תזכיר חוק הביטוח הלאומי (מענק אשפוז בעד פג( (תיקון מסי 152 והוראת שעה(, התשע׳ יד- 2014
א. שם החוק המוצע:
חוק הביטוח הלאומי (מענק אשפוז בעד פג) (תיקון מס׳ 152 והוראת שעה), התשע״ד- 2014
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:
חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ״ה- 1955 (להלן- החוק) קובע, בלוח ב׳1 שבו, את סכום מענק האשפוז ליולדת שמשלם המוסד לביטוח לאומי לבית חולים בעד לידת יילוד אחד או יותר. כן קובע לוח ב׳1 את הסכום הנוסף שלו זכאי בית חולים בעד כל פג שנולד באותה לידה.
פג מוגדר בסעיף (1) בלוח ב׳1 כיילוד שמשקלו בעת הלידה לא עלה על 1,750 גרם, שהיה בחיים 4 ימים לפחות ואושפז ביחידה לטיפול מיוחד ביילודים (להלן- פגייה).
סכומים אלה נועדו לשפות את בתי החולים על ההוצאות שהוציא בשל אשפוז יולדת בכלל ובשל אשפוז וטיפול בפגים, שכידוע כרוך בעלויות רבות נוספות.
על אף מתן תשלום סכום זה לבתי החולים בעד לידת פגים, נראה שאיכות הפגיות בישראל נמוכה ושיעור הזיהומים בישראל הנו גבוהה מזה שקיים במדינות שאליהן מעוניינת ישראל להשוות עצמה.
לכן, בשנים האחרונות, השקיעה מדינת ישראל משאבים רבים בתחום הפגיות, בין השאר באמצעות נקיטת צעדים אלה:
- רבע מתכנית המיטות הכלליות הלאומית הוקדש לנושא הפגיות כולל תקנים (כ-240 עריסות);
- התעריף שמשלם הביטוח הלאומי לאשפוז פג גדל;
- מקצוע הנאונטולוגיה הוגדר כמקצוע במצוקה והוא כעת מזכה במענקים ותוספות שכר;
- במסגרת הסכם הרופאים הוחלט כי יוקצו תקנים נוספים למקצוע הנאונטולוגיה;
- המדינה החלה לתמרץ הכשרת אחיות מומחיות ברפואת פגים.
על אף האמור, נראה כי צעדים אלה לא הביאו את הפגיות ליעד שאליו שואף משרד הבריאות כאמור. לפיכך, כדי לשפר את איכות הפגיות בישראל החליט משרד הבריאות, בשיתוף משרד האוצר לקדם הצעת חוק זו ולהקצות לתחום הפגיות תוספת משאבים של 80 מליון שקלים חדשים בשנה החל בשנת 2017. מוצע כי מתוך סכום שנתי זה ייגזר מענק אשפוז נוסף שיקבל בית חולים בעד כל לידת פג (להלן- מענק פג).
ויודגש, מענק הפג המוצע ישולם לבתי החולים בנוסף לסכומים שלהם הם זכאים לפי החוק כנוסחו היום, קרי בנוסף לסכום האשפוז ליולדת בעד לידת יילוד אחד או יותר ובנוסף לתוספת סכום בעד כל פג
שנולד באותה לידה.
מוצע כי מענק הפג ישולם אך ורק לבתי החולים המופיעים ברשימת בתי החולים הזכאים שיעביר משרד הבריאות למוסד לביטוח לאומי אחת לשנה.
משרד הבריאות יקבע את זכאות בתי החולים למענק פג לפי הציון שקיבלו במודל מדדי האיכות. המודל בוחן בעיקר מדדים הנוגעים לכוח האדם, לתשתיות ולזיהומים בפגיות.
מוצע כי זכאותו של בית חולים ושיעור זכאותו ייקבעו לפי הציון שקיבלה הפגייה של בית החולים במודל מדדי האיכות, כמפורט להלן:
1. בית חולים שבו פגייה שקיבלה ציון מעל חציון הציונים- יקבל מענק פג אחד בעד כל פג;
2. בית חולים שבו פגייה שקיבלה ציון הנמצא בחמשת המקומות הראשונים ברשימה- יקבל שני מענקי פג בעד כל פג שנולד.
