץ 2, רשאים להמשיך ולפעול במסגרת הזיכיון, בכפוף להסכמה הדדית, לתקופה נוספת של שנתיים, היינו עד יום 31 באוקטובר 2017, וככל שיעשו כן, מועד בקשתם לקבלת רישיון יהיה שנה לפני תום זיכיונם לאחר הארכה זו.

 

על מנת לשמור על תחרות ופלורליזם בתחום שידורי הטלוויזיה המסחריים ובתחום שידורי החדשות המסחריים ועל בסיס המלצות הרשות השנייה, מוצע לקצר את תקופת הזיכיון של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 בשבעה חודשים ולבטל את האפשרות להארכת זיכיונותיהם בשנתיים נוספות.

 

כמו כן, מוצע כי החל מיום 1 באפריל 2015 בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ישדרו לפי רישיון לשידורים, באפיקים נפרדים ובמשך כל ימות השבוע, תוך עמידה בכל המחויבויות המוטלות על בעלי רישיונות בחוק ובהן החובה לקיים שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נפרדת לכל אחד מהם. בנוסף, מוצע לאפשר התמחרות בין בעלי הזיכיונות בערוץ 2 על רכישת חברת החדשות המשותפת בידי אחד מבעלי הזיכיונות.

 

בהתאם לאמור, בשל קיצור תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 בשבעה חודשים, מוצע להחזיר לכל אחד מהם חלק יחסי מסכום דמי הזיכיון החד-פעמיים ששילמו עם קבלת הזיכיון.

 

 

לסעיף 1  -  

מוצע לבטל את סעיף 34(ב3) לחוק, המעניק לבעלי הזיכיונות בערוץ 2 אפשרות לבקש להאריך את תקופת הזיכיונות בשנתיים נוספות ולקבוע כי תקופת תוקפו של הזיכיון של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 תהיה עד ליום 31 במרץ 2015.

 

לסעיף 2 -

ארכיון התוכן של שידורי החדשות והתכניות שהופקו בידי חברות החדשות במשך שנות קיומן עד כה, לרבות הצילומים והחומרים שנאספו על ידן, הם אוצר בלום של תיעוד קורות המדינה והחברה בישראל בשנים אלה. במקרה בו תיסגר חברת חדשות שייצרה חומר זה, ראוי שהוא יישמר בידי גוף ציבורי לדורות הבאים באופן מרוכז וכן שיועמד לעיון הציבור, ללא תמורה. לפיכך, מוצע, כי במקרה בו תיסגר חברת חדשות, הרשות השנייה תקבל עותק מכל התוכניות ששידרה והחזיקה החברה הנסגרת ותעמידן לעיון הציבור, ללא תמורה.  כמו כן, מוצע לפטור את חברת החדשות הנסגרת מכל תשלום הנובע מיצירת עותקים כאמור והעברתם לרשות השנייה.

 

לסעיף 3 -   

לסעיף א -

לפסקה (1) -

מוצע להוסיף למונחים המוגדרים בסעיף 71ד(א) לחוק, הגדרה של יום התחילה, שתשמש בקביעת מועדים לפעולות שונות לפי תיקון זה. 

לפסקה (2) -

בהתאם לחוק ההגדרה "הערכת שווי" היא "הערכת שווי של חברת החדשות של ערוץ 2 כפי שבוצעה על ידי הרשות בהתאם להוראות סעיף קטן (יד)". מוצע למחוק הגדרה זו שכן בסעיפי החוק בהם מופיעה ההגדרה, קיימת הפנייה מפורשת לסעיף 71ד(יד), באופן שמייתר את ההגדרה.

 

לסעיף ב -  

מוצע למחוק את סעיף 71ד(ג) שמאפשר לבעלי הזיכיונות בערוץ 2 להגיש בקשה לרישיון, לא יאוחר משנה לפני תום תקופת הזיכיון. הואיל ומטרת החוק המוצע היא לקצר את תקופת הזיכיון ולקבוע כי בעלי הזיכיונות יעברו לרישיונות ב- 1 באפריל 2015, סעיף זה מתייתר.

כמו כן, מוצע למחוק את סעיף 71ד(ד) הקובע את התנאים להענקת רישיון לבעל זיכיון והוראות נוספות הקשורות לכך, שכן סעיף (ו1) המוצע, קובע הסדר חלופי למעבר בעלי הזיכיונות לרישיונות.

בנוסף, מוצע למחוק את סעיף 71ד(ה) הקובע מנגנון להשלמת מחויבויות שנצטברו עד למועד תחילת תיקון 33 לחוק, לבעלי זיכיונות שמבקשים לעבור לרישיונות, נוכח העובדה כי השלמת מחויבויות אלו מוסדרת בסעיף 62ג(א)(3) לחוק. 

 

לסעיף ג -

בהתאם לתיקון המוצע, המעבר לרישיונות יבוצע בכפוף להודעת בעל הזיכיון לרשות השנייה על רצונו לעבור לרישיון ועמידתו בתנאים הקבועים בחוק ולא יחייב בקשה לקבלת רישיון, כפי שקבוע בחוק כיום.  מוצע להתאים את סעיף 71ד(ו) באופן שיותיר את תחולתו ויאפשר לבעלי הזיכיונות להשלים מחויבויות תוכן שלא הושלמו במהלך תקופת הזיכיון.

בנוסף, מוצע להוסיף לסעיף 71ד(ו) את פסקה (4) הקובעת מנגנון להשלמת מחויבויות תוכן שנוצרו לאחר מועד תחילתו של תיקון 37 לחוק ועד לקבלת הרישיון, אשר אינן נובעות מהפרש הכנסה, בתוך שנה ממועד קבלת הרישיון.

 

לסעיף ד -  

מוצע להוסיף לסעיף 71ד את סעיפים קטנים (ו1) עד (ו4). בסעיפים (ו1) ו-(ו2) מוצע לאפשר לבעלי הזיכיונות בערוץ 2 להודיע אם ברצונם לקבל רישיון לשידורי טלוויזיה שתחילתו תהיה ביום ה-1 באפריל 2015. מוצע כי ההודעה תימסר בתוך 14 ימים מיום כניסת החוק המתקן לתוקף. תנאי למעבר לרישיון הוא עמידה בכל התנאים המנויים בחוק להשתתפות במכרז או להיות בעל זיכיון בערוץ 2 או בעל רישיון.

באופן זה, יתאפשר לבעלי הזיכיונות הקיימים להמשיך ולפעול באפיקים נפרדים ושונים כבעלי רישיונות ובהתאם לשיטת האסדרה החדשה.

עוד מוצע, להוסיף את סעיף (ו3) ולקבוע כי בעלי הזיכיונות בערוץ 2 יודיעו לרשות השנייה בתוך 14 ימים מיום כניסת החוק לתוקף, באיזה אפיק מבין האפיקים שהוחלט כי ישמשו את בעלי הרישיונות, הם מעוניינים לעשות שימוש עם כניסתו של הרישיון לתוקף. במקרה בו שני בעלי הזיכיונות הקיימים יבקשו לעשות שימוש באותו אפיק,  מוצע כי ייערך ביניהם הליך תחרותי.

נוכח חשיבותם של שידורי החדשות ועל מנת לשמור על מגוון בשידורי החדשות, נקבע בחוק כי כל בעל רישיון ישדר שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נפרדת.

מוצע להוסיף את סעיף (ו4) ולקבוע כי בעלי הזיכיונות בערוץ 2 המעוניינים לקבל רישיונות, יודיעו לרשות באיזה אופן בכוונתם לשדר שידורי חדשות כמתחייב בחוק מכל בעל רישיון וכן האם בכוונתם לשדר שידורי חדשות באמצעות רכישת חברת החדשות המשותפת של ערוץ 2.  

 

לסעיף ה- 

בהתאם לסעיפים קטנים (ז) עד (י) שסעיף 71ד, העוסקים במנגנון פקיעת הזיכיון והמעבר לרישיון, על  בעלי הזיכיונות להגיש בקשות לקבלת רישיונות לשידורי טלוויזיה. כמו כן, נקבע מנגנון מפורט הכולל לוחות זמנים לבחינת בקשת בעלי הזיכיונות להקצאת אפיקים ולמתן הרישיונות. נוכח לוח הזמנים הקצר המוצע למעבר מזיכיונות לרישיונות, מוצע לקבוע מנגנון קצר אשר ייתר את המנגנון המפורט בסעיפים קטנים אלו ולפיכך מוצע למחוק אותם. בהתאם למוצע, תחת הגשת בקשה לרישיונות, יידרשו בעלי הזיכיונות בערוץ 2 להודיע בתוך 14 ימים מיום כניסת החוק לתוקף האם ברצונם לקבל רישיונות ובאיזה אפיק מבין האפיקים שהוחלט כי יועדו לכך, ברצונם לעשות שימוש ובכפוף לעמידתם בתנאים הקבועים בחוק, יוענקו להם רישיונות ויוקצו להם אפיקים.