כלומר, בית חולים שציון הפגייה שבו מצוי בחציון הציונים ומטה, אינו זכאי כלל למענק הפג המוצע בהצעת חוק זו.
המודל המוצע צפוי לשפר באופן ניכר את מצב התשתיות והאיוש במרבית הפגיות. פרסום המודל לבתי החולים לצורך קבלת נתונים והתקצוב הייעודי לנושא כבר החלו נותנים את אותותיהם בשטח וכבר עתה החלו בתי החולים לשפר את מצב הפגיות בהתאם למדדי האיכות שפורסמו.
מוצע לתקן את סעיף 32 לחוק שכותרתו ״הקצבות אוצר המדינה למוסד״ ולעדכן את הסכומים שאוצר המדינה ישפה את המוסד על ההוצאות שהוציא למתן מענק אשפוז לפי הוראות לוח ב׳1, בהתאם לתוספת התשלום המוצעת כמפורט בתיקון לוח ב׳1 לחוק המתוקן בסעיף 2 להצעת החוק.
מוצע לתקן את לוח ב׳1 לחוק ובו לאפשר את הוספת התשלום החדש המוצע, ״מענק פג״, בעד לידת פג, לפי הכללים שפורטו בהרחבה לעיל.
כאמור, מוצע כי הסכום השנתי של מענקי פג שישלם המוסד בשנה פלונית, ובהתאם גם הסכום שאוצר המדינה ישפה את המוסד לביטוח לאומי - הוא 80 מליון שקלים חדשים.
עם זאת, מוצע לסייג את התחולה של הוראה זו ולקבוע כי היא תחול החל בשנת 2017. עד שנת 2017 יהיה הסכום כאמור נמוך יותר והוא יעלה בהדרגה ב- 20 מליון שקלים חדשים בכל שנה.
ד. השפעת החוק המוצע על תקצי! המדינה, תקנים !משרדי הממשלה וההי!ט המנהלי:
החוק מגדיל את מקורות התקציב לתחום הפגיות ב-80 מליון שקלים חדשים בשנה החל בשנת 2017. עד אז יוגדל בהדרגה התקציב בתחום זה ב- 20 מליון שקלים חדשים בכל שנה, באופן זה: בשנת 2014- תוספת של 20 מליון שקלים חדשים; בשנת 2015- תוספת של 40 מליון שקלים חדשים; בשנת 2016- תוספת של 60 מליון שקלים חדשים. ה. להלן נוסח הצעת החוק:
תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מסי-- והוראת שעה( (מענק אשפוז בעד פג(, התשע״ד -
תיקון סעיף 32 1. בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ״ה-[1]1995 (להלן - החוק העיקרי),
בסעיף 32(ג2)-
(1) במקום ״בסכום״ יבוא ״בסכומים אלה: (1) סכום״, במקום ״237.5 מליון שקלים חדשים״ יבוא ״267.3 מיליון שקלים חדשים״, במקום ״בשיעור העדכון״ יבוא ״בשיעור השינוי במחירי אשפוז״ ;
(2) אחרי פסקה (1) יבוא:
״(2) סכום השווה ל- 80 מליון שקלים חדשים עבור מענק פג כהגדרתו בלוח ב׳1; הסכום האמור יעודכן מעת לעת, בשיעור השינוי במחירי אשפוז כהגדרתו בלוח ב׳1.