 

לסעיף ו -  

מוצע לתקן את סעיף 71ד (יא) באופן בו אם רק בעל זיכיון אחד יודיע על רצונו לקבל  רישיון, תינתן לו האפשרות לרכוש את חברת החדשות של ערוץ 2 בתמורה לתשלום לבעל הזיכיון האחר בעד חלקו במניות הרכוש של החברה. עוד מוצע, כי אם יודיעו שני בעלי הזיכיון על רצונם לקבל רישיון ולא הגיעו להסכמה בניהם לגבי רכישה האחד את חלקו של השני בחברת החדשות, תתבצע בניהם התמחרות באמצעות מכרז שתפרסם הרשות השנייה. כמו כן, בעל זיכיון המעוניין בקבלת רישיון שלא יזכה במכרז כאמור, יוכל לקיים שידורי חדשות במסגרת שידוריו באמצעות חברת חדשות שיוענק לה רישיון בהתאם להוראות החוק.

 

לסעיף ז -

מוצע למחוק את סעיפים קטנים (יב) ו-(יג) בסעיף 71ד לחוק, העוסקים באפשרות בעלי הזיכיון לרכישה משותפת של חברת החדשות לתקופת מעבר של שלוש שנים ולחייב את בעלי הזיכיונות בשידור חדשות נפרד, כנדרש מכל בעל רישיון.

 

לסעיף ח -  

מוצע להוסיף את סעיפים (טו) ו-(טז):  בסעיף (טו) מוצע לקבוע כי המועד להעברת הבעלות בחברת החדשות של ערוץ 2, ככל שתועבר לבעלות אחד מבעלי הזיכיונות, תהיה ביום כניסת הרישיון לתוקף וכי הרשות תעניק לחברת החדשות כאמור רישיון חדש בהתאם להוראות החוק בעניין זה.

סעיף 63א(ה) לחוק מאפשר לבעל רישיון חדש שלא היה בעל זיכיון או גורם הקשור אליו, שלא לשדר שידורי חדשות בשנתיים הראשונות לתוקפו של הרישיון. הוראה זו נועדה להקל על בעלי רישיונות חדשים. מוצע להבהיר כי הוראה זו לא תחול במקרה של מעבר בעל זיכיון בערוץ 2 לרישיון.

בסעיף (טז) מוצע לקבוע כי בעל זיכיון שהודיע כי ברצונו לקבל רישיון בהתאם לסעיף (ו1) המוצע, יחויב להגיש בתוך שנה ממועד הודעתו כאמור, תכנית מפורטת להשלמת מחויבות תוכן שנוצרו לאחר מועד תחילתו של תיקון 37 לחוק ועד לקבלת הרישיון אשר נובעות מהפרש הכנסה, בתוך שנתיים ממועד תחילת תוקפו של הרישיון. במועד ההודעה על רצונו לקבל רישיון, לא יהיו ידועים לבעל הזיכיון הפרשי ההכנסה לגביהם עליו לגבש תכנית ולכן מוצע לחייבו להגיש תכנית כאמור בתוך שנה ממועד הודעתו ובהתאמה לחייבו להשלמת המחויבויות בתוך שנתיים ממועד תחילת הרישיון. 

 

לסעיף 4   -

מוצע לתקן את מועד כניסתו לתוקף של תיקון מס' 34 לחוק, לצורך התאמת מועד המעבר לשיטת האסדרה החדשה ליום ה- 1 באפריל 2015 במקום יום ה- 1 בנובמבר 2015 הקבוע כיום.

 

לסעיף  5 -

סעיף 6כא1(ב)(3) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982, מסמיך את המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין להורות לבעל רישיון כללי לשידורי כבלים בדבר האפיקים שבהם ישודרו שידורי טלוויזיה שונים, ובהם שידורי הטלוויזיה שמשדרים בעלי הזיכיונות לשידורי טלוויזיה לפי החוק. מוצע לתקן סעיף זה לצורך התאמתו לשיטת האסדרה החדשה, לפיה לא יהיו עוד בעלי זיכיונות לשידורי טלוויזיה לפי החוק. 

 

לסעיף 6 -

מוצע להשיב לבעלי הזיכיונות בערוץ 2 את החלק היחסי מדמי הזיכיון החד-פעמיים ששילם כל אחד מבעלי הזיכיון, בשל קיצור תקופת הזיכיון ב-7 חודשים מתוך 10 שנות זיכיון. יש לערוך את חישוב החלק היחסי כאמור בהתאם לחלקו היחסי של כל אחד מהם ביחידת השידור השבועית, ב-7 החודשים שקוצרו מתוך 10 שנות הזיכיון.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התש"ן, עמ' 59; תשע"ג, עמ' 42.

[2] ס"ח התשס"ג, עמ' 528.

[3] מספר התיקון יעודכן בהתאם למספר הספציפי של התיקון הנוכחי .

[4] ס"ח התשע"א, עמ' 302.

[5] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; תשע"ד, עמ' 294.