תיקון לוח ב׳1 2. בלוח ב׳1 לחוק העיקרי -
(1) לפני סעיף (1) תבוא הכותרת:
(2) בסעיף (1)-
(א) בהגדרה ״פג״, בסופה יבוא ״(להלן- פגייה)״;
(ב) בהגדרה ״שיעור עדכון״, במקום ״״שיעור עדכון״- שיעור עליית מחיר יום אשפוז״, יבוא ״״שיעור שינוי מחירי אשפוז״- שיעור השינוי במחיר יום אשפוז״ ובסופה יבוא ״(להלן-היתר)״;
(ג) בהגדרה ״מענק בסיסי״, במקום ״13,884 שקלים חדשים״ יבוא ״15,444 שקלים חדשים״;
(ד) אחרי ההגדרה ״מענק בסיסי״ יבוא:
״״מענק פג״- סכום שיחושב לפי סעיף (3ב) בלוח זה ויעודכן לפי סעיף (4) בלוח זה.״
(ה) אחרי ההגדרה ״סכום שנתי בסיסי״ יבוא:
״״סכום שנתי של מענקי פג״- סכום שיחושב לפי הנוסחה שבסעיף (3א) בלוח זה, ובה תחושב, בין השאר, מכפלת סך מספר הפגים הזכאים בשנה פלונית למענק פג לפי חוק זה, במענק פג ; סכום זה יעודכן לפי הוראות סעיף (4) בלוח זה.״
(3) אחרי סעיף (1) תבוא הכותרת:
(4) בסעיף (2)-
(א) בסעיף קטן (א), במקום ״11,015״ יבוא 12,399״ ובמקום ״174,754 שקלים חדשים״ יבוא ״196,710 שקלים חדשים״.
(ב) בסעיף קטן (ב), אחרי ״שישלם המוסד״ יבוא ״לפי סעיף קטן (א)״.
(ג) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
״(ג) בנוסף לסכומי מענק האשפוז הקבועים בסעיף קטן (א), ישולם מענק פג בעד כל פג שנולד באותה לידה רק לבית חולים שציון הפגייה שלו ברשימה הוא מעל החציון; לחמשת בתי החולים שפגיותיהם קיבלו את הציון הגבוה ביותר ברשימה - ישולם מענק פג נוסף בעד כל פג; לעניין זה, ״רשימה״- רשימה שיעביר המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו לכך, למוסד, אחת לשנה, אשר מדרגת את בתי החולים לפי הציון שקיבלו פגיותיהם בהתאם לתנאים ולכללים שקבע שר הבריאות.
(ד) הסכום השנתי של מענקי פג שישלם המוסד בשנה פלונית לא יעלה על 80 מליון שקלים חדשים לאותה שנה, ולא יפחת ממנו.״
(5) אחרי סעיף (2) תבוא הכותרת:
(6) בסעיף (3), ברישה, במקום ״סכום מענק האשפוז שיחושב״ יבוא ״סכום מענק האשפוז שבסעיף 2(א) אשר יחושב״;
(7) אחרי סעיף (3) יבוא:
(3א) מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 4, בכל שנה שוטפת, יחושב מחדש, הסכום השנתי של מענקים בעד פג לפי הנוסחה הבאה והוא יהיה בתוקף מה- 1 בינואר של אותה שנה:
BN=Bb+(Bn-Be)
כאשר -
״^ - הסכום השנתי של מענקי פג החדש לשנה השוטפת;
׳^^ - הסכום השנתי של מענקי פג שתוקצב לשנה השוטפת לפי סעיף 2(ד);
״^ - הסכום השנתי של מענקי פג כפי שהיה בתוקף בתום השנה שקדמה לשנה השוטפת;
״^׳- הסכום השנתי של מענקי פג ששולמו בפועל בשנה הקודמת שקדמה לשנה השוטפת.
״^׳- ההוצאה על סכום כל המענקים בעד פג ששולמו בפועל בשנה הקודמת.
(3ב) סכום מענק הפג יחושב מחדש בכל שנה שוטפת בהתאם לסכום השנתי של מענקי הפג שחושב לאותה שנה שוטפת לפי הנוסחה שבסעיף (3א) והוא יהיה בתוקף מה- 1 בינואר של אותה שנה. ״;
(8) בסעיף (4), במקום ״ותוספת בעד פג״ יבוא ״תוספת בעד פג, מענק פג והסכום השנתי הכולל של מענקי פג״, במקום ״בשיעור העדכון״ יבוא ״בשיעור השינוי במחירי אשפוז״ ובמקום ״תוספת בעד הפג״ יבוא ״תוספת בעד הפג ומענק הפג והסכום השנתי של מענקי הפג ״;
(9) אחרי סעיף (4) תבוא הכותרת:
״פרק די: השירותים שיינתנו במסגרת האשפוז״
תחילה והוראת 3. (א) תחילתו של חוק זה ביום פרסומו והוא יחול על מענק אשפוז המשתלם שעה בעד אותו מועד ואילך.
(ב) על אף הוראת סעיף קטן (א), בשנים 2014 עד 2016, במקום ״80 מליון שקלים חדשים״ כאמור בסעיפים 32(ג2) לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 1(2) לתיקון זה וסעיף 2(ד) בלוח ב׳1 לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 4(ג) לתיקון זה, יקראו כאילו כתוב אחד מסכומים אלה, בהתאם לשנה שבעדה משתלם מענק הפג:
(1) בשנת 2014 - 20 מליון שקלים חדשים;
(2) בשנת 2015 - 40 מליון שקלים חדשים;
(3) בשנת 2016 - 60 מליון שקלים חדשים.
מאיר כהן
שר הרווחה והשירותים החברתיים
התשע״ד (_____ 2014)
דברי הסבר
מוצע לתקן את סעיף 32 לחוק שכותרתו ״הקצבות אוצר המדינה למוסד״ ובו לעדכן לשם הבהירות את הסכום המופיע בו בהתאם להוראות העדכון הקבועות בלוח ב׳1, לפי מועד הצעת חוק זו. כמו כן, מוצע להוסיף את פסקה (2) המוצעת כדי שסכום השיפוי של אוצר המדינה את המוסד על ההוצאות ייקח בחשבון גם הסכום השנתי המוצע שישלם המוסד לביטוח לאומי בעד מענק פג כמפורט בלוח ב׳1 כנוסחו המוצע בסעיף 2 להצעת החוק.
מוצע להוסיף לסעיף (1) ללוח ב׳1, שתי הגדרות חדשות; ״מענק פג״- שהוא הסכום שלו זכאי בית חולים אשר עומד בהוראות לוח ב׳1 המוצעות, בעד כל פג שנולד בפגייה שלו וכן ״סכום שנתי של מענקי פג״ . שני סכומים אלה מחושבים ומעודכנים לפי הוראות סעיפים (3א), (3ב) ו (4) המוצעים.
כמו כן, מוצע לעדכן לשם הבהירות את סכום ה״מענק הבסיסי״ כהגדרתו בסעיף (1) ללוח וכן את סכום האשפוז ליולדת בעד לידת יילוד אחד או יותר ואת תוספת סכום בעד כל פג שנולד באותה לידה המפורטים בסעיף (2) ללוח. סכומים אלה עודכנו בהתאם להוראות העדכון הקבועות בלוח ב׳1 ולכן אין בהן שום סטייה מהדין הקיים.
כן מוצע להוסיף את סעיפים קטנים (ג) ו- (ד) לסעיף 2 ללוח ב׳1 לחוק כדי לאפשר את הוספת התשלום החדש המוצע, ״מענק פג״, בעד לידת פג, לפי הכללים שפורטו בהרחבה לעיל.
עוד מוצע להוסיף את סעיפים (3א) ו (3ב) ללוח אשר יקבעו את אופן חישובם של הסכום השנתי של מעני פג וכן את סכום מענק הפג, בכל שנה שוטפת. כמו מוצע כי הוראת העדכון הקיימת בסעיף (4) ללוח ב׳1 תתייחס גם לשני סכומים אלה.
כאמור, מוצע כי הסכום השנתי של מענקי פג שישלם המוסד בשנה פלונית, ובהתאם גם הסכום שאוצר המדינה ישפה את המוסד לביטוח לאומי - הוא 80 מליון שקלים חדשים.
עם זאת, מוצע לסייג את התחולה של הוראה זו ולקבוע כי היא תחול החל בשנת 2017. עד שנת 2017 יהיה הסכום כאמור נמוך יותר והוא יעלה בהדרגה ב- 20 מליון שקלים חדשים בכל שנה.